Naiset varushenkilöinä

Vika ei ole aiheessa tai ”näyttelijöissä.
Aivan kun tekijät olisivat noudattaneet jotakin ”formaattia” täysin orjallisesti.
Ohjelmassa oli kauniita kuvia, haastatteluja ja toimintaa aivan kuin missä muussa tahansa tositvssä.

Tuottajat ja käsikirjoittajat kaikki naisia. Jotenkin jäi haisemaan Ylen naisverkostoissa mietitty formaatti jolla näytetään että kyllä naisetkin pystyy.
 
En ole sarjaa katsonut, enkä varmaan katsokaan, mutta eihän se sitä kuvaa PV:sta ulospäin anna mitä haluttaisiin antaa/ olisi syytä antaa jos/kun RU-kurssille mennään fysiikalla joka ei meidän itse asettamiemme kriteerien mukaan täytä oikeastaan mitään minimivaatimuksiakaan.

Näillä TV-sarjoilla on haluttaessa erinomainen teho kun luodaan mielikuvia. Sitä tilaisuutta ei pitäisi jättää käyttämättä. Ilman PV:n lupaa ja valvontaa tätäkään sarjaa ei ole kuvattu - miksi PV ei vaadi siltä sellaista sisältöä kuin olisi tarkoituksenmukaista??

No, varmaan vaatii - minä vain en ehkä ymmärrä sitä mitä jotkut "isopäisemmät" kollegat jossakin PR-osastolla ymmärtävät :)

No Jennihän ei päässyt kuin 1400m ja siitäkin tehtiin lopuksi kersantti. Rukki jäi kuulemma pisteen päähän. Vatsalihaksia meni 10kpl kunnes loppui.

Kouluttajana toiminut kapteeni ei muuten osannut käpistellä RK:ta ja KK:ta kovinkaan hyvin. Ilmeisesti tykäreillä on muitankin kilkkeitä rassattavana.
 
No Jennihän ei päässyt kuin 1400m ja siitäkin tehtiin lopuksi kersantti. Rukki jäi kuulemma pisteen päähän. Vatsalihaksia meni 10kpl kunnes loppui.

Taas näkemättä ohjelmaa - mutta onhan se surkeata jos ihminen päätyy kersantiksi täyttämättä itse itsellemme asettamia fyysisen suorituskyvyn minimivaatimuksia. Minusta näin ei saisi asia olla, eikä varsinkaan TV-sarjassa, jolla kuitenkin luodaan ja muokataan mielikuvia.

Olen itsekin joskus huvittuneena katsellut mm. venäläisiä videoita missä sikäläiset sotilaat ovat - no, surkeita - eipä tässä taida meillä olla varaa huvittuneena katsella yhtään mitään muiden armeijoiden sotilaiden huonoja suorituksia.
 
Mielestäni varsin todenmukainen kuva varusmiespalveluksesta. Tai ainakin 90-luvulla olisi näyttänyt.

Paha siitä mitään räjähtävää äksöniä tai draamaa on tehdä, kun palvelus on mitä on. Varushenkilöt laskevat aamuja ja henkilökunta tunteja kotiin pääsyyn. Missään toiminnassa ei ole karsivia tekijöitä, koska pelataan "kaikki palvelevat" -säännöillä. Sitähän yleinen asevelvollisuus tarkoittaa. Asetta käpistellään jonkun verran, maastossa marssitaan ja tetsataan, mutta vailla mitään raakkausrajaa. Samaan aikaan henkilökunta vetää käsketyt harjoitteet läpi ja vilkuilee jo kelloonsa, että eikö pääsisi hakemaan mukuloita tarhasta tai lähtemään illlan harrastuksiin.

Lusimista siis koko palvelus. Sitä se oli ysärillä ja sitä se on näemmä armonvuonna 2017.

Varmaankin niitä rapsakampia palveluspaikkojakin löytyy, joihin on tiukat rajat ja jatkuvasti koulutuksen aikana väijyy maitojuna. Sukeltajat lienee yksi sellainen, mutta maavoimien nurmiporien palvelus on kaukana siitä.
 
Sarjasta ei oikein vastannut odotuksia, jos vertaa vaikka ”Taistelusukeltajat”sarjaan.
Hyvin monille tykkimiehille tuttuja Niinisalon maisemia! Katsoin vasta ekan jakson ihan perinteisesti TV:stä. Tehty puhtaasta naisnäkökulmasta jolloin tämä jakso ei mieskatsojille joitakin sivareita lukuunottamatta mitään antanut.
II/94 KR:ssa jokainen alle 2600 coopperissa juossut pääsi ravirinkiin eli johdettua juoksuharjoittelua palveluksen päätyttyä kasarmilla.
Viime vuosisadalla tulokset parani huomattavasti pelkästään sillä, että yksikön viikko-ohjelmaan sijoitettiin kaksi iltaharjoitusta huonokuntoisille, kun muilla oli vapaa-aikaa. Ei taitaisi enää nykyisillä perustuslakitulkinnoilla onnnistua, vaan olisi syrjintää.
 
Kannattaa nyt kuitenkin katsoa se sarja, ennenkuin alkaa enempää kommentoimaan. P-kauden coopertestin ja esimerkiksi RUK:n, johtajakauden, tai reserviläisajan kyvykkyydellä ei välttämättä ole suoraa syy-seuraussuhdetta. Valintapisteet on valintapisteitä, henkilökohtainen arviointi on ehkä se osa-alue joka voi antaa köyttä enemmän kuin pitäisi. P-kokeista lienevät saaneet erittäin korkeat tulokset (vrt. kokonaispistemäärä P-kauden lopussa AUK-valinnoissa).

Kannattaa myös muistaa, että koulutuksessa, vaativuudessa ja meiningissä yleensäkin voi olla eroja ihan yksittäisen joukkueen tasolle asti. Kyseiset naiset astuivat palvelukseen patteristossa, jonka vahvinta osaamista eivät välttämättä ole JV-jutut (Mikä ei ainakaan mua huoleta kauheasti. Soisin heidän keskittyvän siihen oman kalustonsa operointiin mahdollisimman tehokkaasti.)

Kyllä itselläni tuli monta WTF-hetkeä, mutta lopulta ne yleensä olivat aika linjassa muiden kokemuksieni kanssa punalaatoista. Toki pitää ymmärtää, että kameroiden ollessa läsnä on käsissä useampi pari silkkihansikkaita mitä tulee näiden taistelijoiden kouluttamiseen ja kohteluun.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä itselläni tuli monta WTF-hetkeä, mutta lopulta ne yleensä olivat aika linjassa muiden kokemuksieni kanssa punalaatoista. Toki pitää ymmärtää, että kameroiden ollessa läsnä on käsissä useampi pari silkkihansikkaita mitä tulee näiden taistelijoiden kouluttamiseen ja kohteluun.

Ai meinaatko että komppapäällikkö ei yleensä ryntää henkilökohtaisesti korjaamaan yksittäisen taistelijan kvkk:n jumia? :-D

Fakta on kuitenkin se, että kyseiset res. vänrikit menivät RUKkiin yli 10 pisteen erolla heikoimpiin.
Siis tarkoitit p-kauden aukkia? Josta tytöt itkivät kun ei huolittu ensimmäiseen vaihtoehtoon?
 
Ai meinaatko että komppapäällikkö ei yleensä ryntää henkilökohtaisesti korjaamaan yksittäisen taistelijan kvkk:n jumia? :-D


Siis tarkoitit p-kauden aukkia? Josta tytöt itkivät kun ei huolittu ensimmäiseen vaihtoehtoon?

Hups, oho. Joo juuri tuota tarkoitin, mutta sekoitin nuo keskenään. Korjattu'd.
 
Kannattaa myös muistaa, että koulutuksessa, vaativuudessa ja meiningissä yleensäkin voi olla eroja ihan yksittäisen joukkueen tasolle asti. Kyseiset naiset astuivat palvelukseen patteristossa, jonka vahvinta osaamista eivät välttämättä ole JV-jutut (Mikä ei ainakaan mua huoleta kauheasti. Soisin heidän keskittyvän siihen oman kalustonsa operointiin mahdollisimman tehokkaasti.)
Aivan, alokkaita ja aselajista, joka ei ensisijaisesti kookoolla operoi. Mennään koulutuksessa eteenpäin ja tyttö voi olla vaikka millainen tekijä loppukaudella tuon kanssa. Ehkä.
Käydessäni armeijaa varhaisella pronssikaudella, huomasin, että ihan JV:n sisällä oli tosiaan valtavia eroja tuon aseen käsittelyvarmuudessa. Siinä missä minua alettiin kouluttaa jo varhain alokkaana KvKK62:een, joku autokomppanian tai spollin toveri sai ekat oppitunnit siitä Aukissa. Tässä vaiheessa jääkärikomppaniasta tulleet jo olivat ampuneet useita vöitä räkäpäitä vähintään muusta käpistelemisestä puhumattakaan.
Perusasiahan tuossa on, että et töhöile vyöttäessä.
Suorastaan huonoja kookoon käsittejöitä oli joukossa läpi kivääri-RUK:n muutamia. Yksikin nykyinen spollin YK-veteraani pelkäsi tosissaan, että joutuu Haminasta pois, koska oli saanut ennakkoon niin vähän tuosta ja Apilaksesta koulutusta.

Edit: nythän mä muistan, olimme ainut perusyksikkö, joka ampui kovilla jo ennen Aukin valintoja. Näpit jäätyi, koska purettiin ja kasattiin pakkasessa paljain sormin.
Kyllä siltikin nykyisen intin koulutus on paljon parempaa kuin ennen vanhaan. Luotan, että tuo tyttö tulee osaamaan SA-tehtävänsä, joka selkeästi ei ole kookoo-ampuja.
 
Viimeksi muokattu:
Aivan, alokkaita ja aselajista, joka ei ensisijaisesti kookoolla operoi. Mennään koulutuksessa eteenpäin ja tyttö voi olla vaikka millainen tekijä loppukaudella tuon kanssa. Ehkä.
Käydessäni armeijaa varhaisella pronssikaudella, huomasin, että ihan JV:n sisällä oli tosiaan valtavia eroja tuon aseen käsittelyvarmuudessa. Siinä missä minua alettiin kouluttaa jo varhain alokkaana KvKK62:een, joku autokomppanian tai spollin toveri sai ekat oppitunnit siitä Aukissa. Tässä vaiheessa jääkärikomppaniasta tulleet jo olivat ampuneet useita vöitä räkäpäitä vähintään muusta käpistelemisestä puhumattakaan.
Perusasiahan tuossa on, että et töhöile vyöttäessä.
Suorastaan huonoja kookoon käsittejöitä oli joukossa läpi kivääri-RUK:n muutamia. Yksikin nykyinen spollin YK-veteraani pelkäsi tosissaan, että joutuu Haminasta pois, koska oli saanut ennakkoon niin vähän tuosta ja Apilaksesta koulutusta.

Edit: nythän mä muistan, olimme ainut perusyksikkö, joka ampui kovilla jo ennen Aukin valintoja. Näpit jäätyi, koska purettiin ja kasattiin pakkasessa paljain sormin.
Kyllä siltikin nykyisen intin koulutus on paljon parempaa kuin ennen vanhaan. Luotan, että tuo tyttö tulee osaamaan SA-tehtävänsä, joka selkeästi ei ole kookoo-ampuja.

Kyllähän eroa on aselajeissa. Ei punalaattaislla, mihin itsekin kuuln, ole lähellekään sellaista jv-koulutusta kuin Jääkäreillä. Ei aika riittäisi aselajikohtaiseen koulutukseen jos siihen ympättäisiin vielä yhtä kattava jv-koulutus mukaan. Mutta kyllähän tuo itseäkin vähän nolottaa kun ei edes KvKK62:lla tullut ammuttua. Mutta eipä sitä siihen aikaan IT:ssä edes jaettu, oli sergeit ja itkot.
 
Last edited by a moderator:
Kyllähän eroa on aselajeissa. Ei punalaattaislla, mihin itsekin kuulu, ole lähellekään sellaista jv-koulutusta kuin Jääkäreillä. Ei aika riittäisi aselajikohtaiseen koulutukseen jos siihen ympättäisiin vielä yhtä kattava jv-koulutus mukaan. Mutta kyllähän tuo itseäkin vähän nolottaa kun ei edes KvKK62:lla tullut ammuttua. Mutta eipä sitä siihen aikaan IT:ssä edes jaettu, oli sergeit ja itkot.
Niin, edes siihen aikaan, kun oli vielä pidemmät palvelusajat. Nykyisistä palvelusajoista puhumattakaan.
 
Ei punalaattaislla, mihin itsekin kuulu, ole lähellekään sellaista jv-koulutusta kuin Jääkäreillä.
Ja ei pidä ollakaan, iiteen päävihollinen kun ei kukistu jv-taidoilla :).
Käsittelyvarmuudesta voisin verrata, että itko oli tuolloin pronssikaudella varsin uusi tuttavuus, etenkin meille BTR:lle luvatusta Savonmaasta tulleille. Olen sitä käpistellyt vielä kertauksissakin, mutta kun se ei ollut päivittäistä kauraa aikoinaan, niin uskon vahvasti, että sinä olet edelleen tekijämies sen kanssa. Minä pyytäisin muita kouluttamaan sitä itselleni.
Vastaavasti, anna minulle aamupäivä aikaa tuon tytön kanssa, ja vieläkin pystyisin parantamaan suuresti hänen kooveekoon käsittelytaitoaan.
 
Kyllähän eroa on aselajeissa. Ei punalaattaislla, mihin itsekin kuulin, ole lähellekään sellaista jv-koulutusta kuin Jääkäreillä. Ei aika riittäisi aselajikohtaiseen koulutukseen jos siihen ympättäisiin vielä yhtä kattava jv-koulutus mukaan. Mutta kyllähän tuo itseäkin vähän nolottaa kun ei edes KvKK62:lla tullut ammuttua. Mutta eipä sitä siihen aikaan IT:ssä edes jaettu, oli sergeit ja itkot.
Punaista oli laatoissa minullakin, silloin kun niitä vielä oli, enkä ole koskaan ampunut minkäänlaisella kk:lla eikä nolota lainkaan. Moni muukin vekotin jäi kokeilematta. Toisaalta olin tekemisissä useamman sellaisen laitteen kanssa, joita keskiverto jv-miehen ei tarvitse lainkaan osata tai tuntea. Todella eroja on ja jokaiseen juttuun on omat osaajansa.
 
Punaista oli laatoissa minullakin, silloin kun niitä vielä oli, enkä ole koskaan ampunut minkäänlaisella kk:lla eikä nolota lainkaan. Moni muukin vekotin jäi kokeilematta. Toisaalta olin tekemisissä useamman sellaisen laitteen kanssa, joita keskiverto jv-miehen ei tarvitse lainkaan osata tai tuntea. Todella eroja on ja jokaiseen juttuun on omat osaajansa.

Niinhän se menee, monenlaisia, osa tosin jo kuopattuja, ihmelaitteita tuli käytettyä ja vieläkin unissa kummittelevat :D
 
Edit: nythän mä muistan, olimme ainut perusyksikkö, joka ampui kovilla jo ennen Aukin valintoja. Näpit jäätyi, koska purettiin ja kasattiin pakkasessa paljain sormin.
Kyllä siltikin nykyisen intin koulutus on paljon parempaa kuin ennen vanhaan. Luotan, että tuo tyttö tulee osaamaan SA-tehtävänsä, joka selkeästi ei ole kookoo-ampuja.

Alokasleirillä ammuttiin koulutustarkastuksen taisteluammunnassa kovia myös kvkk:lla. Lykkäsivät sen minulle, kun olin ryhmän kyvykkäimpiä ampujia.
Ammunta sujuikin, koska taisteluluammunnan valvonyt majuri palautetta antaessaan erikseen kehui konekiväärimiehen toimintaa.:)

Tuosta fyysisestä kunnosta. Alokasajan koulutustarkastukseen kuului n. 5 km:n juoksu talvella kaikki rensselit kannossa. Aikarajaa en ihan varmaksi muista, mutta saattoi olla 30 min. Juoksu oli joukkueella. Majuri kellotti, läpi meni sekin. En tiedä, mitä siitä olisi seurannut, jos aikarajan sisään ei olisi päästy.

Koulutustarkastukseen kuului myös jonkun majurin kuulustelu joukkuekoossa oppitunnilla. Ohjeistus oli, että jokainen viittaa sotilaallisesti, tiesi tai ei.
Jos majuri sattui kysymään joltakin, joka ei tiennyt: - Herra Majuri, alokas NN, unohdin juuri!(y):p

Vieläkö nykyään Rukissa juostaan Kirkkojärven marssi? Tuossa naissotilaat sarjassa ei siitä ollut mitään juttua.
Rukkia en käynyt, Auk:n kyllä ja siinä oli Tykkikilpailu. 1,5 vuorokauteen ei montakaan kävelyaskelta otettu.
Olin kilpailun voittaneessa ryhmässä, palkinnoksi ryhmän jäsenille 3 kl:ää ja kunniakirja koulunjohtajalta. Voittanut ryhmä lähti suihkun ja palkintojen jaon jälkeen välittömästi lomille, eipä taitaisi nykyjään onnistua. Sen muistan, että baarin ei tarvinnut kotiin päästyäni sinä iltana lähteä. Seuraavana kyllä.:cool:

Noista ihmelaitteista. Kertasingon harak tuli ammutuksi, samoin kevyen (55S55) singon joitakin sisäpiippu laukauksia.
Sisäpiippu oli lyhyt, normaalin laukauksen tilalle laitettava piippuyksikkö ja patruuna saattoi olla 9 mm pistoolin patruuna valojuovalla. (Tästä en ole lainkaan varma, sen verran on aikaan jo vierähtänyt.)
55S55:een oli myös ns. paskalaukauksia. Ruutipatruuna metallihylsyyn normaalin laukauksen paikalle, ennen ammuntaa singosta piti seula muistaakseni olla pois otettuna. Jos seula jäi ottamatta, metallihylsy lähti aika äkäisesti putken suulta liikenteeseen.. En ollut pst-porukoissa vaan jääkäri/kivääri.
 

Mutta ei se Kirkkis ollut mitenkään erityisen paha kun se vedetiin muistaakseni suunnileen tst-kamoissa. Muutama kundi kyllä simahti niin että mäkin vedin vikat pari kilsaa kahden rynkyn kanssa. Ehkei se tuntunut niin pahalta kun oli joukkueen parempikuntoisten joukossa. Laihat urheilijat eivät oikein tykänneet kamojen kantamisesta kun olivat tottuneet kevyeen kehoon.. Aukin ekan puoliskon kilpamarssi oli paljon pahempi rasti kun se vedettiin kenttävarustuksessa eikä sitä pahuksen sipulisäkkiä saanut kannettua kuin kivuliaasti. Raskain liikuntasuoritus rukissa oli varmaan ampumajuoksukilpailu jos sen tosiaan kykeni juoksemaan, lantsarit jalassa mutaisilla pelloilla tai niityillä, en ihan tarkkaan muista siitä on jo aikaa (II/86).

Mulla kunto huononi intissä suunnilleen kokelaisaikaan asti. Koksuna oli aikaa käydä lenkillä ja varuskunnalla oli hyvin hoidetut ladut.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta ei se Kirkkis ollut mitenkään erityisen paha kun se vedetiin muistaakseni suunnileen tst-kamoissa. Muutama kundi kyllä simahti niin että mäkin vedin vikat pari kilsaa kahden rynkyn kanssa. Ehkei se tuntunut niin pahalta kun oli joukkueen parempikuntoisten joukossa. Laihat urheilijat eivät oikein tykänneet kamojen kantamisesta kun olivat tottuneet kevyeen kehoon.. Aukin ekan puoliskon kilpamarssi oli paljon pahempi rasti kun se vedettiin kenttävarustuksessa eikä sitä pahuksen sipulisäkkiä saanut kannettua kuin kivuliaasti. Raskain liikuntasuoritus rukissa oli varmaan ampumajuoksukilpailu jos sen tosiaan kykeni juoksemaan, lantsarit jalassa mutaisilla pelloilla tai niityillä, en ihan tarkkaan muista siitä on jo aikaa (II/86).

Mulla kunto huononi intissä suunnilleen kokelaisaikaan asti. Koksuna oli aikaa käydä lenkillä ja varuskunnalla oli hyvin hoidetut ladut.
Tuo Auk:n kilpamarssi oli ennen ensimmäisen puolikurssin päättymistä eli Rukkiin lähtijätkin oli mukana.

Tehtävärasteja, joiden välit suunnistettiin. Ryhmän voiton avain oli ryhmään kuulunut SM-tason suunnistaja. Mutta aivan kaikki jouduttiin laittamaan peliin, kolme kl:ää oli hyvä kannustin, kun tiedossa oli, että voitto on lähellä.

Meidän ryhmällä meni hyvin ja ehdittiin vähän yöllä nukkuakin. Huonommin suunistaneet eivät ehtineet silmiään ummistaa. Fyysisesti kovin keikka varusmiehenä ollessani.
 
Back
Top