Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Viestiketju osiossa 'Muu sotilaskalusto' , aloittaja Huhta, 28.04.2016.

?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?

  1. F-35

  2. JAS 39 Gripen E/F

  3. F/A-18E/F Super Hornet

  4. Eurofighter Typhoon

  5. Dassault Rafale

  6. F-15

  7. F-16E/F

  8. Jokin muu, mikä?

Tulokset näkyvät vasta äänestyksen jälkeen.
  1. Huhta

    Huhta Kenraali ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    2,799
    Tykkäykset:
    2,704
    Pisteet:
    636
    F-16V olisi oletettavasti kevyt ja halpa konetyyppi, jonka lastentaudit on hoidettu. Lisäksi se on amerikkalainen. Varmaan myös INS-järjestelmän käynnistyksen hitaus (eikös tämä ollut miinus?) on tullut korjattua 30 vuodessa?

    Jos halpisvaihtoehdoista Super Hornetin linjasto ehtii sulkeutua ja Gripen E osoittautuu raakileeksi, niin F-16V olisi mahdollinen vaihtoehto. Mutta melkoinen dead end se kieltämättä olisi, tyypin kehitystyö ja -potentiaali alkaa olla finaalissa. Ehkä tuossa tilanteessa leikattaisiin sitten määristä ja otettaisiin kylmästi Rafale tai F-35 hyvien tulevaisuudennäkymien takia?
     
    Soldierblue tykkäsi tästä.
  2. Mainos Google AdSense



  3. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    6,396
    Tykkäykset:
    6,124
    Pisteet:
    1,286
    Ilmatilannekuva eri lähteistä (tutkat, muut sensorit, aisti-ilmavalvontakin periaatteessa) nytkin jo kerätään yhteen ja välitetään sitten Horneteille. Tietysti vähän havaitsevista sensoreista ja muista tekijöistä riippuu tiedon tarkkuus ja ajankohtaisuus. Tulevaisuudessa sensoriverkosto tulee vielä monipuolistumaan ja verkottuminen paranemaan.
     
    Tähystäjä tykkäsi tästä.
  4. Soldierblue

    Soldierblue Majuri Lahjoittaja

    Liittynyt:
    08.10.2016
    Viestejä:
    1,173
    Tykkäykset:
    485
    Pisteet:
    156
  5. Gyllis1

    Gyllis1 Majuri

    Liittynyt:
    12.03.2016
    Viestejä:
    1,221
    Tykkäykset:
    1,458
    Pisteet:
    156
    Ilmatilannekuvaa juu, mutta johtosusi puhui ohjuslaukaisusta toiselta koneelta tulevaa dataa käyttämällä.
     
  6. Soldierblue

    Soldierblue Majuri Lahjoittaja

    Liittynyt:
    08.10.2016
    Viestejä:
    1,173
    Tykkäykset:
    485
    Pisteet:
    156
  7. Gyllis1

    Gyllis1 Majuri

    Liittynyt:
    12.03.2016
    Viestejä:
    1,221
    Tykkäykset:
    1,458
    Pisteet:
    156
    Tähystäjä ja Soldierblue tykkäsivät tästä.
  8. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    6,396
    Tykkäykset:
    6,124
    Pisteet:
    1,286
    Ohjus tarvitsee tiedon maalin sijainnista, suunnasta ja vauhdista. Ilmatilannekuva kertoo nämä asiat.
     
  9. Gyllis1

    Gyllis1 Majuri

    Liittynyt:
    12.03.2016
    Viestejä:
    1,221
    Tykkäykset:
    1,458
    Pisteet:
    156
    KAVAn tarkkuus tuskin riittää ohjuslaukaisuun. Mitenköhän KEVAn?
     
  10. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,769
    Tykkäykset:
    3,661
    Pisteet:
    1,286
    F-16:tta on niin paljon maailmalla että tuotetukea ja pienempiä päivityksiä varmaan riittää maailman tappiin (vrt. MiG-21:lle saa edelleen tehtyä peruskorjauksia ja pieniä päivityksiä, varaosia riittää yms). Enempi kiinni siitä, onko F-16V nyt edes niin hirveä parannus Hornetiin nähden? Tutka vaikuttaa olevan aika lailla karvalakkimallia AESA-tutkien joukossa, ohjaamoa ja sensorifuusiota on parannettu mutta se oli Hornetissa alkujaankin parempi kuin F-16:ssa. ECM pitäisi ostaa erikseen ulkoisessa säiliössä. Lähinnä tuota mielestäni kaupataan päivityksenä olemassaoleville F-16 käyttäjille (2000-luvun vastine MLU:lle, olisiko se sitten Late Life Upgrade?), tai sitten sellaisille maille jotka lentävät nykyään jollain Mirage F1:llä tms. vanhentuneella räyskällä ja joille kone olisi iso parannus.

    Ja arvelen että Super Hornetin tuotantolinja pysyy auki kauemmin kuin F-16:n. Ellei sitten Intia osta sitä. Siinäpä olisi muuten hauskaa kun päästäisiin tekemään kauppoja Intian järkyttävän jähmeän puolustusvälineteollisuuden kanssa...tulisi äkkiä NH90-aikoja ikävä.:D
     
  11. Sardaukar

    Sardaukar Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.03.2014
    Viestejä:
    7,223
    Tykkäykset:
    12,331
    Pisteet:
    1,286
    Kyllähän GroundMaster 403 on pätevä peli. Taitaa mennä kaikki data tosin johtokeskuksen kautta, jossa ilmatilannekuva saadaan kaikista sensoreista. Sieltä sitten koneille,

    Julkisissa lähteissä GM 403:n havaintotarkkuus on 50m. Luulisi riittävän AMRAAMille ;)
     
    Tähystäjä, Gyllis1 ja Mustaruuti tykkäsivät tästä.
  12. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    6,396
    Tykkäykset:
    6,124
    Pisteet:
    1,286
    Tuohon viittasin.

    Tulevaisuus joka tapauksessa tuo lisää parannuksia asiaan.
     
  13. Huhta

    Huhta Kenraali ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    2,799
    Tykkäykset:
    2,704
    Pisteet:
    636
    Mikä mahtaa olla datan reaaliaikaisuus? Mahtaako riittää? Tätä epäilen henkilökohtaisesti, ellei linkitetä sitten suoraan konetta ja/tai KEVA-tutkaa ja/tai ilmatorjuntaohjusjärjestelmää, minkä suhteen Link 16 ei liene kovin pätevä (mm. verkon suunnittelun kankeus, kesken kaiken liittyminen ei käsittääkseni onnistu).

    Mutta kyllähän tilanteen kehittyminen kieltämättä saa ilmatorjunnan vaikuttamaan houkuttelevalta. Ulkopuolisen tilannekuvan perusteella Aster 30 maalta laukaistuna ja SM-6 mereltä laukaistuna olisivat melkoisen kiihottava ajatus, vaikka ilmassa nyt sitten lentelisikin muutama "Hornetti" vähemmän. Vaikka ymmärränhän minä sen, ettei lisärahoituksilla voida ostaa ilmatorjuntaa.
     
  14. Gyllis1

    Gyllis1 Majuri

    Liittynyt:
    12.03.2016
    Viestejä:
    1,221
    Tykkäykset:
    1,458
    Pisteet:
    156
    Tuo toki, mutta myös vastustajalle. Tulevaisuudessa itärajankin takana on melko varmasti käytössä tutkahäivettä hyödyntäviä koneita, joita vastaan tuollaisen S-taajuutta käyttävän Groundmasterin havaintoetäisyys voi pudota pahimmillaan nykyisestä useista sadoista kilometreistä alle sataan.
     
  15. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    6,396
    Tykkäykset:
    6,124
    Pisteet:
    1,286
    Tulevaisuus tuo parannuksia asiaan. Monipuolisten verkottuneiden sensoreiden kautta, jotka eivät ole häiveestä juuri moksiskaan.
     
  16. Huhta

    Huhta Kenraali ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    2,799
    Tykkäykset:
    2,704
    Pisteet:
    636
    MiG-21 onkin tosi kova peli niiden pienten parannustensa tähden... :rolleyes:

    F-16V ei varmaan olisi suuri parannus Hornetiin nähden, mutta mikä lopulta on? Gripen on E-mallissaankin Hornetia pienempi konetyyppi, joka tarjoaa jotakin uutta lähinnä avioniikassa. Super Hornet tarjoaa marginaalisia parannuksia kuormakyvyssä ja toimintasäteessä sekä uuden avioniikkapaketin. F-35 tarjoaa lisäksi häiveen ja Typhoon taas raakaa suorituskykyä.

    Linjastojen aukiolo on yhtä arvailua. Väittäisin kuitenkin, että vain yksi linjasto voi olla auki yhtäaikaa. Tilaa ei ole sekä F-16:lle että F/A-18:lle. Yhdysvaltain kotimaisessa kulutuksessa Super Hornet on toki etusijalla, mutta kotimaiset tilaukset eivät pidä linjaa auki 2025 asti, ellei F-35 myöhästy todella pahasti. Ulkomaan myyntien suhteen F-16 taas lienee paremmassa asemassa kuin Super Hornet. Toista amerikkalaista kevythävittäjää ei nimittäin ole, ja F-16 omaa jo ennestään laajan käyttäjäkunnan, jolta odottaa lisätilauksia.

    F-16V lienee menossa Bahrainiin.

    http://alert5.com/2017/02/01/trump-administration-unlikely-to-block-f-16v-sale-to-bahrain/
     
  17. Sarek1

    Sarek1 Eversti

    Liittynyt:
    26.11.2014
    Viestejä:
    1,699
    Tykkäykset:
    2,334
    Pisteet:
    316
    En minäkään ylenkatso. Pohdin vain sitä, paljonko niitä ohjuksia oikein voisi olla (toivoisin että baaaljon baljon) ja minkä verran niitä on vara laittaa kyytiin.

    Soumi (tm) tilanteessa muista kuin hankittavista tai olemassa olevista koneista arsenaalina ei kannata edes haaveilla. (Ainoa, minkä voin tunnustaa scifi- eli tieteiskuvitelmahaaveekseni olisi Aurinkokotkan joku +120 AMRAAMia kuljettava inkarnaatio ihmehärveliketjusta eli ei mikään tosioleva. :D) Tarkoitin tekstissäni arsenaalikoneella vain ja ainoastaan sitä hankittavaa HX -konetta ja pohdinnan pointti oli taktinen ulottuvuus ja sen sopivuus meidän käytöömme. Ajatus arsenaalin käyttämisestä on kiehtova ja siinä suuresta ohjusmäärästä on eittämättä hyötyä.

    Toivottavasti ohjusmääriä ei karsita, olipa valinta ja siihen ostettavat ohjukset mitä hyvänsä.

    GaN esitettiin viestissäni tulevaisuuden yleisenä standardina. Mainitsin Saabin nimeltä, vaikka tiesin sveduvalmistajan olevan suuri antikristus joillekin. Saabilla on tarjolla ko. tutkateknologiaa jo nyt ja kaikki muut liittyvät epäilemättä nopeasti kerhoon jos haluavat pysyä mukana kehityksessä. Ei siis yksinoikeus vaan ensimmäisenä rastilla. As simple as that.

    Samaa mieltä. Datalinkkien kehitys ja verkottuminen muihin sensorialustoihin tullee olemaan voimaperäisen kehityksen kohteena.
     
  18. Huhta

    Huhta Kenraali ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    2,799
    Tykkäykset:
    2,704
    Pisteet:
    636
  19. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,769
    Tykkäykset:
    3,661
    Pisteet:
    1,286
    Tällaisia arvioita on maallikon hankala kautta mahdoton tehdä kylmiltään. Valmistajat käyttävät samantapaisia termejä ja mainoslauseita järjestelmiä kuvaillessaan. Samanlainen kyky ei kuitenkaan tarkoita samanlaista suoritustasoa. Jos minulta olisi esimerkiksi aiemmin kysytty mutu-näkemystä Gripenin, Rafalen ja Eurofighterin elso-järjestelmistä niin olisin veikannut että Eurofighterissä varmaan paras näistä ja Gripenissä huonoin. Pakkohan niiden euromiljardien on jossain näkyä, right...?? Kuitenkin Sveitsin vertailun mukaan paras sydeemi löytyykin Rafalesta, Eurofighterin jäädessä selkeästi hännänhuipuksi, ja samanlaisia tietoja on kuulunut muualtakin. Myöskään esimerkiksi tutkissa ei pelkkä antennin halkaisija aina takaa parasta käytännön suorituskykyä ja infrapuna-järjestelmissä voi olla isojakin eroja toteutuksissa.

    Oma mielipiteeni on että mekaanisesti keilaavan aktiiviantennin "laajakulmakeilaus" olisi varmaan aika vähän käytetty ominaisuus, ellei peräti varsin kyseenalainen etu. Sen sijaan juurikin mahdollisuus ampua tutkaohjuksella "sivulle" voi olla torjuntatehtävissä taktisesti merkittävää, etenkin yhdistettynä parvilinkkien mahdollisuuksiin. Seuranta voidaan saada yllättävistä suunnista ja "poispäin" lentävä konekin voi olla vielä viholliselle uhka. Luulisi että etenkin supercruisaileva Eurofighter voi olla näin lennettynä viholliselle paha rasti.
    [​IMG]

    Haittapuoliakin tietysti on, tutka on mutkikkaampi ja kalliimpi huoltaa, myös maksimikoosta (=tehosta) joudutaan tinkimään hiukan.
     
  20. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    6,396
    Tykkäykset:
    6,124
    Pisteet:
    1,286
    Yleiskommentti noihin. Ennen hävittäjälentäjillä oli sanonta, speed/energy is life. Nykyään se on informaatio. Ainakin joidenkin väitteiden mukaan.
     
  21. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,769
    Tykkäykset:
    3,661
    Pisteet:
    1,286
    Kaikki on suhteellista. Jollekin Mosambikin ilmavoimille voi olla isokin suorituskykyloikka jos saadaan R-60:lle tuplaripustimet ja uusi tähtäin rynnäkköraketeille.

    Bahrainin tilaus juu vaikuttaa suht varmalta, mutta se taitaa olla kuitenkin vain vuosi lisäaikaa tuotantolinjalle. Super Hornetille sentään on kotimaasta vielä tilauksia. F-16V on mainituista tyypeistä kuitenkin ainoa joka voidaan toteuttaa päivittämällä vanha kone, mikä ei muilla onnistu - Hornettia ei voi päivittää Super Hornetiksi, eikä Gripen C:tä Gripen E:ksi. Hyvä juttu tietysti jos sattuu ennestään olemaan vanhoja F-16:sia, osaltaan se kuitenkin kertoo myös saatavasta suorituskyvystä.

    Block 60 muuten oli tarjolla Intiaan, alkuperäiseen MMRCA-kisaan jonka voitti Rafale. Koneen ostavan pitäisi maksaa siitä lisenssimaksua Emiraateille mikä entisestään nostaa hintaa, eikä ehkä muutenkaan ole poliittisesti kaikille niin houkuttelevaa.
     

Jaa tämä sivu