Tässä amerikkalaiskoomikon havaintoja ja kommentteja aiheesta
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1454119697532.html
Amerikkalaiskoomikko pilkkasi suomalaisille pyhää paikkaa: ”Siellä on epämukavaa ja vierustoverikin voi kuolla”
Late Night with Conan O’Brienissa useasti vieraillut ja siinä pyörineen Pale Force -animaatiosarjan takana oleva stand up -koomikko Jim Gaffigan esiintyi Suomessa. Kuva miehen aiemmalta esiintymiseltä Philadelphiasta. (KUVA: Matt Rourke / EPA)
Julkaistu: 30.1. 10:58
STAND UP
Suosittu amerikkalaiskoomikko Jim Gaffigan vieraili eilen perjantaina Suomessa.
Jim Gaffigan nauratti lähes loppuunmyytyä Helsingin Kulttuuritalon yleisöä meihin suomalaisiin, häneen itseensä, muihin amerikkalaisiin, uskontoon sekä perhe-elämään kohdistuneilla vitseillään.
Stand up -koomikko Gaffigan kertoi
Contagious-show'nsa aluksi törmänneensä Suomessa vain mukaviin ihmisiin.
– Kaikki tapaamani suomalaiset ovat olleet niin mukavia, että minua alkoi jo pelottaa. Mietin, mitä te haluatte minusta. En ole lähdössä mukaan teidän kulttiinne!
Mies saapui Suomeen Norjasta eilen perjantaina ja lähti keikan jälkeen takaisin Norjaan jatkamaan kiertuettaan. Vaikka pidempi pysähdys olisi ollut Suomessa tarjolla, Gaffigania tuskin olisi saanut tutustumaan suomalaisille pyhään paikkaan, saunaan.
– En mene saunaan, koska en halua tuntea oloani epämukavaksi. Mitä rentouttavaa istumisessa puulaatikossa on? Se on vain epämukavaa! Ja sitten vieressäsi on 90-vuotias alaston mies. Hän on jonkun isoisä ja hän voi kuolla siihen paikkaan. Sitä miettii vain, että älä kuole.
Kahdesti Grammy-palkintoon ehdolla ollut Gaffigan irvaili suomalaisten juomatavoille.
– Te juotte saunassa vielä alkoholia. Se on jo niin kuin alkoholismin kymmenes askel!
Itseään mies luonnehti luonnenäyttelijäksi, koska se on hänen mukaansa Hollywood-termi rumalle. Muun muassa
Late Night with Conan O'Brienistä ja
Comedy Centralinohjelmista tuttu stand up -koomikko pääsi taannoin esiintymään Paavillekin, kun Paavi
Franciscus kävi Yhdysvalloissa.
Gaffigan tunnusti, ettei tiedä suomalaisista juuri mitään.
– Ei mun tarvitsekaan, koska olen amerikkalainen ja amerikkalaiset saavat olla mulkkuja.
– Aina joku ystävistäni kehuu, kuinka hän osaa sitä ja sitä kieltä. Minä osaan englantia ja se riittää, se on kieli, jota
Jeesuskin puhui! hän heitti yleisölle, joka räjähti nauramaan.
Suomalaiset kuulivat New Yorkissa asuvan miehen perhe-elämästä. Viiden lapsen isällä ei ole autoa.
– En minä tarvitse autoa. Minulla on viisi lasta, he kantavat minut joka paikkaan.
– Haluatteko tietää, miltä tuntuu olla viiden pienen lapsen isä? No, se on sama kuin olisi hukkumassa ja joku ojentaisi sinulle vauvan.
Gaffigan poistui maasta pian keikan jälkeen. Hän kiitti Suomea Instagramissaan ja julkaisi lentokentältä kuvan kahvihetkestä runebergintortun kanssa.