Panssarivaunut

Abrams ei vaadi mitään JP-sarjan polttoainetta. Ei kuulu kaasuturbiinin perusvaatimuksiin. Pitemmän päälle riittää, kunhan rikkipitoisuus on riittävän alhainen (koska rikki muodostaa polttokammiossa turbiinia syöcävyttäviä rikkiyhdisteitä).
Varmasti totta, kaasuturbiini ei ole kovin kranttu polttoaineelle, varsinkin kun pysytään maanpinnalla. Toisaalta NATO:lla on single fuel concept ja tuo single fuel on F-34 eli JP-8. Ehkä meilläkin kannattaisi yhtenäistää polttoainehuolto NATO:n malliin, polttoaineen hinta ei ainakaan ole este.
 
Abrams ei vaadi mitään JP-sarjan polttoainetta. Ei kuulu kaasuturbiinin perusvaatimuksiin. Pitemmän päälle riittää, kunhan rikkipitoisuus on riittävän alhainen (koska rikki muodostaa polttokammiossa turbiinia syöcävyttäviä rikkiyhdisteitä).
No, amerikkalaiset vaatii ja käyttää.

Ensimmäisissä arrow-harjoituksissa tuo vaatimus tuli tutuksi ja sitä kärrättiin ilmavoimien tankkiautolla.
Vähän samaa sarjaa, kuin suomalainen hanavesi ei ole käyttökelpoista, koska siitä puuttuu kloori.
 
No, amerikkalaiset vaatii ja käyttää.

Ensimmäisissä arrow-harjoituksissa tuo vaatimus tuli tutuksi ja sitä kärrättiin ilmavoimien tankkiautolla.
Vähän samaa sarjaa, kuin suomalainen hanavesi ei ole käyttökelpoista, koska siitä puuttuu kloori.
Saavat vaatia. Saakoot moraa kylkiluiden väliin. Tuo on juuri sellaista byrokraattista ryönää tyyliin 1944 Kannaksen ammusvaraston vaatimus kirjallisista määräyksistä.
 
Saavat vaatia. Saakoot moraa kylkiluiden väliin. Tuo on juuri sellaista byrokraattista ryönää tyyliin 1944 Kannaksen ammusvaraston vaatimus kirjallisista määräyksistä.
No, heillä on siihen perusteet mm. kylmän kestävyys ja käyttävät sitä kaikissa ajoneuvoissa, joissa käytetään diesel-polttoainetta.

Ja muisti palailee pätkittäin JP8 on siis polttoaine.
 
Saavat vaatia. Saakoot moraa kylkiluiden väliin. Tuo on juuri sellaista byrokraattista ryönää tyyliin 1944 Kannaksen ammusvaraston vaatimus kirjallisista määräyksistä.
Joskus näihin vaatimuksiin on syynsä ja silloin kannattaa kuunnella niitä jotka näitä asioita tekevät työkseen.
Jenkit ovat kuitenkin käyttäneet Abramsia yli 30 vuotta, heillä saattaa olla kokemusta ja tietoa aiheesta.
 
Joskus näihin vaatimuksiin on syynsä ja silloin kannattaa kuunnella niitä jotka näitä asioita tekevät työkseen.
Jenkit ovat kuitenkin käyttäneet Abramsia yli 30 vuotta, heillä saattaa olla kokemusta ja tietoa aiheesta.
Heillä on, suomalaisilla ei ole. Vähän siksi se Abramsien varastointi Suomeen ei ole ratkaisu mihinkään pulmaan - siis ajatellessa Suomea käyttäjänä. Olemme nykyään NATO- maa (minäkään en vieläkään ymmärrä sitä) joten Suomessa voi olla järkeä etukäteisvarastoida toisen liittolaisen kalustoa, jota käytettäisiin Suomessa tilanteen mennessä kovaksi, ja miehistö tulisi USA:sta. Henkilöstöä on paljon helpompaa ilmakuljettaa kuin panssareita. Siksi panssareiden varastoinnissa Suomessa voi olla järkeäkin, mutta vain tiettyyn rajaan asti. Niitä myös tarpeen tullen varmasti kuljetettaisiin täältä jonnekin muualle.

Vaikkapa ampumatarvikkeiden suhteen asia on helppo, Suomi, Baltian maat ja Puola ovat aivan luonnollisia paikkoja NATO:n ammusvarikoille, siellä sitä kamaa tarvitaan jos sitä tarvitaan.
 
Heillä on, suomalaisilla ei ole. Vähän siksi se Abramsien varastointi Suomeen ei ole ratkaisu mihinkään pulmaan - siis ajatellessa Suomea käyttäjänä. Olemme nykyään NATO- maa (minäkään en vieläkään ymmärrä sitä) joten Suomessa voi olla järkeä etukäteisvarastoida toisen liittolaisen kalustoa, jota käytettäisiin Suomessa tilanteen mennessä kovaksi, ja miehistö tulisi USA:sta. Henkilöstöä on paljon helpompaa ilmakuljettaa kuin panssareita. Siksi panssareiden varastoinnissa Suomessa voi olla järkeäkin, mutta vain tiettyyn rajaan asti. Niitä myös tarpeen tullen varmasti kuljetettaisiin täältä jonnekin muualle.

Vaikkapa ampumatarvikkeiden suhteen asia on helppo, Suomi, Baltian maat ja Puola ovat aivan luonnollisia paikkoja NATO:n ammusvarikoille, siellä sitä kamaa tarvitaan jos sitä tarvitaan.
Jos varastointia miettii niin joku Ruotsi on sille varmasti paljon parempi paikka kuin Suomi. Siellä varastot eivät ole heti ensimmäisen tulivaikutuksen alla ja kuitenkin nopeasti tänne siirrettävissä. Logistiikan kannalta tieyhteyksiä niin Ruotsiin kuin Norjaankin pitäisi kehittää. Luulisi että käsivarren tielläkin työt olisi jo käynnissä mutta ei. Jos Itämeren laivaliikenne pysähtyisi niin tuoltahan kaikki yhteiskunnan tarvitsema pitäisi roudata kumipyörillä.
 
Mieluummin häkki ympäri asti kuin pyörivä torni? Panssarivaunujen tulevaisuus yhdessä kuvassa?

Tokkopa vain, mutta hupaisa havainto joka tapauksessa. Ukrainan sodan erikoisuuksia, pakottanut epätoivoisiin ratkaisuihin.

Caged Russian T-80BV with a mine trawl that hit a mine while attempting to assault Ukrainian positions.

1708602358636.png

They caged the poor thing to such extent that it now resembles a German "Hetzer" tank destroyer.

I would consider going from a rotating turret to a fixed superstructure a massive downgrade but Russians will be Russians...


1708602333611.png

 
Ukraina-ketjusta....

No puolustusvaliokunnan pj olisi lupailemassa maavoimille uusia, moderneja panssarivaunuja ja muutaman tuhannen (sopimuksen tehneen) reserviläisen valmiusjoukkokin tulisi perustettavaksi.

https://ruotuvaki.fi/-/puolustusselonteko-suunnitelman-valmistumassa-ensi-talvena

"Puolustusselonteko on suunnitelman mukaan valmistumassa ensi talvena"​

Matias Jämsén 19.2.2024 8.42

Muutama tuhatta vapaaehtoista reserviläistä voisi muodostaa valmiusjoukon, puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jukka Kopra ehdottaa.
Ulko- ja turvallisuuspoliittisen sekä puolustusselonteon valmistelut käynnistyivät viime vuoden syyskuussa. Selonteossa linjataan muun muassa Suomen puolustuskyvyn kehittämisestä ja kansallisen puolustusjärjestelmän yhteensovittamisesta osaksi Naton yhteistä puolustusta.

Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja, kokoomuksen kansanedustaja Jukka Kopra kehuu valiokunnan puoluerajat ylittävää työskentelyilmapiiriä.

– Puolustusselonteko on suunnitelman mukaan valmistumassa ensi talvena, Kopra sanoo.

Suomen liittyminen puolustusliitto Naton jäseneksi vaikuttaa merkittävästi puolustusselonteon sisältöön.

Jäsenyys edellyttää Suomelta muun muassa osallistumista Naton valmiusjoukkoihin. Kopra jakaa oman ehdotuksensa siitä, miten Suomi pystyisi täyttämään velvollisuutensa.

– Muutama tuhatta vapaaehtoista reserviläistä voisi aina kerrallaan muodostaa valmiusjoukon, Kopra ehdottaa.

Kopran ehdotuksessa vapaaehtoisten reserviläisten kanssa solmittaisiin sopimus, jossa sovitaan tarkemmista ehdoista. Valituille reserviläisille järjestettäisiin kertauskoulutuksia ja maksettaisiin korvauksia sopimuksen mukaisesti.

– Uskon, että meiltä löytyy aktiivisia vapaaehtoisia reserviläisiä valmiusjoukkoihin. Toivon avointa keskustelua tästä aiheesta, Kopra sanoo.
...

Tuoksahtaako tämä Abramsilta vai luotetaanko edelleen teutoniteräkseen?
Kyllähän se tuolta vähän tuoksahtaa (tai ainakin nykyisten Leopardiemme päivitykseltä) - kenties Panssariprikaati amerikkalaiskalustoon ja eurooppalainen Vekaranjärvelle? Erityisesti jos USA on taivutellut Israelin vapauttamaan meidän BMP-2MD:mme vientirajoituksista elektroniikan osalta ja tarjoaa hyvää vaihtosuhdetta/edullista vaihtoa vaikka siihen aiemmin heittämääni kokonaisen panssariprikaatin Bradley-kalustoon (kun mm. @Mikfin70 esitti, että tarvittaisiin kokonainen panssariprikaati).

Toki oma sisäinen britti-intoilijani toivoisi Challenger 3:ia, kun meillä on muutakin yhteistyötä brittien kanssa (JEF), mutta aika epätodennäköistähän se olisi. Toki Rheinmetallhan oli niitä vapaana olevia Challenger 1:n runkoja (joita on vajaa 400 kpl Jordaniassa, jonne Britannia ne oli myynyt, mutta jotka ovat nyt osien kulumisen takia siirretty pois käytöstä) tarjonnut päivitettäväksi Challenger 3:n tasolle.

Voipi olla että valitaankin Etelä-Korealainen K2.
Toisaalta K2:n panssarointi on heikompi kuin uusilla Leopardeilla (tosin KMW:n tilauskirjat taitavat olla aika täynnä). Challenger 2/3 taitaisi voittaa kummankin näistä, erityisesti ERA-lisäpalikkojensa kanssa

Milläs ne amerikkalaiset sit ajelee? Kyllä me tarvitaan ihan omat vaunut.
Tarvitaan omat, mutta amerikkalaisten olisi helppo kirjata itselleen tänne säilyttämänsä vaunut aseavuksi suoraan siirtoina tappioita korvaamaan, ja tuoda itselleen uusia. Vrt. miten Israel on saanut amerikkalaisten periaatteessa omaan käyttöönsä varaamaansa kalustoa/ampumatarvikkeita käyttöönsä.

Olen ymmärtänyt että se abramsin kaasuturbiini moottori on kaikkea muuta kuin hyvä ainakin mitä logistiikkaan tulee.
Toisaalta kaasuturbiini on hyvin toimintavarma pakkasessakin (minkä takia venäläiset ovat käyttäneet kaasuturbiinimoottoreila varustettuja vaunujaan pohjoisessa). Toisaalta se taas tekee naamioinnista vaikeampaa (moottoritilan kantta ei voi naamioida) ja lämpökamerassa vaunut näkyvät selkeästi.

Logistisesti ongelma on myös amerikkalaisen kaluston käyttämä JP7 polttoaine jota meillä ei käytetä Leo:ssa.
Abramsin kaasuturbiini toimii myös bensiinillä, valopetrolilla, moottoripetrolilla, dieselillä, kevyellä polttoöljyllä ja lisäksi jopa meridieselillä. Amerikkalaiset käyttävät JP8:aa siinä vain sen takia, että heidän kaikki kalustonsa käyttää samaa polttoainetta, eikä tarvitse rinnakkaista logistiikkaa usealle polttoaineelle. Este muiden käyttöön on lähinnä byrokraattinen, koska valmistaja lupaa toimivuutta muillakin polttoaineilla.

Joskus näihin vaatimuksiin on syynsä ja silloin kannattaa kuunnella niitä jotka näitä asioita tekevät työkseen.
Jenkit ovat kuitenkin käyttäneet Abramsia yli 30 vuotta, heillä saattaa olla kokemusta ja tietoa aiheesta.
Moottorin valmistaja Honeywell lupaa sille laajan multifuel-kelpoisuuden ilman eri säätöä, joten amerikkalaisten rajoittuminen JP8:aan ja JP4:ään rauhan ajan käytössä on vain sotilasbyrokraattinen kysymys.
12. The AGT1500 has true multi-fuel capabilities, meaning it can operate efficiently on practically any liquid fuel, such as jet fuel, diesel, gasoline and marine fuel, without any engine or fuel-system adjustments. This multi-fuel capability provides significant adaptability for operators.
Epäpuhtaudet toki varmaankin voivat rajoittaa käyttöikää/lisätä huollon tarvetta; paras lopputuloshan saataisiin varmaankin Fischer-Tropsch-menetelmällä valmistetulla täyssynteettisellä polttoaineella, koska se on täysin rikitöntä ja pelkkiä alkaaneja.
 
Viimeksi muokattu:
Jos varastointia miettii niin joku Ruotsi on sille varmasti paljon parempi paikka kuin Suomi. Siellä varastot eivät ole heti ensimmäisen tulivaikutuksen alla ja kuitenkin nopeasti tänne siirrettävissä. Logistiikan kannalta tieyhteyksiä niin Ruotsiin kuin Norjaankin pitäisi kehittää. Luulisi että käsivarren tielläkin työt olisi jo käynnissä mutta ei. Jos Itämeren laivaliikenne pysähtyisi niin tuoltahan kaikki yhteiskunnan tarvitsema pitäisi roudata kumipyörillä.

Miksei vain pitäytyisi niissä Norjan luolastoissa, ne on isolla rahalla aikoinaan rakennettu. Vaan taisi olla niin että merijalkaväelle varattu kalusto on ollut varastoituna niihin ja kun luopuivat vaunuista, niin ne vaunut on tarkoitus kuljettaa pois Norjasta.

Liekö heillä suunnitelmaa ko. luolien jatkokäytölle? Jotain sinne voisi varastoida, olisi tuhlausta jättää hyvät tilat käyttämättä.

Mielellään näkisi ne eteen työnnettyinä, vahvasti suojattuina varastoina. Ukrainan sodan myötä toivoisi niihin tykistön laukauksia yms. runsaasti, mutta miksei myös muuta kalustoa, sellaista jota on työläs ja hidas kuljettaa Atlantin yli suuren hädän hetkellä.

Ja tosiaan tällaisessa tilanteessa olisi hyvä että Suomesta olisi kätevät yhteydet Ruotsin läpi Norjaan, jotta kyseinen tavara saadaan liikkeelle kun tarve tulee.
 
Mieluummin häkki ympäri asti kuin pyörivä torni? Panssarivaunujen tulevaisuus yhdessä kuvassa?

Tokkopa vain, mutta hupaisa havainto joka tapauksessa. Ukrainan sodan erikoisuuksia, pakottanut epätoivoisiin ratkaisuihin.

Caged Russian T-80BV with a mine trawl that hit a mine while attempting to assault Ukrainian positions.

Katso liite: 93385

They caged the poor thing to such extent that it now resembles a German "Hetzer" tank destroyer.

I would consider going from a rotating turret to a fixed superstructure a massive downgrade but Russians will be Russians...


Katso liite: 93384

Noh... Kyllä tuo pyörii. Katsokaa tarkemmin. Twitteristit vähän liian vauhdissa. Siellä on selkeä raja ja kulmaero vastaava kuin tornin pieni kääntö kuvassa. Yläosa BBQ..suojasta on kiinni tornissa.
 
Erityisesti jos USA on taivutellut Israelin vapauttamaan meidän BMP-2MD:mme vientirajoituksista elektroniikan osalta ja tarjoaa hyvää vaihtosuhdetta/edullista vaihtoa vaikka siihen aiemmin heittämääni kokonaisen panssariprikaatin Bradley-kalustoon (kun mm. @Mikfin70 esitti, että tarvittaisiin kokonainen panssariprikaati).
Muistaakseni ainoa iippo-laite jo kikkareessa on radio ja sen voin poistaa ja Ukrainalaiset laittavat omansa tilalle.
Läppäri on ranskis, puhelulaite ukrainalainen, lämmitin saksalainen, laatikot suomalaisia ja maastoutusjärjestelmä polakki.
 
Joskus näihin vaatimuksiin on syynsä ja silloin kannattaa kuunnella niitä jotka näitä asioita tekevät työkseen.
Jenkit ovat kuitenkin käyttäneet Abramsia yli 30 vuotta, heillä saattaa olla kokemusta ja tietoa aiheesta.
Asiaan ei ole mitään teknistä syytä. Kyse on puhtaasti siitä, että on standardoitu jotain ja koska jenkkisysteemi on niin byrokraattinen ja pykälien riivaama, niin alaiset eivät uskalla soveltaa mitään, vaan seurataan pykäliä kuin kommunisti Manifestiaan. Kyse on samanlaisesta tapauksesta kuin Vihurin matkalennossa, jota tehtiin seosvipu asennossa automaattinen rikas, koska näin vain oli päätetty (ja kärsittiin 15 % korkeampaa polttoaineenkulutusta). Teknisillä vaatimuksilla ei ole mitään tekemistä "rahdatkaa meille JP8:aa" kanssa.
 
Jos varastointia miettii niin joku Ruotsi on sille varmasti paljon parempi paikka kuin Suomi. Siellä varastot eivät ole heti ensimmäisen tulivaikutuksen alla ja kuitenkin nopeasti tänne siirrettävissä. Logistiikan kannalta tieyhteyksiä niin Ruotsiin kuin Norjaankin pitäisi kehittää. Luulisi että käsivarren tielläkin työt olisi jo käynnissä mutta ei. Jos Itämeren laivaliikenne pysähtyisi niin tuoltahan kaikki yhteiskunnan tarvitsema pitäisi roudata kumipyörillä.
Suomikin on sen verran laaja paikka, että länsirannikon kohteisiin on vaikea vaikuttaa muuten kuin kalliilla ja epävarmalla tavalla eli risteilyohjuksin, joiden osumatarkkuus ei venäläiskäytössä ole ollut vallan päätähuimaava, tämän kysymyksen ratkaisee riittävä hajauttaminen. Ruotsissa ja Norjassa ajetaan kapearaiteisilla junilla, joten raskaan kaluston siirtäminen olisi tilanteen äkillisesti kovetessa hidasta ja vaikeaa ainakin verrattuna siihen, jos kalusto olisi jo valmiiksi kotimaassa. Vaatisi siirtokuormauksen tai kuljetuksen tykkänään rekkalaveteilla, mikä ei pitkillä siirtymillä ole kovin kannattavaa eikä usein mahdollistakaan.

Raskaan kaluston ja ampumatarvikkeiden ennakkovarastoinnilla on myös oma ehkäisevä vaikutuksensa, se alleviivaa opponentin kykyä sietää koviakin taisteluita ja valmiutta vastata niihin lyhyellä aikavälillä ja osaltaan nostaa jonkinlaiseen tyrmäävään yllätysiskuun vaadittavien voimavarojen määrää.

Rautatieyhteys kotimaisella raideleveydellä Kolarin radalta Kiirunaan ja edelleen Narvikin satamaan olisi huoltovarmuuden kannalta märkä uni, mutta niin mittava investointi pitäisi kyetä perustelemaan myös taloudellisesti. Ramboll selvitti asiaa muutamia vuosia sitten ja totesi ettei kannata, mutta se oli toki senhetkisillä tiedoilla. En pidä ihan poissuljettuna, etteikö Itämeren meriliikenteen riskien kasvaessa myös teollisuus olisi valmis käyttämään heiman hinnakkaampaa reittiä toimitusvarmuuden turvaamiseksi, samaten Aasian liikenne Jäämeren poikki voi kauempana tulevaisuudessa osaltaan edellyttää nopeampaa reittiä ainakin sellaisten tuotteiden osalta, jotka joka tapauksessa vaatisivat rautatiekuljetusta. Skandinavian kiertäminen laivalla vie kuitenkin tietääkseni kaksi päivää ja joidenkin komponenttien kuljetuksessa tällä erolla voi olla merkitystä.
 
Asiaan ei ole mitään teknistä syytä. Kyse on puhtaasti siitä, että on standardoitu jotain ja koska jenkkisysteemi on niin byrokraattinen ja pykälien riivaama, niin alaiset eivät uskalla soveltaa mitään, vaan seurataan pykäliä kuin kommunisti Manifestiaan. Kyse on samanlaisesta tapauksesta kuin Vihurin matkalennossa, jota tehtiin seosvipu asennossa automaattinen rikas, koska näin vain oli päätetty (ja kärsittiin 15 % korkeampaa polttoaineenkulutusta). Teknisillä vaatimuksilla ei ole mitään tekemistä "rahdatkaa meille JP8:aa" kanssa.
Yksi säiliöalus kuljettaa polttoainetta kaikille puolushaaroille ympärimaailman. JP8 on standardi ilmailun polttoaine ja sitä saa puhtaana ja toimivana ympäri maapallon eikä ole esim huonolaatuista dieseliä, kuten vaikka Afganistanissa sai ostaa paikallisilta huoltoasemilta.
Meillä Suomessa asioita voi olla hankala hahmottaa globaalissa mittakaavassa.
 
Rautatieyhteys kotimaisella raideleveydellä Kolarin radalta Kiirunaan ja edelleen Narvikin satamaan olisi huoltovarmuuden kannalta märkä uni, mutta niin mittava investointi pitäisi kyetä perustelemaan myös taloudellisesti. Ramboll selvitti asiaa muutamia vuosia sitten ja totesi ettei kannata, mutta se oli toki senhetkisillä tiedoilla. En pidä ihan poissuljettuna, etteikö Itämeren meriliikenteen riskien kasvaessa myös teollisuus olisi valmis käyttämään heiman hinnakkaampaa reittiä toimitusvarmuuden turvaamiseksi, samaten Aasian liikenne Jäämeren poikki voi kauempana tulevaisuudessa osaltaan edellyttää nopeampaa reittiä ainakin sellaisten tuotteiden osalta, jotka joka tapauksessa vaatisivat rautatiekuljetusta. Skandinavian kiertäminen laivalla vie kuitenkin tietääkseni kaksi päivää ja joidenkin komponenttien kuljetuksessa tällä erolla voi olla merkitystä.
Itse suosisin epäsotilaallisista syistä 1435mm rataverkon rakentamista Torniosta (ensin) etelään. Ei nykyistä rataverkkoa muuttaen (paitsi tiettyjä nykyään hyvin vähän käytettyjä osia) vaan uuden pohjois-etelä suuntaisen runkoyhteyden rakentaen. Mutta tuo olisi vuosikymmenien projekti ja vaatisi poliitikoilta sellaista pitkäjänteistä sitoutumiskykyä, jota Suomesta ei tunnu löytyvän. Espanjasta ihme kyllä löytyy.
 
Itse suosisin epäsotilaallisista syistä 1435mm rataverkon rakentamista Torniosta (ensin) etelään. Ei nykyistä rataverkkoa muuttaen (paitsi tiettyjä nykyään hyvin vähän käytettyjä osia) vaan uuden pohjois-etelä suuntaisen runkoyhteyden rakentaen. Mutta tuo olisi vuosikymmenien projekti ja vaatisi poliitikoilta sellaista pitkäjänteistä sitoutumiskykyä, jota Suomesta ei tunnu löytyvän. Espanjasta ihme kyllä löytyy.
Ei ole mahdollista, tämä on kuopattu jo viime syksyn selvityksessä mm. Resiina-lehden mukaan. Kahta rinnakkaista järjestelmää ei näin pienen maan liikennemäärillä ole mahdollista ylläpitää ja kaikki liikenne ko. yhteyttä pitkin joutuisi kulkemaan yli tuhannen kilometrin pussinperän Pohjanlahden ohi, kumpaankin suuntaan. Siitä ei saa kannattavaa vaikka enkeleitä lentäisi perseestä. 1524 mm pistorata Narvikiin olisi sentään suoraviivainen reitti satamaan, kallis mutta kuitenkin vielä jotakuinkin mahdollisuuksien rajoissa. Itse pidin ja pidän edelleen konsulttiyhtön arvota sanoisinko varovaisuussyistä pessimistisenä, yhtiö joutuisi varmaankin huonoon valoon mikäli laskisi investoinnin kannattavaksi vaikkei näin lopulta vähän satunnaisistakin syistä kävisikään.

Espanja on paljon suurempi maa ja kiinteästi kiinni toisessa suuressa maassa eli Ranskassa mistä rataverkko kulkee hyvin suoraviivaisesti suoraan muille markkinoille. Heillä on vallan eri tilanne tälläisen kannattavuuden suhteen, itse asiassa se on analogia Jäämeren radasta mutta paremmissa olosuhteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Näin panssarivaunuista puhuen tuli mieleen, että junasta voi saada ostoksensa verovapaasti, kunhan se kiertää Ahvenanmaan kautta.
 
Kyllähän se tuolta vähän tuoksahtaa (tai ainakin nykyisten Leopardiemme päivitykseltä) - kenties Panssariprikaati amerikkalaiskalustoon ja eurooppalainen Vekaranjärvelle? Erityisesti jos USA on taivutellut Israelin vapauttamaan meidän BMP-2MD:mme vientirajoituksista elektroniikan osalta ja tarjoaa hyvää vaihtosuhdetta/edullista vaihtoa vaikka siihen aiemmin heittämääni kokonaisen panssariprikaatin Bradley-kalustoon (kun mm. @Mikfin70 esitti, että tarvittaisiin kokonainen panssariprikaati).

Toki oma sisäinen britti-intoilijani toivoisi Challenger 3:ia, kun meillä on muutakin yhteistyötä brittien kanssa (JEF), mutta aika epätodennäköistähän se olisi. Toki Rheinmetallhan oli niitä vapaana olevia Challenger 1:n runkoja (joita on vajaa 400 kpl Jordaniassa, jonne Britannia ne oli myynyt, mutta jotka ovat nyt osien kulumisen takia siirretty pois käytöstä) tarjonnut päivitettäväksi Challenger 3:n tasolle.
Vaikka brittikalustosta pidänkin, niin briteillä on ollut sen verran huono onnistumisprosentti viimeaikaisten vaunuprojektien kanssa, että en ehkä uskaltaisi sinnepäin katsoa.

Toki niissä olisi vedenkeitin vakiovarusteena.

Moottorin valmistaja Honeywell lupaa sille laajan multifuel-kelpoisuuden ilman eri säätöä, joten amerikkalaisten rajoittuminen JP8:aan ja JP4:ään rauhan ajan käytössä on vain sotilasbyrokraattinen kysymys.
Epäpuhtaudet toki varmaankin voivat rajoittaa käyttöikää/lisätä huollon tarvetta; paras lopputuloshan saataisiin varmaankin Fischer-Tropsch-menetelmällä valmistetulla täyssynteettisellä polttoaineella, koska se on täysin rikitöntä ja pelkkiä alkaaneja.
Se tuskin oli epäselvää, että Abramsin kaasuturbiini pyörii lähes millä vaan, mutta valmistajan mainosmateriaalit ei yleensä ole se kaikkein luotettavin lähde kun arvioidaan miten hyvin se pyörii. Esim. "efficiently" voidaan määritellä monella tapaa.

Toisaalta kaasuturbiini on hyvin toimintavarma pakkasessakin (minkä takia venäläiset ovat käyttäneet kaasuturbiinimoottoreila varustettuja vaunujaan pohjoisessa). Toisaalta se taas tekee naamioinnista vaikeampaa (moottoritilan kantta ei voi naamioida) ja lämpökamerassa vaunut näkyvät selkeästi.
Turbiini on myös dieseliä huoltointensiivisempi. Ei varusmiesarmeijassakaan mahdoton ratkaistava, mutta asia mikä kannattaa huomioida.

Jos nyt jotain parannusta panssarilautalle halutaan tehdä, niin tämä...

Lyhyesti, kahden TSTPSV kaluston ylläpito on kallista ja turhaa. Käytännössä edellyttää kaksia varaosavarastoja, laajennettuja huoltolaitemääriä sekä osittain henkilöstöä. Tätä on tehty venäläisellä kalustolla ja vaikka varaosat oli "edullisia" niin kokonaisuutena hankalaa.
Oman aikansa vie henkilöstön koulutus ja silloin he ovat pois muusta työstä. Kummassakin TSTPSV:saa on täysin erilaiset johtamisjärjestelmän ml. radiot, ammunnanhallintajärjestelmät vaikka osin A-tarvikkeet ovat samoja.
Fiksumpaa on teollisesti peruskorjata kaikki Leo:t samaa päivitystasoon.

... on varmaan se järkevin vaihtoehto. Pienentää logistista riesaa, ei mennä (osin turhaan) kahden järjestelmän loukkuun, eikä aiheuta ylimääräistä painetta koulutusorganisaatiolle. Jos nyt toimitusaikojen ja huoltovarmuussyiden (jotka nekään ei täysin pidä vettä) takia halutaan ostaa jenkkikalustoa, niin toiseksi paras vaihtoehto olisi sitten heivata kaikki Leot Ukrainaan ja ostaa koko rahalla Abramseja tilalle.

Bemarit nyt melkein kannattaakin heivata johonkin ja ostaa vaikka Bradleytä tilalle kun niitä kerran halvalla saa. Pitkällä tähtäimellä siinäkin on kyllä riskinsä huoltovarmuuden kanssa - jenkit on koittanut luopua Bradleystä jo vuosia, ja vaikka menestys on ollutkin huonoa niin se saattaa joku päivä yllättäen onnistua, ja valmistajan tuki voi siinä kohtaa yllättäen loppua. CV olisi tietysti kokonaisuuden kannalta paras, mutta johtuen valmistajan joustavuudesta ei täysin samaa mallia ole mistään saatavilla. Tässäkin sitten rahamiehen vaihtoehtona olisi ostaa suoraan tehtaalta uusinta tilalle, ja päivittää nykyiset sitten perästä, toimituksissa voi vaan joku vuosi kestää.
 
Back
Top