"Pällitesti"

Siinä nipussa, jonka itse joskus hain aluetoimistosta on kyllä eriteltynä palveluksen eri vaiheiden kestot ja kurssiarvostelu sekä loppuarvostelu ja joitain arviointeja kertausharjoituksista, mutta ei kyllä mitään P-kokeiden arvosteluja.

Itse laitoin aluetoimistoon kyselyn omista tiedoista ja niiden tarkastuksesta. Ilmoittivat että voivat lähettää postissa saantitodistuksena nykyään. Kantakortti yms löytyvät sotilaslääketieteen arkistosta, sen kopion saa kirjallisella tilauksella.. Pistin tilaukseen mutta ei ole vielä tullut.

Aluetoimistosta tuli viisi sivuun en tietorekisteri seloiste tms sekä asevelvollisuusrekisterin ote.

Kaksi sivua missä oli perustiedot palveluksesta, 12 kohtaa olisi voitu arvostella numerolla 1-5, näistä kahdessa kohtaa arvostelu. Yleisarvostelu ja kenttäkelpoisuus. Molemmissa nelonen.

Mitään muuta ei ollut. En tiedä onko tietoja jo poistettu koska +50v miehistöön kuuluvana olen jo nostoväkeä.

Oma armeija ei mennyt ihan putkeen.. Hain 19v vapaaehtoisena heti kauppiksen jälkeen palvelukseen.. Kutsunnoissa en ehtinyt koskaan käymään (silloin kutsunnat olivat 19v nykyään vuoden aikaisemmin). Pärjäsin kyllä ihan ok mutta eri maakunnasta tulleena en koskaan sopeutunut itä-suomeen ja siellä autokomppaniaan joka oli täynnä rekkamiesten kakaroita. Jo pelkkä äänessä kuulunut murre joka oli osittain stadin slangia sai osan näkemään punaista. Olin kuulema niin olevani.. Parin tupakaverin hampaisiin kun jäi niin ei ollut aina herkkua..

Olisin halunnut saada pällitestin tulokset ja muut palveluksen aikaiset arvostelut itselleni.. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä mitä mieltä kouluttajat olivat minusta..
 
Olisin halunnut saada pällitestin tulokset ja muut palveluksen aikaiset arvostelut itselleni.. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä mitä mieltä kouluttajat olivat minusta..

Mensassa liikkuu huhu että P1 päättelytestin tulokset pystyy tarkistamaan vain tilaamalla etukäteen ja menemällä arkistoon (jossain lahden lähellä). Siellä saat eteesi lapun jossa on jotain pisteitä ilman analyysiosaa. Lappua ei saa kuvata eikä muistiinpanoja tehdä.

edit: Tämmöinen löytyi:

Käyttääksenne teille kuuluvaa tarkastusoikeutta teidän tulee siis toimia edellä kuvatulla tavalla ja toimittaa rekisterinpitäjälle omakätisesti allekirjoitettu tai muuten vastaavalla tavalla varmennettu pyyntö näiden henkilötietojen tarkastamisesta. Samalla ilmoitan teille, että testitulosten tarkastaminen toteutetaan henkilökohtaisesti käymällä Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen toimintakykyosastolla sen jälkeen kun Pääesikunnan koulutusosasto on antanut heille toimeksiannon tarkastuksen toteuttamisesta. Ilmoitan teille myös, että henkilötietojen tarkastusoikeus tässä asiassa koskee testin tulosta (P -luku ja testin osioiden pistemäärät, joista luku muodostuu) Tämä tarkoittaa sitä, että teille ei laadita erillislausuntoja testin tulkinnasta ja sen ilmentämistä henkilökohtaisista ominaisuuksistanne.

Tutkimuslaitoksen on viisi osastoa toimivat kolmella eri paikkakunnalla:[1]

  • doktriiniosasto (Riihimäki)
  • informaatiotekniikkaosasto (Riihimäki)
  • räjähde- ja suojelutekniikkaosasto (Ylöjärvi)
  • asetekniikkaosasto (Ylöjärvi)
  • toimintakykyosasto (Tuusula)

1660480359446.png

Eli kirjallinen allekirjoitettu anomus ja tuusulaan paikan päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Erikoista jos P1 ja P2 testejä arvosteluineen ei saa tilattua.. Joku Rovaniemellä asuva joutuu melkoisen eriarvoiseen asemaan ihan omien tietojen tarkistamisen halusta..

Tänään tuli postissa kopiot sotilaslääketieteen keskuksen arkistoista.

Siellä oli mm. Kantakortti lisälehtineen, lääkärintarkastuskortti, kysely varusmiespalvelusta varten, sairauskertomus (muutama päivä sairaalassa kuumeilun takia) ja ojennuskortti (kolaroin varuskunnan pihalla sa-53:sen , oli ajosta kiire syömään.. :D)

Mielenkiintoista ettei kantakortin lisälehdessä ollut oikeastaan mitään merkintöjä.. Ei SA-sijoitusta, osoitetietoja ei mitään. Nimi, hetu ja arviointi kahdesta kohtaan. Ei ihme ettei ole tarvinnut kertauksiin osallistua.. ;)
 
Ei kai pällitesteissä enää ole sentään sellaisia kysymyksiä kuin "haluaisitko olla kukkakauppias" "kiristääkö vanne päätäsi" tms
 
P1 testin tulos oli Rukkiin yrittävälle varusmiehelle pettymys. Pisteitä tuli 2 eli P1 kokeen tulos on 5-6, mikäli 2017 vuoden valintalomaketaulukon pisteytys pitää vielä paikkansa. Sama tulos oli tupakaverilla. Molemmilla.pitkä matikka, fysiikka ja äidinkieli E/L arvosanalla yo-kokeesta. Voiko tuloksessa olla virhe vai ovatko molemmat jostain syystä töpeksineet kokeessa? Onko näistä pisteytyksistä tarkempaa tietoa/kokemuksia?

P1 arvo 6 on kuitenkin karsintaraja Rukkiin, joten voi tehdä tiukkaa vaikka P2 kokeesta olikin tullut täydet 4 pistettä. Omana varusmiesaikana Vaasassa pääsi Aukkiin P1 arvolla 7, Ruk halukkaita löytyi tulloin niin paljon, että alle 8 arvolla karsiutui pois.
 
Tuossa eräänä päivänä tuli muisteltua inttiaikoja yms. ja siinä tuli puheeksi nuo niin sanotut pällitestit. Itse kun astuin harmaisiin, niin vakaa tarkoitus oli päästä RUKkkiin tai AUKkiin ja sitä kautta sitten pällitestissä yritin vastailla niin kuin mukamas halutaan vastattavan. No homma meni tietenkin sitä kautta metsään ja lopputuloksena P1 testistä arvosana 9 ja P2 testistä arvosana 1. Minulle sitten sanottiin suoraan, että älä turhaan hae AUK tai RUK. No tuossa vaiheessa tämä ei enää sinänsä haitannut, kun hento ja lapsekas poika joka tuolloin olin, oli päättänyt 8kk riittävän sitä rääkkiä. Näin vanhempana mieli ja motivaatio olisi ihan erilainen.

Mutta se mikä on herättänyt ajatuksia on, että vaikuttaako tuo kustu P2 testi muuallakin, kuin vain silloin paikan päällä intissä? Koska myöhemmin hain 4 kertaa YK-joukkoihin ja aina anomus hylättiin. Kaikki muut asiat kun olivat kunnossa ja muun muassa oma ammatti juuri sellainen jota sinne etsittiinkin. Oliko se tuo pällitesti, joka esti pääsyn joukkoihin? Nuo hylkäykset kun aiheuttivat aika rankkaakin vitutusta silloin ja vieläkin harmittaa kun pienimuotoinen ”unelma” ei toteutunut. Mutta voiko tuo pällitesti vieläkin kummitella jossain taustalla? Jos vaikka haen aselupaa, niin kaivetaanko sieltä tuo testi esiin ja todetaan minun olevan epästabiili tjsp henkilö?

Mikä noissa testeissä on skaala? Onko P2 testin arvosana 1 täysin psykopaatti ja hylätty vai? Entä onko tuo P1 testin skaala 0-10 ja onko nuo jotenkin yhteneviä esim. Mensan testien kanssa?
Molemmista muistaakseni ysi. Kessuna pihalle, muistaakseni kenttäkelpoisuudesta kiitettävä ja yleisarvosanasta(?) hyvä arvosana. Pari RT -hakemusta hylsynä ilman sen kummemoia selityksiä. Mistä sitä ikinä tietää. Mielestäni olis oikeasti tosi hyvä, jos noiden hylsyjen mukana tulisi vaikka keskustelu päätöksen tekijän kanssa hylsyn syistä, ettei tarttisi montaa kertaa pettyä.
 
Molemmista muistaakseni ysi. Kessuna pihalle, muistaakseni kenttäkelpoisuudesta kiitettävä ja yleisarvosanasta(?) hyvä arvosana. Pari RT -hakemusta hylsynä ilman sen kummemoia selityksiä. Mistä sitä ikinä tietää. Mielestäni olis oikeasti tosi hyvä, jos noiden hylsyjen mukana tulisi vaikka keskustelu päätöksen tekijän kanssa hylsyn syistä, ettei tarttisi montaa kertaa pettyä.
Itse aikanaan hiukan hämmästelin miten päädyin RUK-porukkaan, kun oma tekeminen oli itse arvioiden hyvinkin keskinkertaista. Joskus kotiutumisen jälkeen sain tietää, että P-kokeen tulos oli 9. Tuottaako tuo valinnoissa miten paljon nostetta, vai olenko vain ollut turhan negatiivinen omia suorituksia arvioidessa? Ehkä osaavista oli pulaa, niin piti lähettää ne jotka täyttivät reunaehdot?

RUK oli kyllä kokemuksena erinomainen vaikka olinkin koko komppanian porukassa siellä viimeisessä viidenneksessä. Samoin kokelaskausi teki luontojaan introvertille hyvää, kun pitkäksi aikaa joutui reippaasti oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Eihän tuollaista esiintymiskokemusta olisi parikymppisenä saanut mistään.
 
P1 testin tulos oli Rukkiin yrittävälle varusmiehelle pettymys. Pisteitä tuli 2 eli P1 kokeen tulos on 5-6, mikäli 2017 vuoden valintalomaketaulukon pisteytys pitää vielä paikkansa. Sama tulos oli tupakaverilla. Molemmilla.pitkä matikka, fysiikka ja äidinkieli E/L arvosanalla yo-kokeesta. Voiko tuloksessa olla virhe vai ovatko molemmat jostain syystä töpeksineet kokeessa? Onko näistä pisteytyksistä tarkempaa tietoa/kokemuksia?

P1 arvo 6 on kuitenkin karsintaraja Rukkiin, joten voi tehdä tiukkaa vaikka P2 kokeesta olikin tullut täydet 4 pistettä. Omana varusmiesaikana Vaasassa pääsi Aukkiin P1 arvolla 7, Ruk halukkaita löytyi tulloin niin paljon, että alle 8 arvolla karsiutui pois.
En osaa sanoa mistä mikäkin johtuu, mutta testithän ovat aina vähän niin kuin tilastot. Ne mittaavat tiettyä asiaa ja siinä se. Jos testatun lahjakkuus ei osu ihan yksiin testin kanssa, niin tulos voi yllättää. Itse en ole koskaan ollut mikään tähtioppilas tms ja sain kuitenkin testistä ysin, joten ei P-koe ainakaan koulumenestyksen kanssa korreloi. Ei ainakaan kaikilla. En ole myöskään ikinä kokenut olevani erityisen älykäs. En millään elävässä elämässä hyödynnettävissä olevalla tavalla.
 
  • Tykkää
Reactions: OHa
P1 testin tulos oli Rukkiin yrittävälle varusmiehelle pettymys. Pisteitä tuli 2 eli P1 kokeen tulos on 5-6, mikäli 2017 vuoden valintalomaketaulukon pisteytys pitää vielä paikkansa. Sama tulos oli tupakaverilla. Molemmilla.pitkä matikka, fysiikka ja äidinkieli E/L arvosanalla yo-kokeesta. Voiko tuloksessa olla virhe vai ovatko molemmat jostain syystä töpeksineet kokeessa? Onko näistä pisteytyksistä tarkempaa tietoa/kokemuksia?

P1 arvo 6 on kuitenkin karsintaraja Rukkiin, joten voi tehdä tiukkaa vaikka P2 kokeesta olikin tullut täydet 4 pistettä. Omana varusmiesaikana Vaasassa pääsi Aukkiin P1 arvolla 7, Ruk halukkaita löytyi tulloin niin paljon, että alle 8 arvolla karsiutui pois.
Olisiko vastatessa voinut käydä jonkinlainen kämmi... oikea vastaus väärään kohtaan tjms? En tiedä, miten koe toteutetaan nykyisi (vielä paperilla?). Minä onnistuin aikanaan hyppäämään vahingossa yhden kysymyksen yli, mikä johti siihen, että vastaukset menivät erillisellä vastauspaperilla vääriin ruutuihin. Onneksi huomasin sen. Testiaikaa paloi tovi, kun sain ihmetellä, missä kohtaa kämmi tapahtui ja sen jälkeen korjata vastaukset. Kokeesta tuli 6 - harmitti, koska testi vaikutti muuten helpolta. Aika vain loppui oman hölmöilyn vuoksi. Toki, jonkinlainen testi se ruudukon täyttökin on...
 
Sama tulos oli tupakaverilla. Molemmilla.pitkä matikka, fysiikka ja äidinkieli E/L arvosanalla yo-kokeesta. Voiko tuloksessa olla virhe vai ovatko molemmat jostain syystä töpeksineet kokeessa? Onko näistä pisteytyksistä tarkempaa tietoa/kokemuksia?
Ei ole kokemusta pisteytyksestä, mutta tiedän sellaisenkin, joka sai P1-testistä 7, mutta pääsi Mensaan ensi yrittämällä. P1-testissä etsitään kai muutakin kuin kuviopäättelyä. Joskus esim. piilevä lukihäiriö vaikeuttaa kielellisen osuuden hahmottamista.

Yo-koe mittaa opittua, ei niinkään päättelykykyä.
 
Muistuttakaas minua mitä oli P1 ja P2 -kokeissa?

”Puristaako vanne…” oli ainakin joku kysely ja jossain piti päätellä mikä kuvio seuraavaksi. Olikos vielä sekin, että piti joku kuusi tai kahdeksan laatikkoa piirrellä loppuun omalla vapaalla kynällä?

Alkaa olemaan 30 vuotta tuosta kokeesta…
 
Muistuttakaas minua mitä oli P1 ja P2 -kokeissa?

”Puristaako vanne…” oli ainakin joku kysely ja jossain piti päätellä mikä kuvio seuraavaksi. Olikos vielä sekin, että piti joku kuusi tai kahdeksan laatikkoa piirrellä loppuun omalla vapaalla kynällä?

Alkaa olemaan 30 vuotta tuosta kokeesta…
Toisessa osassa oli niitä kuviosarjojen jatkamisia yms. Ja toisessa kyseltiin kiristääkö vanne, tai haluaisiko olla taidemaalari, joka maalaa kukkasia? Sitä en muista kumpi toinen oli ensimmäinen. Kohta 30 vuotta minullakin täynnä, joten muistijälki on reikäinen.
 
P1 oli enemmän päättelykykyä ja hahmottamista ja P2 psykologinen / persoonallisuustesti hassuine kysymyksineen.
 
Näitä hassuja kysymyksiä oli myös välillä käytössä olleessa testissä joka suoritettiin aseluvan hakemisen yhteydessä.
"oletko kiinnostunut syvänmeren sukelluksesta" ym :unsure:
 
Itse välttäisin ainakin tietopyyntöjen tekemistä joutavista asioista ihan vain sen vuoksi, että virkamies ehtisi keskittyä muuhunkin kuin tyydyttämään jonkun varusmiespalveluksen tehneen vuonna nakki olevan uteliaisuutta omasta itsestään. Onhan meitä sentään aika tukeva reservi.
 
Ikääntyessään mies alkaa katsella taakse menneisyyteen pohtien kuka minä olen, kuka olin ja paljonko siitä vanhasta minusta on enää jäljellä. Minä olen antanut yli vuoden elämästäni PV:lle, joten kyllä PV:n tehtävä on kertoa ilman sarvia ja hampaita minulle miten minun persoonani on aikoinaan nähty ja koettu. Semminkin kun kyseessä ei ole salattu tieto - demokratiassa kun elellään. Harmi että tiedonsaanti on tehty näin vaikeaksi.
 
Ikääntyessään mies alkaa katsella taakse menneisyyteen pohtien kuka minä olen, kuka olin ja paljonko siitä vanhasta minusta on enää jäljellä. Minä olen antanut yli vuoden elämästäni PV:lle, joten kyllä PV:n tehtävä on kertoa ilman sarvia ja hampaita minulle miten minun persoonani on aikoinaan nähty ja koettu. Semminkin kun kyseessä ei ole salattu tieto - demokratiassa kun elellään. Harmi että tiedonsaanti on tehty näin vaikeaksi.
Sitten taas toisaalla:
Kirjoittelet yhä kuten et tietäisi vieläkään, että luottamusmiespalvelut kuuluvat vain liiton jäsenille? Kun minä olin opiskelemassa omaan porvarilliseen ammattiini, työskentelin vartijana Securitasille reilun kuuden vuoden ajan. En minäkään liittoon kuulunut, koska enhän minä tälle alalle aikonut jäädä, ja ainoan palkkariitani pomon kanssa selvitin ihan itse - menestyksellisesti. Eikä jäänyt mitään hampaankoloonkaan, kaikki työarviot olivat kiitettäviä. Kun lopulta valmistuin poroporvariksi, liityin heti liittoon. Ja jäsenenä pysyn jatkossakin, koska tiedän olevan hiekanjyvä - en ainutlaatuinen lumihiutale. :salut:
 
Ikääntyessään mies alkaa katsella taakse menneisyyteen pohtien kuka minä olen, kuka olin ja paljonko siitä vanhasta minusta on enää jäljellä. Minä olen antanut yli vuoden elämästäni PV:lle, joten kyllä PV:n tehtävä on kertoa ilman sarvia ja hampaita minulle miten minun persoonani on aikoinaan nähty ja koettu. Semminkin kun kyseessä ei ole salattu tieto - demokratiassa kun elellään. Harmi että tiedonsaanti on tehty näin vaikeaksi.
Tuo testi on paperisessa muodossa arkistojen syövereissä ihan jossain muualla, kuin Tuusulassa tai Riihimäellä ja siksi kestää saada niitä tuloksia.
 
Back
Top