Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Mihinkä meni öljyt upotetuista laivoista?

Viestiketju osiossa 'Menneet sodat ja sotahistoria' , aloittaja outootus, 21.10.2016.

  1. outootus

    outootus Alokas

    Liittynyt:
    21.10.2016
    Viestejä:
    1
    Tykkäykset:
    0
    Pisteet:
    0
    Kuten yllä: "Mihinkä meni öljyt upotetuista laivoista?" Toisessa maailmansodassa

    En löydä tietoa paljonko upotetuista laivoista valui öljyä mereen, mihin se ajelehi, kuka sen putasi pois.

    Jos joku joka tietää voisi kertoa tai laittaa linkkiä aiheesta.

    Muutama laiva sai reijän kylkeen, varmasti jonkin verran öljyä mereen pääsi.
     
  2. Mainos Google AdSense



  3. Erkki

    Erkki Majuri Lahjoittaja

    Liittynyt:
    25.02.2014
    Viestejä:
    1,350
    Tykkäykset:
    2,115
    Pisteet:
    156
    No mereenhän se meni. Ja vaikka esimerkiksi tuon ajan tankkerit olivat pieniä nykyisiin verrattuna, niin melkoisista määristä oli kuitenkin kysymys, kun kokonaisia laivasaattueita painui Ahdin valtakuntaan. Tähän kun lisää vielä pommitetut jalostamot, varastot ja kemianteollisuuden, niin kyllähän sitä öljyä ja muuta törkyä luontoon päätyi. Käsittääkseni tätä ei tuohon aikaan juurikaan murehdittu ja puhdistamisen sijaan viranomaisilla oli muutakin puuhaa.
     
  4. YliKoo

    YliKoo Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    25.08.2014
    Viestejä:
    2,752
    Tykkäykset:
    4,876
    Pisteet:
    636
    Jonkunmoinen osa jäi tankkeihin ja nyttemmin niitä on joistakin jopa pumpattu pois, kun tankit ovat alkaneet ruostua puhki.
     
    MeriTJ tykkäsi tästä.
  5. Herman30

    Herman30 Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    08.10.2013
    Viestejä:
    4,314
    Tykkäykset:
    6,218
    Pisteet:
    1,286
    Eikös se ole niin että jos hylky on tarpeeksi syvällä niin vedenpaine pitää öljyt säiliössä kunnes hylky ruostuu rikki?
     
  6. Ingsoc

    Ingsoc Kapteeni

    Liittynyt:
    30.01.2016
    Viestejä:
    975
    Tykkäykset:
    1,869
    Pisteet:
    76
    Kannattaa myös muistaa, että tuolloin raakaöljy vielä usein jalostettiin öljykenttien läheisyydessä ja tankkerit rahtasivat bensiiniä ja muita jalosteita raakaöljyn sijasta. Bensiinin valuminen mereen ei ole läheskään yhtä vakava juttu kuin öljyvuoto.
     
    StmSvejk, Fremen, MeriTJ ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  7. miheikki

    miheikki Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    20.04.2010
    Viestejä:
    4,846
    Tykkäykset:
    5,490
    Pisteet:
    1,286
    Tein haun. PItänee itselläkkin tutustua aiheeseen.


     
  8. kimmo.j

    kimmo.j Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    01.05.2010
    Viestejä:
    4,235
    Tykkäykset:
    3,667
    Pisteet:
    1,286
    Takkerit tapasivat syttyivät torpedo osumasta tuleen. Öljyä kyllä valui mereen, mutta merkittävä osa paloi.
    WWII aikana länsiliittoutuneet käyttivät lähinnä bensaa, joka kuten tiedetään palaa iloisesti verrattuna nykyaikaisiin sotilaspolttoaineisiin.
    Loput likasivat rannat, tai painuivat pohjaan öljy laadusta riippuen.

    Edit: Korjattu teksti vastaan ajatusta.
     
    Viimeksi muokattu: 21.10.2016
    MeriTJ tykkäsi tästä.
  9. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    15,915
    Tykkäykset:
    5,239
    Pisteet:
    1,286
    Tuleepahan mieleen, että olisi hyvä olla jemmassa jotakin sellaisia öljyä syöviä bakteereja sitä päivää varten, kun suomenlahdella tapahtuu se iso onnettomuus. Tai toisaalta saattaa riittää, jos sellaista saadaan roudattua paikalle kohtuu ajasta. Tietenkään talvella ne bakteerit eivät selviä.
     
  10. Laamanator

    Laamanator Eversti

    Liittynyt:
    21.04.2013
    Viestejä:
    1,746
    Tykkäykset:
    3,191
    Pisteet:
    316
    Lisäksi merkittävä osa toisen maailmansodan aikana maailman merillä liikkuneesta tonnistosta liikkui vielä höyrykoneiden voimalla. Alusten valmistusvuodet vaihtelivat aina vuosisadan vaihteesta upottamispäivämäärään asti.

    Suuri osa öljystä jäi alusten hylkyihin ja vuoto-ongelmat tulevat ajankohtaistumaan kumuloidusti joskus tulevaisuudessa. Hylkyjen etsintä ja öljytankkien tyhjentäminen voikin olla vielä hyvä bisnesidea.
     
  11. StmSvejk

    StmSvejk Majuri

    Liittynyt:
    08.08.2014
    Viestejä:
    1,144
    Tykkäykset:
    711
    Pisteet:
    156
    Tarkoitat varmaan hiilivoimaa? Dieselalukset olivat pieni vähemmistö, sotalaivat ja iso osa kauppalaivastosta liikkui öljykattiloin tuotetulla höyryvoimalla.

    Edellä tuodun erilaisen polttoainelaadun (jalosteet) lisäksi toisen maailmansodan aikaiset tankkerit olivat myös mitättömän pieniä verrattuna nykyaluksiin. Esim. MV Prestige joka upposi Espanjan rannikolla 2002 oli vetoisuudeltaan 81000 tonnia. Toisen maailmansodan aikana isoina pidetyt T2 -tankkerit olivat vetoisuudeltaan 15000 tonnia.

    Lisäksi ehdoton valtaosa tankkereista ja muistakin upotettiin jossain muualla kuin rannikon välittömässä läheisyydessä. Rauhan aikana öljyvuodothan syntyvät ennen kaikkea siinä, että alus ajaa syystä tai toisesta karille tai matalikolle jotka lähtökohtaisesti ovat ihan rannikon vieressä.
     

Jaa tämä sivu