Muistatko missä olit, kun Estonian uppoamisesta kerrottiin?

Protheon_93

Respected Leader
BAN
Estonian tapauksen aikaan en ollut edes vuoden vanha, mutta olen kuullut isältäni, että missä hän oli. Hän oli juuri lähdössä töihin asiakkaita tapaamaan toiselle paikkakunnalle (myyntiedustajana kun hän kulkee asiakkailta toisille välillä satoja kilometrejä päivässää), ja tankki huusi nälkää. Joten ensiksi oli pistäydyttävä Törnävän Shellillä tankilla, ja iskä havahtui katsoessaan ikkunasta, kun koko Shellin asiakaskunta ja henkilökunta tuijottaa televisiota shokissa ja ajatteli, että nyt on paras käväistä tankkaamisen jälkeen sisällä katsomassa, että mistä on oikein kyse. Tästä sitten soitteli vanhempainvapaalla olleelle äidilleni autopuhelimesta tämän herättäen, että laiva uponnut melkein tuhannen ihmisen kanssa.
 
Olin niin pieni että en muista. Vanhemmat oli kuulemma töissä ja siellä kuuli tapauksesta.
 
Silloisen kustannuspaikan kahvitiloissa, kuinkas muutenkaan. Työkaverilla tuli kiire soittaa isälleen, joka vakiosti matkusti tuota väliä siihen aikaan työnsä takia. Isä vastasi juurevasti Tallinnasta puhelimeen. Eikä ihmetellyt tapahtunutta, oli pitkään taivastellut sitä toimintakulttuuria, joka tuossa laivayhtiössä vallitsi, minä en tätä asiaa kommentoi, muistan vaan Ukko-Ween lausuman. Olihan se pintapelastajille tosi kova aamupuhde tuolloin ja Suomen kriisitiedottaminen joutui puntariin. Itseasiassa onnistui varsin hyvin, käsittääkseni.
 
Menossa koululle insinööriopintoihin. Kaveri nappasi Unon kyytiin ja sanoi, että "Siellä on joku vene uponnut".
Joo olihan siellä, mutta vähän isompi vene.
 
Kuulin asiasta aika pian tapahtuneen jälkeen, koska olin apupäivystäjänä. Eli päivystyspöydän takana kuulin jo heti yöllä asiasta (tarkkaa aikaa en enää muista) radion uutisista.
 
Helsingin eteläsatamassa, Olympiaterminaalissa.
Tulin juuri töihin ja kuulin asiasta esimieheltä. Georg Ots niminen Laiva kulki tuohon aikaan Stadista Tallinnaan ja se teki aamun ekaa lähtöä reissuun. Lippu oli puolitangossa ja matkustajat peloissaan. Oli myös paljon viimehetken peruutuksia. Muistan yhden naisen kääntyneen matkustajaputkessa viimehetkellä ympäri.
Aamulla oli tuuli vielä aika navakka satamassakin. Toi lähtöön "tunnelmaa"..

Edit: päivävuoro meni pitkäksi, kun olimme Katajanokalla vastaanottamassa Viking Isabellaa, jossa muutamia kymmeniä pelastettuja. Lähinnä uteliaiden /median pitämistä poissa jaloista.
 
Viimeksi muokattu:
Silloisen kustannuspaikan kahvitiloissa, kuinkas muutenkaan. Työkaverilla tuli kiire soittaa isälleen, joka vakiosti matkusti tuota väliä siihen aikaan työnsä takia. Isä vastasi juurevasti Tallinnasta puhelimeen. Eikä ihmetellyt tapahtunutta, oli pitkään taivastellut sitä toimintakulttuuria, joka tuossa laivayhtiössä vallitsi, minä en tätä asiaa kommentoi, muistan vaan Ukko-Ween lausuman. Olihan se pintapelastajille tosi kova aamupuhde tuolloin ja Suomen kriisitiedottaminen joutui puntariin. Itseasiassa onnistui varsin hyvin, käsittääkseni.

Tunnen pelastusoperaatiossa mukana olleen RVL:n ex-kopterilentäjän. On kertonut että luojan lykky oli se että Super Puma -kalusto oli käytössä. Muuten lopputulos olisi ollut vielä karmeampi.
 
Säkylässä keikalla.
 
Tunnen pelastusoperaatiossa mukana olleen RVL:n ex-kopterilentäjän. On kertonut että luojan lykky oli se että Super Puma -kalusto oli käytössä. Muuten lopputulos olisi ollut vielä karmeampi.
Opin myöhemmin tuntemaan hyvinkin kaksi Helsingin pään pinturia, jotka siis toimivat AB412-kalustolla. JK kertoi auliisti meille nuoremmille kokemastaan. Enemmän olisi nostettu, mutta ei ollut mitä nostaa. Kropat he jättivät aluksi tarkoituksella poimimatta, jotta tilaa olisi eläville jäänyt. Ja oliko vielä niin että Helsingin kone hälytettiin jotenkin myöhässä liikkeelle..
Vaihtomiehistönä tullut TH nosteli sitten aamulla enää kroppia.
 
Opin myöhemmin tuntemaan hyvinkin kaksi Helsingin pään pinturia, jotka siis toimivat AB412-kalustolla. JK kertoi auliisti meille nuoremmille kokemastaan. Enemmän olisi nostettu, mutta ei ollut mitä nostaa. Kropat he jättivät aluksi tarkoituksella poimimatta, jotta tilaa olisi eläville jäänyt. Ja oliko vielä niin että Helsingin kone hälytettiin jotenkin myöhässä liikkeelle..
Vaihtomiehistönä tullut TH nosteli sitten aamulla enää kroppia.
Viimeisin Siivet lehti käy läpi Estonian keissiä Super Puman näkökannalta.
 
Jos Super Puman miehistö olisi ollut päivystämässä tukikohdassa, niin vasteaika olisi ollut paljon lyhyempi ja useampia ihmisiä oltaisiin saatu pelastettua. Tietenkin jälkiviisautta. Estonian jälkeen alettiin päivystämään myrskysäällä tukikohdassa.
 
Intissä. Päivällä kuultiin huhuja, että joku alus oli uponnu. Luuliin et joku pikku paatti yms. Sit lompsittiin ilta oluelle Vaahteraan, niin sit selvis, että olikin aikalailla isompi homma.
 
Se oli muistakseni viikonloppu, kun se upposi? Oliko se perjantai vai lauantai?
 
Vahva huhu välittömästi tapauksen jälkeen kiersi, että eräs ”Munkki Pete” Turusta olisi ollut Utössä meva miehenä yöllä päivystämässä. Olisi kuulliut hätäkutsun ennen Silja Europaa mutta jätti reagoimatta siihen. Enpä ole tätäkään muistellut sitten 90 luvun.
 
Kouluun olin kävelemässä, viidennellä luokalla. Muistan että oli ihan helvetin ikävä keli ulkona, eikä ois yhtään huvittanut tarpoa opinahjoa kohti. Luokkaan kun päästiin niin opettaja laittoi telkkarin päälle ja sieltä katsottiin uutisia, meni koko koulupäivä tapahtumasta keskustellen ja uutisia seuraten.
 
Back
Top