Panssarivaunut

"Älykkäämpi HEAT" = MPAT. Siinä on herätesytytin juurikin koptereita vastaan. Obstacle Defeating Round on sitten sama MPAT, mutta herätesytytin on vaihdettu kovaan kärkeen, jotta ammus uppoaa maaliin (esim. betoni) ennen laukeamistaan.

Mikäs se oli sitten se tunkeutuva sirpaleammus? Joskus oli nurinaa siitä, kun vihdoinkin olivat saaneet käyttöön HE ammuksen, niin joku oli mennyt pilaamaan sen siten, että sovitetaan 75 millinen HE ammus 120 milliseen ja lisäämällä siihen erikoinen sytytin. Olin olettanut, että tämä olisi ollut tuo Obstacle Defeating Round.
 
Mikäs se oli sitten se tunkeutuva sirpaleammus? Joskus oli nurinaa siitä, kun vihdoinkin olivat saaneet käyttöön HE ammuksen, niin joku oli mennyt pilaamaan sen siten, että sovitetaan 75 millinen HE ammus 120 milliseen ja lisäämällä siihen erikoinen sytytin. Olin olettanut, että tämä olisi ollut tuo Obstacle Defeating Round.

Tästä ei ole itselläni tietoa. Mutta näyttää tuo M908 "Obstacle Defeating Round" olevan myös alikali (kuvassa ilmeisesti MPAT mutta tekstit on päivitetty kuvaamaan M908:a):

kdOR7aE.png


http://www.globalsecurity.org/military/systems/munitions/m908.htm
 
No, tuo vastaa ainakin sen ammuksen kuvausta, eli "ei täysikaliberinen HE" -ammus. En vain ymmärrä miksi tuota ei ole voinut tehdä täyskaliberisena.

Semisti alikalina parempi läpäisy?
 
BAE Systems plans to utilize a bendable titanium alloy inspired by the shells of ironcald beetles to develop future military vehicles.

BAE engineers say the flexible material will allow the suspension to "bounce back" into shape after impact, allowing operators to continue their mission with the vehicle. The material, referred to as "memory metal alloy," was initially developed by the United States Naval Ordnance Laboratory in the 1960s. BAE officials believe their latest project marks the first time it will be used to build an entire suspension system.

"This unique use of memory metals could prove a real game-changer for combat vehicles taking part in operations," BAE Systems Mobility chief Marcus Potter said in a press release. "Being able to adapt to changing situations is hugely important to maintaining effectiveness, and this application of bendable titanium could give armed forces the required flexibility – and survivability -- to complete tasks in challenging areas."

A test team has already constructed a prototype of the system, which builds upon other protections in combat vehicles such as hulls designed to protect passengers from blasts such as mines or improvised explosive devices. A small-scale model was subjected to five powerful explosive tests, and showed significant resilience against them.

BAE Systems officials say the memory metal suspension system could make its appearance on the battlefield within the next 10 years.
http://www.upi.com/Business_News/Se...ironclad-beetles/3921479733918/?spt=sec&or=bn
 
No, tuo vastaa ainakin sen ammuksen kuvausta, eli "ei täysikaliberinen HE" -ammus. En vain ymmärrä miksi tuota ei ole voinut tehdä täyskaliberisena.

Suurempi lähtönopeus -> helpompi osua helikopteriin? Muuta ideaa en oikein keksi. Ja tuohan on tosiaan HEAT, ei HE.

Semisti alikalina parempi läpäisy?

Täyskaliiperisena tuo läpäisisi enemmän, kun kyseessä on ontelokranaatti.

Edit: Siis MPAT, ilman kovaa kärkeä. Obstacle Reducing -käyttöön tuo alikali voi olla parempi. Mutta se ei selitä, miksi MPAT alunperin suunniteltiin alikaliiperiseksi.
 
Venäjä modernisoi tuhansia T-80-panssarivaunuja
Uudistustyö parantaa vaunujen käytettävyyttä esimerkiksi arktisilla alueilla.
1563608.jpg

Venäjällä on arvioiden mukaan runsaat 3 000 T-80-panssarivaunua. Kuva: ANATOLY MALTSEV
Venäjä modernisoi ensi vuodesta alkaen jopa 3 000 T-80-panssarivaunua. T-80 on Venäjän nykyisen pääpanssarivaunumallin T-90:n edeltäjä. Maan puolustusministeriö on vahvistanut modernisointiohjelman.

Saksalaisen Stern-lehden mukaan T-80-vaunut uudistetaan kauttaaltaan. Panssarivaunujen polttoaineenkulutusta halutaan laskea merkittävästi. Vaunujen kaasuturbiinimoottorit säilytetään, mutta niiden kestävyyttä äärioloissa parannetaan. Vaunuihin lisätään panssarointia ja aktiivinen torjuntajärjestelmä, ja niiden tulenjohtojärjestelmä korvataan nykyaikaisella järjestelmällä, Stern kertoo.

Uudistustyöllä T-80:n suorituskyky saadaan hyvin lähelle T-90-panssarivaunuja. Vaunujen suorituskyky pystytään uudistustyön jälkeen hyödyntämään paremmin esimerkiksi arktisilla alueilla.

Venäjän puolustusministeriön mukaan T-80-vaunut piti uudistaa jo 2000-luvun alussa, mutta tuolloin työ jäi toteuttamatta.

Lehden mukaan T-80-vaunuja on käytössä noin 550, ja reservissä vaunuja on noin 3 000.

Venäjä on viime vuosina kehittänyt voimakkaasti armeijalleen uutta pääpanssarivaunua T-14 Armataa. Tekniikaltaan erittäin edistyneeksi luonnehdittu vaunu ei ole vielä massatuotannossa.

Lähteet:

Stern

Janes.com

http://www.stern.de/digital/technik...t-3000-alte-panzer-modernisieren-7204014.html

http://www.janes.com/article/65580/russia-may-upgrade-and-return-t-80bv-tanks-to-service
 
Venäjä modernisoi tuhansia T-80-panssarivaunuja
Uudistustyö parantaa vaunujen käytettävyyttä esimerkiksi arktisilla alueilla.
1563608.jpg

Venäjällä on arvioiden mukaan runsaat 3 000 T-80-panssarivaunua. Kuva: ANATOLY MALTSEV
Venäjä modernisoi ensi vuodesta alkaen jopa 3 000 T-80-panssarivaunua. T-80 on Venäjän nykyisen pääpanssarivaunumallin T-90:n edeltäjä. Maan puolustusministeriö on vahvistanut modernisointiohjelman.

Saksalaisen Stern-lehden mukaan T-80-vaunut uudistetaan kauttaaltaan. Panssarivaunujen polttoaineenkulutusta halutaan laskea merkittävästi. Vaunujen kaasuturbiinimoottorit säilytetään, mutta niiden kestävyyttä äärioloissa parannetaan. Vaunuihin lisätään panssarointia ja aktiivinen torjuntajärjestelmä, ja niiden tulenjohtojärjestelmä korvataan nykyaikaisella järjestelmällä, Stern kertoo.

Uudistustyöllä T-80:n suorituskyky saadaan hyvin lähelle T-90-panssarivaunuja. Vaunujen suorituskyky pystytään uudistustyön jälkeen hyödyntämään paremmin esimerkiksi arktisilla alueilla.

Venäjän puolustusministeriön mukaan T-80-vaunut piti uudistaa jo 2000-luvun alussa, mutta tuolloin työ jäi toteuttamatta.

Lehden mukaan T-80-vaunuja on käytössä noin 550, ja reservissä vaunuja on noin 3 000.

Venäjä on viime vuosina kehittänyt voimakkaasti armeijalleen uutta pääpanssarivaunua T-14 Armataa. Tekniikaltaan erittäin edistyneeksi luonnehdittu vaunu ei ole vielä massatuotannossa.

Lähteet:

Stern

Janes.com

http://www.stern.de/digital/technik...t-3000-alte-panzer-modernisieren-7204014.html

http://www.janes.com/article/65580/russia-may-upgrade-and-return-t-80bv-tanks-to-service


Ei uusi uutinen, tämä ilmoitushan tuli jo aikaisemmin mutta olis kiva saada hyviä läntisiä arvioita paljonko T-72 ja T-80 kalustoa uskotaan saatavan modattua ja paljonko tähän mennessä.
 
Montakohan sataa miljardia maksaisi kaikki nämä jutut, mitä Venäjä on ilmoittanut modernisoivansa ja ostavansa esim. vuoden sisällä?

Niin paljon että siihen menisi käytännössä kaikki tunnetut varat mutta me emme tiedä miten ovat kierrättäneet harmaata rahaansa, Putin on tsaari ja jos oikeasti on halunnut panssariarmeijansa niin kyllä se mahdollisuuksien rajoissa on.
 
Mihin helvettiin ne tarttee yhtäkkiä 3,000 modattua T80:stä?

Korvaamaan ikääntyvää kalustoa. T72:sten modaus B3 tai B3M -tasoon on hidasta, joidenkin satojen vuosivauhtia. Armataa (en nyt muista oliko Armata-alustaisia vaunuja yhteensä vai vain T-14 mallia) uhottiin rakennettavan 2300 kappaletta 2020 mennessä, vaikka lienee saavutus jos saavat 10% siitä määrästä siinä aikataulussa.

Kohtuu skeptinen olen tämänkin modernisointiprojektin suhteen. Varsinkin jos ne tuhannet vaunut ovat olleet säilössä jollain vaunupihalla taivasalla.
 
Korvaamaan ikääntyvää kalustoa. T72:sten modaus B3 tai B3M -tasoon on hidasta, joidenkin satojen vuosivauhtia. Armataa (en nyt muista oliko Armata-alustaisia vaunuja yhteensä vai vain T-14 mallia) uhottiin rakennettavan 2300 kappaletta 2020 mennessä, vaikka lienee saavutus jos saavat 10% siitä määrästä siinä aikataulussa.

Kohtuu skeptinen olen tämänkin modernisointiprojektin suhteen. Varsinkin jos ne tuhannet vaunut ovat olleet säilössä jollain vaunupihalla taivasalla.

Minulla on tunne etteivät venäläiset enää itsekään tiedä kuinka monta Armataa heidän alkuperäisten suunnitelmien mukaan piti valmistaa vuoteen 2020 mennessä. Kokonaislukema on tuo mainitsemasi 2300 kpl mutta välillä puhuttiin, että valmistettaisi T-14 mallia sen verran, jossain vaiheessa (joku) tarkensi, että Armata-alustalla olevia vaunuja valmistettaisi tuo 2300 kpl. Oli miten oli, se on varmaa ettei Venäjä valmista 202 mennessä 2300 Armataa, olipa sitten kyse vain T-14:sta tai kaikista mahdollisista versioista Armata-alustalla. Nythän suunnitelmissa on valmistaa vuoteen 2025 mennessä 2000+ Armataa (ja edelleen on epävarmuutta siitä, että onko kyse vain T-14:sta vai kaikista Armata-alustan yksiköistä.) Riippuu lähteestä mitä pidetään todennäköisenä, tämä johtunee osin siitä, että venäläisten omat arviot ovat hieman ristiriitaisia.

vlad
 
Korvaamaan ikääntyvää kalustoa. T72:sten modaus B3 tai B3M -tasoon on hidasta, joidenkin satojen vuosivauhtia.

Ei se näin suomalaisesta tai eurooppalaisestakaan perspektiivistä niin hitaalta vaikuta, kun T-72B3/B3M tasolle modattuja tankkeja on tämän vuoden lopussa jotain 1100 kappaletta. Kun ajatellaan, että Saksalla, Ranskalla ja Britannialla on taistelupanssarivaunuja yhteensä 759 kappaletta aktiivipalveluksessa. IISS Military Balancen mukaan viime vuoden lopulla B3-tason vaunuja oli 800 (600 maavoimilla ja 200 merijalkaväellä) ja tuotantovauhti on tosiaan ollut jotain 300 vaunua vuodessa.
 
Ei se näin suomalaisesta tai eurooppalaisestakaan perspektiivistä niin hitaalta vaikuta, kun T-72B3/B3M tasolle modattuja tankkeja on tämän vuoden lopussa jotain 1100 kappaletta. Kun ajatellaan, että Saksalla, Ranskalla ja Britannialla on taistelupanssarivaunuja yhteensä 759 kappaletta aktiivipalveluksessa. IISS Military Balancen mukaan viime vuoden lopulla B3-tason vaunuja oli 800 (600 maavoimilla ja 200 merijalkaväellä) ja tuotantovauhti on tosiaan ollut jotain 300 vaunua vuodessa.

Ei todellakaan ole hidasta pitäisi vain saada varmuutta näistä panssarilautoista, onko homma todella edennyt.
Suomeen niitä nyt ei muutenkaan paljon ajella vaan nämä on pääosin tarkoitettu Ukraina-Puola akselille.
 
Back
Top