Operaatio Märkä Mono

Oliko tämä minulle suunnattu?

Ei ollut. Sinä et nimittäin todellakaan hlökoht. määritä sitä, mistä ja mitä voi kirjoittaa ja puuhata. Enkä minä syytä edes puolustuslaitostakaan mistään, se valitsee politiikkansa tarpeidensa mukaan.

Olen ollut itse liian kauan tässä mukana. Olin eilen illalla ampumassa ja oli niin saatanan kivaa ja tuloksetkin hyviä. Ne muutamat nulikat mukanani näyttävät oppivan hyvin jopa hiton hyvin...parasta ja mukavinta on varmasti siirtyä "näistä hommista" enemmän muiden harrasteiden pariin.

Peiliin siis katson ja pohdin onko minulla annettavaa tälle aiheelle ja onko aiheella minulle?
 
Ei ollut. Sinä et nimittäin todellakaan hlökoht. määritä sitä, mistä ja mitä voi kirjoittaa ja puuhata. Enkä minä syytä edes puolustuslaitostakaan mistään, se valitsee politiikkansa tarpeidensa mukaan.

Olen ollut itse liian kauan tässä mukana. Olin eilen illalla ampumassa ja oli niin saatanan kivaa ja tuloksetkin hyviä. Ne muutamat nulikat mukanani näyttävät oppivan hyvin jopa hiton hyvin...parasta ja mukavinta on varmasti siirtyä "näistä hommista" enemmän muiden harrasteiden pariin.

Peiliin siis katson ja pohdin onko minulla annettavaa tälle aiheelle ja onko aiheella minulle?

Toiminta on "taikasana"!

Olen vain kiinnostunut siitä, onko suomalaisen sotataidon yksityiskohtainen avaaminen edes parilta viime vuosikymmeneltä avoimessa netissä oikeastaan hönöä. Tähän hain näkökulmaa.

Pärjään kyllä.
 
Nää karttaharjoitukset on kyllä hankalia koska äkkiä jopa ruhmätason jutut on punaleimaa. Esim tra.

Mutta asiaan mulla on tällainen reservin kenttäjohtaja opas joka on res ups liiton julkaisema. Tässä on vihollisen joukot mek. Joukkueesta pataljoonaan. Omat joukot uudesta ryhmästä tst osastoon (väliaikainen harj vahvuus a1 tammikuu 2014) eli nämä ovat nyt ainakin julkista tietoa? Ei ainakaan leimoja ole ja res ups liitto on kuitenkin vaan liitto ei valtio.

Jos tästä nyt on yhtään apua vellovaan keskusteluun
 
Ketjussa on selvästi detaljitason asioita tarkkuudella, jolla ainakaan ite en ole nähnyt PV:n aikaisemmin tiedottaneen ulospäin. Tämähän on ollut kautta vuosikymmenten enemmän tai vähemmän selkeä rajapinta.
mulla on tällainen reservin kenttäjohtaja opas joka on res ups liiton julkaisema. Tässä on vihollisen joukot mek. Joukkueesta pataljoonaan. Omat joukot uudesta ryhmästä tst osastoon (väliaikainen harj vahvuus a1 tammikuu 2014) eli nämä ovat nyt ainakin julkista tietoa?
Kerran julkiseksi määrätty asiakirja on julkinen, mutta uudet oppaat ja komppaniatason ohjesäännöt on vaan nyt määrätty luokkaan ST4. Jos tämä muutos tapahtui vuoden 2014 aikana, arvaa jokainen miksi näin on. Sille emme ainakaan mitään mahda!
taktiikat ei kehity tyhjiössä ja niissä on väistämättä merkkejä vanhasta.
Eihän ne kehity! Ja taktiikan tehtävät ovat olleet suomalaisen reserviupseerien jatkokoulutuksen ytimessä viimeistään 1930 -luvun vuosista alkaen. Aikaisemmin vaan taktiikka on ollu enemmän taistelutekniikkaa, joka on liittynyt vanhan jv -prikaatin puolustukseen tai jääkäriprikaatin hyökkäykseen komppaniatasolla. Jotka siis opetetaan ja tehdään vuodesta toisen samalla tavalla. Taktikointi tapahtui aikaisintaan pataljoonaportaassa. Nyt taktikoidaan ja opetetaan "olemaan ovelia" kaikissa portaissa. Sen julkistaminen täällä ei ehkä olekaan järkevää, kuten veli @Vonka epäili. Lisäksi on huomattava, että nyt joukkoja on vähennetty mutta valtakunta jäi samankokoiseksi. Silloin on luonnollista että vastuualueet kasvaa ja äkkiä ollaankin tilanteessa jossa komppanialle annetaan pataljoonan alue tai enemmän. Mutta sitä komppaniaa johtaakin kapiainen, jolla on ihan eri tason koulutus. Joten forumin ressut omassa tehtävässään tarvii ainoastaan "tuntea patl tason" eli sen nykyisen komppanian toiminta, ei itse enää sitä osata.

Entä jos aloitetaan uusi taktiikkaketju? Mulla on mielessä kaksi vähän vähemmän tulenarkaa aihetta. Molemmat tapahtui joulukuussa 1939. Toinen olisi Suojajoukkotaistelut Kannaksella ja toinen Raatteen tie. Ensinmainittu pitäisi varmaan käydä 1939 tieverkostolla ja jalkamiehen liikkuvuudella, koska niin oli silloin molemmin puolin. En enempää miettiny, kuinka tästä tehtävän saisi. Mutta lähtötilanne ja tehtävä on 1:1, kuten hajautettu tst nyt: hanki aikavoitto ja tuota tappioita. Eli kun silloin oli Uudenkirkon, Raudun, Lipolan ym Ryhmät, niin käytäisiin jonkun ryhmän osalta uudelleen. Sotahistoriaa tuntevathan tietää, ettei ne taistelut mennyt silloin kovin hyvin

Toinen vaihtoehto olisi Raatteen tie osa 2. Tämän haittana tietysti on, että tiet on muuttunu ihan uusiksi. Etuna taas se karttamateriaalia on valmiina. Lähtötilanne esim että Minsk X on astunut voimaan ja Ukrainan rintamalta on pikapika siirretyy joukot keskelle Suomen talvea. Mutta nyt vihollinen ei laiminlyö tiedustelua eikä jää passiiviseksi, jolloin lopputulos voi olla toinen.

Summa summarum! Eihän tässä ole lainkaan kysymys mitä ressut saa kirjoittaa yhtä vähän kun siitä ettei ressut tiedä mitään. Vaan siitä, että mode on kuin jääkiekkotuomari. Yhtä vähän kiitosta tulee molemmista hommista. Kirjoituksien sisällöstä tosin onneksi vastaavat skribentit itse.
 
Viimeksi muokattu:
Lukusuositus: Rautaa vai roskaa?

Suojajoukkotaisteluiden uudelleenkäymiselle peukkuja.
Rautaa. Hyvä opus omaehtoiseen kertaamiseen lukemalla taistelijan taidoista joukkueen temppuihim. On vieläpä näppärästi taskukokoinen.
 
Se että tässä harjoitteessa lipsahdettiin harmaalle alueelle, ei saisi estää taktiikka- ja karttaharjoituksia, koska niistä ei koskaan ole mitään haittaa vaan aina niistä oppii jotain. Niitä voi aina toteuttaa muussa ympäristössä ja muilla joukoilla kun omillamme.

Ja selittäkää joku palikalle, miksi itänaapurin kokoonpanot olisivat suojatasojen takana tai turvaluokiteltuja kuten olen ymmärtänyt koska virassaolevat eivät niitä saa foorumilla kommentoida? Mitä tarkoitusta tämä palvelee?
 
Ja selittäkää joku palikalle, miksi itänaapurin kokoonpanot olisivat suojatasojen takana tai turvaluokiteltuja kuten olen ymmärtänyt koska virassaolevat eivät niitä saa foorumilla kommentoida? Mitä tarkoitusta tämä palvelee?

Itse olen elänyt siinä uskossa, että puolustusvoimien näkemys itänaapurin kokoonpanoista olisi salaista, jotta itänaapuri ei voisi helposti tarkistaa, kuinka hyvin heidän kokoonpanonsa on saatu täällä selvitettyä?

Avoimista lähteistä tehty itänaapurin kokoonpanojen selvittäminen on varmasti hyödyllistä ja sallittua.
 
Jatkakaa ihmeessä vain. Onhan uudesta taistelutavasta julkaistu niin paljon tutkimuksia, ettei siitä kannata turhan vaitonaiseksi käydä. Jos vihollista kiinnostaa uusi taistelutapa, niin he lukaisevat ja analysoivat meidän tekemät tutkimukset - siis tosimaailman datan lisäksi. Ei heidän tarvitse käydä täältä karttaruutupommeista lukemassa.
 
Itse olen elänyt siinä uskossa, että puolustusvoimien näkemys itänaapurin kokoonpanoista olisi salaista, jotta itänaapuri ei voisi helposti tarkistaa, kuinka hyvin heidän kokoonpanonsa on saatu täällä selvitettyä? .

Voisi olla näinkin, mutta siinä ei olisi mitään järkeä. Me emme voisi paljastaa tietävämme sen, minkä koko muukin maailma tai ainakin ammatti- ja suurvalta-armeijat tietävät sotilastiedustelun sekä keskinäisen tietojenvaihdon osalta, ja josta parhaimmillaan jauhetaan ulkomaisilla, amatöörien ja harrastelijoiden keskustelufoorumeilla sivukaupalla Googlen hakukoneen haun päässä?

Itse suhtaudun muutenkin venäläisiin kokoonpanoihin kuten veteenpiirrettyyn viivaan. Niitä voidaan muuttaa ja todennäköisesti tullaankin muuttamaan aina tarpeen mukaiseksi operaatioiden edellä, taisteluosastoajatuksen mukaisesti. En pitäisi mitään kiveenhakattuna ja ad hoc olisi todennäköisesti se vallitsevampi tilanne.
 
Vain salaaja tietää mikä tiedosta on tosi, salattua nähdessään. Ei kannata huutaa "Hep, salattua tietoa!"

Toverin joukoista on paljonkin tietoa julkisesti, mitä se on paperilla. Viime vuosina Divisioonasta on saatu prikaatin taisteluosasto kasaan, prikaatista pataljoonan. Vladimir on tähän saanut vissiin parannusta. Lähtökohtaisesti, kaikki mitä voidaan ampua matkaan, sitä riittää. Se minkä pitää liikkua saranaa monimutkaisemmalla laitteella, niitä on alle kirjavahvuuksien.
 
Entä jos aloitetaan uusi taktiikkaketju? Mulla on mielessä kaksi vähän vähemmän tulenarkaa aihetta. Molemmat tapahtui joulukuussa 1939. Toinen olisi Suojajoukkotaistelut Kannaksella ja toinen Raatteen tie. Ensinmainittu pitäisi varmaan käydä 1939 tieverkostolla ja jalkamiehen liikkuvuudella, koska niin oli silloin molemmin puolin. En enempää miettiny, kuinka tästä tehtävän saisi. Mutta lähtötilanne ja tehtävä on 1:1, kuten hajautettu tst nyt: hanki aikavoitto ja tuota tappioita. Eli kun silloin oli Uudenkirkon, Raudun, Lipolan ym Ryhmät, niin käytäisiin jonkun ryhmän osalta uudelleen. Sotahistoriaa tuntevathan tietää, ettei ne taistelut mennyt silloin kovin hyvin

Ei pidetä kiiretä, mutta keräilen jossain vaiheessa Karjalan karttoja ja selvitän käytössä olleet vahvuudet. En osaa sanoa, milloin ehdin, kun loma loppui jo viime viikolla.

Tämä olisi sikäli hauska, että kun osallistuminen hyytyy, voi lopuksi kertoa, miten se sitten meni ja miksi. Raatteentie tunnetaan parhaiten, joten voisi ottaa Kannakselta.
 
Tässä alkuperäisessä minua ihmetytti että miksi se ei muuttunut jo maahanlaskuista alkaen taisteluiksi parhaista tähystyspaikoista.
 
Back
Top