Panssarivaunut

Yllä oleviin liittyen eikös panssarivaunuissa ole sähköntuotantokykyä riittävästi siihen, että niissä voisi olla oma droonien torjunta-aseistus. Eli se tunnistaisi vieraat lentävät ja suuntaisi sellaisen sädeaseen siihen automaattisesti. Tai siis radioliikenteen häirintä niin, että ohjattavuus katoaa ja drooni laskeutuu.
Entä jos tietyn vaiheen jälkeen drone toimii autonomisesti - ei ihmisen ohjauksessa? Tällä hetkellä ehkä ei sallittua, mutta teknisesti varmaan olisi jo mahdollista. Silloin ohjauksen häirintä ei vaikuttaisi.
 
Entä jos tietyn vaiheen jälkeen drone toimii autonomisesti - ei ihmisen ohjauksessa? Tällä hetkellä ehkä ei sallittua, mutta teknisesti varmaan olisi jo mahdollista. Silloin ohjauksen häirintä ei vaikuttaisi.
Teknisesti täysin mahdollista - vaihda roottorien paikalle rakettimoottori niin se on ohjus. Turkki ilmeisesti kokeili tällaista dronea Libyassa muutama vuosi sitten. Lupa-asia on siis ainoa mahdollinen este - eikä kaikille sekään ole este.

 
Teknisesti täysin mahdollista - vaihda roottorien paikalle rakettimoottori niin se on ohjus. Turkki ilmeisesti kokeili tällaista dronea Libyassa muutama vuosi sitten. Lupa-asia on siis ainoa mahdollinen este - eikä kaikille sekään ole este.

Droneilla se hyvä puoli että voi välillä helposti pysähtyä tarkkailemaan aluetta toisin kuin koko ajan etenevä ohjus, ainakin jos IT:tä ei pitäisi olla lähistöllä.
 
Droneilla se hyvä puoli että voi välillä helposti pysähtyä tarkkailemaan aluetta toisin kuin koko ajan etenevä ohjus, ainakin jos IT:tä ei pitäisi olla lähistöllä.
Totta, mutta se ei ainakaan vaikeuta itsenäisen maaliin hakeutumisen toteuttamista. Kun se on saatu jo toimimaan nopeasti liikkuvissa ohjuksissa kymmeniä vuosia sitten, niin dronejen kanssa kyse on vain siitä että ominaisuus päätetään tehdä.

Itsenäinen maalin etsintä ja tunnistaminen on vähän toinen asia, mutta sitäkin on jo ilmeisesti kokeiltu ihan tositilanteessakin, kuten linkitin.
 
Totta, mutta se ei ainakaan vaikeuta itsenäisen maaliin hakeutumisen toteuttamista. Kun se on saatu jo toimimaan nopeasti liikkuvissa ohjuksissa kymmeniä vuosia sitten, niin dronejen kanssa kyse on vain siitä että ominaisuus päätetään tehdä.

Itsenäinen maalin etsintä ja tunnistaminen on vähän toinen asia, mutta sitäkin on jo ilmeisesti kokeiltu ihan tositilanteessakin, kuten linkitin.
Jotain sen tapaista kuin Brimstonen salvo modessa. Ammutaan monta ohjusta ja jokaisen pitäisi osata iskeä eri maaliin.

Droneparville varmaan samankaltaisia on jo olemassa muttei välttämättä kaikille maille myynnissä vielä.
 
Tällä hetkellä näyttää siltä, että Ukrainalla on 7 panssariprikaatia. Kahdessa niissä on Leopardeja. Nämä seurantaan.

1st Tank Brigade: Leopard 2A6, T-64

4th Tank Brigade Leopard 2A4, T-72, T-64

Viidessä panssariprikaatissa on pelkkää itäkalustoa.
Jos joku tietää minne Challengerit menee, niin kertokaa.

--------------------------------
26th Artillery Brigade Puolan Krab ja Pzh2000 telatykit

27th Rocket Artillery Brigade Himarsit, Uragan

43rd Artillery Brigade Pzh2000 telatykkejä

49th Artillery Brigade Brittien AS-90 telatykit

55th Artillery Brigade Caesar

Kaikissa tykistöprikaateissa on myös Neuvostoliiton kevyitä ja raskaita tykkejä ja -telatykkejä
 
25th Airborne Brigade Tuolla on Challengerit ilmeisesti, en tajua, eihän niitä ilmassa voi kuljettaa..
Nuo maahanlaskujoukot eivät periaatteessa eroa suuresti mekanisoidusta jalkaväestä. Sama käyttötarkoitus näillä on, nimi vain vihjaa johonkin muuhun. Samalla laillahan se menee ryssien puolella VDV-joukkoja käytetään jalkaväkenä. Kuuluuhan ryssienkin maahanlasku prikaateihin panssarivaunuja.
 
Mikä noita paskasaksalaisia oikeen vaivaa🙄 käynnissä on sota, joka on osoittanut panssariaseen tarpeellisuuden ja nämä tilaa 18 vaunua. 100 miljardia ylimääräistä olis käytössä. Lisätilaus sitten kun ryzzä on Berliinin portilla😑

No hei, c'moon, teollisuudelle jää enemmän kykyä täyttää vientitilauksia. Parempi se kai on, että saksalainen teollisuus tekee vaunuja Norjalle ja muille etulinjan maille eikä Saksalle? Saksahan ei kuitenkaan edes käyttäisi niitä koskaan...

Suomikin voisi laittaa tilausta sisään? (Vai voisiko sittenkään ja onko edes tarvetta ja määrärahoja.)
 
No hei, c'moon, teollisuudelle jää enemmän kykyä täyttää vientitilauksia. Parempi se kai on, että saksalainen teollisuus tekee vaunuja Norjalle ja muille etulinjan maille eikä Saksalle? Saksahan ei kuitenkaan edes käyttäisi niitä koskaan...

Suomikin voisi laittaa tilausta sisään? (Vai voisiko sittenkään ja onko edes tarvetta ja määrärahoja.)
Majuri Mika Mäenpään mukaan puolustusvoimat aikoo ylläpitää nykyiset Leopardit 2040-luvulle. Päivittämistä tutkitaan molemmille versioille koko ajan ja koska mitään käytettyä ei saa enää pitkään aikaan kustannustehokkaasti, on se melkein ainoa tie. Uusien hinta on pilvissä ja tilauksia alkaa olla kohta jonoksi. Ukrainan sotakin syö jatkuessaan sinne lähetetyt kissat parissa vuodessa. Näin modernisaatio lienee jopa kustannustehokkain ja myös välttämätön mek.suorituskyvyn ylläpitämiseksi.
 
Toisaalta DJI:n kuluttajille suunnattu FPV-drone näyttäisi maksavan Suomessa n. 1150€
Rohkenen väittää että DJIllä on aika kalliita droneja, niiden valmistuskustannuksiin nähden. Toki edullisia military kamppeisiin verrattuna, mutta eihän nuissa ole muuta kallista osaa kuin sen "aivot" anturoineen. Moottorit, nopeudensäätimet, akut ja rungot on halpoja nuissa kokoluokissa.
 
Majuri Mika Mäenpään mukaan puolustusvoimat aikoo ylläpitää nykyiset Leopardit 2040-luvulle. Päivittämistä tutkitaan molemmille versioille koko ajan ja koska mitään käytettyä ei saa enää pitkään aikaan kustannustehokkaasti, on se melkein ainoa tie. Uusien hinta on pilvissä ja tilauksia alkaa olla kohta jonoksi. Ukrainan sotakin syö jatkuessaan sinne lähetetyt kissat parissa vuodessa. Näin modernisaatio lienee jopa kustannustehokkain ja myös välttämätön mek.suorituskyvyn ylläpitämiseksi.

On vain päivittäminenkin pirun kallista. Leopard 2A6 on toki ilmeisesti hyvässä hapessa ja kelvannee hyvin sellaisenaan vielä pidemmän aikaa, mutta entäs Leopard 2A4? 2A4 ---> 2A8 päivittäminen maksaisi varmaan melkein yhtä paljon kuin uudet vaunut, kun eihän siinä jää jäljelle juuri muuta kuin vaunun teräsrunko. (Norjahan päätyi käsittääkseni ostamaan täysin uusia vaunuja eikä päivitä vanhoja 2A4:ia.)

Leopard 2A4 --> 2A7V maksoi 7,3 miljoonaa euroa vaunulta jo 2017 - ennen inflaatiota, sirupulaa ja Ukrainaa.

In 2017, the company received a €760m contract from the German Defence Ministry to bring 104 Leopard 2 A4 configuration tanks up to A7V standard.

Leopard 2A6 --> 2A7V maksoi ~3 miljoonaa euroa vaunulta v. 2019.

The contract was signed by both parties last month and involves the modernisation of a total of 101 German Leopard 2 A6 MBTs.

Under the contract, which is valued at more than €300m, the company will bring the Leopard 2 A6 variant up to the A7V standard.
 
On vain päivittäminenkin pirun kallista. Leopard 2A6 on toki ilmeisesti hyvässä hapessa ja kelvannee hyvin sellaisenaan vielä pidemmän aikaa, mutta entäs Leopard 2A4? 2A4 ---> 2A8 päivittäminen maksaisi varmaan melkein yhtä paljon kuin uudet vaunut, kun eihän siinä jää jäljelle juuri muuta kuin vaunun teräsrunko. (Norjahan päätyi käsittääkseni ostamaan täysin uusia vaunuja eikä päivitä vanhoja 2A4:ia.)
On niissä meidän 2A6:issammekin jo useampaan otteeseen päivitetyt rungot, muistaakseni mm. 2A3:ksi rakennettuja. Lisäksi hollantilaiset olivat pitäneet niistä huonommin huolta kuin mitä Suomessa on tapana.
 
On niissä meidän 2A6:issammekin jo useampaan otteeseen päivitetyt rungot, muistaakseni mm. 2A3:ksi rakennettuja.

Näin tietysti, mutta olettaisin niiden Leopardien kuitenkin saaneen mekaanistakin ylöspitoa päivitysten yhteydessä ja viimeisimmän päivityskierroksen (A5 --> A6) jälkeenhän vaunut laitettiin aika pian varastoon ja myyntiin. Vrt. Saksa taas myi Leopard 2A4:ää pois kuluneimmasta päästä ("loppuvarastointi").

Lisäksi hollantilaiset olivat pitäneet niistä huonommin huolta kuin mitä Suomessa on tapana.

Tämän olen kuullut raketinheittimistä ja ilmeisesti myyntiin laitetut ja Viroon menneet CV9035:t olivat myös ikäisekseen rapeassa kunnossa. Ilmeisesti huoltojärjestelmän eroja, CV:n mukaanhan Leopardilla ei ole mitään tiukkaa huolto-ohjelmaa (vrt. autot), vaan jotkin käyttäjät korjailevat aika-/kilometripohjaisesti ja toiset taas tarpeen mukaan, kun jotakin hajoaa.
 
Back
Top