Miten olette suojanneet verkkoselailunne?

Raveni

Greatest Leader
Eli otsikon kysymys oletteko suojanneet selailuanne jotenkin vai onko käytössä ns. puhdas selain joka on ollut koneeseen valmiiksi asennettu?

Itse en tykkää mainoksista niin omasta selaimesta (firefox) löytyy niin mainoksenesto plugin - AdBlocker Ultimate. Sekä EFFIn Privacy Badger. Toki muitakin lisäosia on mutta nuo ovat turvallisuuteen liittyviä. Favebookissa on käytössä SocialFixer joka siistii sitä saittia ja näyttää mukavasti kuka ei halua olla enään kaveri.

Lisäksi koneelta löytyy Tor selain ja OnionShare. Kuin myös luonnollisesti VPN Sovellus. VPN softien kanssa saa olla tarkkana mistä ko. palvelun hommaa. Niitä kannattaa oikeasti tutkia eikä missään nimessä käyttää ilmaiseksi saatavissa olevia.

Salasanojen hallintaan on oma sovelluksensa, joten joka palvelussa on luonnollisesti oma satunnainen salasanansa.
 
En mitenkään. Jos joku joskus alkaa revittelemään minun verkkoselaushistoriallani, niin pyörittelen kysyjälle vain silmiäni ja höpisen kumisista käärmeistä. Kyllä se siitä.
 
Brave-selain puhelimessa, hakukoneena DuckDuckGo. En piiloudu sen kummemmin kuin välttämällä googlen tuotteita ja esiintymällä salanimellä kaikkialla.
 
Käyttämällä VPS:ää, se nyt on yksinkertaisin temppu mitä yksityishenilö voi tehdä.
 
Minä olen mäccimies ollut jo vuodesta 1998. VPN on F-Securen Freedome, palomuurina Macin oma ja varmuuden vuoksi Malwarebytes Premium syynää koko ajan mitä koneellani tapahtuu.

Ja sen Facebookin jätän muille. Lisäksi asennan, korjaan ja ylläpidän yritykseni tietokoneet ja niiden ohjelmistot ja käyttikset ihan itse.
 
Muistakaa salata vahvasti kaikki mitä kirjoitatte tänne. Ainakin rasistiset sanat kuten !#c5==/:gRu+tx5j1)7Raab.
 
Tietoturvakouluttajan neuvomana koneella on käytössä:
- DuckDuckGo hakukoneena
- Privacy Badger estämässä seuraavia evästeitä
- Adblock omaksi iloksi
- HTTPS Everywhere pakottamassa kaikki sivustot käyttämään salattua yhteyttä
- Useampi eri verkkoselain, jolloin yhdellä käytetään vaikka Facebookia ja kouluhommia, toisella google palveluita jne. Tällöin dataa ei kerry yhteen paikkaan niin paljoa.
- Sähköposti on tarkistettuna haveibeenpwned.com sivustolla, mikä tarkistaa onko spostia kaupattu jonkin tietomurron yhteydessä
- Salasanat on vaihdettu pitkiksi kaikkiin palveluihin joita käytän, tallennettuna yhden pitkän salasanan taakse "lompakkoon"
- Käyttämiäni salasanoja vastaavat salasanat on tarkistettu tällä sivustolla, kertoo kauanko brute force tekniikalla menisi aikaa murtamiseen: https://password.kaspersky.com
Olen tyytyväinen tulokseen +1000 vuosisataa
- Viestisovelluksena yritän alkaa käyttää Signalia
- Asetukset muutettuna mahdollisimman rajoittaviksi Googlen palveluihin, Facebookkiin ym. palveluihin
- Olen yrittänyt vältellä kaikkia IoT tuotteita, ja jos jossain vaiheessa erehdyn niitä ostamaan laitan niille pystyyn oman suljetun verkon

Lisäksi tarkistan kaikkien nettisivujen osoitteen ja saatiin samalla koulutus aiheesta miten välttää verkkourkintaa.
Jos haluaisin vielä parantaa tietoturvaani hankkisin F-securen Freedome VPN:ksi. Oli kyseisen asiantuntijan suosittelema.

Edit. Unohdin teipin palat kameroiden päällä
 
:unsure: aijaijai. Oot menny sitte ryssän sivulle laittamaan salasanojasi. Tää on paha paikka nyt. Nyt ei auta muu kuin tuhota kovalevy.
Ei nyt tietenkään oikeita salasanoja ikinä minnekkään tuollaiseen herranen aika.... ainoastaan sellaisia jotka on yhtä pitkiä ja samalla periaattella. Se tietoturva-asiantuntija käytti tuota sivua myös itse, ja meriitit sillä vaikutti olevan ihan kunnossa. Toki ainahan on kaikki mahdollista tässä kaiken maailman dosenttien maassa ;)
 
Edit. Unohdin teipin palat kameroiden päällä

Paranoia poikasta potkii ulos. Hyvin ole suojannut. Ei siinä mitään, mutta ole varovainen sen paranoian kanssa koska se voi myös toimia sua vastaan.

Jos haluaisin vielä parantaa tietoturvaani hankkisin F-securen Freedome VPN:ksi. Oli kyseisen asiantuntijan suosittelema.

Suosittelen samaa. Maailmalla löytyy kaikennäköistä VPNää, Freedome on helppo käyttää, eikä se maksa paljoa jos ostat koko vuoden lisenssin. Opiskelijana saattaisit saada vielä alennusta.
 
  • Tykkää
Reactions: GA
Paranoia poikasta potkii ulos. Hyvin ole suojannut. Ei siinä mitään, mutta ole varovainen sen paranoian kanssa koska se voi myös toimia sua vastaan.
Nykynuoriso voi kyllä näyttäytyä erikoisena, kun meidän yliopistolla sukupuoleen katsomatta enemmistöllä on läppäreistä kamerat peitettynä. Tervejärkisyyttä vai liiallisen pelottelun tulosta?
 
Tervejärkisyyttä vai liiallisen pelottelun tulosta?

Ehkä enemmän sitä liiallisen pelottelun tulosta, sillä mikrophonille et tee mitään. Vakoiluhommissa se mikki saattaa tuottaa parempaa materiaalia kuin kamera. Mulla ei ole kameroita muualla kuin kindlessä ja puhelimessa, ja nekin on peitettynä (käännettynä pöytää vasten) kun en käytä.

Olisin enemmän huolissani niistä vekottimista mitkä sulla on suoraan nettiä vasten kuten reititin taikka palomuuri kuin ne mitä siellä verkon sisällä on. Siinä vaiheessa kun joku tulee nysväämään sun reititintä ja hän haluaa päästä sun sisällä oleviin koneisiin käsiksi, niin siinä vaiheessa verkkoselaimen ja muun kanssa vehkeily ei riitä.

Joten käytä softapalo muuria omissa koneissa verkon sisällä, ja vältä netbiosin/UPnP käyttöä niin pitkälle kuin pystyt. Konffauksesta sanon sen vielä että mitään mitä et käytä niin kytke ne pois. Vältä myös automatic update toimintoja, ja lataa päivitykset manuaalisesti.

Autoupdate on hyökkäyskanava. Kaikki eivät sitä kykene puhkomaan, mutta jos olet joku tärkeä niin autoupdate on mahdollisuus.
 
Ehkä enemmän sitä liiallisen pelottelun tulosta, sillä mikrophonille et tee mitään. Vakoiluhommissa se mikki saattaa tuottaa parempaa materiaalia kuin kamera. Mulla ei ole kameroita muualla kuin kindlessä ja puhelimessa, ja nekin on peitettynä (käännettynä pöytää vasten) kun en käytä.

Olisin enemmän huolissani niistä vekottimista mitkä sulla on suoraan nettiä vasten kuten reititin taikka palomuuri kuin ne mitä siellä verkon sisällä on. Siinä vaiheessa kun joku tulee nysväämään sun reititintä ja hän haluaa päästä sun sisällä oleviin koneisiin käsiksi, niin siinä vaiheessa verkkoselaimen ja muun kanssa vehkeily ei riitä.

Joten käytä softapalo muuria omissa koneissa verkon sisällä, ja vältä netbiosin/UPnP käyttöä niin pitkälle kuin pystyt. Konffauksesta sanon sen vielä että mitään mitä et käytä niin kytke ne pois. Vältä myös automatic update toimintoja, ja lataa päivitykset manuaalisesti.

Autoupdate on hyökkäyskanava. Kaikki eivät sitä kykene puhkomaan, mutta jos olet joku tärkeä niin autoupdate on mahdollisuus.

Erittäin mielenkiintoinen vastaus jossa on paljon hyviä pointteja vaikka osa menee oman tietotason yli. Ja sehän on aivan selvä että jos on tarpeeksi resursseja, käytännössä mihin tahansa voidaan päästä murtautumaan. Viimeistään jonkun käyttäjän virheen kautta. Oma lähtökohta on se että yritän tehdä perustemput oikein, jolloin ollaan jo aika pitkällä keskivertokäyttäjään nähden.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Eikös kellään muulla muka ole "vasara-Lauran" numeroa pikavalinnoissa?
 
Käytän vain Applen vehkeitä ja niiden omat palomuurit päällä, siinä kaikki. Jos mun alastonkuvat leviää niin pyydän levittämään ihan kunnolla. Onpahan entistä enemmän kyselijöitä:cool:
 
Brave selain, FREEDOME VPN, niillä pääsee jo pitkälle. Toki riippuu, että mikä se henkilökohtainen uhkakuva nyt oikein on. Mulle riittää se, että ISP tai kukaan muukaan verkon omistaja ja siinä oleva ei pääse käsiksi mun liikenteeseen. Sit ihan perusjutut kuten salasanamanageri käytössä, HIBP, FB ja sen sidonnaiset tilit poistettu.
 
Onko tästä aiheesta uudempaa tietoa:
**arstechnica.com/information-technology/2017/02/now-sites-can-fingerprint-you-online-even-when-you-use-multiple-browsers
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top