MiKu

Pzgnrl

Eversti
BAN
Avasin tälle uuden ketjun, kun sitä toivottiin Miehistön kuljetus -ketjussa.

Lähtökohtana on siis rakas ällitälli. Tarkoituksena ei ole tehdä yksi yhteen kopio, vaan päivittää perusidea - "halpa", yksinkertainen MIehistönKUljetusvaunu massoille. Halpa lainausmerkeissä siksi, että juuri mikään vaunu, varsinkaan suomalaisella työvoimalla tehtynä ei voi olla ylijäämämarkkinoiden harppi-Saksan rautaromun hintaista. Tavoite on tehdä vaunu, jonka perussuoja on nykyisen ällin tasoa, mutta jonka päivitettävyys moottorin, voimansiirron ja alustan osin riittää tulevaisuuteen. Mitään CV90:ä ei ole tarkoitus tehdä; on hyväksyttävä, ettei kaikkea saa kerralla.

Disclaimer: Tämä on yhden miehen projekti. Teen tätä vapaa-ajallani ja niillä resursseilla mitä on käytettävissä. En työskentele puolustusteollisuudessa, perustan tietoni avoimiin lähteisiin. Tekniikan alan koulutus on pohjalla, ja intissä sain vaunukoulutuksen - en tosin älliin, vaan kuninkaalliseen Bemmiin ;) Tämä on siis pikemminkin kieli poskella tehty yritys kuin vakava pyrkimys saada tuotantoon (en tosin panisi sitä pahitteeksi).

Noniin, kun se on saatu pois alta, niin mennääs varsinaiseen asiaan, eli tähän teknisiin juttuihin - mitä tähän mennessä olen saanut aikaan ja mikä on suunnitelma?

Suoja: Armox/Hardox, 10 - 4 mm. Mahdollisuus lisäsuojaan esim. FY-Compositesin levyillä tai laminoidulla armor grade alumiinilla Rosomakin tapaan. Tällä hetkellä keulassa UFP 10 mm 65 ast (vert) kulmassa ja LFP 10 mm / 38 ast. Miinasuojaksi ajateltu pohjan kaksikerrosrakennetta, tavallista älliä korkeampi sisäkorkeus sallii tämän. Riipuvat miehistöpenkit suunnitelmissa.

Moottori: Scania DC11A, teho 275 - 450 hv. Tehopäivitykset ilman moottorin koon kasvua

Vaihteisto/kääntökoneisto: Toistaiseksi ei tiedossa. Ällin koneiston kopiointi mahdollinen, mutta off-the-shelf -ratkaisu olisi paras (koska olen laiska ja koska pyörää ei kannata keksiä uudelleen). Ainoa ongelma on se, että yksityishenkilönä tuskin saan vaihteistojen 3D-malleja käsiini, mikä vaikeuttaa lopullisten mittojen miettimistä.

Rakenne: Runko perustuu ällitällin esi-isään eli MT-L:ään. Siitä syystä korkeampi sisäkorkeus ja ylätelapyörät. Tosin käytän hyväkseni nykyistä tietotaitoa eli mahdollisimman monen hitsausmetrin korvaamista särmäyksellä. Lisäksi lisätty eteen ja taakse iskunvaimentimia @Mikfin70 ehdotuksesta.

PA-tankki: Ällin ratkaisu on parempi kuin Bemmissä suojan ja tilankäytön kannalta, mutta ei optimaalinen. Nyt olen eristänyt PA-tankit miehistötilasta 4 mm Hardoxilla (3. kuva). Tarkoitus olisi, että noiden laatikoiden sisään tulisi ns. fuel bag eli joustava PA-säiliö, joka lasketaan sisään luukusta. Näin siihen saadaan itsestään-sulkeutuvuus ja helpompi korjata rikkinäinen. Lisäksi polttoaine antaa lisäsuojaa. Tosin sen kannalta olisi parempi venyttää PA-tankki koko kyljen mittaiseksi. Joustava PA-säiliö sallii tämän.

Valmistettavuus: Laserleikkaus, robottihitsaus, särmäys. Suunnilleen mikä tahansa konepaja voisi toimia alihankkijana. Tämä tarkoituksella ihan varaosapoolin ja huoltovarmuuden takia.
 

Liitteet

  • pic2.jpeg
    pic2.jpeg
    70.3 KB · Luettu: 109
  • pic.jpeg
    pic.jpeg
    60 KB · Luettu: 110
  • pic3.jpeg
    pic3.jpeg
    89.4 KB · Luettu: 109
Rakentaisin kuljetustilan niin, että pygmit istuu keskellä selät vastakkain ja istuimet samoja kuin Patria 6x6 on. Jalat irti pohjasta jalkatelineissä.
 
Keulan tekisin tuplalevyllä eli mielummin kaksi levyä päällekkäin esim 3 cm raolla. Kaksi perustetta, vaikeuttaa läpäisyä ja pienentää lämpöjälkeä eteenpäin. Samalla tuo voimapaketin luukku voi olla puhdas tasainen levy.
 
Paljonko tuossa on tämän hetken ulkomitat? P*L*K? Maavara?
 
Onko takaovista vielä mietteitä? Yksi ovi, tuplaovet vaiko ramppi?
 
Ei vielä. Kaksiovinen vaihtoehto Älli/Bemmi-tyyliin on vähän ahdas nykyvarusteilla. Ramppi olisi helpoin sen kannalta.

Ramppi tulee kalleimmaksi ja epävarmimmaksi hydrauliikan/sähkömoottorin takia. Säästää jalkoja, mutta ehkä APC:sta ei hypitä niin vauhdilla, että asialla olisi paljoa merkitystä.

Sitä mietin, että miksi tuplaoviset tehdään niin usein kahdella aukolla, joita jakaa se keskellä oleva pilari? Siis kuten esim. BMP-2:ssa. Kun esim. pakettiauton tuplaovet aukeavat tyypillisesti koko leveydeltään ilman mitään pilareita keskellä...

Edit: Liittyneekö uimakykyyn? Kahden oven saumakohta olisi vuotopaikka, jota olisi hankala saada tiiviiksi?
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti on tuolla uintikyvyllä vaikutusta asiaan. Toki tuon lisäksi pitää käyttää vesivaseliinia luukkujen tiivistämiseen.
 
ramppi ja ovi siihen. Ovesta käynti kiireettömästi. Ramppi myös monikäyttöisyydelle. tiedä mitä vehjettä ja tavraa sinne laitetaan tulevaisuudessa.
Paikka APUlle, vaikka ei kuuluisi varusteisiin alussa. mites 6x6 kopsatut nuo takapään laatikot/ulokkeet? Voisiko ramppi olla taljalla suljettavissa(halpa) ja pikana laukaisu/aukaisu?
 
Rakentaisin kuljetustilan niin, että pygmit istuu keskellä selät vastakkain ja istuimet samoja kuin Patria 6x6 on. Jalat irti pohjasta jalkatelineissä.
Miksi juuri selät vastakkain? Ällissä ja CV:ssä ollaan naamat vastatusten. Mietin, että niin jäisi käyttökelpoinen tila keskelle.
 
Paikka APUlle, vaikka ei kuuluisi varusteisiin alussa. mites 6x6 kopsatut nuo takapään laatikot/ulokkeet? Voisiko ramppi olla taljalla suljettavissa(halpa) ja pikana laukaisu/aukaisu?
APU kyllä. Laatikot myöskin, tosin ne saataneen kiinni suhteellisen helposti.

Mietin tuota taljaa. Periaatteessa jos tarpeeksi alhaalla ja sivussa. Pikana vivusta kytkin irti, ja viimeinen kaveri lyö päälle (kai siihen saa jonkun automaattisen mekaanisen takaisinkytkeytymisenkin). Monimutkaisuuttahan sekin aina tietysti lisää. Yksi iso ovi taitaisi olla helpoin ja saavuttaa pitkälti saman asian - eikä sen tarvitse olla yhtä painava kuin Bemmissä.
 
APU kyllä. Laatikot myöskin, tosin ne saataneen kiinni suhteellisen helposti.

Mietin tuota taljaa. Periaatteessa jos tarpeeksi alhaalla ja sivussa. Pikana vivusta kytkin irti, ja viimeinen kaveri lyö päälle (kai siihen saa jonkun automaattisen mekaanisen takaisinkytkeytymisenkin). Monimutkaisuuttahan sekin aina tietysti lisää. Yksi iso ovi taitaisi olla helpoin ja saavuttaa pitkälti saman asian - eikä sen tarvitse olla yhtä painava kuin Bemmissä.
Yksi iso ovi. Rampin ja ison oven välillä ei ole juuri eroa jalkautumisnopeudessa, kun ensin pitää odotella sen rampin laskeutumista. Ja ramppiin pitäisi joka tapauksessa laittaa ovi keskelle, että sieltä pääsee ulos jos ei laskeminen onnistu.

Miinat räjähtää telan alla..
Eikö tuota voi katosta ripustetuilla penkeillä ja jalansijoilla korjata? Naamat vastakkain istuminen on tilankäytön kannalta parempi.
 
Avasin tälle uuden ketjun, kun sitä toivottiin Miehistön kuljetus -ketjussa.

Lähtökohtana on siis rakas ällitälli. Tarkoituksena ei ole tehdä yksi yhteen kopio, vaan päivittää perusidea - "halpa", yksinkertainen MIehistönKUljetusvaunu massoille. Halpa lainausmerkeissä siksi, että juuri mikään vaunu, varsinkaan suomalaisella työvoimalla tehtynä ei voi olla ylijäämämarkkinoiden harppi-Saksan rautaromun hintaista. Tavoite on tehdä vaunu, jonka perussuoja on nykyisen ällin tasoa, mutta jonka päivitettävyys moottorin, voimansiirron ja alustan osin riittää tulevaisuuteen. Mitään CV90:ä ei ole tarkoitus tehdä; on hyväksyttävä, ettei kaikkea saa kerralla.

Disclaimer: Tämä on yhden miehen projekti. Teen tätä vapaa-ajallani ja niillä resursseilla mitä on käytettävissä. En työskentele puolustusteollisuudessa, perustan tietoni avoimiin lähteisiin. Tekniikan alan koulutus on pohjalla, ja intissä sain vaunukoulutuksen - en tosin älliin, vaan kuninkaalliseen Bemmiin ;) Tämä on siis pikemminkin kieli poskella tehty yritys kuin vakava pyrkimys saada tuotantoon (en tosin panisi sitä pahitteeksi).

Noniin, kun se on saatu pois alta, niin mennääs varsinaiseen asiaan, eli tähän teknisiin juttuihin - mitä tähän mennessä olen saanut aikaan ja mikä on suunnitelma?

Suoja: Armox/Hardox, 10 - 4 mm. Mahdollisuus lisäsuojaan esim. FY-Compositesin levyillä tai laminoidulla armor grade alumiinilla Rosomakin tapaan. Tällä hetkellä keulassa UFP 10 mm 65 ast (vert) kulmassa ja LFP 10 mm / 38 ast. Miinasuojaksi ajateltu pohjan kaksikerrosrakennetta, tavallista älliä korkeampi sisäkorkeus sallii tämän. Riipuvat miehistöpenkit suunnitelmissa.

Moottori: Scania DC11A, teho 275 - 450 hv. Tehopäivitykset ilman moottorin koon kasvua

Vaihteisto/kääntökoneisto: Toistaiseksi ei tiedossa. Ällin koneiston kopiointi mahdollinen, mutta off-the-shelf -ratkaisu olisi paras (koska olen laiska ja koska pyörää ei kannata keksiä uudelleen). Ainoa ongelma on se, että yksityishenkilönä tuskin saan vaihteistojen 3D-malleja käsiini, mikä vaikeuttaa lopullisten mittojen miettimistä.

Rakenne: Runko perustuu ällitällin esi-isään eli MT-L:ään. Siitä syystä korkeampi sisäkorkeus ja ylätelapyörät. Tosin käytän hyväkseni nykyistä tietotaitoa eli mahdollisimman monen hitsausmetrin korvaamista särmäyksellä. Lisäksi lisätty eteen ja taakse iskunvaimentimia @Mikfin70 ehdotuksesta.

PA-tankki: Ällin ratkaisu on parempi kuin Bemmissä suojan ja tilankäytön kannalta, mutta ei optimaalinen. Nyt olen eristänyt PA-tankit miehistötilasta 4 mm Hardoxilla (3. kuva). Tarkoitus olisi, että noiden laatikoiden sisään tulisi ns. fuel bag eli joustava PA-säiliö, joka lasketaan sisään luukusta. Näin siihen saadaan itsestään-sulkeutuvuus ja helpompi korjata rikkinäinen. Lisäksi polttoaine antaa lisäsuojaa. Tosin sen kannalta olisi parempi venyttää PA-tankki koko kyljen mittaiseksi. Joustava PA-säiliö sallii tämän.

Valmistettavuus: Laserleikkaus, robottihitsaus, särmäys. Suunnilleen mikä tahansa konepaja voisi toimia alihankkijana. Tämä tarkoituksella ihan varaosapoolin ja huoltovarmuuden takia.
Monenlaista konetta on tullut aikojen saatossa ajettua erilaisissa olosuhteissa, niin sellainen pisti tuossa silmään, että jos meinaa tuosta ajoneuvosta saada hyvän kulkuneuvon vaikeaan maastoon ja syvään lumeen, niin ehdottomasti pitää tuo keulan alapohja saada luiskemmaksi. Muuten roikkuu joka puunkannon ja kiven nokassa ja lumella hankikannossa telat tyhjää pyörien.
 
Ramppista voisi helpommin nostaa tavaraa traktorin piikeillä sisään, ehkä rakentaa 4h paarit, mahtuu sisään kaiken maailman pientä pyörillä kulkevaa. Näillähän voidaan kuljetella niin miehiä, ammuksia, ohjuksia, leguan nostin, jne..

mites vaihtoehtona: Entäs iso ovi (tai 2kpl), jossa olisi toisijaiset saranat alareunassa. Eli normi käytössä toimii isona ovena, sitten suljettuna tapitetaan alareunasta ja sivun sarannantapit pois lekalla ja A´vot meillä on ramppi.
 
Yksi iso ovi. Rampin ja ison oven välillä ei ole juuri eroa jalkautumisnopeudessa, kun ensin pitää odotella sen rampin laskeutumista. Ja ramppiin pitäisi joka tapauksessa laittaa ovi keskelle, että sieltä pääsee ulos jos ei laskeminen onnistu.


Eikö tuota voi katosta ripustetuilla penkeillä ja jalansijoilla korjata? Naamat vastakkain istuminen on tilankäytön kannalta parempi.
Tuohan selvää miinatesteillä 👍
 
Back
Top