Patria 6X6 multipurpose transport vehicle

Latviaan noussee kokoonpanolinja, joka tekee edullisemmin nuo tuotantosarjat kuin Suomi tai Ruotsi.

Silläkö meinaa Patria pärjätä?

On se ihme jos Suomessa kannattaa valmistaa traktoreita, metsäkoneita, kuorma-autoja, mersuja ja mitä vielä pyörillä kulkevaa. Ilmeisesti ylikatteisten panssariajoneuvojen valmistaminen on eri juttu.
 
Tehdäänköhän siis Suomen tilaamat Suomessa, ja muut Latviassa?
No Suomen kärryt on tarkoitus tehdä näköjään Hämeenlinnassa. Latvia tekee omansa.

Mistä sitten toimitetaan Ruotsin tilaukset ja mahdollisesti muiden tekemät (joita ei kyllä tule jos ei ole kapasiteettia toimittaa tällä vuosikymmenellä), on ilmeisesti kysymysmerkki.

Ruotsi kun nyt maksoi oman osuutensa t&k:sta ja liittyi mukaan, niin voihan olla että Ruotsiinkin nousee joku linjasto.

Tänä vuonna teemme ensimmäiset toimitukset, ensi vuonna tuotanto on tarkoitus siirtää Latviaan, ja vuodesta 2023 alkaen ajoneuvoja toimitetaan sieltä. Hämeenlinnasta toimitetaan sitten Suomen ajoneuvoja 2023 alkaen”, Patrian Land-liiketoiminnan johtaja Jussi Järvinen kertoo.
 
Silläkö meinaa Patria pärjätä?

On se ihme jos Suomessa kannattaa valmistaa traktoreita, metsäkoneita, kuorma-autoja, mersuja ja mitä vielä pyörillä kulkevaa. Ilmeisesti ylikatteisten panssariajoneuvojen valmistaminen on eri juttu.
Vaikka teknisesti traktorin tai kuorma-auton valmistus ei ihan hirveästi eroa panssariajoneuvon valmistuksesta, niin tuotantomäärissä ja tuotannon ajoittumisessa on hyvin merkittävä ero. Traktoreita ja kuorma-autoja myydään jatkuvasti ja potentiaalisia asiakkaita on paljon, jolloin tuotantokin pysyy suurinpiirtein tasaisena läpi vuoden ja vuosien (toki jotain kausivaihtelua varmasti on esim. traktoreissa).

Viranomaistahoille myytävien panssariajoneuvojen osalta taas potentiaalisia asiakkaita on vähän ja etenkin ulkomaille myynti on hankalaa alan luonteen vuoksi. Tämä tarkoittaa sitä, että kauppoja ei synny jatkuvasti. Sitten kun saadaan vaikka 200 ajoneuvon kauppa, jonka toimitusaika on on vaikka vain pari vuotta, niin tuotannon skaalaaminen tuolle tasolle maksaa eikä tapahdu hetkessä. Sitten kun nuo ajoneuvot on valmistettu eikä uutta suurta kauppaa ole syntynyt, niin käsissä onkin aivan liian suuri tuotantokapasiteetti, joka pitää skaalata alas.
Ja sama homma uudestaan, jos ja kun saadaan seuraava kauppa myöhemmin. Tuon vuoksi valmistajat suosivat hitaampaa toimitustahtia, jolloin pienemmällä tuotannolla saadaan homma pyörimään täälläkin järkevästi.

Toki jos isoja kauppoja tulisi jatkuvalla syötöllä, niin tätä ongelmaa ei olisi. Valitettavasti asia ei vain ole pelkästään valmistajasta kiinni, vaikka tekisit markkinoiden parasta tuotetta halvimmalla hinnalla, niin sekään ei takaa alasta johtuen kauppoja.
 
Toki jos isoja kauppoja tulisi jatkuvalla syötöllä, niin tätä ongelmaa ei olisi. Valitettavasti asia ei vain ole pelkästään valmistajasta kiinni, vaikka tekisit markkinoiden parasta tuotetta halvimmalla hinnalla, niin sekään ei takaa alasta johtuen kauppoja.
Tämän takia esimerkiksi Ranska myy omille ilmavoimille tilattuja Rafaleja, ja myös jo vähän käytettyjä yksilöitä omista ilmavoimistaan. Kun ulkopuolinen kysyntä on pientä, niin valtio joustaa omista tarpeistaan tukeakseen myyntiä (nopea toimitusaika) ja linjan kannattavuutta (pidentää tuotantoa loppupäästä). Samalla tavalla Suomi, kun on tilaamassa merkittävää määrää 6x6:tta, voisi myydä välistä ulospäin mahdollistaakseen kauppoja ja ylläpitääkseen tuotantolinjaa.

Tottakai tässä on sellainen ongelma, että parista syystä me tarvitsisimme niitä ajoneuvoja enemmän kuin Ranska uusia hävittäjiä. Meillä kun on naapuririski ihan eri luokkaa, eivätkä nuo ajoneuvot korvaa vanhoja (joiden käyttöä voitaisiin pari vuotta venyttää) vaan Paseja ollaan samaan aikaan peruskorjaamassa täysilukuisesti. Hankala bisnes... eikä vielä edes päästy mainitsemaan vientilupapolitiikkaa! 😬
 
Myönnän autuaasti, että en tiedä mitään Patria 6X6:n valmistuksesta ja sen kustannuksista (henkilöstö, tilat, laitteet, proseduurit). Mutta voisiko yksi ratkaisu löytyä siitä, että fyysinen linjasto ylimitoitettaisiin kotimaiseen tarpeeseen nähden ja sitä käytettäisiin vajaateholla (eli vain virka-aikana 8-16)?

Mikäli saadaan ulkomaantilauksia, niin ne hoidettaisiin sitten rekryämällä lisää henkilöstöä toiseen (ja tarvittaessa kolmanteenkin) työvuoroon. Monimutkaisimmat komponentithan tullevat isoilta toimittajilta, joille on ihan se ja sama, tilaako Patria 100 vai 200 moottoria ja vaihteistoa jonakin vuonna. 6X6-linjasto tehnee enemmän helpohkosti omaksuttavaa perustyötä samaan tapaan kuin esim. Uudenkaupungin autotehdas.

Erikoiset työajat tietysti kasvattavat palkkakustannuksia, mutta toinen työvuoro mennee vielä ilman kohtuuttomia palkanlisiä, ehkä jopa kolmas. Suomi voisi myös maksaa tämän tuotantokykyisemmän linjaston perustamiskustannukset valtion pussista itsekkäistä syistä (mahdollisuus skaalata tuotantoa tilanteen harmaantuessa, mahdollisuus suurempiin verotuloihin vientikauppojen myötä), jolloin linjaston perustamiskustannuksia ei tarvitsisi jyvittää vientikauppoihin.
 
6x6 kuulemma esillä puolustusvoimien paraatissa Helsingissä huomenna lauantaina.
 
Etupää näyttää oudolta. Joissakin aiemmissa kuvissahan on esiintynyt sellainen paksu, kiinteästi pultattu levy. Nyt paikalla on tuollainen epämääräisen oloinen häkkyrä. Onko tuo säilytystilaa, jonkinlainen lisäpanssarointi vaiko tyrskylevy?

Yllättäen perässä on myös potkurit, eli ilmeisesti uintikykyä edelleen ainakin fiilistellään, vaikka tuotantoversion osalta ei olekaan varmuutta.
 
Eikös se pultattu levy mahda olla lisäpanssarointia ja vastaavasti tuo peltihäkkyrä sitten tyrskylevy kun noin näyttää irti olevan.
 
Etupää näyttää oudolta. Joissakin aiemmissa kuvissahan on esiintynyt sellainen paksu, kiinteästi pultattu levy. Nyt paikalla on tuollainen epämääräisen oloinen häkkyrä. Onko tuo säilytystilaa, jonkinlainen lisäpanssarointi vaiko tyrskylevy?

Yllättäen perässä on myös potkurit, eli ilmeisesti uintikykyä edelleen ainakin fiilistellään, vaikka tuotantoversion osalta ei olekaan varmuutta.
Tyrskylevyltä näyttää.
 
Myönnän autuaasti, että en tiedä mitään Patria 6X6:n valmistuksesta ja sen kustannuksista (henkilöstö, tilat, laitteet, proseduurit). Mutta voisiko yksi ratkaisu löytyä siitä, että fyysinen linjasto ylimitoitettaisiin kotimaiseen tarpeeseen nähden ja sitä käytettäisiin vajaateholla (eli vain virka-aikana 8-16)?

Mikäli saadaan ulkomaantilauksia, niin ne hoidettaisiin sitten rekryämällä lisää henkilöstöä toiseen (ja tarvittaessa kolmanteenkin) työvuoroon. Monimutkaisimmat komponentithan tullevat isoilta toimittajilta, joille on ihan se ja sama, tilaako Patria 100 vai 200 moottoria ja vaihteistoa jonakin vuonna. 6X6-linjasto tehnee enemmän helpohkosti omaksuttavaa perustyötä samaan tapaan kuin esim. Uudenkaupungin autotehdas.

Erikoiset työajat tietysti kasvattavat palkkakustannuksia, mutta toinen työvuoro mennee vielä ilman kohtuuttomia palkanlisiä, ehkä jopa kolmas. Suomi voisi myös maksaa tämän tuotantokykyisemmän linjaston perustamiskustannukset valtion pussista itsekkäistä syistä (mahdollisuus skaalata tuotantoa tilanteen harmaantuessa, mahdollisuus suurempiin verotuloihin vientikauppojen myötä), jolloin linjaston perustamiskustannuksia ei tarvitsisi jyvittää vientikauppoihin.
Se ylimitoitus on kallista, koska se vaatii alkuinvestointeja jigeihin, erikoistyökaluihin ja koulutukseen (esmes panssariteräksen hitsaaminen ei ole ihan autotallihommia - yli 500 HB koviin suositellaan mekanisoitua laser-MIG-hybridiä), eikä pienellä toimittajalal välttämättä edes ole tiloja missä skaalata tuotantoa ylöspäin (ajoneuvon kokoonpanolinja vaatii yllättävän paljon hallineliömetrejä, joiden on vieläpä erittäin mielellään oltava samassa tilassa). Täysin tehtävissähän se tottakai on, mutta niitä ylimitoituksen vaatimia investointeja on erittäin vaikea saada kuoletettua pelkästään tällä tuotepaletilla, niille pitäisi löytää muuta käyttöä tai muuten riskin hinta on pakko ympätä ajoneuvon hintaan. On tietysti muitakin tapoja kiihdyttää yhden tuotteen tuotantoa, eli tyypillisimmin priorisoida sitä muiden töiden ohi (aivan varmasti ei Patrian konepaja seiso tyhjän panttina odottamassa, että milloin päästään tekemään 6x6:tta) eikä nyt muutenkaan puhuta mistään pyramidien rakentamisesta vaan muutamasta sadasta pansssariautosta. Pointti oli, että konepajatekniikan tuotantotalous aika raakasti edellyttää, että tuotantovälineillä on korkea käyttöaste tai muuten tulee pahasti takkiin. Siksi se ylimitoitus on yleensä sangen kallis vaihtoehto ja yksittäisten tuotantopiikkien toteuttamiseen käytetään mieluummin ylitöitä tai alihankintaa/sopimusvalmistusta.

Pienemmällä riskillä mennään, jos tuotantolinjat polkaistaan myös Latuaaniaan (ja ehkä myös Ruotsiin, riippuen että monelleko vaunulle siellä on tarvetta), piensarjoihin tai muuten pienimuotoiseen tuotantoon erikoistuneisiin yrityksiin. Ne yleensä saavat ne kalliit investoinnit käyttöön muussakin tuotannossa ainakin pääosin. Tämähän on alusta asti ollutkin se tuotantosuunnitelma ja siihen on myös alusta asti varauduttu.
 
Se on muuten saanut jo panssarinumeronkin, Ps 635:
Katso liite: 62396
Alkaa muuten kotimaisessa maalauksessa ja varustuksessa näyttää jo hyvin erehdyttävästi Pasilta. Äkkiseltään tuntomerkkejä ovat lähinnä yksiosainen tuulilasi ja 3 pyyhjikää, miehistötilan seinän pystympi kulma ohjaamon takaa ja erillisjousitus sekä tästä johtuva pohjapanssarikiila etuakselin alle. Myös vetosakkelit taitavat olla eri paikassa kuin Pasissa? Olisi ihan hyvä tunnistustehtävä tiedustelijoille.
 
Mikäli muistan oikein, niin Patrialla ei ole tällä hetkellä Hämeenlinnassa kuin kaksi tuotantolinjaa. Protopaja sekä XA-180 päivityslinja. Maalaukset ja hiekkapuhallukset tehdään alihankkijalla.

Itseäni hämää se, että ikkunoiden panssarisuojat on jätetty pois. Kosovossa todella moneen vaunuun vaihdettiin ikkunat mellakoiden jälkeen niin paljon oli kiveniskemiä lasissa.
 
Mikäli muistan oikein, niin Patrialla ei ole tällä hetkellä Hämeenlinnassa kuin kaksi tuotantolinjaa. Protopaja sekä XA-180 päivityslinja. Maalaukset ja hiekkapuhallukset tehdään alihankkijalla.

Itseäni hämää se, että ikkunoiden panssarisuojat on jätetty pois. Kosovossa todella moneen vaunuun vaihdettiin ikkunat mellakoiden jälkeen niin paljon oli kiveniskemiä lasissa.

Mitä tapahtui AMV-tuotannon alasajon myötä? Onko tilat yhä olemassa ja käytössä vai tyhjillään?

Tai no, Pasien MLU varmaan sopisi samalle linjalle kuin nokka päähän...
 
Mitä tapahtui AMV-tuotannon alasajon myötä? Onko tilat yhä olemassa ja käytössä vai tyhjillään?

Tai no, Pasien MLU varmaan sopisi samalle linjalle kuin nokka päähän...
Tuotantolinja, joka ei tuota mitään ei pysy ylhäällä. En usko, että patria olisi pitänyt väkeä töissä yhtään enempää, kuin mitä protojen ja muoden tuottaminen edellyttää.

Tuo XA-180 tuotantolija muutettaneen, kun viimeinen modaus ohi, mutta suurin kysymys on mistä metallimiehet töihin ja kuinka paljon tuotantoa voi ulkoistaa?

Hitsarit, koneistajat, levynleikkaus jne.

Latvialaisten koulutus ja tiedon siirto työllistää varmasti väkeä tämän vuoden aikana.
 
Tuotantolinja, joka ei tuota mitään ei pysy ylhäällä.
Eihän tämä sinänsä huono konsepti ole pienelle valmistajalle. Suunnitellaan, tehdään protot, konsultoidaan ja koulutetaan ja sitten kerätään lisenssit. Keskeinen kilpailuetu, että kohdemaa voi valmistaa ja huoltaa vaununsa itse. Ei vain paukut, kontaktit tai viiteryhmät, volyymi ja markkinointi riitä joten otetaan mitä otettavissa on.

Saapa nähdä, onko Natojäsenyydellä mitään vaikutusta.
 
Näköjään 6x6 on saatu ajajan lämpökamera joka puuttuu edelleen esim. raskaasta rakentinheittimestä.

Sijainti lankaleikkurin edestä katsottuna oikealla puolella.
 
Back
Top