Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Luulisin, että ilmassa pitää olla kaksi konetta samaan aikaan, jos koko maa halutaan kattaa edes suurin piirtein. Toinen pörräisi Lapissa, toinen Etelä-Suomessa. Sitten se yksi kone huollossa ja yksi valmistautumassa tehtävään. 4 kpl äkkiseltään tuntuisi minimiltä.
4 konetta on varmasti minimi, jos halutaan 24/7-valvonta yhdelle alueelle. Yksittäinen kone valvoo ehkä noin puolen Suomen alueen + muutama sata kilometriä naapurin puolelle. Jos koko Suomen peitto halutaan 24/7-ajalle, tarvittaneen jo 6-8 konetta.

Saabin tarjous 2 GlobalEyestä tuntuu alimitoitetulta todelliseen käyttöön. Sinällään on aivan mahtavaa, että Saabin tarjous sisältää nämä. Nyt Suomi pääsee tutustumaan detaljeja myöten GlobalEyen kykyihin. Kone ei ole mitenkään sidottu Gripeniin ja mahdolliseen hankkimiseen voi palata myöhemminkin. (Tosin hinta voi olla huima, paljonkohan mahtaa olla Gripen-tarjouksessa näiden kahden koneen osuus!)
 
Mun mielestä tuota GlobalEyta pitää ajatella mitä se tuo omalle hävittäjä toiminalle lisää. Onhan ilmatilanne kuvan luominen esimerkiksi operaatioita ajatellen aika merkityksellinen. 6-8 olisi mielestäni aika ylimitoitettu määrä ja aika harvalla maalla taitaa olla tutkakoneita noin paljon käytössä edes aktiivisilla operaatio alueilla. Toki en tiedä mutta voin veikata.
 
Mun mielestä tuota GlobalEyta pitää ajatella mitä se tuo omalle hävittäjä toiminalle lisää. Onhan ilmatilanne kuvan luominen esimerkiksi operaatioita ajatellen aika merkityksellinen. 6-8 olisi mielestäni aika ylimitoitettu määrä ja aika harvalla maalla taitaa olla tutkakoneita noin paljon käytössä edes aktiivisilla operaatio alueilla. Toki en tiedä mutta voin veikata.
No eihän 6-8:sta tarvitse puhua alkuunkaan kun UAE:lla jo 2kpl maksoi miljardin. 2-3 luultavasti mahdollisuuksien rajoissa. Muuten haukataan tuntuvasti Gripukoiden määrästä.

UAE:lla on yli puoli tusinaa jos tähän on uskominen. 3 varmaa Globaalia ja kahdesta lisäneuvottelut, sitten briteissä väitetään modatun 2 Bombardier Global 6000:ia erikseen ja vielä 2 Bombardier Challenger 650:sta paikallisen nyrkkipajan tekemänä.
 
Viimeksi muokattu:
Minua ei ole kahdessa Global Eyessa epäilyttänyt niinkään pienen konemäärän tarjoaman valvontakyvyn kattavuus, vaan se, että noin pieni määrä ei anna hirveästi varaa tappioille. Global Eyet olisivat varmasti hyvä lisä, mutta eri asia tietysti on se, onko Global Eyet + Gripenit parempi kokonaispaketti kuin muut.
 
Suorituskyky nimittäin voidaan todentaa lennoilla Suomen ilmatilassa tai vaikka Ruotsin yltä saakka.
Sillä tavalla koneella saatettaisiin operoida normaali- tai kriisitilanteessakin.
Tätä toimintamallia minäkin olen miettinyt, mutta foorumin jästipäät niittykasemateissaan ovat sitä mieltä, että omassa ilmatilassa toimitaan ja omista tukikohdista operoidaan.
 
Saabin esityksestä saa osviittaa yhden GlobalEyen tehokkaasta kantamasta:

Katso liite: 36919
Kun myt katsoo tuota aluetta, jonka tuo kattaa, niin en näe tarvetta kahdelle samaan aikaan lennettävälle. Etelään jää vaan pieni kaistale Turun tienoille ja tämä tarkottaisi sitä, että Venäjä lennättäisi pitkän kautta Suomenlahtea pitkin ja koukkaisi sieltä Varsinais-Suomeen tuhlaten polttoainetta tai että hyökkäisi Kaliningradin alueelta. Ja jos pohjoiseen tarvitsee kattavuutta, niin 20 minuuttia lentoa pohjoiseen niin alue katettu sieltä. Ja tuskin tuo käsivarren ja pään alue mikään todennäköinen ilmataistelujen alue on. Eihän siellä ole mitään arvokasta pommitettavaa ku saamelaisten porot.

Ja sokea pisteet pystytään kattamaan meidän kaukovalvontatutkilla jo kohtuullisesti.
 
Kun myt katsoo tuota aluetta, jonka tuo kattaa, niin en näe tarvetta kahdelle samaan aikaan lennettävälle. Etelään jää vaan pieni kaistale Turun tienoille ja tämä tarkottaisi sitä, että Venäjä lennättäisi pitkän kautta Suomenlahtea pitkin ja koukkaisi sieltä Varsinais-Suomeen tuhlaten polttoainetta tai että hyökkäisi Kaliningradin alueelta. Ja jos pohjoiseen tarvitsee kattavuutta, niin 20 minuuttia lentoa pohjoiseen niin alue katettu sieltä. Ja tuskin tuo käsivarren ja pään alue mikään todennäköinen ilmataistelujen alue on. Eihän siellä ole mitään arvokasta pommitettavaa ku saamelaisten porot.

Ja sokea pisteet pystytään kattamaan meidän kaukovalvontatutkilla jo kohtuullisesti.
Plus Ruotsilta saamme kyllä tutkakuvaa etelämpää. Kenties tilannekuva olisi kokonaan yhteistä. Toivotaan, että Gripen kykenisi todistamaan kykynsä. Jos ei kykene, niin luonnollisesti parempi tilalle.
 
Tämä hankinta on kyllä mielenkiintoinen ja mistä ei kyllä ulkopuolisena saa mitään kuvaa.
Kahvipöytä keskusteluissa edelleen kuulee vain ihmisten vertailevan koneen ominaisuuksia että tuo kone sitä ja tuo tätä ja tuo on paras kun se kaartaa äkimpää.
Eikä pohdita että ollaan hankkimassa (toivottavasti) kokonaisuutta missä kone on vain yksi osa. Ja missä ominaisuuksien pitää sopia yhteen myös muiden aselajien kanssa.
Ja nuo teollisuuteen liittyvät jutut asian ympärillä on myös mielenkiintoisia. Toivon tästä asiasta päättäville ja Pv:n ihmisille kykyä nähdä pitkälle tulevaisuuteen ja myös kykyä torjua katteettomia lupauksia .
 
”Olemme kuitenkin ilmoitetun hankintahinnan [10 miljardia euroa] sisällä. Myös käyttö- ja ylläpitokustannukset pysyvät annetun rajan puitteissa”, Skogberg jatkoi.

Skogbergin mukaan Global Eye -tutkakoneen tarjoaminen osana HX-kokonaisratkaisua rajoittaa luonnollisesti tarjottujen hävittäjien lukumäärää.

”Mutta saavutettu suorituskyky on sen vaihtokaupan arvoinen.”
Onko nyt käynyt niin, että Saabkaan ei ole saanut mahtumaan 64 Gripen + 2 Global Eye - komboa kilkkeineen kymppimiljardiin ja itse Gripenien määrä on uudessa tarjouksessa pienentynyt.o_O
 

Onko nyt käynyt niin, että Saabkaan ei ole saanut mahtumaan 64 Gripen + 2 Global Eye - komboa kilkkeineen kymppimiljardiin ja itse Gripenien määrä on uudessa tarjouksessa pienentynyt.o_O
Tein myös tämän johtopäätöksen! Saab hehkutti 64+ 2 koneen mallia alustavassa tarjouksessa, jossa ei tarvinnut sitoutua kustannusraameihin. Alkuperäinen tarjous saattoi olla hyvin esimerkiksi 12 miljardia ja nyt realismin hiipiessä esiin konemäärä alkaakin tippua. Aivan selvää on, että GlobalEyet eivät tule ilmaiseksi!
 
Tein myös tämän johtopäätöksen! Saab hehkutti 64+ 2 koneen mallia alustavassa tarjouksessa, jossa ei tarvinnut sitoutua kustannusraameihin. Alkuperäinen tarjous saattoi olla hyvin esimerkiksi 12 miljardia ja nyt realismin hiipiessä esiin konemäärä alkaakin tippua. Aivan selvää on, että GlobalEyet eivät tule ilmaiseksi!
Jos vaikka Gripenin kappalehinta on 80 miljoonaa euroa, niin 64 on jo yli 5 miljardia euroa.

Siihen sitten miljardilla nuo Global Eyet. Jäljelle jääkin sitten alle neljä miljardia euroa, johon kaikki muu pitäisi mahduttaa aseista, varaosista, infran muutoksista, koulutuksista, jne...lähtien.
 
Kakkukuvista ei selviä esim.täytteisiin käytetyt komponentit ja suutuntuma. Tehtävä on yhtä vaikea kuin parhaan hävittäjän valinta.Tietenkin leipuri ei voi tuoda julki kaikkein sensitiivisimpiä tietoja muttä näillä vaillinaisilla tiedoilla äänestäisin viimeistä ehdokasta.
 
Back
Top