Äänestys Montako uutta hävittäjää ostetaan?

Montako uutta hävittäjää ostetaan?


  • Äänestäjiä yhteensä
    244
  • Äänestys suljettu .
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Kyllähän USA:ssa on hiljaisesti ajateltu ja toivottu, että F-35 olisi kaikkien liittolaisten valinta. Tällä saataisiin sementöityä amerikkalainen maailmanlaajuinen käyttäjien ja huoltopisteiden verkosto.
Tämä on täysin mahdollista. Mutta viisaasti sitä ei ainakaan missään virallisesti sanota. Tai ainakaan ei ole tullut itselle vastaan.
 
Tämä on täysin mahdollista. Mutta viisaasti sitä ei ainakaan missään virallisesti sanota. Tai ainakaan ei ole tullut itselle vastaan.
Siitä oli jonkin verran puhetta silloin, kun hankkeelle haettiin ulkomailta yhteistyökumppaneita. Tarkoitus oli kehityskustannusten jakamisen lisäksi maiden sitouttaminen hankintaan.
 
Super + G on erittäin kova paketti, mutta pelottaa nuo USN ja poliitikot. Remeliä on annettu jo vaikka kuinka viime vuosina hankeen näkymille.
Toivottavasti militääreillä on tarkempaa tietoa tulevaisuuden kohtaloista. Muuten 35 on ainoa ns turvallinen hankinta.
 
Minä sanoisin, että on ainesta vahvaksi ykköseksi...
Totta. Varsinkin itse uskoisin, että SH+Growler pystyy ylläpitämään op-tempoa ylhäällä kauemman kuin F-35, kun ei ole haasteellista häivepinnoitetta huollettavaksi ja US Navy on päässyt koneella 80 prosentin käytettävyyteen, jne... Samalla lentotukialuskäyttöön primaarisesti suunniteltu kone on lähtökohtaisesti suunniteltu käytettävyys maksimoiden rajallisella määrällä koneita.
 
Super + G on erittäin kova paketti, mutta pelottaa nuo USN ja poliitikot. Remeliä on annettu jo vaikka kuinka viime vuosina hankeen näkymille.
Jos Sveitsi päätyy valitsemaan Super Hornetin, se tuo jo helpotusta tähän. Samaten, jos Saksan päätös menee lävitse, eikä törmää politiikkoihin.
 
Kyllähän USA:ssa on hiljaisesti ajateltu ja toivottu, että F-35 olisi kaikkien liittolaisten valinta. Tällä saataisiin sementöityä amerikkalainen maailmanlaajuinen käyttäjien ja huoltopisteiden verkosto.
Niin yllättävää kuin se onkin, niin jenkeissä kyllä mietitään myös suorituskykyä. He kauppaavat nyt tavaraa ikään kuin etulinjaan Nato-partnerille joka ei huoli turvallisuustakeita ja vielä maksaa tavarasta sen sijaan, että kerjäisi apua rajoilleen. Myyntiluvista voi tämän myös nähdä. Ja siitä, että setissä on mukana mm Growler.
 
Viimeksi muokattu:
Olen ehkä vähän tylsä, mutta oikeastaan konemäärällä ei ole paljoakaan väliä. Suorituskyvyllä ja kokonaisuudella on. Siinä mielessä on aika yhdentekevää onko tarjouksessa 60 vai 70 konetta. Siinä on niin monta muutakin muuttujaa, esimerkiksi aseistus. Julkisuudessa annetuilla tiedoilla on mahdotonta tietää mikä on tarjousten keskinäinen paremmuus. Hieman huvittaa lausunnot että tuo ja tuo kone on tarjousten perusteella ulkona. Näillä tiedoilla voittajasta ei voi vielä sanoa mitään. Periaatteessa mikä vaan noista voi yllättää esim aseistuksellaan, niistähän emme tiedä paljoakaan ja ne merkkaa sotapelissä varmasti paljon.
 
Tämä on täysin mahdollista. Mutta viisaasti sitä ei ainakaan missään virallisesti sanota. Tai ainakaan ei ole tullut itselle vastaan.
Yhteensopivuuden vuoksi voisi veikata, että USA:n toiveena voisi olla F-35:n valinta. Ja sitten on myös argumentteja Super Hornet + Growlerin puolesta. HX olisi mukava kymppimiljardin piristysruiske Boeingille, jolla on vähän taloudellisia ongelmia tällä hetkellä.
 
:love: Ei kuullosta pahalta tämäkään tarjous, näin maallikon silmiin ja korviin. Ei.

Vertaansa vailla olevat ominaisuudet​

Super Hornet Block III ja Growler ovat lyömätön hävittäjäpari suorituskykynsä, kustannustehokkuutensa ja valmiutensa ansiosta.
Growler ja Super Hornet ovat rakennettu samalle alustalle. 90 prosenttia Growlerin komponenteista ja järjestelmistä on yhteisiä Super Hornetin kanssa. Growler on maailman ainoa taktinen elektronisen sodankäynnin hävittäjä, jonka suorituskyky kattaa koko elektromagneettisen spektrin.
Growlerin ainutlaatuisiin ominaisuuksiin kuuluu:
  • Kyky torjua vihollisen hyökkäys kokonaisuudessaan ja lentää sellaisissa paikoissa, joissa muut hävittäjät eivät kykene operoimaan
  • Ainutlaatuinen yhdistelmä kineettisiä ja ei-kineettisiä suorituskykyjä, jotka antavat taistelunjohdolle mahdollisuuden hyödyntää hävittäjää laajalla rintamalla hävittäjätorjunnasta SEAD-toimintaan ja suojaustehtävistä tiedusteluun.
  • Varmistettu rahoitus Yhdysvaltain merivoimilta seuraavan sukupolven Block II kehitysohjelmaan takaa hävittäjän suorituskyvyn viemisen seuraavalle tasolle muun muassa rungonmyötäisten lisäpolttoainesäiliöiden, edistyneen ohjaamojärjestelmän ja elektronisen sodankäynnin lisäkykyjen avulla.
F/A-18 Block III Super Hornet kykenee suorittamaan kaikki eri uhkaskenaarioissa vaadittavat taistelutehtävät. Se on maailman taistelutestatuin ja kustannustehokkain monitoimihävittäjä. Tukialuskoneena Super Hornet on suunniteltu operoimaan menestyksekkäästi Suomen kaltaisissa haastavissa olosuhteissa. Muun muassa Precision Landing Mode (PLM) -ohjelmisto, lyhyt kiitoratavaatimus, kyky hitaaseen lähestymiseen ja korkea vajoamiskulma, vankkarakenteiset laskutelineet, kaksi moottoria ja minimaaliset huolto- ja ylläpitotarpeet takaavat, että Super Hornet soveltuu erinomaisesti Suomen ilmavoimien liikkuvaan taistelutapaan.
Super Hornetin seuraava kehitysversio, Block III, vie hävittäjän suorituskyvyn seuraavalle tasolle. Päivityksiin kuuluu:
  • Hävittäjän elinkaaren keston nostaminen 6 000 lentotunnista 10 000 lentotuntiin
  • Lisääntynyt verkon kapasiteetti
  • Pidempi toimintasäde
  • Paremmat häiveominaisuudet
  • Edistynyt ohjaamojärjestelmä ja uudet sensorit
 
SDP suurimpana puolueena? Hyvä jos edes jotain hankitaan...
Jaa, perustelehan miksi näin, mihin perustat väitteesi paitsi omiin tunteisiisi? Tiedäthän, että oikeisto esim. Ruotsissa päätti sikäläisen armeijan alasajosta? Itse uskon, että suurin osa Suomalaisista haluaa puolustaa Suomea ja ovat valmiita ostamaan tarvittavan määrän hävittäjiäkin (ehkä tietyistä piireistä vihreitä, vasemmistoliittoa ja anarkistejä yms. löytyy toisenlaisiakin mieipiteitä).
 
Viimeksi muokattu:
Konfliktin aikana EI lasketa lentotuntien hintaa:ROFLMAO::facepalm::rolleyes:!!!
Sitä lasketaan _vain_ rauhan aikana. On sulla mielikuvitus:facepalm::D
Ei se sitä kai sanonut vaan viittasi pienempään kokonaismäärään, mikä voi olla saatavuuden puolesta yikes konfliktin aikana.

Itse katson mieluiten taistelunkestävyys-näkökulmasta eikä pelkkä saatavuus. Toki rikki meno on saatavuuskysymys, mutta äärimmäisenpi taistelunkestävyyspuute (ohjaajan kuolema, kone tuusan nuuskaksi) on pysyvä saatavuuspula. Niitä saattaa tulla ehdokkaiden välille kovin eri tahtiin kierroksien määrää lisätessä sotapelissä.
 
Konfliktin aikana EI lasketa lentotuntien hintaa:ROFLMAO::facepalm::rolleyes:!!!
Sitä lasketaan _vain_ rauhan aikana. On sulla mielikuvitus:facepalm::D
Konfliktin aikana asiat MAKSAVAT ihan siinä kuin rauhan aikanakin. Jos pitää vaikka aseita hankkia lisää ei niitä Suomelle ilmaiseksi anneta.
Ja jos kone on huollossa niin se on.
 
Konfliktin aikana asiat MAKSAVAT ihan siinä kuin rauhan aikanakin. Jos pitää vaikka aseita hankkia lisää ei niitä Suomelle ilmaiseksi anneta.
Ja jos kone on huollossa niin se on.
Mikä konfliktin aikana maksaa, ovat ihmishenget, itsenäisyys, infra. Silloin ei 10 G€ näy edes mikroskoopissa. Mainitsitko todellakin käyttökustannukset? Konfliktin aikana?
Jos koneita on vähemmän huollossa, on niitä silloin enemmän lennettävinä. Helppoa, eikö totta?
 
Ei se sitä kai sanonut vaan viittasi pienempään kokonaismäärään, mikä voi olla saatavuuden puolesta yikes konfliktin aikana.

Itse katson mieluiten taistelunkestävyys-näkökulmasta eikä pelkkä saatavuus. Toki rikki meno on saatavuuskysymys, mutta äärimmäisenpi taistelunkestävyyspuute (ohjaajan kuolema, kone tuusan nuuskaksi) on pysyvä saatavuuspula. Niitä saattaa tulla ehdokkaiden välille kovin eri tahtiin kierroksien määrää lisätessä sotapelissä.
Joo
Joskus on hyvä kuumeta, tekee gutaa pumpulle...

Olet muistaakseni esittänyt laskelmia siitä, kuinka monta konetta tai parvea saattaisi kulloinkin olla käytettävissä. Osa on silloin "huollossa". Uskon tämän kernaasti, koneinssinä ja IT-arkkitehtinä. Kun huoltoja on monen tasoisia, niin mitäpä sanot: mikä osuus koneista (perus-HN, Viper, mitäniitänyton...) on kerrallaan huollossa niin kalsareillaan tai ilman, ettei voi lähteä keikalle heti eikä edes ensi viikolla?

Ajatukseni kulki siten, että kun jotain konetta nyt käytetään a vuotta ja se on sitten pelistä pois m kuukautta, niin pienemmällä lentorasituksella tuo a on suurempi ja m ennallaan. Mitäs sanot?
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top