Muistiongelma/altzheimer

Maidan

Respected Leader
Mitä voi tehdä kun ilmiselvästi muistin kanssa ongelmissa oleva 86 v alkaa käyttäytyä häiritsevästi˚ Naapuri rouva on antanut vara-avaimet, sitten yhtäkkiä hakenut ne pois ja nyt vuoden päästä ei muista että hakenut, alkoi soitella kiihtyneenä puhelimeen "anna mun avaimet, olen etsinyt ne kaikialla kotona ja niiden pitää siellä jossain". Uhkailee poliisitutkinalla.
Pari kerta huomasin huomasin outoa käytöstä kun hän viiskanut roskia ympäristön, käytös ei ollut asiallinen, mutta muistisairaus ei tullut heti mieleen.
Ajattelen lähinnä luonnevikaisuutta, kun käytös kun teinillä. Toisaalta hän on Zenäjältä kotoisin.
Häneen tyttäreen otettu yhteyttä. Tytär on koko ajan töissä, eikä hän ilmeisesti havainnut mitään ongelmia.

Minkäläiset mahdollisuudet hoitoon dementuituvalla vahuksella, jos ainoa lähinomainen - tytär, joka asuu erillään, ei suostu ottamaan huomioon muiden havaintoja?

Talossamme on ollut muistisairaita, mm altzheimer mm. Ei ollut mitään sen suurempaa ongemia, yksi livahteli rappuun, kun hänen tytär oli töissä, soitteli ovikelloa, minunkin, asuntoon ja alakerran naapurille,sinne yritti ihan väkisin tulla kun ovi avattu. Minunkin piti taluttaa häntä takaisin oman asuntoon, jonka ovi kuitenkin raaolla. Jännä, livahteli, mutta muisti jättää oven auki.

Toisesta vanhuksesta minulle kerrottu että muistisairaus on, annettu puhelinnumero, jos jotain sattuu. Muillekin annettu
Huomasin että tämä muuten erittäin mukava vanhus alkoi viedä ruokapalvelun luonas annokset avamattomana kierrätyshyllyyn, soiton tästä havainnosta, lähinomainen päätti että hän unohti syömisen, minulle hän kertonut ettei edes tilannut näitä ruokia. Ihan varmasti tilasi.

Yhdellä atzheimeria alkua en edes huomannut, ennen kun kerrottu että häntä sijoitettu muistisairaalaan ihan täyspäinen älykäs mies oli mielestäni,rauhallinenkin. Ajoi pitkään autollakin. Sitten ykskaks hävis.

Neljännellä naapurilla oli niin ystävällinen luonne, kohtelias ja hymyilevä, muisti viimeisen asti kasvoni ja onnitteli naapuriani henkilökohtaisesti Jouluna. Oli vaikea uskoa hänen muistisairaaksi. Mutta kai hän sairastui siihen lopulta, en ole nähnyt häntä vuoden, kuulin että hoitokodissa koska muisti heikkeni.

En tiedä missä vaiheessa agressivisuus tulee esiin..jos tulee lainkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuon diagnoosin saatuaan on paras käydä ostamassa hyvä köysi, myydä kaikki vain ajan myötä kelvolliseen hintaan likvidoitavissa oleva omaisuus pois perillisiä varten, ja laatia oma testamenttinsa.
 
Tästä liikkeelle, toki paskaa voi tulla niskaan
On tämä vaikea tilanne. En ajo tehdä mitään huoli ilmoitusta, jotta ei paska lentäisi. Olen nähnyt että asioita tähän asti on hoidettu hienosti muistisairaiden kanssa.
Tällä vanhuksella on tytär,ja tämän on järjen mukaan pitää olla vastuussa ja reagoida sen jälkeen kun edes yksi kertonut. Tuskin kukaan keksi kiusamaan huviksi vanhusta, ja altzheimeriin varhaisessa vaiheessa on olemassa lääkitys, jolla voisi jarruttaa sairauden etenemista.

Mielenkiintoista että sairaus voi iskeä kenen tahansa ja jopa 50 vuotiaan, kuten laulajalle Karolalle kävi.

Luin lisää aiheesta, niin paljastui, kun läheiset ovat mukana terveydenhuollon testissa, niin he itsekin yllättyvät kuinka huonosti asiat ovat ja sitten lisätutkimuksissa muutokset näkyvät kuvissa aivoista. Videoilla puhutaan kun alussa nähdään muistisairauteen sairastuva ja ollaan tekemisissä säännöllisesti, käyttäytymiseen tottuu, ei ehkä näy niin selkeästi kun vanhenevan höperyyteen totutaan. Luin että Alzheimerin muutokset kehittyyvät hiljaa, jotkut käy jopa töissä, ja jopa luennoi, tekevät jotain lähes automaattisesti, vaikka aivojen muutokset ovat jo pitkällä ja sitten ne siirtyy vähitellen syvempään dementiaan..
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuon diagnoosin saatuaan on paras käydä ostamassa hyvä köysi, myydä kaikki vain ajan myötä kelvolliseen hintaan likvidoitavissa oleva omaisuus pois perillisiä varten, ja laatia oma testamenttinsa.
Ei huonompi idea. Mutta jos tarkkailla oma muistia, ja bongata A.varhaisvaiheessa niin lääkkeitä on nykyisin. Muttei niistä ole apua jos se päässyt etenemään.
Masennus aiheuttaa joskus dementian tapaiset oireet, muttei se ole sitä kuitenkään.
 
Viimeksi muokattu:
Onko lähinomaisilla velvollisuus kiinnittää huomiota vanhukseen, kuten tyttärellä tässä tapauksessa, kun naapurilta tulee havaintoja muistiongelmaisesta vanhuksesta? Käyttäytymisessä on aggressivisuuttakin. Mitä tehdä jos tytär ei kykene ymmärttämään asian vakavuutta tai vitsi perehtymään?
 
Onko lähinomaisilla velvollisuus kiinnittää huomiota vanhukseen, kuten tyttärellä tässä tapauksessa, kun naapurilta tulee havaintoja muistiongelmaisesta vanhuksesta? Käyttäytymisessä on aggressivisuuttakin. Mitä tehdä jos tytär ei kykene ymmärttämään asian vakavuutta tai vitsi perehtymään?
Huoli-ilmoitus sosiaaliviranomaiselle vanhuksen kyvystä huolehtia itsestään käynnistänee selvittelyn. Lainsäädäntö ei taida velvoittaa lapsia pitämään huolta vanhemmistaan.
 
Onko lähinomaisilla velvollisuus kiinnittää huomiota vanhukseen, kuten tyttärellä tässä tapauksessa, kun naapurilta tulee havaintoja muistiongelmaisesta vanhuksesta? Käyttäytymisessä on aggressivisuuttakin. Mitä tehdä jos tytär ei kykene ymmärttämään asian vakavuutta tai vitsi perehtymään?
Ei lähiomaisilla muuta kuin moraalinen velvollisuus. Siksi huoli-ilmoitus paikallaan, jos tilanne vaikuttaa aidosti huolestuttavalta. Toki tämä käytännössä myös se lähiomaisten vaihtoehto, jos tilanne päässyt pahaksi.
Itse asiassa vain terveydenhuollon ammattihenkilöllä on velvollisuus tehdä ilmoitus iäkkään henkilön palvelutarpeesta (aka huoli-ilmoitus).
 
Viimeksi muokattu:
Ei lähiomaisilla muuta kuin moraalinen velvollisuus. Siksi huoli-ilmoitus paikallaan, jos tilanne vaikuttaa aidosti huolestuttavalta. Toki tämä käytännössä myös se lähiomaisten vaihtoehto, jos tilanne päässyt pahaksi.
Itse asiassa vain terveydenhuollon ammattihenkilöllä on velvollisuus tehdä ilmoitus iäkkään henkilön palvelutarpeesta (aka huoli-ilmoitus).
Eli jos 86 v ei löydä kotona mistään vara-avaimet. Sitten muistaa että hän on joskus säilyttänyt ne naapurilla varmuuden vuoksi, ja alkaa syyttää naapuria että tämä tahallaan ei anna avaimia hänelle, vaikka mummo hakenut vara-avaimet jo yli vuoden sitten. Muisti mitä ilmeisemmin petti, mutta ensin mummo kertonut että hän on penkonut koko asunnon, eikä löytänyt vara-avaimet, joten nyt uhkailee tutkinnalla että avaimia ei anneta tahallaan hänelle.

Tiedossani on että mummo herkästi ollut poliisilla tekemässä ilmoituksia milloin mistäkin, vaikka asia ei ollut edes kuulunut poliisille ja häntä on ohjattu pois. Kirjaako poliisi ylös tällaiset mummot?
Kaverini kertonut edesmennen äidinsä dementiasta (liittynyt verisuoniin) että hän on syyttänyt naapureita kauraryynien varastamisesta, kävi huutamassa ovella, muttei sentään käynyt Pasilan poliisilaitoksessa. Mutta häntä oli lopulta diagnosoitu ja pitkähkön prosessin jälkeen sijoitettu laitokseen, johon hän jäi loppuun asti.

Näyttää siltä että ainoa lähinomainen,hänen tytär, ilmiselvästi usko äidin harhoihin. Mahtaako olla itse kunnossa kun vastasi että äiti on valmis vaikka maksaa vara-avaimien säilytyksestä, kunhan saa takaisin avaimet. Tämä on vasta outoa..
Hänelle kerrottu ennen tätä sähköpostitse että vanhus käynyt hakemassa omat vara-avaimet kahden todistajan nähden.

Jos mummo menee Pasilaan pyytämässä tutkintapyyntöä - onko tämä syy huoli-ilmoituksen?
 
Viimeksi muokattu:
Eli jos 86 v ei löydä kotona mistään vara-avaimet. Sitten muistaa että hän on joskus säilyttänyt ne naapurilla varmuuden vuoksi, ja alkaa syyttää naapuria että tämä tahallaan anna avaimia hänelle. Vaikka mummo hakenut varaimet jo yli vuoden sitten. Nyt hän ei muista tätä, mutta ensin kertonut että hän on penkonut koko asunnon, eikä löytänyt vara-avaimet, joten nyt uhkaile poliisitutkinnalla että roisto-naapuri ei halua niitä palauttaa.

Tiedossani on että mummo herkästi ollut poliisilla tekemässä ilmoituksia milloin mistäkin, vaikka asia ei ollut edes kuulunut poliisille ja häntä on ohjattu pois. Kirjaako poliisi ylös tälläiset mummot?
Kaverini kertonut edesmennen äidinsä dementiasta (liittynyt verisuoniin) että hän on syyttänyt naapureita kauraryynejä varastamisesta, kävi huutamassa ovella, ei sentään Pasilassa. Mutta häntä oli lopulta diagnosoitu ja pitkän prosessin jälkeen sijoitettu laitokseen, jossa hän nopeasti kuihtui pois.

Jos mummo menee Pasilaan pyytämässä tutkintapyyntöä - onko tämä syy huoli-ilmoituksen? Ainoa lähinomainen,hänen tytär, ilmiselvästi usko äidin satuiluin, saattaa olla että ettei itse ole kunnossa, kun alkoi kirjoittaa että äiti on valmis vaikka maksaa vara-avaimien säilytyksestä, kunhan saa takaisin avaimet. Tämä on vasta outoa..
Tuolta voi haarukoida oireiden astetta
 
Nyt toinenkin naapuri teki mielenkiintoinen havainnon tästä vahuksesta. Yksi rouva poltti savuketta terassilla, vanhuksen, josta avoin näkymä vanhukseen olohuoneeseen, kello oli melkein 24. Vanhus ei koskaan pitää verhoja edessä, näkymä kun lautasella. Pöydän ääressä, aivan ikkunan vieressä istui vaaleantukkainen nainen, arveli tyttäreksi, hän katsoi jotain papereita, sitten hänen viereen tuli tämä vanhus ja heristeli nyrkkiä aivan hänen nenänsä edessä. Ensin hän luuli puhelimen heiluttamiseksi, mutta kyllä se oli nyrkki.
Samoihin aikoihin tytär sai kirjettä havainnostani - yritti varmaan puhua järkeviä tälle vainoharhaiselle.

Avaimet muuten luovutettu tälle vanhukselle todistajien nähden.

Tämän jälkeen häirikkö tuli tiputtamaan postilukusta sekava kirje että vie asian isännöistsijalle ja minulle käy kelpaten.

Isännöitsijalle jo laitettu kirje, oli soitto lakimiehellekin, joka ei vielä neuvonut huoli-ilmoitusta.

Yksi ukrainalainen ystäväni sanoi ettei sulje pois sitäkään että tyypillisenä vatnitsana vanhus hukkasi avaimet ja tahallaan keksinyt ettei tarvitse maksaa avainten tilauksesta, hän on nähnyt niin agressivisiä, valheellisia ja umpikieroja ihan sekavuuden asti venäläisiä, vaikkei heillä ollut mitään muistisairauttakaan.
Toinen ukrainalainen sanoi että vanha tuttu sairastui nopeasti dementiaan, mutta hän on hyvin ystävällinen, paitsi ei tunnistanut hänen kasvojaan, kun tämä tuli vierailulle.

Tämä häirikkö vanhus, dementikko tai ei, joskus soitteli minulle avainten haun jälkeenkin, päivällä en ehti vastaa puhelimeen, mutta kohteliaisuuden takia soitan aina takaisin. 2 kerta kun soitin hänelle taustalla paukkunut kovaääninen televisio, josta kuului joko hysteerinen Solovjov tai Kisjelev. Kauhea huutamista, jos joku kuuli heidän sairasta pripagandaa, ihan pirun show. Kerran annoin suora palautetta, kuinka voi katsella tälläista roskaa. Vastas oli epämääräinen "minä vain katson muuten..". Eli putinisti. Näyttää siltä jos putinisti dementoitu, niin se järjestää voimaan huonosti koko ympäristön ja kaksi taloyhtiötä.
 
Viimeksi muokattu:
En viitsinyt uutta lankaa aukaista, kun tässä jo hyviä perustieto viestiä.

Ajatuksena ollut jo toista vuotta tästä aiheesta ketju tänne avata.
Asia koskettaa todella monia, melkein kaikkia edes epäsuorasti.
Itsellä ainakin todella monella tutulla/kaverilla/ystävällä joku lähipiiristä muistisairas.

Itse olen oman äitini epävirallinen omaishoitaja joka ei enää pärjäisi jatkuvasti yksin asumaan. Diagnoosi vielä sekamuotoinen muistihäiriö. Parin vuoden aikana äitin sairaus aika nopeasti edennyt. Kaks vuotta sitten vasta otettiin kortti lopullisesti pois ja nyt pitää katsoa perään jo potkukelkka reissujakin.
Siivoaa, huolehtii oman hygienian itse ja porukan mukana menee tekee kohtuu tasolla.
Mutta esimerkiksi ruuanlaitto vaikeutunut pienessä ajassa, ei enää osaa tehdä kuin paria ruokaa. Ei osaa enää käytännössä kaupassa käydä, kännykän käyttö takkuaa, nimet/sanat hukassa ja keskustelu hidastuu jne.


Aihe itseä lähellä nyt ja ajattelin että tähän ketjuun voisi koota vinkkiä ja vertaistukea aiheesta.

En nyt osaa jaksa mitään erikoista lisäsisältöä tähän tuoda, mutta muutama lähiajan huomio ja tarve mikä omalla kohdalla.

Vinkkiä ottaisin vastaan turvarannekkeista. Siis ei sellaisesta mikä tulee sairaanhoitopiirin kautta vaan itse ostettu. Asiaa selvitin niin on se nykyään tehty yksinkertainen asia äärimmäisen vaikeaksi. Ainut vaihtoehto missä rannekkeen hälytys lähtee aina vartiontiliikkeeseen tai mistä sitten päivitys on ostettu.
Itsellä ajatuksena ostaa sellainen missä nappia painamalla eka hälytys tulisi minulle ja sitten siihen joku vara toiseksi kolmanneksi.
Tämä ei ole mahdollista sairaanhoitopiirin kautta.
Ei voi kuin pudistella päätä ja ihmetellä touhua tässä pikku virkamiesten ihmemaassa.

Yks vinkki minkä itse vasta hetki sitten itse tajusin tässä omassa tilanteessa äitini kanssa.
Puhun itse paljon vertauskuvilla ja sanonnoilla. Varsinkin kun palaa hermot.
Yhtäkkiä tajusin ettei oma äitee aina tajua mitä puhun ja se kiristää vaikka ei saisi omia hermoja. Äiti ei saa enää sanottua, että en tajua nyt mitä tarkoitat.
Äitillä vielä aina ollut tyyli/konsti heittäytyä itseään tyhmemmäksi koko elämänsä ja en meinaa osata aina tulkita koska se on tosissaan. Tämä on meidän tapauksessa aika iso ongelma mikä aiheuttaa turhaa kitkaa.
 
Back
Top