proileri
Kenraali
Tulipas mieleen tälläinen aihe, ja tahallaan pistin eri otsikon tuon yleisen cyber-ketjun sijaan, kun puhutaan päivittäisestä elämästä.
Alkujaanhan tämä oli mielessä kun kävin kesällä yhden vapaaehtoisen harjoituksen, ja illalla huomasin että kännykkään oli tullut ilmoitus googlelta: "haluaisitko arvostella vierailemasi paikan ampumarata xxx?". Siinä samassa mietin että niin, tässähän on kymmeniä ressuja samaan aikaan samassa paikassa, ja varmaan kaikista tieto että sama paikka, sama aika.
Facebookista, Tinderistä, Googlesta jne. ja muista nettipalveluista on monesti sanottu osuvasti, että "jos et itse maksa palvelusta, niin sinä olet kauppatavara", ja tämä pätee aika hyvin. Google ja Facebook ovat tehneet miljarditiliä sillä, että myyvät mainostajille tietoa ihmisistä, ja auttavat kohdentamaan mainontaa. Mitä paremmin tietoa on ylhäällä, sitä paremmin sitä pystytään myymään. Nykyisin kun jokaisella kulkee taskussa henkilökohtainen paikannuslaite, jolla vieläpä selaillaan nettiä, ostellaan kamaa verkkokaupoista ja jatkuvasti muutenkin jätetään jälkiä nettiin itsestään, niin tämä on entistä helpompaa.
Sama tilanne tuli taas tällä päivämäärällä mieleen, kun naureskelimme kaverin kanssa että meikäläisen läheinen räkälä lähettelee hänellekin mainoksia facebookissa. Sitten ruvettiin ynnäilemään tietoja: hän on kaverilistallani, minä olen käynyt kyseinen baarin fabo-sivulla jossain välissä, ja hän kulkee baarin ohi pari kertaa viikossa. Kaikki tämmöiset helpottavat mm. facebookia yhdistämään kyseisen baarin ja kyseisen henkilön, ja tunkemaan hänelle mainoksia. Ihan samaa tekevät googlet ja muut, kerätessään dataa millaisten kauppojen sivuilla käyt jne., jotta osaavat puskea kohdennettua mainontaa.
Oma asiansa tässä sopassa vielä on, millaisia tietoja esim. tiedustelupalvelut saavat luottokorttia vinguttamalla ostettua vaikkapa facebookilta. Esim. voisivat kiinnostaa "erä- ja ulkoiluhenkiset", sellaiset jotka ovat liikkuneet tietyllä alueella viikonloppuisin, ja kenties sellaiset jotka ovat käyneet vaikkapa armeijaromukauppojen sivuilla. En ole koskaan ostanut mainontaa kyseisiltä firmoilta, niin en tiedä tarkalleen, mutta kuvittelisin että mahdollisuuksia kohderyhmän tarkkaan valintaan on. Ei tarvi sen kummemmin edes hakkeroida, kun on jo lista potentiaalisista kohteista.
Ja mitä moisen urkinnan vähentämiseksi voi tehdä? Varmaan eka on kytkeä kännykästä sijainti- ja wlan-toiminnot pois, kun lähtee ressuharrastuksiin, sillä molemmat auttavat paikannuksessa. Tai sitten suosiolla hankkia metsäkännykkä erikseen, ja jättää älypuhelin kotiin kun lähtee viikonloppupuuhiin. Älypuhelinta käyttäessä kannattaa muistaa myös, että valokuvan tietoihin jää usein aika, paikka ja laite millä se on otettu, eli voi myös miettiä millä ottaa fotoja paikan päällä, ja tosiaan kaikki muu käyttö mitä samalla kännykällä tekee tuottaa myös lisää jälkiä, jotka voi ehkä yhdistää johonkin. Googlellahan on mm. timeline-toiminto, millä voit itsekin katsoa, missä kännykkä on ollut mihinkin kellonaikaan, jopa vuosia sitten.
Tietenkin myös mielessä kannattaa pitää, että jos oma laite on helppo paikantaa tiettyyn kiinnostavaan mestaan tiettynä aikana, se myös voi auttaa jäljittämään muita samaan aikaan siellä vierailleita laitteita ja niiden omistajia. Eli samalla tuotat nettiin dataa sekä omista tekemisistäsi, että muiden ressujen tekemisistä.
Suurin ongelma tietenkin on, että kaikki mitä sinusta tallentuu, on helppo varastoida ja käytettävissä ikuisesti. Sinänsä satunnaisen ressun tekemiset eivät itsessään varmasti kiinnosta, mutta nykyisin ei ole tiedustelupalveluille mikään ongelma hankkia kaikki automaattisesti kerätty tieto mikä irti lähtee, jemmata se massiivisiin tietokantoihin, ja katsoa josko joskus automaattinen analytiikka löytäisi sitten jotain mielenkiintoisia yhteyksiä henkilöiden A, B ja C välille. Tätähän ovat mm. jenkkien tiedustelupalvelut todenneet: yksittäisiä henkilöitä tai esim. heidän sähköpostejaan ei varsinaisesti seurata, mutta lähetystietoja yms. varastoidaan sitä varten josko joskus haluttaisiin niitä penkoa. Ja varmaan perusmosurilla ei ole mielettömän suurta merkitystä, mutta varsinkin jos yhtään tärkeämmissä tehtävissä pyörii, niin kannattaa miettiä mitä tietoa kännykkä kerää, ja mitä kännykkää mukanaan milloinkin pitää, ja kenenkin seurassa.
Alkujaanhan tämä oli mielessä kun kävin kesällä yhden vapaaehtoisen harjoituksen, ja illalla huomasin että kännykkään oli tullut ilmoitus googlelta: "haluaisitko arvostella vierailemasi paikan ampumarata xxx?". Siinä samassa mietin että niin, tässähän on kymmeniä ressuja samaan aikaan samassa paikassa, ja varmaan kaikista tieto että sama paikka, sama aika.
Facebookista, Tinderistä, Googlesta jne. ja muista nettipalveluista on monesti sanottu osuvasti, että "jos et itse maksa palvelusta, niin sinä olet kauppatavara", ja tämä pätee aika hyvin. Google ja Facebook ovat tehneet miljarditiliä sillä, että myyvät mainostajille tietoa ihmisistä, ja auttavat kohdentamaan mainontaa. Mitä paremmin tietoa on ylhäällä, sitä paremmin sitä pystytään myymään. Nykyisin kun jokaisella kulkee taskussa henkilökohtainen paikannuslaite, jolla vieläpä selaillaan nettiä, ostellaan kamaa verkkokaupoista ja jatkuvasti muutenkin jätetään jälkiä nettiin itsestään, niin tämä on entistä helpompaa.
Sama tilanne tuli taas tällä päivämäärällä mieleen, kun naureskelimme kaverin kanssa että meikäläisen läheinen räkälä lähettelee hänellekin mainoksia facebookissa. Sitten ruvettiin ynnäilemään tietoja: hän on kaverilistallani, minä olen käynyt kyseinen baarin fabo-sivulla jossain välissä, ja hän kulkee baarin ohi pari kertaa viikossa. Kaikki tämmöiset helpottavat mm. facebookia yhdistämään kyseisen baarin ja kyseisen henkilön, ja tunkemaan hänelle mainoksia. Ihan samaa tekevät googlet ja muut, kerätessään dataa millaisten kauppojen sivuilla käyt jne., jotta osaavat puskea kohdennettua mainontaa.
Oma asiansa tässä sopassa vielä on, millaisia tietoja esim. tiedustelupalvelut saavat luottokorttia vinguttamalla ostettua vaikkapa facebookilta. Esim. voisivat kiinnostaa "erä- ja ulkoiluhenkiset", sellaiset jotka ovat liikkuneet tietyllä alueella viikonloppuisin, ja kenties sellaiset jotka ovat käyneet vaikkapa armeijaromukauppojen sivuilla. En ole koskaan ostanut mainontaa kyseisiltä firmoilta, niin en tiedä tarkalleen, mutta kuvittelisin että mahdollisuuksia kohderyhmän tarkkaan valintaan on. Ei tarvi sen kummemmin edes hakkeroida, kun on jo lista potentiaalisista kohteista.
Ja mitä moisen urkinnan vähentämiseksi voi tehdä? Varmaan eka on kytkeä kännykästä sijainti- ja wlan-toiminnot pois, kun lähtee ressuharrastuksiin, sillä molemmat auttavat paikannuksessa. Tai sitten suosiolla hankkia metsäkännykkä erikseen, ja jättää älypuhelin kotiin kun lähtee viikonloppupuuhiin. Älypuhelinta käyttäessä kannattaa muistaa myös, että valokuvan tietoihin jää usein aika, paikka ja laite millä se on otettu, eli voi myös miettiä millä ottaa fotoja paikan päällä, ja tosiaan kaikki muu käyttö mitä samalla kännykällä tekee tuottaa myös lisää jälkiä, jotka voi ehkä yhdistää johonkin. Googlellahan on mm. timeline-toiminto, millä voit itsekin katsoa, missä kännykkä on ollut mihinkin kellonaikaan, jopa vuosia sitten.
Tietenkin myös mielessä kannattaa pitää, että jos oma laite on helppo paikantaa tiettyyn kiinnostavaan mestaan tiettynä aikana, se myös voi auttaa jäljittämään muita samaan aikaan siellä vierailleita laitteita ja niiden omistajia. Eli samalla tuotat nettiin dataa sekä omista tekemisistäsi, että muiden ressujen tekemisistä.
Suurin ongelma tietenkin on, että kaikki mitä sinusta tallentuu, on helppo varastoida ja käytettävissä ikuisesti. Sinänsä satunnaisen ressun tekemiset eivät itsessään varmasti kiinnosta, mutta nykyisin ei ole tiedustelupalveluille mikään ongelma hankkia kaikki automaattisesti kerätty tieto mikä irti lähtee, jemmata se massiivisiin tietokantoihin, ja katsoa josko joskus automaattinen analytiikka löytäisi sitten jotain mielenkiintoisia yhteyksiä henkilöiden A, B ja C välille. Tätähän ovat mm. jenkkien tiedustelupalvelut todenneet: yksittäisiä henkilöitä tai esim. heidän sähköpostejaan ei varsinaisesti seurata, mutta lähetystietoja yms. varastoidaan sitä varten josko joskus haluttaisiin niitä penkoa. Ja varmaan perusmosurilla ei ole mielettömän suurta merkitystä, mutta varsinkin jos yhtään tärkeämmissä tehtävissä pyörii, niin kannattaa miettiä mitä tietoa kännykkä kerää, ja mitä kännykkää mukanaan milloinkin pitää, ja kenenkin seurassa.
Viimeksi muokattu: