Panssarivaunut

Muistelisin, että jo kaikki 80-luvun vaunut, myös itä-vaunut oli varustettu ns monipolttoainemoottorilla. Moottori kykeni siis käyttämään kerosiinia ja dieseliä.
Sitä pitikö tehdä jotain säätöjä polttoaineen vaihtuessa en jaksa muistaa. T-55:ssa ei tainnut olla moista hienoutta :D
 
Muistelisin, että jo kaikki 80-luvun vaunut, myös itä-vaunut oli varustettu ns monipolttoainemoottorilla. Moottori kykeni siis käyttämään kerosiinia ja dieseliä.
Sitä pitikö tehdä jotain säätöjä polttoaineen vaihtuessa en jaksa muistaa. T-55:ssa ei tainnut olla moista hienoutta :D

Monipolttoainemoottoreita toki suunniteltiin, mutta ei niitä käytännössä paljoa näkynyt. Ne jotka näkyivät eivät olleet erityisen onnistuneita. Mitä taas tulee kerosiiniin ja dieseliin, niin jenkkiarmeija taisi persianlahden sodan aikana vaihtaa kokonaan kerosiiniin, kun ilmavoimat ja laivasto käyttivät sitä lentokoneissaan ja arvaisin että USMC oli todennut tämän jo toimivaksi systeemiksi. Tällöin saadaan yhtenäistettyä polttoaineet ja taitaa olla myös turvallisempi käyttää. Diesel => kerosiini muunnos ei käsittääkseni ole iso muunnos, eikä vaadi multi-fuel moottoria, ne oli ne muut polttoaineet mitä arveltiin olevan saatavilla WW3:ssa mitkä aiheuttivat ongelmia.
 
Muistelisin, että jo kaikki 80-luvun vaunut, myös itä-vaunut oli varustettu ns monipolttoainemoottorilla. Moottori kykeni siis käyttämään kerosiinia ja dieseliä.
Sitä pitikö tehdä jotain säätöjä polttoaineen vaihtuessa en jaksa muistaa. T-55:ssa ei tainnut olla moista hienoutta :D
T-55 oli vain DÖ kone vaikka eräs kollega koitti joskus myös ajaa moottoriöljyllä hallille PÖ:n ollessa niin vähissä ettei runkosäiliöstä imuputki sitä saanut liikkeelle. No, kokeilulla oli huono loppu.

T-72 kulki BE, DÖ ja kerolla. Pumpussa oli mutteri mitä kääntämällä säädettiin vain ruiskutushetkeä.
 
T-55 oli vain DÖ kone vaikka eräs kollega koitti joskus myös ajaa moottoriöljyllä hallille PÖ:n ollessa niin vähissä ettei runkosäiliöstä imuputki sitä saanut liikkeelle. No, kokeilulla oli huono loppu.

T-72 kulki BE, DÖ ja kerolla. Pumpussa oli mutteri mitä kääntämällä säädettiin vain ruiskutushetkeä.
Tankattiin mekin kerran UAZ lentokoneen vesibensoilla, kun tankki oli päässyt vallan tyhjenemään. Ajettiin sitten autohallin kautta ja otettiin "utobensaa" tankki täyteen. 😀
 
Tankattiin mekin kerran UAZ lentokoneen vesibensoilla, kun tankki oli päässyt vallan tyhjenemään. Ajettiin sitten autohallin kautta ja otettiin "utobensaa" tankki täyteen. 😀
UAZ liikkui myös DI:llä tosin savutti melkoisesti 😂 paremmin kulki, kun sekoitussuhde oli 50/50 bensan kanssa.
 
  • Haha
Reactions: PSS
Tankattiin mekin kerran UAZ lentokoneen vesibensoilla, kun tankki oli päässyt vallan tyhjenemään. Ajettiin sitten autohallin kautta ja otettiin "utobensaa" tankki täyteen. 😀
Olisitte kääntäneet polttoainehanan toiselle tankille. . . ;)

edit. Jaa, yleninkin v1ttuilemalla kapteeniksi !
:p
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PSS
Monipolttoainemoottoreita toki suunniteltiin, mutta ei niitä käytännössä paljoa näkynyt. Ne jotka näkyivät eivät olleet erityisen onnistuneita. Mitä taas tulee kerosiiniin ja dieseliin, niin jenkkiarmeija taisi persianlahden sodan aikana vaihtaa kokonaan kerosiiniin, kun ilmavoimat ja laivasto käyttivät sitä lentokoneissaan ja arvaisin että USMC oli todennut tämän jo toimivaksi systeemiksi. Tällöin saadaan yhtenäistettyä polttoaineet ja taitaa olla myös turvallisempi käyttää. Diesel => kerosiini muunnos ei käsittääkseni ole iso muunnos, eikä vaadi multi-fuel moottoria, ne oli ne muut polttoaineet mitä arveltiin olevan saatavilla WW3:ssa mitkä aiheuttivat ongelmia.
Perinteisesti kerosiinin tislausalue on dieselin tislausalueen sisällä. Kerosiinin tislausalue on paljon kapeampi. Kerosiinipolttoaineilla voitelevuus on heikompi kuin dieseleillä, koska puuttuu raskaampia jakeita.

Lähes mikä tahansa dieselmoottori voi käyttää kerosiinia polttoaineena kunhan voitelevuus otetaan huomioon. Joko ruiskutuslaitteet pitää valmistaa sillä tavalla, että ne sietävät heikompaa voitelevuutta tai laitetaan lisäainetta polttoaineen sekaan (esim 2-t öljy).

Veikkaisin, että useimmat ellei kaikki T -vaunut pystyivät käyttämään ainakin dieseliä ja kerosiiniä. Lisäksi Neuvostoliitossa kehitettiin / valmistettiin todellista monipolttoainemoottoria eli Junkers -tyyppistä vastamäntämoottoria. Ukrainalaisten nykyinen versio:
BM Oplot is powered by a 6TD-2E 6-cylinder turbocharged liquid-cooled engine, which delivers 1,200 horsepower (895 kW). It is improved and more environmentally friendly version of the previous 6TD-2 diesel engine, used on the T-84 MBT. The tank could also be powered by a more powerful 6TD-3 diesel, developing 1,500 hp. Both engines could use diesel, jet engine fuel, petrol or any mixtures of them.
https://en.wikipedia.org/wiki/T-84
Koska Junkers -moottori on 2-tahtinen, se toimii myös bensiinillä mm. aktiiviradikaalien auttamana puristussytytteisesti. Ongelmana saattaa kyllä olla käynnistyminen.

USAlainen firma suunnittelee vastamäntämoottoria USA:n asevoimien tuleviin tarpeisiin ja mm. pickupin moottoriksi bensiinillä (puristussytyksellä).
Gasoline is hard to combust at low temperatures, but the OP engine can run compression-ignition with gasoline without any additional heat source. We can control the degree of cylinder scavenging; at low loads we keep most of the exhaust gas in cylinder. This has a double benefit: it keeps the trapped gas hot for stable combustion, with inherent NOx mitigation because we have internal EGR. So, the OP is the perfect architecture for low-reactivity fuels as we look to co-optimize engine and fuel with Aramco.
https://www.sae.org/news/2021/03/achates-power-opposed-piston-two-stroke-engine
 
. Lisäksi Neuvostoliitossa kehitettiin / valmistettiin todellista monipolttoainemoottoria eli Junkers -tyyppistä vastamäntämoottoria. Ukrainalaisten nykyinen versio:

https://en.wikipedia.org/wiki/T-84
Koska Junkers -moottori on 2-tahtinen, se toimii myös bensiinillä mm. aktiiviradikaalien auttamana puristussytytteisesti. Ongelmana saattaa kyllä olla käynnistyminen.
Eli 2-tahtisuudesta johtuu tuo T-84:n outo ja hullunkuriselta kuullostava käyntiääni ?
 
Olisitte kääntäneet polttoainehanan toiselle tankille. . . ;)

edit. Jaa, yleninkin v1ttuilemalla kapteeniksi !
:p
No, se oli meidän apumekaanikkojen girassiauton kuski, joka totesi bensan loppuneen, kun olimme lähdössä hallilta. Haimme sitten pari desiä vesibensaa Piper Arrowista tankkiin ja koukkasimme kassulle autohallin hanan kautta. 😀
 
T-55 oli vain DÖ kone vaikka eräs kollega koitti joskus myös ajaa moottoriöljyllä hallille PÖ:n ollessa niin vähissä ettei runkosäiliöstä imuputki sitä saanut liikkeelle. No, kokeilulla oli huono loppu.

T-72 kulki BE, DÖ ja kerolla. Pumpussa oli mutteri mitä kääntämällä säädettiin vain ruiskutushetkeä.
Miten Lea 2? Vaatiiko saman säädön jos vaihtaa kerosiiniin, tai bensaan?
 
Eli 2-tahtisuudesta johtuu tuo T-84:n outo ja hullunkuriselta kuullostava käyntiääni ?
Onko jossain saatavilla ääninäytettä tästä?

Pakotahtien väli 6TD moottorissa vastaa 12 sylinteristä 4-tahtista moottoria. Siitä ei pitäisi tulla erikoista ääntä. Detroit Dieselin 2-t moottoreissa ominaisen käyntiäänen lähteenä on huuhteluilmapumppu (roots puhallin). Harkovalainen valmistaja kertoo moottorista: "This is a 2-stroke, multi-fuel diesel engines with high supercharging"
"Supercharging" tarkoittaa yleisen käytännön mukaan mekaanista ahtamista. Korkea ahtopaine taas edellyttää, että ei käytetä ainakaan roots puhallinta vaan esimerkiksi ruuvikompressoria. Joka tapauksessa huuhteluilmapumppu voi olla huutavan äänen lähteenä yhdessä jäähdytysilmapuhaltimen kanssa.

Alkuperäisessä Junkers 205 moottorissa kampiakselit ovat 11° vaihe-erossa toisistaan, koska huuhtelun kannalta on hyödyllistä, että pako aukeaa ja sulkeutuu ennen imuaukon vastaavia tapahtumia. Samanlainen järjestely lienee 6TD moottorissakin. Tämä lisää ainakin moottorin värähtelyä ja saattaa vaikuttaa ääneenkin.

Varmaankin johtuu bokserimoottorista, T-80UD -mallissa siirryttiin kaasuturbiinista 6TD moottoriin jonka parannettu malli on T-84:ssä.

Boxerimoottori ja vastamäntämoottori eivät ole sama asia vaan tavallaan toistensa vastakohta. Englanninkieliset termit ovat kyllä hieman sekavia:
Boxeri (vastaiskumoottori): horizontally opposed engine
Vastamäntämoottori (esim. Junkers 205 tyyppinen): opposed-piston engine

Animaatio aihealueesta:

Video ukrainalaisten myyntiponnistelusta Turkissa:

Pakistanilaisten kokemuksia 6TD moottorista / voimansiirrosta on paikallisessa mp.netissä:
https://defence.pk/pdf/threads/al-khalid-and-6td-2-engines-an-informative-article.692285/
PA is least impressed by the ukranian antics, their unreliable delivery schedule and sub standard parts.
Just the T80ud overhaul was costing PA more than the price of a brand new tank. That's the reason why other than the vital components PA is sourcing parts from Russia and china.
They Ukrainians think that by bringing in flashy girls they can win everyone over......not this time.
But the girls they brought along the oplot were stunners to say the least ;)
 
"Heti ensimmäisellä starttasi, eikä tarvinnut veivata akulla kuin 40 sekkaa." 🤣
Mutta vekkuli ääni siinä kyllä on.
Kyllä tuo käynnistyi aikaisemmin, mutta ei käy kaikilla sylintereillä. Sähköllä starttimoottori ei kestä 40 s pyöritystä vaan joutuu käyttämään paineilmaa ja sähköstarttia samaan aikaan. Lopuksi katsotaan pakokaasun hieman hälvettyä, minkä verran tulee jotain raakana läpi. Öljyä, PÖ vai jäähdytysneste?
 
Olisi ehkä kannattanut esilämmittää vähän pidempään.
Vanhemmilla itävaunuilla esilämmittimen pakoputki oli vaunun pohjassa ja sieltä tulevan lieskan takia ei voinut esilämmittää lavetilla, Leopardissa varmaankin hiukan parempi rakenne. Rujon äänen 38,9 litrainen V12 piti käynnistyessään -10 asteen syväjäädytyksestä muutamalla sylinterillä.
 
Back
Top