Operaatio Vastatuuli

Juu. Se ei paljoa lohduta, jos koulutetuista venäläisistä suuri osa muuttaa ulkomaille ja Venäjä taantuu sen myötä, jos siellä kuitenkin on vaikka 100 miljoonaa kouluttamatonta ja kielitaidotonta venäläistä vaatimassa Suomen liittämistä Venäjään yms.

Ehkäpä ilmaisin itseäni huonosti viestissäni, tietenkin kaikkien (myös Venäjän) kannalta on huonoa, että koulutettu väestönosa on se joka on jättämässä maan ja vastaavasti kouluttamatonta ja olennaisesti helpommin ohjailtavissa väestönosa on se joka jää maahan ja tulee olemaan se perusta johon Putin & silovikit turvautuvat.

Yllä oleva on tietenkin sikäli yksinkertaistamista, että kaikki koulutetut eivät tietenkään lähde mutta kun heidän määränsä suhteutettuna väestöön on kuitenkin selkeä vähemmistö, ja heistäkin osa syystä tai toisesta vannoo Putinin nimeen, niin on ymmärrettävää, että Venäjän kannalta yhtälö ei ole paras mahdollinen. Toisaalta jossain se kansankin sietokyvyn raja on mutta ongelma on tietenkin se, että mitä mahdollisen kansannousun jälkeen jos jäljellä on - karkeasti ilmaistuna - kymmenin miljoonin sakkaa.

vlad.
 
Siirrän kysymyksen oikeaan ketjuun.

Jälleen tämä sama. Olen jo mielestäni aika moneen kertaan todennut, että varusmiehille kunnon palkan maksaminen ei maksa kansantaloudelle mitään. Ymmärrrätkö, ei mitään? Kyse on puhtaasti tulonsiirrosta. Ja edes valtiontalouden kannalta varusmiehille kunnon palkan maksaminen ei olisi mitenkään iso juttu. Sanotaan, että maksettaisiin 3000€/kk, joka 19-vuotiaalle on hemmetin hyvä palkka.

vlad.
 
@vlad
En ymmärrä miten tulkitsit viestini, mutta siis olen samaa mieltä ja sitähän minä tuossa lainaamassasi viestissäni sanon.
 
No tässä muutamia, palvelin Dragsvikissa II / 95 tykistössä 240 päivää:

- Eräänä iltana varuskunnan vapaa-ajan talolta lähtiessäni joku oli ottanut maihinnousukenkäni kenkähyllystä. Talolla palvelustaan suorittava toinen varusmies sanoi, että hän voi tarvittaessa todistaa että kengät todella varastettiin. Kävelin sitten sukkasillani takaisin yksikköön ja tein katoamisilmoituksen kengistä. Eräs tuttu neuvoi soveltamaan "vahinko kiertämään" -strategiaa, mutta en kannata sitä. Yksikön vääpeli totesi mulle myöhemmin toimistossaan päin naamaa, että olen varastanut kengät ja valehtelen saadakseni uudet. Olin vähän hämilläni syytöksestä, sillä hyvin harvoin syytetään ketään ihan avoimesti valehtelijaksi. Kerroin, että toinen paikalla ollut varusmies voi todistaa että kengät vietiin, mutta vääpeli sanoi tähän halveksivaan sävyyn että saman saapumiserän tyypit kyllä todistelevat toistensa puolesta.

No katsotaan nyt näitä kamalia ihmisoikeusloukkauksia paristakin näkökulmasta.

Otetaan ensin se ihailemasi ammattiarmeija. Mitäs luulet että siellä olisi käynyt? Peruskoulutuskaudella olisitte saaneet kengät, ja olisitte vastuussa niistä. Sun kengät varastetaan, hanki itse omat. Varsinaisessa palveluksessa, varusteet hankitaan itse ja niistä vastataan itse.

Mennään sitten siihen kamalaan keskusteluun vääpelisi kanssa. Satavarmaa on, että jonkun verran materiaalia feikkihäviää. Pientä kynnystä sen estämiseksi on siis laitettava. Kuvauksestasi ymmärtää, vaikket sano, että jouduit korvaamaan kengät.

Teitkö rikosilmoituksen? Hyväksytkö korvaamispäätöksen? Tarkistitko valitusmahdollisuuden? Teitkö kantelun? Jollei oikeuksistaan pidä kiinni, on turhaa itkeä väärästä käsittelystä netissä 20 v. myöhemmin.

Otan nyt esimerkkinä mitä tein 80-luvun loppupuolella kertausharjoitusten päätteeksi: Kun tavaroita inventoitiin, tuli jonkun verran pienen sälän katoamisilmoituksia. Yksikön pääkouluttaja, eli kohta eläkkeelle katoava majuri, sanoi että kerätään sitten kolehti komppanialta niin saadaan tämäkin kuntoon. Summa oli sellainen että olisi vaatinut markan tai kaksi per mies. Komppanianpäällikkönä totesin majurille ettei kerätä ja että kadonneet vehkeet olivat sen laatuisia, että pari viikkoa metsässä olleena ei ole mitenkään ihmeellistä eikä osoita huolimattomuutta kenenkään esineen kadottaneen osalta. Majuri meinasi räjähtää ja rupesi änkyttämään "No,no, sittenhän joudutaan tekemään tutkintapöytäkirjoja! Tämä täytyy hyväksyttää prikaatinkomentajalla!". Sanoin että ihan OK, ja sitten tehtiin joka remmistä ja sormikkaasta erillinen tutkintapöytäkirja jossa me reserviläiset sitten kirjattiin toiselta reserviläiseltä miten esine oli kadonnut. Jälkeenpäin näistä ei kuulunut, eli jossakin sentään oli järkeä. Tietenkin silloisen reservin luutnantin oli helpompaa olla eri mieltä henkilökunnan kanssa kuin alokkaan tai tykkimiehen.

Tuntui siltä että henkilökunnan mieliala oli että oli äärimmäinen häpeä viedä hävikkiesitystä valtion vahingoksi päätettäväksi.

2010 luvulla kertauksissa tällaista materiaalia ei välttämättä laskettu, vaan tiputettiin vain isoihin astioihin palautettaessa.​

Kertaan vielä, että ammattiarmeijassa olisit maksanut itse kengistä.

- Olen kotoisin Pohjanmaalta Kurikasta, jonne Dragsvikista lähtevä bussikuljetus ei kulkenut. Lähin pysäkki on Seinäjoella 30km päässä, jonne bussi saapui puoliltaöin perjantai-illalla, eikä jatkoyhteyttä tuohon aikaan enää ollut, vaan seuraava lähti vasta lauantaiaamuna. Hain lomanpidennystä, jotta ehtisin kotiin perjantai-illaksi, mutta sitä ei myönnetty. En vieläkään ymmärrä mikä loman myöntämisperusteluissa oli vikana, mutta täytyy sanoa että kovin vaikeaksi tehtiin kotimatkan kulkeminen. Kenties lomanpidennyksestä päättäneellä kapteenilla oli samanlainen asenne kuin vääpelillä kenkäasiassa, että hain lomanpidennystä huijaustarkoituksessa jotta pääsisin palveluksesta aikaisemmin.

80-luvun alkupuolella viikonloppuvapaat alkoivat vasta lauantaina klo 12 jälkeen. Jos asui kauempana, pääsi Drakasta lomille perjantai-iltana. Raja meni kaaressa noin Porista jonnekin Loviisan taakse. Tämä kertomasi epäkohta siis on syntynyt, kun kaikki pääsevät jo perjantaina lomille.

Näyttää kuitenkin siltä, että olet itse hakeutunut Dragsvikiin, joten koen hieman ihmeellisenä että 1) et ole selvittänyt matkoja aiemmin
2) katsot että sinulla on oikeus määrittää mikä on kohtuullista.

Käsittääkseni Ruotsin matkalaiset päästetään aiemmin perjantaina, mutta sen vuoksi että olisivat Ruotsissa lauantaina.

Ole nyt mies ja myönnä että olet mookannut. Myönnä myös ettei kannata ryhtyä myyntimieheksi.



Muuntyyppisiäkin ongelmia oli, mutta nuo ylläolevat kuvaavat mielestäni hyvin sitä valheellista meininkiä mikä Puolustusvoimissa valitettavasti vallitsi vielä 20 vuotta sitten. Ihmiset tuntuivat olettavan että muut yleensä huijaavat ja valehtelevat oman etunsa nimissä. Tätä foorumia lukiessa tulee välillä sama fiilis, vaikka olen täällä omalla nimelläni ja ainakin yritän perustella mielipiteet tutkimustiedolla, niin ihan avoimesti syytellään milloin Kremlin agentiksi, valehtelijaksi, laiskaksi omaneduntavoittelijaksi jne.

Itse näen että asevelvollisuuden lakkauttaminen voisi korjata PV:n kulttuuria parempaan suuntaan. Kun varusmiehet olisivat palveluksessa vapaaehtoisesti, ei tarvitsisi enää samassa määrin epäillä, että joku yrittää päästä muita vähemmällä. Myöskään tälläisiä muutaman vuoden takaisia hautajaisepisodeja ei voisi enää tapahtua vapaaehtoismallissa: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015040919490198_uu.shtml

Oma luottamukseni Puolustusvoimiin on tällä hetkellä aika matala, oli sitten puhe Suomen puolustuskyvystä, asevelvollisuuden kustannuksista tai muistakaan asioista. Puolustusvoimat ilmeisesti kokee roolikseen esittää, että Suomen puolustuskyky on hyvä, ja tämän yhden valheen ylläpitämiseksi tarvitaan muitakin valheita, ja lopulta koko organisaatio kärsii turhautumisesta ja epäluottamuksesta. Itse en usko, että suomalaisten maanpuolustustahto romahtaisi, vaikka Puolustusvoimat myöntäisi että nykyjärjestelmän tuottama puolustuskyky on heikko, ja asevelvollisuuden sijasta PV ottaisi mielummin käyttöönsä asevelvollisuuden piilokulut. Ehkäpä totuuden myöntämisen jälkeen kansakin kallistuisi Nato-jäsenyyden kannalle. Olen muuten tehnyt Puolustusvoimien toiminnasta kantelun oikeusasiamiehelle, saa nähdä mitä siitä seuraa: http://roopeluhtala.puheenvuoro.uus...usvoimat-rajoittaa-sananvapautta-ja-politikoi

Nuo kaksi anekdoottia, eivät nyt kerro mitään yleispätevää puolustusvoimista, pikemminkin siitä että annoit periksi hyvin nopeasti.

Hautajaisepisodi ei mitenkään olisi mahdoton ammattiarmeijassa. Miten vedät sellaisen johtopäätöksen? Luuletko että ihmisten väliset kärhämät loistavat poissaolollaan ammattiarmeijoissa? Nyt kannattaisi otta hieman realismia peliin.

Argumenttisi ovat kansantalous ja asevelvollisen talous. Kansantalous ja asevelvollisen talous ei kuitenkaan muunnu turvallisuudeksi ja laajaksi reserviksi. Myös tutkimus että 72% tekisi intin korvausta vastaan on kyseenalainen, koska on eri asia vääntää ruksi ruutuun ja käydä läpi sotilaskoulutuksen.

Olet näköjään nykyään oppinut kantelujen tekemisen.
 
Taitaa olla vika täällä päässä (ja promilleissa...)

vlad.
Promillet autaa sietämään maanpuolustus.netin asevelvollisuuskeskusteluja.

Tuo "Jos et pidä oikeuksista kiinni, niin turha valittaa" on naurettava puolustelu paskalle käytökselle. Ei mitään järkeä. Ei huono käytös muutu sen hyväksyttävämmäksi, jos uhri ei siihen reagoi.

Harmillista, jos puolustusvoimissa on paljonkin töissä sellaista "Kaikki on sallittua kunhan ei tule rangaistuksi" väkeä. White trashia.
 
Tuo "Jos et pidä oikeuksista kiinni, niin turha valittaa" on naurettava puolustelu paskalle käytökselle. Ei mitään järkeä. Ei huono käytös muutu sen hyväksyttävämmäksi, jos uhri ei siihen reagoi.

Tee nyt ihmeessä ero sille, hyväksytäänkö paska käytös vai se tosiasia, että aina joskus törmää paskaan käytökseen, vaikka mitä tehtäisiin.
 
Sitähän monesti armeijahommiin hakeutuu monessa maassa, missä valtio ei saa pakottaa ihmisiä mihinkään :D
Juuri näin. Suomessahan puolustellaan asevelvollisuutta siten, että muka PV:n henkilökuntaan haketuu sen myötä parempaa väkeä töihin, mutta ei se siltä vaikuta. "Oot varas koska mulla on vaimona huora!"
 
Juuri näin. Suomessahan puolustellaan asevelvollisuutta siten, että muka PV:n henkilökuntaan haketuu sen myötä parempaa väkeä töihin, mutta ei se siltä vaikuta. "Oot varas koska mulla on vaimona huora!"

Männävuosina taisi hakeutua inttihommiin järkiporukan ohella enemmän lievästi luonnevikaisia. Nykyisin ei kyllä ollenkaan vaikuta siltä, kaikki nuoremmat upseerit joiden kanssa ollut tekemisissä ovat olleet terävää sakkia. Tämä on toki mutua.

Edit: Mikä ihme tää vaimohommeli muuten on?? Joku väännelmä siitä Vonkan sanomasta läpästä 100-kiloisesta ja kiukkusesta muijasta vai?
 
Viimeksi muokattu:
Promillet autaa sietämään maanpuolustus.netin asevelvollisuuskeskusteluja.

Tuo "Jos et pidä oikeuksista kiinni, niin turha valittaa" on naurettava puolustelu paskalle käytökselle. Ei mitään järkeä. Ei huono käytös muutu sen hyväksyttävämmäksi, jos uhri ei siihen reagoi.

Harmillista, jos puolustusvoimissa on paljonkin töissä sellaista "Kaikki on sallittua kunhan ei tule rangaistuksi" väkeä. White trashia.

Tässä kohdin olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi (tai siis kaikissa esille nostamisassi kohdissa) - on ikävää, että puolustusvoimissa on ollut (ja varmasti on edelleenkin) henkilökuntaa joka toimii epäammattimaisesti ja jonka toiminta osaltaan edesauttaa negatiivisen ilmapiirin syntymistä. Tietenkin laitoksen luonne huomioiden osa toiminnasta on perusteltua, jos kyseessä on yleisluonteinen tiukka käskyttäminen ja jopa simputukseen viittaava toiminta mutta siinä tapauksessa kun käyttäytyminen muuttuu yksittäisen henkilön (tai henkilöiden) vainoamiseksi niin toiminta muuttaa luonnettaan ja kyse on vastenmielisestä ilmiöstä, jollaista en soisi ilmenevän puolustusvoimissa - kyse on jostain kaukaisesta sukulaissuhteesta venäläiseen asevoimissa ilmenevään devovshchinaan (ven. дедовщи́на).

vlad.
 
Tosiasiassa eiköhän suomalaiset skapparit pääasiassa ole ihan OK, kuten kaikki suomalaiset duunarit muutenkin. On vaan hyvä herätellä keskustelua. Varmasti Puolustusvoimissa valtaosa omaa ihan hyvän moraalin, ja uskaltavat nostaa epäkohdat esille.
 
Simputusta ja pennalismia on taatusti jokaisen valtion asevoimissa. Taatusti. Mutta sitä on myös K-marketin henkilökunnan kesken, sitä löytyy Metsähallituksen konttorista ja kirkkoherranvirastostakin. "Vapaaehtoiset" palkatut asevoimat eivät ole immuuneja niille ilmiöille, jotka liittyvät aukotta ja aina ihmisiin.
 
Hmm.

Katsoin 2 ½ minsaa tätä vastatuulen sivuilleen laittamaa videota


ja riitti kun tuomitsivat Venäjän Ukrainassa, mutta jatkoivat että kaikki on Naton syytä. Voi Vi**u!

Tällaista tuubaa sitten aikuiset ihmiset selittelevät.
 
Simputusta ja pennalismia on taatusti jokaisen valtion asevoimissa.
Ei kai tämä tee siitä sen hyväksytympää?

Suomessa kun on niitä erikoisolosuhteita, niin Suomihan voisi olla erikoisolosuhde siinä mielessä, että ekana päästäisiin moisesta kurjuudesta eroon. :)

Mutta tuo AKL:n esiintyminen on Aatamin postaamassa videossa on kyllä aika naurettavaa. @roopeluhtala pitäisikö teidän perustaa joku oma liitto tms., eikä yhdistyä AKL:n kanssa? AKL kun ajaa asevoimien alasajoa, ei sen muuttamista. Toki jotain synergiaetua siitä voi saada.
 
Ei kai tämä tee siitä sen hyväksytympää?

Suomessa kun on niitä erikoisolosuhteita, niin Suomihan voisi olla erikoisolosuhde siinä mielessä, että ekana päästäisiin moisesta kurjuudesta eroon. :)

Mutta tuo AKL:n esiintyminen on Aatamin postaamassa videossa on kyllä aika naurettavaa. @roopeluhtala pitäisikö teidän perustaa joku oma liitto tms., eikä yhdistyä AKL:n kanssa? AKL kun ajaa asevoimien alasajoa, ei sen muuttamista. Toki jotain synergiaetua siitä voi saada.

Ei tee, ei. Uskallan kuitenkin jo myöntää, että minun ikäni ei riitä siihen, että ehtisin nähdä täydellisen maailman. Ja oletan, että seuraavankin sukupolven on vielä painittava hyvin paljon samojen asioiden kanssa. Mutta pyrkimys parempaan on silti säilytettävä, ei siinä mitään.
 
Simputusta ja pennalismia on taatusti jokaisen valtion asevoimissa. Taatusti. Mutta sitä on myös K-marketin henkilökunnan kesken, sitä löytyy Metsähallituksen konttorista ja kirkkoherranvirastostakin. "Vapaaehtoiset" palkatut asevoimat eivät ole immuuneja niille ilmiöille, jotka liittyvät aukotta ja aina ihmisiin.

Tämä on tietenkin huomioitava seikka eli se, että puolustusvoimat muuttaisi rakennettaan kokolailla ammattilaisten organisaatioksi ei poista sitä tosiasiaa, että tiettyjä ongelmia tulisi olemaan edelleenkin - kun kyseessä on organisaatio jossa on yhteensä kymmeniä tuhansia henkilöitä niin niitä mätiäkin omenia mahtuu joukkoon. Eli sitä käskyttämistä, simputusta ja jopa henkilökohtaista ajojahtia ilmenisi edelleenkin - ei siitä päästä mihinkään. Mutta edellinen ei tietenkään tarkoita sitä, että toiminta tulisi hyväksyä tai siitä tulisi vaieta (enkä usko, että baikalkaan tällaista tarkoittaa) - aiheesta tulee keskustella kuten mistä tahansa työpaikkakiusaamisesta (jollaiseen itsekin olen törmännyt useammassakin paikassa).

Ja mitä tulee työpaikkakiusaamiseen niin jokunen vuosi sitten tilastojen mukaan kiusaamista esiintyi eniten ev.lut. kirkon piirissä - siellä työntekijät kokivat kiusaamisen laajimmaksi ilmiöksi, eikä tätä ole tarkoitettu pv:n puolustukseksi vaan ennemminkin toteamukseksi siitä, että ongelmia esiintyy eriasteisena ja erilaisena kautta linjan työpaikoilla. (Aivan toinen asia on sitten se, että millaisen toiminnan itsekukin mieltää kiusaamiseksi ja simputtamiseksi, kyse on subjektiivisesta mielipiteestä).

vlad.
 
Väittäisin että kirkon piirissä ja esim. opettajanhuoneessa simputus nimenomaan kukkii. Naisvaltaiset työpaikat taitaa olla keskimäärin pahempia.

Vlad tuossa jo ehtikin sanoa tän.
 
Ei tee, ei. Uskallan kuitenkin jo myöntää, että minun ikäni ei riitä siihen, että ehtisin nähdä täydellisen maailman. Ja oletan, että seuraavankin sukupolven on vielä painittava hyvin paljon samojen asioiden kanssa. Mutta pyrkimys parempaan on silti säilytettävä, ei siinä mitään.
Juu, ei toki. Minunkin kokemukset PV: stä on positiivisia. Ja siksihän Puolustusvoimat onkin hyvä organisaatio, koska se on globaalisti hyvä! Ja niin on jatkossa oltava. Ei kritiikkiin pidä suhtautua negatiivisesti.
 
Hmm.

Katsoin 2 ½ minsaa tätä vastatuulen sivuilleen laittamaa videota


ja riitti kun tuomitsivat Venäjän Ukrainassa, mutta jatkoivat että kaikki on Naton syytä. Voi Vi**u!

Tällaista tuubaa sitten aikuiset ihmiset selittelevät.

Eikö yksi Roopea nyppivistä asioista ollut nimenomaan se että osa porukasta vastustaa esim NATOa sen takia että pidetään sitkeästi kiinni nykytyylisestä armeijasta. Erittäin huono peliliike olla missään tekemisissä AKLn kanssa, joka on tyypillinen porukka joka syyttää NATOa jopa siitä jos ryyppyillan jälkeen tulee krapula (NATO myrkytti prkl).
 
Back
Top