Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

40% veroprosentti tarkoittaa about 100 K€ vuosituloja. Jos vielä molemmat tuossa luokassa, varmaan jää jotain säästöönkin. Esimerkki on huono siinä suhteessa, että tuollaisia on todella vähän Suomessa. Voi olla myös, että toisen tulot 10k€/v toisen 100k€ ja 4 lasta. Sen jälkeen tuo 5% lisärokotus onkin aika paljon.
 
Siinä 30 asiantuntijaa vastannut yhteisöveroon.
Tässä kyselyssä, vain 6,7 % (kaksi tai kolme) kannattaa kireämpää yritysverotusta.

Yritysverotavoite​

Vastaajilta kysyttiin, millaista yritysverotusta Suomen pitäisi tavoitella seuraavien viiden vuoden aikana.
TAVOITEOSUUS VASTAAJISTA, %
Nykyistä alhaisempi23,3
Nykyisen kaltainen40
Nykyistä korkeampi6,7
Viron malli: voitot verotetaan, kun ne otetaan yrityksestä ulos26,7

Vetosit tähän tutkimukseen, mutta kuitenkin itse ehdotat sekä pääomatulon että yhteisöverotuksen kiristämistä?


Tällä ei ole mitään tekemistä suomalaisen työmarkkinan kanssa ja esim. lakkoilulla ei ole merkittävää syy- seuraussuhdetta investointeihin asuntorakentamisessa.

Ymmärsit viestini ainakin osittain pieleen: Asuntotuotanto on pudonnut kolmannekseen, koska valmiita ja valmistuvia asuntoja on liikaa kysyntään nähden ja kyllä on ne rakennettu liian korkealla kustannusrakenteellakin, joten ei pysty laskeen hintaa riittävästi. Ennen kuin varasto sulaa, ei asuntorakentaminen palaudu.
Tässä linkkaamastasi YLE:n jutusta: "Heikentyneen kysynnän vuoksi moni rakennusyritys ei ole edistänyt uusia kerrostalohankkeita."


Toimitilarakentamista tarkoitin investointihalukkuudella: Ei tule investointeja uusiin palveluihin tai teollisuuteen, koska investointilaskelmat näyttää miinustatässä ympäristössä, missä mm. työmarkkinariski on korkea. Toki korot ovat ylhäällä, suora työvoimakustannus on korkealla (ja liitot uhoavat nostavansa lisää) ja energian hintakin on epäselvä.
Kunhan tilastot aikanaan valmistuvat, veikkaan nähtävän että investoinnit ovat pienemmät kuin poistot. Kyllä, tämä on henkilökohtainen arvioni. Kattotaan sitten kun saadaan dataa.

Minä ja puolisoni olemme molemmat siellä +40 veroprosentissa. Meillä molemmille jää kuukaudessa merkittäviä säästöjä ja niiden sijoituksista ei tule käytännössä tule kuin marginaalisia verotuloja valtiolle nykymallilla ja sijoituksetkin ovat pääosin ulkomaisissa vihreän teknologian rahastoissa, joista ei virtaa siten edes investointeja Suomeen. Jos verotus olisi meillä esim. 5% kireämmällä niin tämä ei näkyisi suorassa kulutuksessa (koska halu pitää elämänlaadusta kiinni), mutta juurikin varallisuuden virtaamisessa rahastoihin. Toki toinen vaihtoehto valtiolla on juuri päästä niihin rahastotuottoihin paremmin käsiksi, jotka käytännössä tullaan realisoimaan vasta minun ja puolisoni eläkkeelle jäädessä tai perintöveron muodossa.
Sanoinkin ansiotuloverotuksen kiristämisen vähentävän työntekoa, en väittänyt sen vähentävän kulutusta, varsinkaan ylemmissä tuloluokissa.. Käytit itseäsi esimerkkinä, joten teen samoin:
Työnantajani on tarjonnut yhden investointiprojektin vetämistä oman normityöni ohella. Tarkoittaisi omalta kohdaltani ehkä alun toistakymmentä lisätyötuntia viikossa. En ota keikkaa vastaan, koska koko lisäansio menisi ylimpään marginaaliveroon eli saisin itse sen 40 %. Ei viitti. Jos sen voisi tehdä jollain 20 %:n verolla, alkaisin harkita. Tasavero Viron tyyliin olisi kyllä hyvä.
Projekti ei oikein edisty ilman piällikköä, mutta kyllä tää kansantalous sen kestää :cool: .

Yli 2000€ työeläkkeitä saa yli 35% väestöstä ja miehistä jo yli 50%. Näistä merkittävällä osalla on myös muita sivutuloja, kuten pääomatuloja ja valtaosalla myös muuta merkittävää omaisuutta, kuten velaton omistusasunto ja loma-asunto. Pieneen kiristykseen on varaa tästä luokasta ylöspäin ja tarvittaessa sitoa korotukset muuhun varallisuuteen. Alle 30v eivät näillä näkymin pääse eläkkeelle nykyjärjestelmällä ollenkaan, jos Suomeen ei löydy hirveätä määrää maahanmuuttajia, jotka vielä työllistyisivätkin, eivätkä vaikuttaisi huoltosuhteeseen negatiivisesti. Eli mielestäni ihan kohtuullista, että myös sinne ikähaitarin yläpäähän kohdistetaan leikkauksia.
Toistan kysymykseni: Miten työeläkeyhtiöiden maksamista eläkkeistä tehty leikkaus vahvistaa valtiontaloutta? Jos leikataan työeläkkeitä, uskaltaisin väittää että valtion verotulot kyykkäävät. Vai meinasitko leikata ensin eläkkeitä ja sitten vielä myydä eläkeläisille ajatuksen eläkeveron kiristämisestä, millä kompensoitaisiin valtiontalouden kyykkäys?

Työeläkejärjestelmän kestävyys on toinen kysymys, mutta ei sotketa sitä tähän hallituksen politiikasta keskusteluun.

Laskelman idea on, että Orpon hallituksen toimille on olemassa vaihtoehtoja, jotka eivät kurita vähäosaisimpaa työssäkäyvää väestöä ja siirrä tästä saatavia tuloja suoraan taas yksityisen sektorin pienelle prosentille.
Ok. Vaihtoehtoni on että kevennetään niitä veroja, jotka kannustavat vähempään työntekoon ja yrittäjyyteen (ansio-, pääoma- ja yhteisöverot).
ALV:n verokannat yhteneviksi (harmonisoidaan 24 prosenttiin).
Leikataan menoista luokkaa 12 %, pl sisäinen ja ulkoinen turvallisuus. Jos leikkauksien priorisointi eri paksuisiksi ei onnistu, vedetään tasaisesti juustohöylällä joka paikasta. Myös SOTE-menoista. Luulisi priorisoinnin alkavan kiinnostaa.
Jos talous ei ole tasapainossa (lue: pitää pystyä lyhentämään velkaa), kiristetään ALV:a riittävästi. Sitten, kun velka on lähtenyt laskuun, säästyviä korkomenoja voisi sitten kohdentaa johonkin kivaan.
 
Tässä kyselyssä, vain 6,7 % (kaksi tai kolme) kannattaa kireämpää yritysverotusta.

Yritysverotavoite​

Vastaajilta kysyttiin, millaista yritysverotusta Suomen pitäisi tavoitella seuraavien viiden vuoden aikana.
TAVOITEOSUUS VASTAAJISTA, %
Nykyistä alhaisempi23,3
Nykyisen kaltainen40
Nykyistä korkeampi6,7
Viron malli: voitot verotetaan, kun ne otetaan yrityksestä ulos26,7

Vetosit tähän tutkimukseen, mutta kuitenkin itse ehdotat sekä pääomatulon että yhteisöverotuksen kiristämistä?




Ymmärsit viestini ainakin osittain pieleen: Asuntotuotanto on pudonnut kolmannekseen, koska valmiita ja valmistuvia asuntoja on liikaa kysyntään nähden ja kyllä on ne rakennettu liian korkealla kustannusrakenteellakin, joten ei pysty laskeen hintaa riittävästi. Ennen kuin varasto sulaa, ei asuntorakentaminen palaudu.
Tässä linkkaamastasi YLE:n jutusta: "Heikentyneen kysynnän vuoksi moni rakennusyritys ei ole edistänyt uusia kerrostalohankkeita."


Toimitilarakentamista tarkoitin investointihalukkuudella: Ei tule investointeja uusiin palveluihin tai teollisuuteen, koska investointilaskelmat näyttää miinustatässä ympäristössä, missä mm. työmarkkinariski on korkea. Toki korot ovat ylhäällä, suora työvoimakustannus on korkealla (ja liitot uhoavat nostavansa lisää) ja energian hintakin on epäselvä.
Kunhan tilastot aikanaan valmistuvat, veikkaan nähtävän että investoinnit ovat pienemmät kuin poistot. Kyllä, tämä on henkilökohtainen arvioni. Kattotaan sitten kun saadaan dataa.


Sanoinkin ansiotuloverotuksen kiristämisen vähentävän työntekoa, en väittänyt sen vähentävän kulutusta, varsinkaan ylemmissä tuloluokissa.. Käytit itseäsi esimerkkinä, joten teen samoin:
Työnantajani on tarjonnut yhden investointiprojektin vetämistä oman normityöni ohella. Tarkoittaisi omalta kohdaltani ehkä alun toistakymmentä lisätyötuntia viikossa. En ota keikkaa vastaan, koska koko lisäansio menisi ylimpään marginaaliveroon eli saisin itse sen 40 %. Ei viitti. Jos sen voisi tehdä jollain 20 %:n verolla, alkaisin harkita. Tasavero Viron tyyliin olisi kyllä hyvä.
Projekti ei oikein edisty ilman piällikköä, mutta kyllä tää kansantalous sen kestää :cool: .


Toistan kysymykseni: Miten työeläkeyhtiöiden maksamista eläkkeistä tehty leikkaus vahvistaa valtiontaloutta? Jos leikataan työeläkkeitä, uskaltaisin väittää että valtion verotulot kyykkäävät. Vai meinasitko leikata ensin eläkkeitä ja sitten vielä myydä eläkeläisille ajatuksen eläkeveron kiristämisestä, millä kompensoitaisiin valtiontalouden kyykkäys?

Työeläkejärjestelmän kestävyys on toinen kysymys, mutta ei sotketa sitä tähän hallituksen politiikasta keskusteluun.


Ok. Vaihtoehtoni on että kevennetään niitä veroja, jotka kannustavat vähempään työntekoon ja yrittäjyyteen (ansio-, pääoma- ja yhteisöverot).
ALV:n verokannat yhteneviksi (harmonisoidaan 24 prosenttiin).
Leikataan menoista luokkaa 12 %, pl sisäinen ja ulkoinen turvallisuus. Jos leikkauksien priorisointi eri paksuisiksi ei onnistu, vedetään tasaisesti juustohöylällä joka paikasta. Myös SOTE-menoista. Luulisi priorisoinnin alkavan kiinnostaa.
Jos talous ei ole tasapainossa (lue: pitää pystyä lyhentämään velkaa), kiristetään ALV:a riittävästi. Sitten, kun velka on lähtenyt laskuun, säästyviä korkomenoja voisi sitten kohdentaa johonkin kivaan.
Pyysit lähteitä, että oliko Kataisen yhteisöveronkevennyksestä hyötyä. Lähteiden mukaan ei ainakaan todistettavasti vaan isoissa yrityksissä raha valui vain omistajille. Väitteeni ei ollut, että taloustutkijat kannattaisivat yhteisöveron kiristystä.

En ymmärtänyt väärin kommenttiasi asuntomarkkinoista. Tähdensin vain, että kyse on keskiluokan maksukyvystä. Rakennusalan näkymät ennen koronaa ja Venäjän sotaa oli puhtaan positiiviset ja esimerkiksi asemakaavoja tehtiin pari vuotta sitten vielä paljon, koska kysyntää oli. Kysyntä katosi, koska keskiluokan ja varsinkin piensijoittajien lainanottokyky katosi ja vasta tämän seurauksena markkinoilla on liikaa asuntoja. Asuntoja ei siis ollut lähtökohtaisesti liikaa suhteessa normaalisti jatkuneisiin talousnäkymiin.

Suomen työvoimakustannus ei ole myöskään suhteessa verrokkimaihin korkealla.
https://insinoori-lehti.fi/artikkelit/kilpailukyky-ei-jaa-tyovoimakustannuksista-kiinni/

Sinun väitteesi oli, että verotus on liian kireä. Pointtini oli, ettei se ole koska ylempien palkkaluokkien maksukyky säilyy vaikka sitä kiristettäisiin. Suurin osa meistä ei myöskään tee keikkaperusteisesti töitä ja varsinkin johdon pesteissä ei tunneta mitään työn määrään linkitettyjä lisäansioita. Yleisesti myös on äärimmäisen positiivinen ongelma, jos meillä on työtehtäviä, joista jollain on varaa kieltäytyä. Tarkoittaa, että meillä on mahdollisuus työllistää lisää ihmisiä.

Suomessa on se hyvä puoli, että kaikkea tuloa pystyy verottamaan. Verotuksen kiristäminen varsinkin lisäeläkkeiden saajien kohdalla on ihan suoraan valtion kassaan. Ylimpiä eläkkeitä taas leikkaamalla on mahdollisuus koskea myös TYEL maksuihin, joko suoraan valtion eduksi tai lisäämällä työntekijöiden tai yritysten maksukykyä.

Pääsääntöisesti väite, että korkea verotus vähentää merkittävästi työntekoa on myös puppua. Eli verojen alentamisesta ei ole merkittävää hyötyä valtion taloudelle. Ainoastaan yksilön vapaudelle käyttää rahaa suhteessa valtion kohdentamaan käyttöön.
https://vatt.fi/documents/2956369/3...4-b649-4fbc-b469-aac7f68afa42?t=1475483267000


Summa summarum alkuperäinen pointtini ei ollut kuin osoittaa, että rahaa on saatavissa muualtakin, eli Orpon hallituksen väite, että näin on nyt vain pakko tehdä on ihan puhdasta häränpaskaa. Lisäksi kun nyt lakkoihin liittyville toimille ei ole pystytty antamaan mitään taloudellista perustetta.
 
Pyysit lähteitä, että oliko Kataisen yhteisöveronkevennyksestä hyötyä. Lähteiden mukaan ei ainakaan todistettavasti vaan isoissa yrityksissä raha valui vain omistajille. Väitteeni ei ollut, että taloustutkijat kannattaisivat yhteisöveron kiristystä.

En ymmärtänyt väärin kommenttiasi asuntomarkkinoista. Tähdensin vain, että kyse on keskiluokan maksukyvystä. Rakennusalan näkymät ennen koronaa ja Venäjän sotaa oli puhtaan positiiviset ja esimerkiksi asemakaavoja tehtiin pari vuotta sitten vielä paljon, koska kysyntää oli. Kysyntä katosi, koska keskiluokan ja varsinkin piensijoittajien lainanottokyky katosi ja vasta tämän seurauksena markkinoilla on liikaa asuntoja. Asuntoja ei siis ollut lähtökohtaisesti liikaa suhteessa normaalisti jatkuneisiin talousnäkymiin.

Suomen työvoimakustannus ei ole myöskään suhteessa verrokkimaihin korkealla.
https://insinoori-lehti.fi/artikkelit/kilpailukyky-ei-jaa-tyovoimakustannuksista-kiinni/

Sinun väitteesi oli, että verotus on liian kireä. Pointtini oli, ettei se ole koska ylempien palkkaluokkien maksukyky säilyy vaikka sitä kiristettäisiin. Suurin osa meistä ei myöskään tee keikkaperusteisesti töitä ja varsinkin johdon pesteissä ei tunneta mitään työn määrään linkitettyjä lisäansioita. Yleisesti myös on äärimmäisen positiivinen ongelma, jos meillä on työtehtäviä, joista jollain on varaa kieltäytyä. Tarkoittaa, että meillä on mahdollisuus työllistää lisää ihmisiä.

Suomessa on se hyvä puoli, että kaikkea tuloa pystyy verottamaan. Verotuksen kiristäminen varsinkin lisäeläkkeiden saajien kohdalla on ihan suoraan valtion kassaan. Ylimpiä eläkkeitä taas leikkaamalla on mahdollisuus koskea myös TYEL maksuihin, joko suoraan valtion eduksi tai lisäämällä työntekijöiden tai yritysten maksukykyä.

Pääsääntöisesti väite, että korkea verotus vähentää merkittävästi työntekoa on myös puppua. Eli verojen alentamisesta ei ole merkittävää hyötyä valtion taloudelle. Ainoastaan yksilön vapaudelle käyttää rahaa suhteessa valtion kohdentamaan käyttöön.
https://vatt.fi/documents/2956369/3243686/Tuloverotuksen+vaikutus+työn+tarjontaan.pdf/09c01664-b649-4fbc-b469-aac7f68afa42?t=1475483267000


Summa summarum alkuperäinen pointtini ei ollut kuin osoittaa, että rahaa on saatavissa muualtakin, eli Orpon hallituksen väite, että näin on nyt vain pakko tehdä on ihan puhdasta häränpaskaa. Lisäksi kun nyt lakkoihin liittyville toimille ei ole pystytty antamaan mitään taloudellista perustetta.
Näin minäkin kirjoituksesi ymmärsin, että kuvailit erilaisia mahdollisuuksia. On tosiaan niin, että yhtä mallia ainoana vaihtoehtona ajava lähes poikkeuksetta valehtelee. Aina on vaihtoehtoja. Ne voivat olla jonkun kannalta huonompia, mutta silti täysin mahdollisia.

Harva hyvin tienaava on käytännössä tuntiperusteisella korvauksella. Joko lisätunnit menevät liukumiin, työaikapankkin tms, tai sitten niitä ei kirjata lainkaan. Väite siitä, että juuri hyvätuloisten korkea palkkaverotus tekisi ylitöiden tekemisestä kannattamatonta ei pääsääntöisesti kestä tarkempaa tarkastelua. Ylityöt kun tyypillisesti tarkoittavat heille lisää vapaata lisärahan sijasta, eikä vapaapäiviä veroteta. Sitten kun mennään mediaanitasolle ja vaatimattomammille ansioille on tilanne toinen.

Yleisesti ottaen leikkaukset, kiristykset ja kurjistukset kyllä hyväksyttäisiin kansan syvissä riveissä kunhan ne vain koettaisiin oikeudenmukaisiksi. Niiden pitäisi olla tasapuolisia ja ennen kaikkea vaikuttavia. Nyt ei ole tarjolla kumpaakaan.
 
Saas ny nährä miten käy politikoinnin kanssa, propaganda ministerin virkaa kannattaisi harkita perustettavaksi.
Onneksi ei ole pakko seurata tätä paskaa.
 
Harva hyvin tienaava on käytännössä tuntiperusteisella korvauksella. Joko lisätunnit menevät liukumiin, työaikapankkin tms, tai sitten niitä ei kirjata lainkaan.

Eiköhän tuo lähinnä nyt ole niin että 4-5 tonnia tienaavana, ei olekaan enää niin kiinnostavaa väkisin punkea itseänsä 6-7 tonnin hommiin, joissa tulee enemmän esimies-, asiakas- ja tulosvastuita. Eli ei viitsi mennä paskaa nielemään loppujen lopuksi aika pienen nettohyödyn takia. Tämä nyt siis koskee yksityistä puolta. Eikä noita julkisen puolen aikuisten päiväkoteja.

Esimerkiksi lääkäreillä tuo voi taas näkyä, ettei haluta tehdä täyttä määrää työtunteja tai halutaan pitää pitkiä lomia vaikka vuosipalkka pienenee. Mutta netossa hyvin vähän.
 
Summa summarum alkuperäinen pointtini ei ollut kuin osoittaa, että rahaa on saatavissa muualtakin, eli Orpon hallituksen väite, että näin on nyt vain pakko tehdä on ihan puhdasta häränpaskaa.

Rahaa on saatavissa muualta, kunnes ihmiset alkavat äänestämään jaloillaan. Verot on Suomessa jo tapissa ja en oikein jaksa uskoa venezuelan talousoppeihin.

Valtiontaloudessa olisi aika hyvä sääntö ettei kannata syödä enemmän kuin tienaa.
 
Eiköhän tuo lähinnä nyt ole niin että 4-5 tonnia tienaavana, ei olekaan enää niin kiinnostavaa väkisin punkea itseänsä 6-7 tonnin hommiin, joissa tulee enemmän esimies-, asiakas- ja tulosvastuita. Eli ei viitsi mennä paskaa nielemään loppujen lopuksi aika pienen nettohyödyn takia. Tämä nyt siis koskee yksityistä puolta. Eikä noita julkisen puolen aikuisten päiväkoteja.

Esimerkiksi lääkäreillä tuo voi taas näkyä, ettei haluta tehdä täyttä määrää työtunteja tai halutaan pitää pitkiä lomia vaikka vuosipalkka pienenee. Mutta netossa hyvin vähän.

Onhan näitä lääkäreitä nähty, jotka kiittävät palkankorotuksesta vähentämällä työntekoa. Tällöin kyseinen henkilö on saattanut itselleen riittävän tulotason ja pyrkimys on vain lisätä vapaa-ajan määrää.

Tässä ei ole mitään vikaa, mutta on turha sanoa, että progression alentaminen lisäisi työntekoa, kun se enemmänkin johtaisi työnteon vähentämiseen parhaissa tuloluokissa.

Korkeimmat efektiiviset progressiot on muuten toimeentulotuessa ja muitakin tukia saavilla, parhaimmillaan yli sata prosenttia. Niitä sietäisi alentaa. Voisikin olla laki, jonka mukaan efektiivinen progressio ei saa alentua millään tulotasolla.
 
Eiköhän tuo lähinnä nyt ole niin että 4-5 tonnia tienaavana, ei olekaan enää niin kiinnostavaa väkisin punkea itseänsä 6-7 tonnin hommiin, joissa tulee enemmän esimies-, asiakas- ja tulosvastuita. Eli ei viitsi mennä paskaa nielemään loppujen lopuksi aika pienen nettohyödyn takia. Tämä nyt siis koskee yksityistä puolta. Eikä noita julkisen puolen aikuisten päiväkoteja.

Esimerkiksi lääkäreillä tuo voi taas näkyä, ettei haluta tehdä täyttä määrää työtunteja tai halutaan pitää pitkiä lomia vaikka vuosipalkka pienenee. Mutta netossa hyvin vähän.
Voi hyvin olla, että esimerkiksi tonni lisää lapaan per kuukausi ei kiinnosta. Aika montaa kiinnostaisi. Riippuen tietysti onko muutos 4...7 vai 5...6. Tuo minun lukemani on siitä väliltä. Noilla spekseillä nettokorotus olisi 500-1500 € per kk. Valtava summa, kun se tulisi vakiintuneiden elinkustannusten päälle.
 
Ja sitä on todellakin onnistuttu täällä tekemään !

Jos huippukorkea työn ja kaiken muunkin verotus olisi joku varma keino varakkaaseen kansantalouteen, miksi täällä on 15 v mennyt asiat päin seiniä ? Onko sinun selitys siihen se ettei ole verotettu tarpeeksi ?
Onko se sitten vaan se Euro? Palataan takaisin markkaan, jotta saadaan devalvoida niin että tyrät rytkyy.
 
Voi hyvin olla, että esimerkiksi tonni lisää lapaan per kuukausi ei kiinnosta. Aika montaa kiinnostaisi. Riippuen tietysti onko muutos 4...7 vai 5...6. Tuo minun lukemani on siitä väliltä. Noilla spekseillä nettokorotus olisi 500-1500 € per kk. Valtava summa, kun se tulisi vakiintuneiden elinkustannusten päälle.
Tonni lapaan voi kuulostaa hyvältä, mutta jos se esimerkiksi merkitsee esimies ja liiketoimintavastuuta muilla aikavyöhykkeillä oleville kollegoille ja aiheuttaa jatkuvia ilta- tai aamupalavereita, liikaa matkustamista (mihin menee kaikki vapaa-aika) tai todellista ison luokan stressiä, niin se on aika pieni raha.
 
Tonni lapaan voi kuulostaa hyvältä, mutta jos se esimerkiksi merkitsee esimies ja liiketoimintavastuuta muilla aikavyöhykkeillä oleville kollegoille ja aiheuttaa jatkuvia ilta- tai aamupalavereita, liikaa matkustamista (mihin menee kaikki vapaa-aika) tai todellista ison luokan stressiä, niin se on aika pieni raha.
Ongelma vaikuttaisi tuossa kohdin olevan ihan muu kuin verotus. Jos edes 1500€ ei motivoi, niin tuskin 1000-2000€ sitä myöskään tekee.
 
Minun nuoruudessani 80-luvulla pelkästään se, että kääntyikö edellä tiellä olevan tuttavaperheen auto Cittariin vai Prismaan kertoi sosiaalisen statuksen. Kenties allamme olleet Corolla DX tai Saab 9000 myös. Miksei se riitä? Ainakin silloin me kaikki tunsimme olevamme suomalaisia. Ja hyviä ystäviä yhä!
 
Viimeksi muokattu:
Minun nuoruudessani 80-luvulla pelkästään se, että kääntyikö edellä tiellä olevan tuttavaperheen auto Cittariin vai Prismaan kertoi sosiaalisen statuksen. Kenties myös allamme olleet Corolla DX tai Saab 9000 myös. Miksei se riitä? Ainakin silloin me kaikki tunsimme olevamme suomalaisia. Ja hyviä ystäviä yhä!
Kukas se olikaan joka julisti tämän uuden kahtiajaon alun, pahojen sinimustien kanssa ei tehdä yhteistyötä jne?
 
Ongelma vaikuttaisi tuossa kohdin olevan ihan muu kuin verotus. Jos edes 1500€ ei motivoi, niin tuskin 1000-2000€ sitä myöskään tekee.


Kyllä se ongelma on verotus ja se nettopalkka mikä käteen saa ja mitä sillä rahalla täällä saa. Sitä kun alkaa vertaamaan samoissa tehtävissä oleviin MUISSA MAISSA asuviin kollegoihin niin alkaa ihmettelemään mitä täällä "maailman onnellisemmassa maassa" on tämä meininki.

En sano, että progressio on Suomen suurin ongelma. Mutta naapurissa on tasavero ja täällä ajatellaan, että Suomessa ei vieläkään veroteta tarpeeksi. Sitä hieman ihmettelen.

Lisäksi ihmettelen käsitystä ettei verotuksella OLISI MITÄÄN MERKITYSTÄ sille miten paljon ihmiset haluavat töitä tehdä.
 
Kyllä se ongelma on verotus ja se nettopalkka mikä käteen saa ja mitä sillä rahalla täällä saa. Sitä kun alkaa vertaamaan samoissa tehtävissä oleviin MUISSA MAISSA asuviin kollegoihin niin alkaa ihmettelemään mitä täällä "maailman onnellisemmassa maassa" on tämä meininki.

En sano, että progressio on Suomen suurin ongelma. Mutta naapurissa on tasavero ja täällä ajatellaan, että Suomessa ei vieläkään veroteta tarpeeksi. Sitä hieman ihmettelen.

Lisäksi ihmettelen käsitystä ettei verotuksella OLISI MITÄÄN MERKITYSTÄ sille miten paljon ihmiset haluavat töitä tehdä.
Verotuksen progression vaikutusta yleisesti ottaen liioitellaan, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että verotus on yleisesti korkea. Eikä se naapurin tasaverokaan täydellinen ole, tai sitten naapurit ovat masokistejä kun tulevat sieltä täydellisen verotuksen maasta tänne töihin sankoin joukoin.
Verotuksen laskeminen ilman, että kuluja ja byrokratiaa ei edes aiota vähentää on tekemätön paikka.
 
Kyllä se ongelma on verotus ja se nettopalkka mikä käteen saa ja mitä sillä rahalla täällä saa. Sitä kun alkaa vertaamaan samoissa tehtävissä oleviin MUISSA MAISSA asuviin kollegoihin niin alkaa ihmettelemään mitä täällä "maailman onnellisemmassa maassa" on tämä meininki.
Onko ongelmana työvoiman tarjonta?
Pitäisikö saada rekryttyä henkilöitä niistä maista joissa palkkataso on selvästi alempi?
 
Back
Top