Omasuoja muuttuvassa maailmassa.

Tämä liittyy sikäli ketjun aiheeseen, että minkään ulkomaalaisen tai muunkaan epäilyttävän seurueen läheisyyteen ei kannata jäädä eikä varsinkaan niitä päästää kahden kädenmittaa lähemmäs. Ventovieraiden kanssa ei kannata halailla, kätellä tai antaa sovittaa mitään kaulakoruja tms.

Olen viimeisten viikkojen aikana kaupungilla (hesa) liikkuessa kiinnittänyt useamman kerran huomiota muutamiin pareihin. Tausta itä-Euroopan mustalainen. Näiden olemisessa ja liikkumisessa, sekä vaatetuksessa on ollut jotain sellaista, joka ei sovi noihin jokavuotisiin muuttolintuihin jotka tänne tulevat asustelemaan kirkon tiloissa ja "kerjäämään". Nämä vanhat olen jo oppinut tuntemaan, ison osan naamaltakin. Nämä alussa mainitsemani ovat olleet ainakin näissä ympyröissä uusia naamoja ja en voinut välttyä ajatukselta, että ovat taskuvarkaita. Olenko rasisti? Voidaanko minut tuomita?
 
Toisaalta, kuka valikoituu helpoimmin uhriksi, se selvästi fyysisempi nuorimies, joka on hanakasti puolustamassa itseään, vai arka vähän pulska tai muuten heikon oloinen, joka ei anna mitenkään itsepuolustuskykyistä vaikutelmaa? Toki puukkohipoissa ei fyysinen olemuskaan pelasta, isoa joukkoa ilman aseita vastaan se voikin vielä auttaa. Ainakin saa aikaa pakenemiseen, jos ensimmäinen päällekarkaaja kohtaa uhmaa tai nyrkin - kyllä nilkit aina sen helpomman uhrin valitsevat, ja vaikean tapauksen annetaan useinkin päästä lähtemään tiehensä.

Kamppailulajit tuovat myös ymmärrystä omien voimiensa rajoista ja voimankäytön oikeasuhtaisuudesta ja ymmärrystä siitä, että millaisessa tilanteessa mikäkin toiminta on järkevää.

Judoon verrattuna myös brassijijitsu on parempi itsepuolustuslaji, vaikka judo itselläni harrastajana lähellä sydäntä onkin ja tavoitteelliseen urheiluharrastukseen sopii mielestäni paremmin (alempi loukkaantumisriski jne.). Tietysti sitten on vielä erikseen varsinaiset itsepuolustuslajit, kuten Krav Maga jne., joista alkaakin olla jo konkreettista hyötyä keinovalikoimassa.

Judossa ei ole alhaisempi loukkaantumisriski kuin bjj:ssa. Molempia treenanneena ja jonkin verran kisanneena voin sanoa judon olevan huomattavasti loukkaantumisalttiimpaa, koska heittotilanteissa on monesti voima vastaan voima -vääntöä, heitoista tulee välillä kovaa alas asennoissa, joissa kroppa on kovilla ja lisäksi kaikenlaista kroppaa kuluttavaa kremppaa tulee hiljalleen. Brassijujutsussa mattopainotus vie aika paljon loukkaantumisriskiä matalammaksi.

Jotain kertoo se, että kokeneet judokat voivat mennä turvallisin mielin bjj-treeneihin (jos ego kestää), mutta läheskään kaikkien kokeneidenkaan bjj-heppujen ei kannata mennä judotreeneihin, jos pystyvääntäminen on jäänyt vähille.
 
Mietin, että jos joutuisi esim. sompassilauman hakkaamaksi ja vetäisi veitsen esiin ja antaisi puukkoa, kuinkahan kauan istuisi? Toki riippuu, tappoiko jonkun vai saiko keskeytettyä pahoinpitelyn....
Jos olet sompanssilauman hakkauksen kohteena ja vedät puukon esiin, niin kyllä se todennäköisin skenaario on että sulla on hetken päästä se puukkosi omassa rinnassa. Yksittäistä tai ehkä jopa paria-kolmea ihmistä vastaan voit tilanteesta riippuen sen veitsen kanssa pärjätä, useampaa et.

Niiden Statham-fantasioiden sijaan noissa tilanteissa fiksuinta on vaan niellä se oma ego ja luopua siitä lompakostaan. Kyllähän se vituttaisi kuin pientä sikaa, mutta mulla ei ainakaan ole koskaan taskuissani mitään niin arvokasta, että viitsisin sen takia henkeni menettää tai vammautua.
 
Jaa. Itse en antaisi taskustani edes nukkaa uhkaileville neekereille ilman vastarintaa. Mieluummin kuolisin. Ja tämä on totinen tosi.
En anna minäkään. Voin vain elämän kokemukseni kautta todeta, että mitä kovempi paikka, sitä kovempi, vittumaisempi ja hullumpi olen itse.
 
Tuota epämiellyttävää henkilöön kohdistuvaa uhkaa kun on harjoitellut eikä pelästy, niin saattaa uhkaaja hieman olla ihmeissään. Toki nopeat jalat on viisautta.
Kerran on yritetty ryöstää, mutta ryöstäjä aloitti kysymällä ravintola lompakosta ja olin vaan wtf täällä sellasia ole, joten sai vain hämmästymään, koska en ole kovin kova sanapeliosaaja. Sitten alkoi tehostaa sanomaansa korostamalla taskussaan olevaa kättä ja pyrkimään lähemmäksi. Lähemmäksi kuin mitä pidin mukavana ja otin tukevamman asennon, jossa voi ottaa työnnön vastaan tai ponkasta itse paremmin liikkeelle. Vasen jalka jäi eteen pitämään etäisyyttä ja oikea jalka taaemmas tukemaan. Hyvin nopeasti herralle tuli kiire pois. Minulta ei olisi paljon mitään irronnut, kun sillä hetkellä ei ollut yhtikäs mitään.

Muutamia vuosia myöhemmin taloyhtiötä edustavana satuin kävelemään ohi, kun vieraspaikalle tuli jälleen kerran toiseen taloytiöön pyrkiviä ja huomautin näitä siitä, että tämä on tämän talon vieraspaikka. Kun eivät suostuneet siirtymään ja olivat jo toisen taloyhtiön puolella, niin otin kuvan auton tunnisteista ja toinen sattui sopivasti vilkaisemaan taakse. Tulivat sitten takaisin ja vaativat kuvan poistoa oikeudettomana ja lässynlässynlää. Näistä vanhempi herra päätti ryhtyä soittamaan suutansa ja siinä sitten pikku hiljaa tuli koko ajan lähemmäksi, kunnes koin henkilökohtaisen tilan olevan liian pieni reagonnille ja otin samanlaisen asennon kuin lompakkomiehen kanssa. Nuorempi herra sitten alkoi epäröimään ensiksi ja sanomaan vanhemmalle herralle että mennään pois. Vanhemmalla herralla oli pieniä ongelmia, koska oli jäänyt suustaan kiinni ja irtaantuminenhan olisi pelkurin hommaa. Hermostuminen kasvoi tarpeeksi ja lopulta tämä päätti noudattaa nuoremman herran ajatusta poistumisesta. Poistuivat takaisin naapuyhtiön suuntaan, mutta kun olin poistunut paikalta, niin kävivät siirtämässä auton.

Siitäkin on etua, että on päätä tai puolta pidempi ja pokerinaama pysyy luonnostaan stressaavissa tilanteissa, jolloin toinen osapuoli ei osaa lukea mielentilaa ja aiheuttaa tässä epävarmuutta.
 
Jos olet sompanssilauman hakkauksen kohteena ja vedät puukon esiin, niin kyllä se todennäköisin skenaario on että sulla on hetken päästä se puukkosi omassa rinnassa. Yksittäistä tai ehkä jopa paria-kolmea ihmistä vastaan voit tilanteesta riippuen sen veitsen kanssa pärjätä, useampaa et.

Niiden Statham-fantasioiden sijaan noissa tilanteissa fiksuinta on vaan niellä se oma ego ja luopua siitä lompakostaan. Kyllähän se vituttaisi kuin pientä sikaa, mutta mulla ei ainakaan ole koskaan taskuissani mitään niin arvokasta, että viitsisin sen takia henkeni menettää tai vammautua.

Tässä on kaksi pientä virhettä.

1) Somput ottaa lompsan, sanoo "Thänks" ja vetää turpaan. Mistä tämä luulo, että lompakon antamalla ei tule turpaan?

2) Jos pokka pitää heiluttaa veistä, on tilanne aika tekemätön laumalllekin. Jenkkilässä tuli jollekin teini-riiviölaumalle kiistaa jonkun vanhan guppen kanssa. Homma eteni ihan hyvin solvaamisen ja töniminen kanssa aikansa. Sitten vanha guppe "pelkäsi henkensä edestä" ja alkoi heiluttaa veistä. Yhdeltä teiniltä suolet pellolle ja viisi(?) muuta ensiapuun. Oikeuden käynti kesken. "Miu trial"-haku varmaan toimii.

Ja Statham on starat. Ei se tartte keklua.
 
Kerran on yritetty ryöstää, mutta ryöstäjä aloitti kysymällä ravintola lompakosta ja olin vaan wtf täällä sellasia ole, joten sai vain hämmästymään, koska en ole kovin kova sanapeliosaaja. Sitten alkoi tehostaa sanomaansa korostamalla taskussaan olevaa kättä ja pyrkimään lähemmäksi. Lähemmäksi kuin mitä pidin mukavana ja otin tukevamman asennon, jossa voi ottaa työnnön vastaan tai ponkasta itse paremmin liikkeelle. Vasen jalka jäi eteen pitämään etäisyyttä ja oikea jalka taaemmas tukemaan. Hyvin nopeasti herralle tuli kiire pois. Minulta ei olisi paljon mitään irronnut, kun sillä hetkellä ei ollut yhtikäs mitään.

Muutamia vuosia myöhemmin taloyhtiötä edustavana satuin kävelemään ohi, kun vieraspaikalle tuli jälleen kerran toiseen taloytiöön pyrkiviä ja huomautin näitä siitä, että tämä on tämän talon vieraspaikka. Kun eivät suostuneet siirtymään ja olivat jo toisen taloyhtiön puolella, niin otin kuvan auton tunnisteista ja toinen sattui sopivasti vilkaisemaan taakse. Tulivat sitten takaisin ja vaativat kuvan poistoa oikeudettomana ja lässynlässynlää. Näistä vanhempi herra päätti ryhtyä soittamaan suutansa ja siinä sitten pikku hiljaa tuli koko ajan lähemmäksi, kunnes koin henkilökohtaisen tilan olevan liian pieni reagonnille ja otin samanlaisen asennon kuin lompakkomiehen kanssa. Nuorempi herra sitten alkoi epäröimään ensiksi ja sanomaan vanhemmalle herralle että mennään pois. Vanhemmalla herralla oli pieniä ongelmia, koska oli jäänyt suustaan kiinni ja irtaantuminenhan olisi pelkurin hommaa. Hermostuminen kasvoi tarpeeksi ja lopulta tämä päätti noudattaa nuoremman herran ajatusta poistumisesta. Poistuivat takaisin naapuyhtiön suuntaan, mutta kun olin poistunut paikalta, niin kävivät siirtämässä auton.

Siitäkin on etua, että on päätä tai puolta pidempi ja pokerinaama pysyy luonnostaan stressaavissa tilanteissa, jolloin toinen osapuoli ei osaa lukea mielentilaa ja aiheuttaa tässä epävarmuutta.
Iso koko auttaa aina.
Nyky trendi ei ole olla reilu ja tulla yksi vastaan yksi periaatteella, vaan sieltä tulee kuusi hyökkääjää. Silloin jää helposti jalkoihin. Toki olen itsekkin sitä mieltä, että mielummin rautoihin kuin lautoihin jos tilannetta ei voi väistää syystä tai toisesta.
 
Voi olla että meitä vanhempia ukkoja ei ole opetettu pelkäämään. Nuoret jotka ovat pienestä asti nähneet näiden hyeenalaumojen ja kymmenvuotiaina partaa ajavien hiekkaihmisten toimintaa ovat varmaan ehdollistuneet väistämään. Kaikissa nettiin vuotaneissa videoissa on yhteistä alistuminen. Kai se on sitten viisautta. Kun nuo eivät välitä toisten hengestä paskan vertaa.
 
Ei ole kuin periaatteen miehiä ja paskahousuja.

Kuudenkympin kolkutellessa ei ole muuta menetettävää kuin itsekunnioitus. Jos vaikka joutuisin kuoppaan, menisin sinne saappaat jalassa. Tämä on monille vieras konsepti, tiedän.
Tämä on juuri näin. Minusta ei ole enää edes varaosiksi, mutta paskasakin edessä en ala ryömiä. Minusta saat kaverin, jos paikalla olen.

Parasta omasuojaa tietenkin on, ettei ehdoin tahdoin hankkiudu paikkoihin epämääräisiin aikoihin. Käyttää järkeä ja silmää. Valitettavasti kuka tahansa, missä tahansa ja milloin tahansa voi joutua rikoksen uhriksi.

Jälkipolvien ja omien lasten ja lastenlasten vuoksi jokaisen on pidettävä huolta siitä, että leviämässä oleva sekopäisyys rajataan. Asiaan liittyy paljon: talous, väkivaltamallit, huumerikollisuus ja myös maahanmuuton tuomat sosiaaliset ongelmat.
 
Back
Top