Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

Minusta mielenkiintoisinta on se mitä ei keskusteluissa juurikaan ole sivuttu. Mihin Orpon hallitus tällä taistelutilan muokkaamisella lopulta pyrkii? Kaikille on varmaankin selvää, että tämä on vasta isojen lakimuutosten valmistelua. Sellaisten joista ei ole ääneen puhuttu, tai joita ei ole hallitusohjelmaan kirjattu. Isoja juttuja päästään tekemään vasta sitten, kun ay-liikkeeltä on ensin lailla kielletty jäsenistönsä puolustaminen.

Ne tulevat isot muutokset ovat varmaankin sen tyyppisiä, että koeaika voisi ainakin työnantajan puolelta jatkua koko työsopimuksen kestoajan. Määräaikaisuuksia voisi ketjuttaa loputtomiin jne. Myös työnantajan yksipuolisella päätöksellä tehtävät yleiset palkan alennukset voisivat olla listalla. Tuo lanseerattaisiin työllisyystoimena, eli kaikki saisivat pitää työnsä, mutta kuormaa jaettaisiin tasaisesti. Leikkaukset voisi laukaista, kuten YT:t nykyäänkin työnantajan ilmoituksella. On joka tapauksessa selvää, että työelämän kuviot näyttävät hallituskauden lopulla hyvinkin erilaisille, kuin hallituksen aloittaessa.
 
Nyt ei olla TES:n normaalilla neuvottelukierroksella, vaan iltalypsyllä.

Miksi ihmeessä vedät koko ajan aiheesta sivuun? Loppuivatko argumentit?
Tätä voi lähestyä kahdella näkökulmalla, joko se ei ole työehto, vaan lain muutos ja silloin SAK ja kumppanit tekevät puhdasta politiikkaa, eikä kyse ole lainkaan työehto asia. Tai te vassarit olette heikoilla ja siksi kysymys on jostain muusta kun normaalista. Tuttua kaksoisstandardien käyttöä. Sano sinä mistä on kyse.
Vasemmistohallitukset ovat olleet tukemassa työntekijäpuoleta erilaisissa asioissa, nyt mennään toiseen suuntaan. Näin se demokratia toimii.

Sitten itse todellakin asian sivusta, huomasin, että olet ollut aktiivinen lähinnä tässä langassa, jossa oletkin kirjoittanut kiitettävästi. Sen sijaan muissa, maanpuolustuksellisisa topikeissa sinua ei ole näkynyt.
 
@PEMM voi nauraa niin paljon kuin haluaa. Tulevilla ja vielä ilmoittamattomilla uudistuksilla on kuitenkin Kokoomus-piireissä jo ihan näkyyvästikin hekumoitu.

Seurataan mielenkiinnolla mitä tuleman pitää, eli onko kyseessä toiveajattelu isosta muutoksesta, vai todellinen hanke. Ja jos on hanke, niin lähteekö PS mukaan sitä edistämään. Itse olen siitä onnellisessa asemassa, että rakennusalalla ei ylemmillä toimihenkilöillä ole TES:a, joten työsopimuksen puitteissa edetään.
 
@Rada-Man Ainoa jotenkuten todellinen uhkakuva tuossa listalla on tuo määräaikaisten ketjuttaminen, vaikka sitäkään ei varmasti sallita loputtomiin. Määräaikaisiahan ollaan kai helpottamassa.

Nuo loput ei mene läpi edes kokoomuksen sisällä.
 
@Rada-Man Ainoa jotenkuten todellinen uhkakuva tuossa listalla on tuo määräaikaisten ketjuttaminen, vaikka sitäkään ei varmasti sallita loputtomiin. Määräaikaisiahan ollaan kai helpottamassa.

Nuo loput ei mene läpi edes kokoomuksen sisällä.
Ihan varmasti laitoin maksimit ja vähän ylikin. Jotakin radikaalia oletan kuitenkin haudottavan jo ilmoitettujen toimien jatkoksi. Miten itse näet kokonaisuuden? Onko kaikki jo lausuttu julki, vai olisiko seuraava aalto tuloillaan? Eikä nyt puhuta Riku Aallosta.

Isoina kysymyksinä nousevat esiin työllistämisen helpottaminen, joka yrittäjien järjestöissä yleensä kääntyy irtisanomisen helpottamiseksi. Samalla työllisyyttä pitäisi kuitenkin ylläpitää firmojen säästäessäkin. Yksikkökustannusten merkittävä lasku ei käytännössä onnistu kuin niin, että töitä jatketaan suunnilleen vanhalla volyymilla, mutta merkittävästi alennetuin palkoin. TES-neuvotteluissa ei tuollaista sopimusta ikimaailmassa synny, joten asiaa voisi lähestyä lainsäädännön kautta koukaten.
 
Ihan varmasti laitoin maksimit ja vähän ylikin. Jotakin radikaalia oletan kuitenkin haudottavan jo ilmoitettujen toimien jatkoksi. Miten itse näet kokonaisuuden? Onko kaikki jo lausuttu julki, vai olisiko seuraava aalto tuloillaan? Eikä nyt puhuta Riku Aallosta.

Isoina kysymyksinä nousevat esiin työllistämisen helpottaminen, joka yrittäjien järjestöissä yleensä kääntyy irtisanomisen helpottamiseksi. Samalla työllisyyttä pitäisi kuitenkin ylläpitää firmojen säästäessäkin. Yksikkökustannusten merkittävä lasku ei käytännössä onnistu kuin niin, että töitä jatketaan suunnilleen vanhalla volyymilla, mutta merkittävästi alennetuin palkoin. TES-neuvotteluissa ei tuollaista sopimusta ikimaailmassa synny, joten asiaa voisi lähestyä lainsäädännön kautta koukaten.

Vaikka tuollaisia fantasioita jollain kokoomuksessa olisikin, ei persut tuollaiseen lähde. Jotenkin epäilisin että persut alkaa olemaan aika täynnä tätä työmarkkinadraamaa. Niiden äänestäjät on kuitenkin pääasiassa palkansaajia ja tuskin haluavat Kepun kohtaloa eli sulaa alle 10% puolueeksi yhdessä hallituskaudessa.
 
Työntekijänä minua kovasti kiinnostaa paljonko käteen tulee (ansiotulovero) ja mitä sillä saa (alv+muut verot). Ei ole mitään väliä työntekijänä, laskeeko se liksa 50€/kk, vai nouseeko verot saman verran/kk.

Täysin keinotekoista erotella noita vaikka omavastuu saikkupäivästä, joka myös laskee ostovoimaa. Sovittu palkkaratkaisu perustuu sen hetken verotilanteeseen.

Siksi olisikin kiva nähdä vähän laskelmaa, mistä lakkoillaan.

Edit. Mutta peukku 2. kappaleesta.

Itse näen verot osana kulutustani: maksan yhteiseen pottiin siitä, että teitä pidetään yllä, ryssä rajan takana ja seuraavalle sukupolvelle annetaan hivenen parempi paikka elää kuin omalleni. Toki osa verovaroista menee täysin turhaan, mutta niin taitaa mennä kaikkien mielestä, joten homma on puolestani riittävän hyvä.

Palkaton saikkupäivä taas johtaa siihen, että rahat jäävät työnantajalle, vaikka sairaspäivät onkin jo keskimääräisesti huomioitu nykyisissä palkoissa.

Tällä perusteella verojen nosto ja palkattoman sairaspäivän säätäminen laissa eivät ole samanlaisia asioita.
 
Vaikka tuollaisia fantasioita jollain kokoomuksessa olisikin, ei persut tuollaiseen lähde. Jotenkin epäilisin että persut alkaa olemaan aika täynnä tätä työmarkkinadraamaa. Niiden äänestäjät on kuitenkin pääasiassa palkansaajia ja tuskin haluavat Kepun kohtaloa eli sulaa alle 10% puolueeksi yhdessä hallituskaudessa.
Tuo on varmasti Kokoomuksen näkövinkkelistä suurin riski, että persut eivät lähde hommaa edistämään. Hallituspolitiikkakin on lopulta kompromissien taidetta, joten ei se mahdotontakaan ole.

Itse näen kuitenkin selkeästi sen, että nyt ei tapella hallitusohjelman kirjauksista, vaan siitä ettei työnantajapuolelle avaudu väylää tehdä työehdoille lähes mitä tahansa myötämielisen hallituksen turvissa. Asetelmastakin näkyy ettei nyt riidellä pykälistä, vaan käydään sitä työväenlauluista tuttua viimeistä taistoa perustavaa laatua olevista periaatteista. Ay-liikkeellä ei ole näkymää merkittävään poliittisen tukeen ja työnantajapuoli pääsee samalla sanelemaan lainsäädäntöä. Koko totuttu työmarkkinamekanismi on jäämässä taka-alalle.

Editoitu typoa
 
Viimeksi muokattu:
Palkaton saikkupäivä taas johtaa siihen, että rahat jäävät työnantajalle, vaikka sairaspäivät onkin jo keskimääräisesti huomioitu nykyisissä palkoissa.

Tosin jos se lisää voittoa, lähtee siitä myös yhteisövero ja jos se jaetaan osinkoina lähtee vielä pääomatulovero. Jos taas yritys investoi, on siitä myös hyötyä kun firma voi paremmin. Sitä kautta siirtyy ihan hyvä summa myös verottajalle.
 
Hallituksen kaavailemien toimien ohella on hyvä miettiä myös mitä vastapuolelta voisi olla tulossa. Yksi hyvä veikkaus olisi juuri ennen poliittiset lakot kieltävän lain voimaantuloa aloitettava AKT:n lakko, jolla suljetaan satamat ja pysäytetään kuljetukset mahdollisimman laajasti. Polttoainejakelua ja elintarvikekuljetuksia yms. voisi jossain mitassa hoitaa, jotta kansa ei lähtisi barrikadeille, eikä lakkoa voisi kieltää huoltovarmuusperustein. Lakkoileva joukko olisi pieni, joten muiden liittojen taloudellisella tuella lakkoa voisi jatkaa lähes maailman tappiin, vähintäänkin kuukausia. Kun lakko olisi alkanut ennen lain voimaantuloa, niin juristit vääntäisivät pitkään ennen kuin saataisiin sorvattua oikeuskäytäntöä siihen onko lakko edelleen laillinen vai ei.

Ei tässä kovin ruusuisia näkymiä ole oikein mihinkään suuntaan.
 
45 tavarajunaa pitäisi olla kulussa huomenna ettei nyt ihan kaikki tavaraliikenne poissa huomenna vaikka toki suuri osa, viime perjantaina ajettiin 280 vertailun vuoksi. VR:n kilpailijoiden junat pääsääntöisesti kulussa kuten ennenkin, kuten lannoitteet idästä Kotkaan, ammoniakit Ruokosuolle ja Fenniarailin UPM-liikenne(Lauritsalan kuormat taidetaan purkaa Immolassa) ja sahatavarajuna.

Puolenpäivän jälkeen VR:ltäkin aikatauluissa jotain Ruokosuota ja Talvivaaraa. Taidettiin tuollaisia ajaa silloinkin kun oli se veturinkuljettajien lakko niistä omista asioista, oliko vuosi sitten. Rautatiealan unionihan ei lakossa, toisinkuin oli aiemmin vaan JHL, joihin taitaa kuulua ratapihatyöntekijöitä. Eli VR:llä taitaa olla kasa veturinkuljettajia joille ei töitä, mutta palkka pitää maksaa.
 
Hallituksen kaavailemien toimien ohella on hyvä miettiä myös mitä vastapuolelta voisi olla tulossa. Yksi hyvä veikkaus olisi juuri ennen poliittiset lakot kieltävän lain voimaantuloa aloitettava AKT:n lakko, jolla suljetaan satamat ja pysäytetään kuljetukset mahdollisimman laajasti. Polttoainejakelua ja elintarvikekuljetuksia yms. voisi jossain mitassa hoitaa, jotta kansa ei lähtisi barrikadeille, eikä lakkoa voisi kieltää huoltovarmuusperustein. Lakkoileva joukko olisi pieni, joten muiden liittojen taloudellisella tuella lakkoa voisi jatkaa lähes maailman tappiin, vähintäänkin kuukausia. Kun lakko olisi alkanut ennen lain voimaantuloa, niin juristit vääntäisivät pitkään ennen kuin saataisiin sorvattua oikeuskäytäntöä siihen onko lakko edelleen laillinen vai ei.

Ei tässä kovin ruusuisia näkymiä ole oikein mihinkään suuntaan.
Taitaa lakkoilijoilta loppua kantti ennen sitä. Tällä tarkoitan niitä työntekijöitä, jotka alkavat palata töihin välittämättä enää liiton mielipiteestä.
 
Itse näen kuitenkin selkeästi sen, että nyt ei tapella hallitusohjelman kirjauksista, vaan siitä ettei työnantajapuolelle avaudu väylää tehdä työehdoille lähes mitä tahansa myötämielisen hallituksen turvissa. Asetelmastakin näkyy ettei nyt riidellä pykälistä, vaan käydään sitä työväenlauluista tuttua viimeistä taistoa perustavaa laatua olevista periaatteista. Ay-liikkeellä ei ole näkymää merkittävään poliittisen tukeen ja työnantajapuoli pääsee samalla sanelemaan lainsäädäntöä. Koko totuttu työmarkkinamekanismi on jäämässä taka-alalle.


Ei se minun mielestä noinkaan ole.

Tuo poliittisten lakkojen rajoitus on hyvin eurooppalainen toimi, ei siinä ole mitään ihmeellistä. Hallitus ei ole "työnantajamielinen". Miten tällainen lakkoilu nyt työnantajien pussiin pelaisi, nehän nuo tappiot kuitenkin tosiasiallisesti kärsii.

Investoinneista Suomeen on hyvin vaikea taistella, kun meillä on sekä tuollainen lainsäädäntö, että huonohenkinen ja jäykkä työmarkkina verrattuna kilpailijamaihin.

Totuus on, ette te itsekkään tänne omia rahojanne sijoittaisi. Miksi kukaan muu ajattelisi, että tämä on erikoisen hyvä maa pistää miljardi likoon ja rakentaa tehdas ?

"Ay-liikkeellä ei ole näkymää merkittävään poliittisen tukeen ja työnantajapuoli pääsee samalla sanelemaan lainsäädäntöä."

Tämä paljastaa aika paljon ajattelusi pohjavirroista. Ensinnäkin oletat heti, että jos hallituksessa ei ole SDP, ammattiliitoilla ei ole "mitään poliittista tukea". Miksi näin olisi, hallituspuolueiden äänestäjät on palkansaajia, suurimmaksi osaksi.

Toiseksi yrität lietsoa ilmestyskirjamaisia ennustuksia hallituksesta. Vahvistaaksesi ammattiliittojen tarinaa, että hallitus ajaa pelkästään työnantajapuolen asiaa ja haluaa jotenkin erityisesti huonontaa palkansaajien asemaa. Roskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se minun mielestä noinkaan ole.

Tuo poliittisten lakkojen rajoitus on hyvin eurooppalainen toimi, ei siinä ole mitään ihmeellistä. Hallitus ei ole "työnantajamielinen". Miten tällainen lakkoilu nyt työnantajien pussiin pelaisi, nehän nuo tappiot kuitenkin tosiasiallisesti kärsii.

Investoinneista Suomeen on hyvin vaikea taistella, kun meillä on sekä tuollainen lainsäädäntö, että huonohenkinen ja jäykkä työmarkkina verrattuna kilpailijamaihin.

Totuus on, ette te itsekkään tänne omia rahojanne sijoittaisi. Miksi kukaan ajattelisi, että tämä on erikoisen hyvä maa pistää miljardi likoon ja rakentaa tehdas ?


"Ay-liikkeellä ei ole näkymää merkittävään poliittisen tukeen ja työnantajapuoli pääsee samalla sanelemaan lainsäädäntöä."

Tämä paljastaa aika paljon ajattelusi pohjavirroista. Ensinnäkin oletat heti, että jos hallituksessa ei ole SDP, ammattiliitoilla ei ole "mitään poliittista tukea". Miksi näin olisi, hallituspuolueiden äänestäjät on palkansaajia, suurimmaksi osaksi.

Toiseksi yrität heti lietsoa ilmestyskirjamaisia ennustuksia hallituksesta. Vahvistaaksesi ammattiliittojen tarinaa, että hallitus ajaa pelkästään työnantajapuolen asiaa ja haluaa jotenkin erityisesti huonontaa palkansaajien asemaa. Roskaa.
Tuollainen tunteellinen ylireagointi näyttää olevan tämänkin yhteisön erikoispiirre. "Roskaa" ei ole kovin rakentava loppukaneetti, jos toinen yrittää haarukoida osapuolten mietteitä ja keskustella asiasta, eikä manifestoida puolesta, tai vastaan. Vältin visusti ottamasta kantaa puoleen tai toiseen, joten esittämästäni on turha kaivella piilomerkityksiä. Sellaisia ei ole.

Minusta ei ole ollenkaan kaukaa haettua olettaa, että ay-liikkeellä nykymuodossaan ei olisi näkymää poliittiseen tukeen vasemmiston kuihtuessa. Epätoivoiset tilanteet voivat aiheuttaa epätoivoisia tekoja. Tässä ajattelussa nykytilanne on ratkaiseva. PS-johtoinen ay-liike olisi sitten kenties eri asia, mutta silloinkaan ei voi tietää jäisikö duunarin asemaksi olla pelkkä vaihdon väline.
 
Tuollainen tunteellinen ylireagointi näyttää olevan tämänkin yhteisön erikoispiirre. "Roskaa" ei ole kovin rakentava loppukaneetti, jos toinen yrittää haarukoida osapuolten mietteitä ja keskustella asiasta, eikä manifestoida puolesta, tai vastaan. Vältin visusti ottamasta kantaa puoleen tai toiseen, joten esittämästäni on turha kaivella piilomerkityksiä. Sellaisia ei ole.

Minusta ei ole ollenkaan kaukaa haettua olettaa, että ay-liikkeellä nykymuodossaan ei olisi näkymää poliittiseen tukeen vasemmiston kuihtuessa. Epätoivoiset tilanteet voivat aiheuttaa epätoivoisia tekoja. Tässä ajattelussa nykytilanne on ratkaiseva. PS-johtoinen ay-liike olisi sitten kenties eri asia, mutta silloinkaan ei voi tietää jäisikö duunarin asemaksi olla pelkkä vaihdon väline.

Se on taas eri asia onko ammattiyhdistysliike epätoivoinen vai ei. Jos on, niin se on täysin siellä sisällä syntynyt väärä ajatus. Se ei ole hallituksen vika, vaan johtuu siitä ettei ammattiyhdistysliike itse ole pystynyt uudistumaan.

Miksi ihmeessä ammattiyhdistysliike pitäisi olla sen enempää persujohtoinen kuin nykyinen SDP-johtoinen ? Nuo puoluekäsitteet jo itsessään laskevat ammattiliittojen jäsenmäärää. Miksi ihmeessä joku haluaisi kuulua ammattiliitoon, jos sen johdon arvot edustaa täysin eri arvomaailmaa kuin itsellä on.

Ammattiliitot itse rajoittavat omaa kannatustaan ja järjestäytymisastetta.

Roska on roskaa. Ei siinä ole mitään ylitunteellisuutta mihinkään suuntaan.
Ei ole olemassa mitään ilmestyskirjamaisia suunnitelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ihmeessä ammattiyhdistysliike pitäisi olla sen enempää persujohtoinen kuin nykyinen SDP-johtoinen ? Nuo puoluekäsitteet jo itsessään laskevat ammattiliittojen jäsenmäärää. Miksi ihmeessä joku haluaisi kuulua ammattiliitoon, jos sen johdon arvot edustaa täysin eri arvomaailmaa kuin itsellä on.
On sekä persuilta että ay-liikkeeltä iso epäonnistuminen, että ollaan tässä tilanteessa. Persut ovat palkansaajapuolue, enemmänkin kuin muut ei-sosialistiset puolueet. En käytä tässä sanaa porvaripuolue, koska persujen äänestäjissä on pirusti antielitismiä ja väkeä, jotka eivät todellakaan ole "porvareita". Persuilla on voitettavaa, koska he voivat saada joko jalansijaa liitoissa tai liittojen asemaa alas. Demari- ja vasurivetoisilla liitoilla taas on hävittävää.
 
Suomessa on jotenkin kieroutunut ajattelu, että jos ammattiyhdistysliike menettää valtakunnallista poliittista voimaansa se olisi huono asia. Kysymys on kuitenkin etujärjestöstä.

Eikö mieluummin siellä pitäisi ajatella että kyseessä on työntekijöiden palvelulaitos, joka tarjoaa palveluita työntekijöille. AY mainostaa itseänsä järjestönä joka omaa asiantuntemusta työntekijän aseman turvaajana ja pystyy antamaan neuvotteluvoimaa työntekijöille. Esimerkiksi moni on jäsen juuri liiton tarjoamien juridisten palvelujen takia. Miksei Suomessa AY:lle riitä sama asema kuin monissa kilpailijamaissamme. ? Miksi AY:llä pitäisi olla veto-oikeus myös demokratian lainsäädäntöön ? Eihän niin ole esimerkiksi Ruotsissakaan, eikä oikein missään.

Hallituksen kannattaisi nyt ensimmäisenä liikkeenä, lykätä tuo sairaspäivä lainsäädäntö. Se ei toki vaikuta mihinkään, lakot jatkuisi ihan samanlaisena, koska AY:n johdolle tuo asia on lillukanvarsia. Mutta tuo on työntekijöille tärkeä asia ja tällä päätöksellä hallitus saisi pois käsityksen "ei halua neuvotella mistään".

Olisi hauska nähdä mikä tuon jälkeen olisi AY:n siirto. Se tietysti ei peruuttaisi mitään lakkoja, mutta haluaisin nähdä sen propagandistisen vastauksen mediassa tuohon asiaan.

Tässä nyt kuitenkin taistellaan yleisen mielipiteen virtauksista. Kuka voittaa mediasodan siitä, että on eniten ns. "kansan" puolella. Jos hallitus ei mitenkään vastaa tähän haasteeseen, niin se loppujen lopuksia häviää taistelun sieluista.
 
Hallituksen kannattaisi nyt ensimmäisenä liikkeenä, lykätä tuo sairaspäivä lainsäädäntö. Se ei toki vaikuta mihinkään, lakot jatkuisi ihan samanlaisena, koska AY:n johdolle tuo asia on lillukanvarsia. Mutta tuo on työntekijöille tärkeä asia ja tällä päätöksellä hallitus saisi pois käsityksen "ei halua neuvotella mistään".

Olisi hauska nähdä mikä tuon jälkeen olisi AY:n siirto. Se tietysti ei peruuttaisi mitään lakkoja, mutta haluaisin nähdä sen propagandistisen vastauksen mediassa tuohon asiaan.

Tässä nyt kuitenkin taistellaan yleisen mielipiteen virtauksista. Kuka voittaa mediasodan siitä, että on eniten ns. "kansan" puolella. Jos hallitus ei mitenkään vastaa tähän haasteeseen, niin se loppujen lopuksia häviää taistelun sieluista.

Minäkin olen ajatellut, että ensimmäisen sairaspäivän palkattomuus on alusta asti tuotu pöydälle vaatimuksena, josta ollaan valmiit luopumaan, jotta näyttäisi siltä, että tullaan jossakin asiassa vastaan. Olen ollut yllättynyt, että näin ei ole vielä käynyt, mutta ehkä tosiaan hallitus kohta ymmärtää tarpeen käydä neuvotteluja ja huomaa tämän kohdan olevan tarkoitettukin uhrattavaksi.

Vielä kun hallitus luopuu lakkojen rajoittamisista ja kielloista sekä mahdollistaa työehtosopimuksien noudattamisen valvonnan, niin sopu syntynee.
 
Back
Top