Panssari-Sisu GTP

GTP vs Hummer. Mites ajatus, käytetty Hummer ilman suojauksia 30000€ kpl ( hyvä kuntoinen) tai 50000€ panssaroitu hummer. Yhdellä GTPn hinnalla saa aika hyvän määrän kalustoa. Yhdellä 0,5m€ GTPn hinnalla yli 10 hummeria. 44kpl on kyllä ihan kohtuullinen määrä, ei kuitenkaan satoja.
Mistä tällaiset luvut ovat peräisin? Amerikkalaisessa nettiautossa näkyy noita 30k $ hintoja, armeija maksoi Humveestä 70 k $ ja panssaroituna 160 -220 000 $ jo 2011 (eli nykyrahassa jo vajaa 300 000 taalaa) : https://web.archive.org/web/20150516054140/http://edition.cnn.com/2011/US/01/27/army.vehicle.costs/
 
GTP vs Hummer. Mites ajatus, käytetty Hummer ilman suojauksia 30000€ kpl ( hyvä kuntoinen) tai 50000€ panssaroitu hummer. Yhdellä GTPn hinnalla saa aika hyvän määrän kalustoa. Yhdellä 0,5m€ GTPn hinnalla yli 10 hummeria. 44kpl on kyllä ihan kohtuullinen määrä, ei kuitenkaan satoja.

Hummeria testattiin Panssariprikaatissa joskus 2005 tienoilla. Liikkui hyvin maastossa, mutta kallis ja janoinen eli ei kauppoja.
Itse näkisin käytetyn Hummerin vaihtoehtona ennemmin käytetyn G-Mersun, näitä pv:llä on jo valmiiksi ja Suomesta löytyy pilvin pimein pajoja, jotka voivat niitä huoltaa. Ensilinjan joukoille uusi kalusto, mm. Sisu GTP:t ja sitten takalinjoille ja ei niin kiireisille joukoille vaikka käytettyä G-Mersua.

Viime vuosina kasarmeilla on näkynyt selkeästi käytettynä hankittuja G-Mersuja ja Unimogeja. Onko kenelläkään foorumilla tietoa, mistä ja kuinka paljon niitä on hankittu?
 
Viimeksi muokattu:
Mistä tällaiset luvut ovat peräisin? Amerikkalaisessa nettiautossa näkyy noita 30k $ hintoja, armeija maksoi Humveestä 70 k $ ja panssaroituna 160 -220 000 $ jo 2011 (eli nykyrahassa jo vajaa 300 000 taalaa) : https://web.archive.org/web/20150516054140/http://edition.cnn.com/2011/US/01/27/army.vehicle.costs/
Hatusta heitetty näköjään toine huti ja toine ihmeen lähelle. 70k€ hummeri ihan kohtuullinen hinta. Joku voisi selventää minne se GTP on tarpeellinen ja missä vain mukava olla kalliina ajoneuvona. Tuo G Mersut ja Unimog sopii kyllä käytettynä paremmin Suomeen kuin Amerikaan ihmeet.
 
Itse näkisin käytetyn Hummerin vaihtoehtona enemmin käytetyn G-Mersun, näitä pv:llä on jo valmiiksi ja Suomesta löytyy pilvin pimein pajoja, jotka voivat niitä huoltaa. Ensilinjan joukoille uusi kalusto, mm. Sisu GTP:t ja sitten takalinjoille ja ei niin kiireisille joukoille vaikka käytettyä G-Mersua.

Viime vuosina kasarmeilla on näkynyt selkeästi käytettynä hankittuja G-Mersuja ja Unimogeja. Onko kenelläkään foorumilla tietoa, mistä ja kuinka paljon niitä on hankittu?
G-sarjalaisia on ostettu Saksasta käytettynä, mutta ne ovat olleet vähän parempaa tasoa. Unimogit lienee tulleet kyllä uusina operaatioiden kautta, kuten osa G-sarjalaisista.
 
G-sarjalaisia on ostettu Saksasta käytettynä, mutta ne ovat olleet vähän parempaa tasoa. Unimogit lienee tulleet kyllä uusina operaatioiden kautta, kuten osa G-sarjalaisista.
Saksaa epäilinkin G-Mersujen alkuperäiseksi kotimaaksi. Näkemäni yksilöt ovat kyllä selvästi keränneet kilsoja taakseen.

Unimogeja on viimeisen parin vuoden aikana näkynyt tietyissä varuskunnissa varsin paljon. Näkemäni selkeästi käytetyt yksilöt ovat olleet kiinteällä "NATO"-kopilla varustettuja vanhemman korimallin U1300:a tai U1500:a. Voisivatko nämäkin olla Saksan tuliaisia?

Millaisia määriä käytettyjä G-Mersuja ja Unimogeja on viime vuosina Suomeen päätynyt? (ellei ole punaleimattua tietoa)
 
GTP vs Hummer. Mites ajatus, käytetty Hummer ilman suojauksia 30000€ kpl ( hyvä kuntoinen) tai 50000€ panssaroitu hummer. Yhdellä GTPn hinnalla saa aika hyvän määrän kalustoa. Yhdellä 0,5m€ GTPn hinnalla yli 10 hummeria. 44kpl on kyllä ihan kohtuullinen määrä, ei kuitenkaan satoja.

Eipä taida normaali HMMWV kannattaa juurikin käyttökulujen takia. Ennemmin ihan perusrehellinen siviilimarkkinoillekin myytävä auto - näitähän amerikkalaisillakin on käytössä (CUCV).

Panssaroituna jos haluaisi GTP:tä halvempaa, mutta samaan suuntaan olevaa, niin HMMWV:tä ennemmin lähtisin katselemaan esim. korealaisten vastaavaa KLTV:tä, mutta nykyteknologialla toteutettuna.
 
Hatusta heitetty näköjään toine huti ja toine ihmeen lähelle. 70k€ hummeri ihan kohtuullinen hinta. Joku voisi selventää minne se GTP on tarpeellinen ja missä vain mukava olla kalliina ajoneuvona. Tuo G Mersut ja Unimog sopii kyllä käytettynä paremmin Suomeen kuin Amerikaan ihmeet.
Tässä yksi ehdotus GTP:n mahdollisista käyttökohteista:
  • umpikoriversio erikoisjääkäreiden partio- ja ryhmäajoneuvoksi eli korvaamaan nykyiset RG-32M:t. Oma veikkaus on, että tähän mennessä hankitut 44 GTP:tä tulisi nimenomaan tähän käyttöön. Perusteena erikoisjääkärikäyttö on aika selkeä: tarvitaan hyvin suojattu ajoneuvo, joka kuljettaa ryhmän verran taistelijoita. Erikoisjääkärit ovat maavoimien keihäänkärkeä ja ajoneuvo on järkevämpi olla tehtävään sopiva ja nykyaikainen, kuin käytetty Hummeri tai G-Mersu.
  • umpikoriversio taisteluosastojen komentajan komentoajoneuvoksi. Tässä käytössä tarvitaan hyvin suojattua ajoneuvoa ja jälleen toimintavarma nykyaikainen ja tehtävään sovitettu ajoneuvo on parempi kuin käytetty.
  • ambulanssiversio tärkeimpien taistelevien joukkojen komppaniatasan ambulanssiksi. Jälleen tarvitaan hyvin suojattua ajoneuvoa ja Patria 6*6 on tähän käyttöön ehkä turhan suuri ja kallis.
  • umpikoriversio tärkeimpien ja nopeimmin perustettavien SPOL-joukkojen partio- ja ryhmäajoneuvoksi. Vastaavat perustelut kuin erikoisjääkäreille.
  • umpikoriversio mahdollisesti kaupunkijääkärien ryhmäajoneuvoksi. Patria 6*6 on liian suuri pääkaupunkiseudun käyttökohteisiin ja -tilanteisiin, mutta tarve hyvin suojatulle ajoneuvolle on olemassa.
  • Lavaversio voisi olla vaihtoehtona ITO15- ja ITO05M-yksiköille . Nykyisin yksiköt liikkuvat mönkijöillä ja jatko-ohjaamoisilla Unimogeilla. GTP toisi lisäsuojaa.
  • Lavaversio vastaavilla perusteilla tärkeimpien joukkojen PSTO-ryhmille.
  • umpikoriversio tärkeimpien joukkojen 120KRH:n veturiksi. Tällä hetkellä valtaosa joukoista toimii maastokuorma-auton vetämällä KRH:lla, GTP toisi lisäsuojaa miehistölle ja auton voisi varustaa suoraan tarvittavaan varusteluun.
  • umpikoriversio vedettävän tykistön mittausryhmien ajoneuvoksi. Jälleen tarvitaan hyvin suojattua ryhmäkoon ajoneuvoa.
  • umpikoriversio tärkeimpien jalkaväkijoukkojen tiedustelupartioiden ajoneuvoksi. Jälleen tarvitaan suojaa sekä hyvää maastoliikkuvuutta.
  • EDIT vielä: korotettu umpikoriversio Viestiasema E -ajoneuvoksi tärkeimmille joukoille. Nyt joukot toimivat perävaunuasenteisilla viestiasemilla, GTP toisi suojaa ja parantaisi liikkuvuutta.
Mahdollisia käyttökohteita on varsin helppo listata ja yllä oleva lista olisi varmaan jo useampi sata ajoneuvoa!
 
Viimeksi muokattu:
Saksaa epäilinkin G-Mersujen alkuperäiseksi kotimaaksi. Näkemäni yksilöt ovat kyllä selvästi keränneet kilsoja taakseen.

Unimogeja on viimeisen parin vuoden aikana näkynyt tietyissä varuskunnissa varsin paljon. Näkemäni selkeästi käytetyt yksilöt ovat olleet kiinteällä "NATO"-kopilla varustettuja vanhemman korimallin U1300:a tai U1500:a. Voisivatko nämäkin olla Saksan tuliaisia?

Millaisia määriä käytettyjä G-Mersuja ja Unimogeja on viime vuosina Suomeen päätynyt? (ellei ole punaleimattua tietoa)
Nyt vastaan rehellisesti, en tiedä. Operaatioista on kotiutettu paljon autoja.
 
Tässä yksi ehdotus GTP:n mahdollisista käyttökohteista:
  • umpikoriversio erikoisjääkäreiden partio- ja ryhmäajoneuvoksi eli korvaamaan nykyiset RG-32M:t. Oma veikkaus on, että tähän mennessä hankitut 44 GTP:tä tulisi nimenomaan tähän käyttöön. Perusteena erikoisjääkärikäyttö on aika selkeä: tarvitaan hyvin suojattu ajoneuvo, joka kuljettaa ryhmän verran taistelijoita. Erikoisjääkärit ovat maavoimien keihäänkärkeä ja ajoneuvo on järkevämpi olla tehtävään sopiva ja nykyaikainen, kuin käytetty Hummeri tai G-Mersu.
  • umpikoriversio taisteluosastojen komentajan komentoajoneuvoksi. Tässä käytössä tarvitaan hyvin suojattua ajoneuvoa ja jälleen toimintavarma nykyaikainen ja tehtävään sovitettu ajoneuvo on parempi kuin käytetty.
  • ambulanssiversio tärkeimpien taistelevien joukkojen komppaniatasan ambulanssiksi. Jälleen tarvitaan hyvin suojattua ajoneuvoa ja Patria 6*6 on tähän käyttöön ehkä turhan suuri ja kallis.
  • umpikoriversio tärkeimpien ja nopeimmin perustettavien SPOL-joukkojen partio- ja ryhmäajoneuvoksi. Vastaavat perustelut kuin erikoisjääkäreille.
  • umpikoriversio mahdollisesti kaupunkijääkärien ryhmäajoneuvoksi. Patria 6*6 on liian suuri pääkaupunkiseudun käyttökohteisiin ja -tilanteisiin, mutta tarve hyvin suojatulle ajoneuvolle on olemassa.
  • Lavaversio voisi olla vaihtoehtona ITO15- ja ITO05M-yksiköille . Nykyisin yksiköt liikkuvat mönkijöillä ja jatko-ohjaamoisilla Unimogeilla. GTP toisi lisäsuojaa.
  • Lavaversio vastaavilla perusteilla tärkeimpien joukkojen PSTO-ryhmille.
  • umpikoriversio tärkeimpien joukkojen 120KRH:n veturiksi. Tällä hetkellä valtaosa joukoista toimii maastokuorma-auton vetämällä KRH:lla, GTP toisi lisäsuojaa miehistölle ja auton voisi varustaa suoraan tarvittavaan varusteluun.
  • umpikoriversio vedettävän tykistön mittausryhmien ajoneuvoksi. Jälleen tarvitaan hyvin suojattua ryhmäkoon ajoneuvoa.
  • umpikoriversio tärkeimpien jalkaväkijoukkojen tiedustelupartioiden ajoneuvoksi. Jälleen tarvitaan suojaa sekä hyvää maastoliikkuvuutta.
  • EDIT vielä: korotettu umpikoriversio Viestiasema C -ajoneuvoksi tärkeimmille joukoille. Nyt joukot toimivat perävaunuasenteisilla viestiasemilla, GTP toisi suojaa ja parantaisi liikkuvuutta.
Mahdollisia käyttökohteita on varsin helppo listata ja yllä oleva lista olisi varmaan jo useampi sata ajoneuvoa!
Melkeen on lyhyempi lista jos listaa asioita missä ne eivät olisi erinomaisia.

Kevyemmin suojatut/suojaamattomat yleisajoneuvot ovat myös todella paljon helpompi kohde kaikille droneille, mitkä tulevat vain yleistymään. GTP voisi olla tarpeeksi raskaasti suojattu jotta halvimmat ja kevyimmät dronet eivät ole uhka? Tämä voisi olla merkittävä etu.
 
Melkeen on lyhyempi lista jos listaa asioita missä ne eivät olisi erinomaisia.

Kevyemmin suojatut/suojaamattomat yleisajoneuvot ovat myös todella paljon helpompi kohde kaikille droneille, mitkä tulevat vain yleistymään. GTP voisi olla tarpeeksi raskaasti suojattu jotta halvimmat ja kevyimmät dronet eivät ole uhka? Tämä voisi olla merkittävä etu.

Ei käytännössä merkitystä. Lennokin sähkömoottorit, akut tai rujo taistelukärki eivät paljoa maksa, oli hyötykuormana sitten singon ontelokranaatti á 2 kg tai käsikranaatti á 200 g. Se mikä maksaa on elektroniikka.

Jopa 50-tonniset taistelupanssarivaunut ovat kusessa, kun drooni ei hyökkää perinteisen sinkomiehen tapaan kiltisti vaunun vahvimpaan osaan, keulapanssariin, vaan hyökkäys voi tosiaan tulla kattoon, kylkeen, persiiseen tai mikä ikinä onkaan vaunun heikoin kohta... Alle 20-tonnisella GTP:llä ei ole jakoa sen enempää, kun panssaria ei voi lisätä loputtomasti ennen kuin kantokyvyn rajat tulevat vastaan.
 
Melkeen on lyhyempi lista jos listaa asioita missä ne eivät olisi erinomaisia.

Kevyemmin suojatut/suojaamattomat yleisajoneuvot ovat myös todella paljon helpompi kohde kaikille droneille, mitkä tulevat vain yleistymään. GTP voisi olla tarpeeksi raskaasti suojattu jotta halvimmat ja kevyimmät dronet eivät ole uhka? Tämä voisi olla merkittävä etu.
Tavallaan, mutta on myös pitkä lista käyttökohteita, joihin tavallinen (käytetty) G-Mersu taipuu paremmin:
  • kaikki rauhanajan varuskuntien kuljetukset (edullisemmat käyttökulut kuin GTP:ssä)
  • Osalle niistä joukoista, jotka tänä päivänä toimivat puhtaasti ottoajoneuvoilla. G-Mersut esimerkiksi komppanioiden päälliköille, varapäälliköille, vääpeleille, kevyeen huoltoon, pataljoonien esikuntiin, yms. Ottoajoneuvoja ei voi eikä kannata korvata kokonaan, mutta PV:n oma ajoneuvo parantaisi valmiutta ja olisi suoraan suunniteltuun käyttökohteeseen räätälöitävissä.
  • "takalinjan" joukot, kuten taistelukoulutusyksiköt, logistiikkapataljoonat, lentotukikohdat, merivoimien tukikohdat, rannikkojoukkojen tukikohdat
  • ylempien esikuntien yhteys- ja lähettiajoneuvot
 
Tavallaan, mutta on myös pitkä lista käyttökohteita, joihin tavallinen (käytetty) G-Mersu taipuu paremmin:
  • kaikki rauhanajan varuskuntien kuljetukset (edullisemmat käyttökulut kuin GTP:ssä)
  • Osalle niistä joukoista, jotka tänä päivänä toimivat puhtaasti ottoajoneuvoilla. G-Mersut esimerkiksi komppanioiden päälliköille, varapäälliköille, vääpeleille, kevyeen huoltoon, pataljoonien esikuntiin, yms. Ottoajoneuvoja ei voi eikä kannata korvata kokonaan, mutta PV:n oma ajoneuvo parantaisi valmiutta ja olisi suoraan suunniteltuun käyttökohteeseen räätälöitävissä.
  • "takalinjan" joukot, kuten taistelukoulutusyksiköt, logistiikkapataljoonat, lentotukikohdat, merivoimien tukikohdat, rannikkojoukkojen tukikohdat
  • ylempien esikuntien yhteys- ja lähettiajoneuvot

Myös ajolupiin ja ajokortteihin sekä ajokokemukseen liittyvät asiat suosivat kevyttä kalustoa. Miten paha lie tilanteen pitää olla, että rivimies voi tehdä jotakin mihin ei ole muodollista pätevyyttä? Ei varmaan ainakaan ennen täysimittaisia vihollisuuksia ja liekö niidenkään alettua, jos tilanne ei ole aivan epätoivoinen?
 
Käytetyistä G-Mersuista tulee mieleen Kreikan armeija ja yksi Santosin matkani. Paikallinen varuskunta oli selvästi jalkaväkijoukko ja joukko oli varustettu (Saksasta käytettynä hankituilla) avolava-G-Mersuilla, joissa oli yksinkertaiset puupenkit lavalla ja pressukate. Autoja hurjasteli lähikylässä aina iltaisin ja paikalliset varusmiehet keikkuivat häijynnäköisesti puupenkeillä...
1703877404716.png
 
Käytetyistä G-Mersuista tulee mieleen Kreikan armeija ja yksi Santosin matkani. Paikallinen varuskunta oli selvästi jalkaväkijoukko ja joukko oli varustettu (Saksasta käytettynä hankituilla) avolava-G-Mersuilla, joissa oli yksinkertaiset puupenkit lavalla ja pressukate. Autoja hurjasteli lähikylässä aina iltaisin ja paikalliset varusmiehet keikkuivat häijynnäköisesti puupenkeillä...
Katso liite: 89905
Tuollaisia oli muutamia Steyr Puchin tekeminä Ilmavoimissa. Äärimmäisen kompakti ulkomitoiltaan, rekisteröity yhdeksälle, mutta kahdeksan sinne mahtui survomalla. Tarvittaessa penkit nousivat ylös ja koko lava oli kuljetuskäytössä. Nopea jalkautua ja nousta kyytiin. Sisustassa ei juuri mitään rikkoutuvaa. Kyseiset yksilöt olivat varustettu 2,3 litran bensakoneella (115 hv) yhdistettynä nevliloviseen automaattiin. Täysin alitehoisia normaaliin maantieajoon melutasosta puhumattakaan. Kypsässä yli 20 vuoden iässä, mutta ainoastaan noin 30 tkm ajettujen moottorien toimivuus oli todella huonoa. Yksi suosikkiajoneuvoistani sotaharjoituksissa.
 
Tuollaisia oli muutamia Steyr Puchin tekeminä Ilmavoimissa. Äärimmäisen kompakti ulkomitoiltaan, rekisteröity yhdeksälle, mutta kahdeksan sinne mahtui survomalla. Tarvittaessa penkit nousivat ylös ja koko lava oli kuljetuskäytössä. Nopea jalkautua ja nousta kyytiin. Sisustassa ei juuri mitään rikkoutuvaa. Kyseiset yksilöt olivat varustettu 2,3 litran bensakoneella (115 hv) yhdistettynä nevliloviseen automaattiin. Täysin alitehoisia normaaliin maantieajoon melutasosta puhumattakaan. Kypsässä yli 20 vuoden iässä, mutta ainoastaan noin 30 tkm ajettujen moottorien toimivuus oli todella huonoa. Yksi suosikkiajoneuvoistani sotaharjoituksissa.
Ilmavoimilla on edelleen esim. Pilatuksen hinausautona G-sarjalainen lavalla, diesel-koneella.
 
Tuollaisia oli muutamia Steyr Puchin tekeminä Ilmavoimissa. Äärimmäisen kompakti ulkomitoiltaan, rekisteröity yhdeksälle, mutta kahdeksan sinne mahtui survomalla. Tarvittaessa penkit nousivat ylös ja koko lava oli kuljetuskäytössä. Nopea jalkautua ja nousta kyytiin. Sisustassa ei juuri mitään rikkoutuvaa. Kyseiset yksilöt olivat varustettu 2,3 litran bensakoneella (115 hv) yhdistettynä nevliloviseen automaattiin. Täysin alitehoisia normaaliin maantieajoon melutasosta puhumattakaan. Kypsässä yli 20 vuoden iässä, mutta ainoastaan noin 30 tkm ajettujen moottorien toimivuus oli todella huonoa. Yksi suosikkiajoneuvoistani sotaharjoituksissa.
Nyt herää kysymys, että miksi näin heikkotasoinen ajoneuvo oli suosikkisi? Mukavampi kuin UAZ (mitä meille jaettiin, leijonalippaiset ajoivat Defenderillä kuin herrat)?
 
Nyt herää kysymys, että miksi näin heikkotasoinen ajoneuvo oli suosikkisi? Mukavampi kuin UAZ (mitä meille jaettiin, leijonalippaiset ajoivat Defenderillä kuin herrat)?
Defender on kamala vehje. Kääntyy vain lentokentällä, kylmä ja kaikki on aina rikki. Ainoa tapa lähteä liikkeelle samuttamatta td5-konetta on olla koskematta kaasuun kytkintä nostaessa.

Noissa vanhoissa G-sarjalaisissa viehätti juuri edellä kerrotut asiat: Mahtui pieneen tilaan, kuljetti melkein mitä vain ja ei tarvinnut kauheasti varoa hajoaako käytössä jotakin. Autot olivat myös varustettu lentokoneisiin ja maalaitteisiin sopivalla hinauskidalla sekä normaalilla vetokuulalla.

@Mikfin70 Pitää paikkansa, tarkoitin kuitenkin juuri kuvassa näkyvää korimallia. Uudempi Pilatusten mukana alunperin tullut G on varustettu Mersun V6-dieselillä, ajettavuudeltaan hieno, Land Cruiserin tasolla. Käytettävyydeltään kaamea: Selvästi suuremmat ulkomitat, mutta erittäin ahdas 2 hlö ohjaamo ja todella matala lava todella korkealla ja hankalasti käytettävän pressun takana. Lavan käyttäminen vaatii ulkoiset portaat että sinne pressun alle yltää ryömimään ilman yletöntä akrobatiaa. Lisäksi vaatii C-kortin.
 
Viimeksi muokattu:
Kommentointia hieman ylempänä olevaan listaan:

Jään miettimään, onko GTP kenties tarpeettoman ärsyttävä vihollisen silmään viesti- ja johtamiskäytössä. Käsittääkseni joitakin johtamisratkaisuja on rakennettu kontteihin (mm. M15 Johtamiskontti), jolloin on mahdollisuus sulautua huollon sekaan ja jolloin saadaan enemmän tilaa verrattuna panssariajoneuvon ahtauteen.

Yksinäinen maastokuorma-auto kontti kyydissään herättää toki huomiota edetessään liki hyökkäyksen kärjessä heti kärkijoukkueen takana... mutta ajattelisinkin niin, että ehkä kärjen tasalla toimittaessa kannattaisi pitäytyä siinä panssariajoneuvotyypissä millä jääkäritkin liikkuvat ja taempana sitten sulauttaa viesti ja johtaminen niiden huollon ja tykistön materiaalikonttien joukkoon.

Hieman samaa ajattelen lavaversioista ohjusjoukoilla. Vaarantaako "eksoottinen" ajoneuvotyyppi pst-ohjusten ja it-ohjusten tuliasemien salassapysymisen? Sitäkin pohdin, että kun lista muistuttaa muutoin Kekkosen valintaa presidentiksi ("Umpikoriversio, umpikoriversio, umpikoriversio..."), niin mikä sai @Hanski ehdottamaan avolavaa nimenomaan tähän tarkoitukseen?

Olen käsittänyt, että vaikka pst-ohjuslaukaisinta sinänsä voisikin operoida vain muutamalla miehellä, niin yleensä siinä ympärillä olisi kuitenkin aika monta ukkoa suojaamassa laukaisinta ja tukemassa toimintaa. Eli umpikoriversiokaan ei kai olisi liioittelua, vaikka se olisi hivenen kalliimpi kuin lavaversio. ITO15-yksiköiden osalta onkin sitten ollut juttua ohjusryhmästä, jolla olisi kaksi laukaisinta - mutta käyttävätkö nekään "löysän parin" taktiikoita, jossa ryhmän puolikkaat ovat ehkä kilometrienkin päässä toisistaan ja tarvitsevat välttämättä ainakin kaksi ajoneuvoa? Vai operoidaanko toista laukaisinta (liki) huutoetäisyydeltä, jolloin voitaisiin tukeutua yhteenkin ajoneuvoon?

Lisäys: Jatkankin Ilmatorjunta-vitjaan tästä Stingerin käytöstä amerikkalaisten oppien perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top