Panssarintorjunta

Aika scifi vehje tuo BONUS. Onkohan venäläisillä (vielä) käytössä mitään sen kaltaista ammusta?

Ainakin Smerchiin on ollut tuollainen tarjolla jo 80-luvulta saakka. 9M55K1: http://www.deagel.com/Rockets/9M55K1_a000988003.aspx

Ja syyriasta on löytynyt tuon ilmasta pudotettavaa versiota.

Edit: Se ero noissa tietenkin löytyy, että venäläisessä versiossa käytetään millimetriaaltotutkaa, eikä IP kameraa. Lisäksi noista kerrotaan tiedettävän, että nuo eivät ole niin kranttuja maalien kanssa, eli kuorma-auto kelpaa maaliksi siinä missä tankkikin. Tämä on hyvä tietää, koska silloin voi hieman miettiä mihin sen tankin parkkeeraa, noissa naapurin kamoissa kun ei ole mitään mikä erottaisi tuhotun ajoneuvon ehjästä. Eli ne tuhotut vihollisen ajoneuvot (ja toki myös omatkin) ajoneuvot voisivat olla ihan hyödyllisiä valemaaleina.

Viimeksi muokattu:
Niin, ja lisään vielä noista naapurin ammuksista, niin tietääkseni noita on jäänyt kaikenlaisten organisaatioiden käsiin niin Syyriassa, kuin Ukrainassa. Niiden toiminta algoritmit voivat hyvinkin olla vaikka kenen tiedossa, kun noissa ei tunnu olevan itsetuhoa.

Raskas kylkimiina oli haastava kannettava ryhmän mukana puulaatikossaan. Mitenkähän tuo kulkisi mukana :)

MPB mine
From Wikipedia, the free encyclopedia

Polish off-route anti tank mine MPB-ZN
The MPB is a Polish off-route anti-tank mine. It was developed by BELMA (BZE BELMA S.A.) with its partner Military Institute of Engineer Technology. The MPB consists of a metal cylinder filled with explosives, mounted horizontally in an adjustable frame. The mine is intended to be hidden from direct view of the intended target, off to the side of a probable vehicle route, usually a road, to attack the weaker armour on the sides and rear of a vehicle. The mine can be triggered by either a contact fuze (MPB-ZK variant) or an influence fuze (MPB-ZN variant) based on infra-red and acoustic sensors, and is also fitted with an anti-handling device. When used with the passive infrared fuze, an acoustic sensor detects approaching vehicles and activates the infra-red sensor, which triggers the mine at an optimal moment as the target passes. The mine can be programmed to self-destruct after either 1, 10 or 30 days have passed.

The mine uses the Misznay–Schardin effect to project an explosively formed projectile to an effective range of roughly 50 meters, where it can penetrate up to 100 millimeters of rolled homogeneous armour (RHA) plate. The energy carried by the projectile is large enough that it can often significantly damage a vehicle that it hits.

Specifications[edit]
  • Length: 450 mm
  • Width: 390 mm
  • Height: 700 mm
  • Weight: 45 kg
https://en.wikipedia.org/wiki/MPB_mine

The off-route, anti-vehicle mine MPB-ZN is designed for attacking any combat vehicle, both wheeled and tracked. The mine’s effective attack range is 2-50m for vehicles moving at the speed 5-60km/h. The mine capable is of piercing side parts of combat vehicles:

- tanks with covers and reactive armor – side and rear parts of the hull;

- infantry fighting vehicles, armored transporters and other transport means – any side of vehicle hull.

Using of this mine is provide for supplementing and increasing efficiency of engineering barrier, especially in a places, where using other mines is difficult or unintentional, for example: mining in urban areas, obstructing the access road to areas of expecting redeploying of enemy forces, quickly closing of the passage in minefield and places of expecting crossing through water obstruction. The mine uses large warhead to project a powerful explosively formed projectile (EFP) toward vehicle’s hull, capable of penetrating 100 milimeters of armour at a range of 50 meters. Influence fuse gives the MPB-ZN mine ability to remotely detect of approaching targets by means of acoustic sensors and subsequently causes warhead to detonate when target crosses optic axis of coaxially installed thermal sensor.
http://www.belma.pl/de/militrtechnik/p/444/off-route-antitank-mine-with-influence-fuse-mpb-zn

Eli tuo ylläoleva möykky räjähtää eri tavalla kuin meidän kylkimiinat.

Misznay–Schardin effect
From Wikipedia, the free encyclopedia
MPB mine showing cylindrical, concaveMisznay–Schardin warhead
The Misznay–Schardin effect (alternative spelling Misnay-Schardin), or platter effect, is a characteristic of the detonation of a broad sheet of explosive. The explosive blast expands directly away from, perpendicular to, the surface of an explosive. Unlike the blast from a rounded explosive charge, which expands in all directions, the blast produced by an explosive sheet expands primarily perpendicular to its plane, in both directions. However, if one side is backed by a heavy or fixed mass, most of the blast (that is, most of the rapidly expanding gas and its kinetic energy) will be sent in the direction away from the mass.[1] [2]

This effect was studied and experimented with by explosive experts József Misznay (alternative spelling Misnay), a Hungarian, and Hubert Schardin, a German, who initially sought to develop a more effective anti-tank (AT) mine for Nazi Germany. Some sources claim World War II ended before their design became usable, but they and others continued their work.[3] Actually, Misznay designed two weapons. The 43 M was an AT mine, the LŐTAK was a side-attack mine. The Hungarian army used these weapons in 1944-1945.[4]

The AT2 and the M18 Claymore mines rely on this effect.[5]

Kui? Tietääkseni tuo efekti kattaa kaikki ontelopanokset, myös EFP panokset.

Saattoi olla etten tiennyt mistä puhuin. Tämä hämäsi
However, if one side is backed by a heavy or fixed mass, most of the blast (that is, most of the rapidly expanding gas and its kinetic energy) will be sent in the direction away from the mass.[1] [2]

netti kirjoitti:
Tekniikan tunnetuin sovellutus on ontelopanos, englanniksi hollow (tai shaped) charge. Koska terminologia ei ole vakiintunutta, alan kirjallisuudesa käytetään eri nimityksiä, jotka juontavat juurensa vaikkapa keksijöistä ja kokeilijoista. Sekaannusta lisää se, että ontelopanoksen kartiokulman muuttuessa terävästä tylpäksi, vaikuttava osa muuttuu ontelosuihkusta (jet) iskumassaksi (slug). Jälkimmäinen panos on nimetty ilmeisesti myyvemmällä nimellään "self-forging fragment" (SFF) tai "explosively-formed projectile" (EFP) - suomeksi iskumassapanos. Näiden välillä on vielä puolipallopintainen kartio, josta muodostuu välimuoto. Panoksen vaikutusetäisyys ja -tapa määräytyvät kartion muodon mukaan. Näin ollen riippuu välineen käyttötarkoituksesta, onko kartiokulma terävä, tylppä vai jokin muu. Ontelosuihkuun perustuvista panoksista (kartiokulma terävä), joita käytetään varsinkin pst-aseissa, näkee seuraavia nimityksiä: - RSV III (riktad sprängverkan) - holl~w (shaped) charge - Monroe/Neumann effect - HEAT (High Explosive Anti-Tank, ontelokranaatti). Iskumassaan perustuvista panoksista, joiden kartio on tylppäkulmainen tai esim paraboloidi "lautanen" ja joita käytetään etupäässä miinoissa, näkee seuraavia nimityksiä: - RSV IV - SFF tai EFP - Mizney-Shardin Effect (unkarilaisen ja saksalaisen kehittäjän mukaan) - Plate tai "P" charge. Kartion muodon mukaan iskumassan ja ontelosuihkun suhteellinen osuus ja iskumassan nopeus muuttuvat.

Ainakin Smerchiin on ollut tuollainen tarjolla jo 80-luvulta saakka. 9M55K1: http://www.deagel.com/Rockets/9M55K1_a000988003.aspx
Kohdasta 2:34
Tuollainen olisi varmaan aika tehokas vastatykistöase vihollisen panssarihaupitseja vastaan pitkän ampumaetäisyytenä vuoksi.

Ja syyriasta on löytynyt tuon ilmasta pudotettavaa versiota.

Edit: Se ero noissa tietenkin löytyy, että venäläisessä versiossa käytetään millimetriaaltotutkaa, eikä IP kameraa. Lisäksi noista kerrotaan tiedettävän, että nuo eivät ole niin kranttuja maalien kanssa, eli kuorma-auto kelpaa maaliksi siinä missä tankkikin. Tämä on hyvä tietää, koska silloin voi hieman miettiä mihin sen tankin parkkeeraa, noissa naapurin kamoissa kun ei ole mitään mikä erottaisi tuhotun ajoneuvon ehjästä. Eli ne tuhotut vihollisen ajoneuvot (ja toki myös omatkin) ajoneuvot voisivat olla ihan hyödyllisiä valemaaleina.
Tuo on hyvä tietää, kun ajelee avustussaatueen mukana sotatoimialueella. ;)

Kohdasta 2:34
Smerch, Tornado ja muut raskaat raketinheittimet ovat pelottavia aseita tulivoimansa ja kantomatkan vuoksi. Meidän uudet M31A1 ja M30A1 ohjukset eivät kanna riittävän pitkälle jotta niillä voitaisiin tulittaa naapurin raskaita raketinheitinpattereita. GLSDB olisi ehkä järkevä hankinta 150 km kantaman vuoksi kunhan maalinpaikannus saataisiin jotenkin.

Ideaali pitkän kantaman panssarintorjuntaohjus olisi sellainen jossa olisi SFW:n kapasiteetti ja 100km+ kantama.
Tämä siis ohjuksessa:

KylkiPANOS. Ei kylkimiina. Poliittisesti tärkeä semanttinen ero, vaikkakin tasan sama laite.

• Tykkää
Reactions: PSS
Vaan mitä sanoo biologiset aseet kieltävä sopimus? :eek:

Ei taida ottaa kantaa, joidenkin kaupunkien ja kuntien järjestyssäännöissä on jotakin tietyille alueille, mutta ne koskevat lähinnä sulutussuunnitelmien tekoa. Siis lähinnä sen osalta, että logistiikka pääsee kulkemaan tietyillä väylillä vapaasti.

Kanadalainen koulutusvideo panssarintorjuntakiväärin käytöstä.:eek:

Russian industry is currently developing a new anti-tank missile set to replace the Khrizantema-S and Shturm-SM currently in service. The new tank-killing munition will come with a fire-and-forget targeting capability, capable of destroying moving and stationary air and ground targets, including main battle tanks, small surface ships, low-flying air targets and fortifications.
http://tass.com/defense/913218

Back