Missä olit 9/11-2001?

Siinä tilanteessa ei varmaan muuta ajateltukaan.Usa on samaa leiriä,ja vikoineenkin parasta A-luokkaa muiden demokraattisten maiden kanssa.Se on pikkusumma mikä Suomelta Afganistaniin meni kun mietitään paljonko on työnnetty rahaa samaan aikaan kaikenmaailman hottentoteille.

Sanamuoto ei ole ehkä sitä mitä ajattelen.

Mutta ei 2001 ollut mitään vaihtoehtoa sanoa ei Afganistanille. Eurooppa oli seurannut 10 vuotta Yugoslavian kansanmurhaa, ja se oli saatu loppumaan vain voimalla.
Oli länsimainen krapula puuttumattomuudesta.
 
Työkaveri soitti, että huomasitko että lentokone törmänny rakennukseen? En ja päätin lompsia jo etukäteen töihin. Siinä pällisteltiin töissä telkkaria ja ihmeteltiin. WTF miten noin voi käydä.
Sit kun toinen kone jysähti viereiseen torniin... oookkkkk... nämä ei ole enää onnettomuuksia yms.
 
Olin TTKK:lla iltapäivän luennolla konetalon isoimmassa luentosalissa. Kurssia en enää kyllä muista. Se taisi kestää neljään asti ja sinne tuli jo kavereilta tekstareita mitä oli menossa. Siitä sitten kotiin ja ehdin ennen sitä toisen koneen tuloa tölsön ääreen. Siinähän se loppuehtoo menikin.
 

Hesarilta hyvä kirjoitus aiheesta.
 
Lontoossa töissä. Vaimo soitti että nyt pikaisesti kotia. Aika surrealistista. Tuli katsottua paljon telkkaria seuraavien päivien ajan. Lentäminen muuttui vielä vaan vaikeammaksi - kenkäpommittaja, palavatalushousutpommitaja, nestemäinen räjähdepommittaja, jne. Netflixilla muuten hyvä docu-sarja 'Turning Point' käsittelee laajemminkin aihetta / a-maan 'student' liikkeen nousua, ja yhteyksiä UBL'iin - jos on lukenut / katsonut 'Looming Tower' (Amazon?) niin samanlaista.
 
Itse kuulin iskusta kaupungin kadulla, kun vieressä kulkenut nainen aloitti puhelun: -"joko kuulit mitä New Yorkissa tapahtui". Itse en koskaan nähnyt live kuvaa.

En muista minä päivänä Suomeen tuli Time, alla olevalla kansikuvalla myytäväksi; mutta oli sellainen teko, joka jostain syystä jäi mieleen. Lehti on vieläkin tallessa, ilman yhtäkään taitosta.

time20010914-1.jpg
 
Jaa-a, neljältä iltapäivällä iskujen aikaan kotona varmaan syömässä tai leikkimässä muovisotilailla. 2001 olin vielä päiväkodissa 5v poitsuna. Muistan seuraavina päivinä Ilta-Sanomissa olleet isot otsikot, kun kävimme äidin kanssa kaupassa, mutta en sitä katsottiinko sitä TV:stä.
 
Hmm.
Olin tullut töistä kotiin, jossa vaimo ja kupeitten ensimmäinen hedelmä jo olivat. Televisio oli auki ja istahdin sohvalle lapsi sylissä katsomaan suoraa lähetystä ja näin savun nousevan toisesta tornista. Vaimo kertoi sen, mitä tapahtuneesta tuossa vaiheessa tiedettiin ja samassa huomasimme matkustajakoneen lentävän päin toista tornia. Tilanne oli niin uskomaton, että luulin hetken kyseessä olevan ensimmäisen törmäyksen uusinta. Asioiden todellinen tila selvisi kuitenkin pian kun aivot suostuivat ymmärtämään molempien rakennusten saaneen erillisen osuman.
 
Lisään vielä omaan kokemukseeni.
Illalla Club Metropol yökerhossa oli WTC valvojaiset pikkutunneille. Harva muistaa, että jo samana yönä Kabuliin tehtiin iskuja mutta taisi jäädä epäselväksi oliko taustalla jenkit tai jokin oppositio.
 
Alkaa olla kulunut minuuteilleen tasan 20 vuotta siitä kun tornit romahtivat.

Katson Yleltä muistotilaisuutta, jossa omaisensa menettäneet luettelevat kuolleiden nimiä. Kun kuuntelee omaisten kertomuksia menettäneestä läheisestään niin hiljaiseksi vetää se menetyksen määrä, joka tuolla tulee esiin.
 
Olin ajamassa töistä kotiin, kun vaimo soitti ja päivitteli, että joku lentokone on törmännyt torniin ja että hän katselee CNN suoraa lähetystä. Puhelun aikana toinen kone osui. Siitä alkoi useamman vuorokauden mediaseuranta.

Offtopic: Estonian keissi on myös vahvasti jäänyt muistisopukoihin. Tulin kännissä ravintolasta kotiin ja avasin tv:n. Silloinen tyttöystävä tuli yöduunista kuuden aikoiin ja ihmetteli miksi istun sohvalla ulkokuteissa. Siinä tuli aktiivisesti surffattua tv:n ja teksti- tv:n välillä taas muutaman vuorokauden.
 
Heräsin Californiassa aamulla veljen puhelinsoittoon Texasista. Sanoi että laita telkkari päälle. No mikä kanava? Mikä vaan. Molemmat tornit oli jo liekeissä. Veli oli nähnyt suorassa lähetyksessä toisen koneen osuman. Itse missasin ekan tornin sortumisen kun kävin suihkussa. Toinen tuli alas kun ajelin töihin.

Töissä oli meidän porukalle sinä päivänä koko päivä koulutusta. Kouluttaja kysyi halutaanko peruuttaa koko homma. Kukaan edes paikallisista ei tuntenut siihen tarvetta. Ilmatila pistettiin kiinni ja itse näin kun Korealainen 747 tuli USAF saattelemana laskuun Moffetin kentän yli kohti SFO:ta.

Monasti myöhemmin kun selailin koulutusmatskua niin siinä oleva päiväys pistää aina mietteliääksi
 
Olin ajamassa töistä kotiin, kun vaimo soitti ja päivitteli, että joku lentokone on törmännyt torniin ja että hän katselee CNN suoraa lähetystä. Puhelun aikana toinen kone osui. Siitä alkoi useamman vuorokauden mediaseuranta.

Offtopic: Estonian keissi on myös vahvasti jäänyt muistisopukoihin. Tulin kännissä ravintolasta kotiin ja avasin tv:n. Silloinen tyttöystävä tuli yöduunista kuuden aikoiin ja ihmetteli miksi istun sohvalla ulkokuteissa. Siinä tuli aktiivisesti surffattua tv:n ja teksti- tv:n välillä taas muutaman vuorokauden.
Itse Estonia tapauksesta kuulin aamutv uutisissa. Koulubussista sitten nähtiin jo koptereita heti aamusta. Ainoa päivä jolloin lähdettiin kesken koulupäivän pois. Loppupäivä meni Tyksin platan edustalla
 
Itse Estonia tapauksesta kuulin aamutv uutisissa. Koulubussista sitten nähtiin jo koptereita heti aamusta. Ainoa päivä jolloin lähdettiin kesken koulupäivän pois. Loppupäivä meni Tyksin platan edustalla
Oma vastaus täällä:
 
Eikös muuten jossain Pohjois-Atlantilla meinannut räjähtää jokin kenkäpommi aika pian WTC iskujen jälkeen? Muut matkustajat saivat pysäytettyä miehen. Hatarasti muistan
Jep, joulukuussa -01, American Airlines 63, Pariisista Miamiin. Enkku pikkurikollinen radikalisoitui vankilassa ja moskeijassa ja koulutuksen a-maassa (ja kai pakissa). Tämän mukaan jalkahiki kosteutti sytytyslangan! https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Reid Mielenkiintoista että koneen ensiapupaketista löytyi(löytyy edelleen?) rauhoittavia ruiskeita.
 
Muistatte väärin, ette olleet missä luulette olleenne!

 
Oulun lentokentällä kollegan kanssa odottamassa lentoa. Katsottiin televisiosta uutisia kun toinen isku tapahtui. Vähän aikaa ehdittiin spekuloida ennen lentoa tapahtumien luonteesta. Turvatarkastuksen systeemit oli ehditty virittää maximum attack -asentoon, koska taskussa ollut röökiaski hälytti mitä ei ollut siihen saakka koskaan tehnyt.
 
Back
Top