Pistooli jokamiehen aseeksi?

Pistoolin tarvetta on ainakin:

- tarkka-ampujalla, jonka pääase on pulttilukkokivääri
- kk-ampujalla, raskas hankalasti käsiteltävä ase, pikatilanteessa pistooli olisi parempi
- sellaisilla ajoneuvon/työkoneen kuljettajilla, jotka joutuvat jatkuvasti ravaamaan ohjaamoon ja takaisin
 
Pistoolin tarvetta on ainakin:

- tarkka-ampujalla, jonka pääase on pulttilukkokivääri
- kk-ampujalla, raskas hankalasti käsiteltävä ase, pikatilanteessa pistooli olisi parempi
- sellaisilla ajoneuvon/työkoneen kuljettajilla, jotka joutuvat jatkuvasti ravaamaan ohjaamoon ja takaisin

Ja edellä mainittujen lisäksi:

- kenellä tahansa jonka sijoituspaikka on sisätiloissa
- kenellä tahansa joka voi joutua taistelemaan sisätiloissa
 
Tätä en allekirjoita, pistoolilla on toki jossain määrin vaikeampi osua kuin kiväärillä, mutta missään nimessä en sanoisi, että pistoolilla on "vaikea osua mihinkään", se on silloin ihan täysin harjoituksen puutetta.

Onhan sillä pistoolilla todella vaikea osua vähänkään pidemmille etäisyyksille, varsinkin stressitilanteessa, verratuna pitkään aseeseen. Siihen että tulee hyväksi pistooliampujaksi tarvitaan paljon enemmän harjoitusta kun se mikä perus varusmiehille annetaan. Väittäisin kuitenkin olevani keskivertoa parempi pistooliampuja, ja olen sillä jonkunverran ampunut.

Pistoolin käytölle on oma aika ja paikkansa, mutta nythän oli kyse siitä olisiko siitä jokamiehen aseeksi. Näkisin että normi jääkärille perus metsähommissa on enemmän hyötyä ottaa mukaan pari rk lipasta tai a-tarviketta lisää, kun kantaa pistoolia.
 
Onhan sillä pistoolilla todella vaikea osua vähänkään pidemmille etäisyyksille, varsinkin stressitilanteessa, verratuna pitkään aseeseen. Siihen että tulee hyväksi pistooliampujaksi tarvitaan paljon enemmän harjoitusta kun se mikä perus varusmiehille annetaan. Väittäisin kuitenkin olevani keskivertoa parempi pistooliampuja, ja olen sillä jonkunverran ampunut.

Pistoolin käytölle on oma aika ja paikkansa, mutta nythän oli kyse siitä olisiko siitä jokamiehen aseeksi. Näkisin että normi jääkärille perus metsähommissa on enemmän hyötyä ottaa mukaan pari rk lipasta tai a-tarviketta lisää, kun kantaa pistoolia.

Tarkennettakoon, että viestini käsitteli enemmänkin tässäkin langassa keskustelua herättänyttä "oma pistooli sodan aikana" -aihetta. Itse ainakin vieroksun erittäin paljon sellaista ajatusta, että jos oman pistoolin ottaisin kv. kovapanosammuntoihin mukaan, niin se minulta vietäisiin pois ja annettaisiin vaikka ryhmän KK ampujalle, jolla ei ole minkäänlaista kokemusta pistooleista. Vaikka paperilla KK ampujalla on pistoolille enemmän tarvetta kuin jollain muulla, niin todennäköisempää olisi se, että kokematon kaveri ampuisi itseään jalkaan sillä pistoolilla, kuin se, että tämä KK ampuja sitä koskaan vihollista vastaan käyttäisi.

"Pistooli jokamiehen aseeksi" -aiheeseen palatakseni, niin en varauksetta itsekään kannata pistoolia ihan jokamiehen aseeksi (jakokalustona siis), koska pistoolin turvallinen ja tehokas käyttö oikeasti vaatii paljon harjoittelua ja toistoja. Lisäksi kuten sanoitkin, niin Jakke Perusjääkärin on parempi kantaa vaikka sitten enemmän RK:n lippaita. Vielä lisäksi se, että pistoolit ovat verrattain kalliita ja niiden hinta-hyötysuhde jäisi huonolle tasolle, mielummin sillä rahalla hankkisi enemmän vaikka valonvahvistimia yleiseen jakoon.

Missään nimessä en kuitenkaan kieltäisi omien pistoolien käyttöä oikeassa tilanteessa. Ne joilta omia pistooleja löytyy, niin yleensä myös niitä osaavat turvallisesti käsitellä.
 
Tulikin mieleen seuraavanlainen kysymys. Miten sitten kun yleisessä tiedossa on, että PERK ottaa pistoolit pois ressuilta. Jättävätkö ressut ne sitten kotiin palvelukseen lähdettäessä? Tätä kysymystä tieten voisi laajentaa koskemaan muutakin ressun itse ostamaa materiaalia
En tiedä kuinka asiaa on oikeasti ohjeistettu ja harjoiteltu PerKkien harjoituksissa mutta kuvittelisin että tämä on ihan legendaa. Suurin huoli perustamisvaiheessa on siinä että saadaan miehet äkkiä paikalle ja varustettua listan mukaisella varustuksella. Tuskinpa kenenkään reppua ruvetaan penkomaan siltä varalta että saataisiin talteen ne ylimääräiset kalsarit ja purkillinen nötköttiä.
 
Öööhh.... En aivan ymmärrä. Perustelisitko hieman, millä tavalla pistoolin käyttötaito on kiinni sotilasarvosta? Nyt meni ainakin minulta ohi.

Vm-koulutukseenhan et varmaankaan voi viitata, sillä jos joku on vaikkapa res.ltn. ja on saanut aikoinaan vm-palveluksessa 2 tuntia pistoolin käsittelykoulutusta 10 vuotta sitten, ei ole sen jälkeen koskaan koskenut tuliaseeseen ja sillä on vyöllä louskuksi ammuttu intin FN ja toinen on vaikka se res. tykkimies joka harrastaa SRA:ta ja ja jolla on oma kisapistooli vyöllään, niin kumpikohan näistä on turvallisempi pistoolin käsittelijä? Minulla on asiasta vahva käsitys.
:)
Itse sain juurikin tuon mainitsemasi 2 tuntia koulutusta louskuun FN:ään intissä. Voin allekirjoittaa tekstisi.
Uskon, että jos omistaa pistoolin siviilissä, niin sillä tulee myös harjoiteltua vähintään sen verran, että tuntuma säilyy. Minä tiedän, että minulla ei ole tuntumaa pistoolin tällä kokemuksella, ja onneksi minulle annettaisiinkin rynkky.
 
:)
Itse sain juurikin tuon mainitsemasi 2 tuntia koulutusta louskuun FN:ään intissä. Voin allekirjoittaa tekstisi.
Uskon, että jos omistaa pistoolin siviilissä, niin sillä tulee myös harjoiteltua vähintään sen verran, että tuntuma säilyy. Minä tiedän, että minulla ei ole tuntumaa pistoolin tällä kokemuksella, ja onneksi minulle annettaisiinkin rynkky.

Puolustusvoimien antama pistoolikoulutus ei riitä tekemään kenestäkään pistoleeroa, vaan sen hiljaisen tiedon ja osaamisen hankkiminen on jokaisen omatoimisuuden vastuulla. Tämä tosiasia pätee sotilasarvoon, koulutustaustaan ja henkilöstöryhmään katsomatta. Tosiasioiden rehellisellä tunnustamisella päästään samalla siihen päätelmään, että pistooli on ylivoimaiselle enemmistölle pelkkää ylimääräistä painolastia, sillä huono pistoolin käsittely- ja ampumataito on taisteluarvoltaan puhdas nolla. Arvo voi olla jopa negatiivinen, koska pistooli on monen harjaantumattoman käsissä vaarallisempi kantajalle itselleen ja omille joukoille kuin vastustajalle. Siinä mielessä on hyvin ymmärrettävää, että moni kammoksuu pistoolien kantamista jokamiesluokan sivuaseena ja mahdollisesti konstruoi tätä oman itsensä kautta.

Mikä on hyvä käsittely- ja ampumataito pistoolilla? Siitä on tälläkin foorumilla esitetty monta näkemystä ja lopullinen rajanveto on jäänyt vielä avoimeksi kysymykseksi, mutta sitten kun alkaa mozambique-suorite irtoamaan alle 2 sekunnin, niin alkaa tavoitetila häämöttämään jossain taivaanrannan takana. Ehkä hyvänä päivänä voi vielä tasaluvullakin pärjätä.
 
Puolustusvoimien antama pistoolikoulutus ei riitä tekemään kenestäkään pistoleeroa, vaan sen hiljaisen tiedon ja osaamisen hankkiminen on jokaisen omatoimisuuden vastuulla. Tämä tosiasia pätee sotilasarvoon, koulutustaustaan ja henkilöstöryhmään katsomatta. Tosiasioiden rehellisellä tunnustamisella päästään samalla siihen päätelmään, että pistooli on ylivoimaiselle enemmistölle pelkkää ylimääräistä painolastia, sillä huono pistoolin käsittely- ja ampumataito on taisteluarvoltaan puhdas nolla. Arvo voi olla jopa negatiivinen, koska pistooli on monen harjaantumattoman käsissä vaarallisempi kantajalle itselleen ja omille joukoille kuin vastustajalle. Siinä mielessä on hyvin ymmärrettävää, että moni kammoksuu pistoolien kantamista jokamiesluokan sivuaseena ja mahdollisesti konstruoi tätä oman itsensä kautta.

Mikä on hyvä käsittely- ja ampumataito pistoolilla? Siitä on tälläkin foorumilla esitetty monta näkemystä ja lopullinen rajanveto on jäänyt vielä avoimeksi kysymykseksi, mutta sitten kun alkaa mozambique-suorite irtoamaan alle 2 sekunnin, niin alkaa tavoitetila häämöttämään jossain taivaanrannan takana. Ehkä hyvänä päivänä voi vielä tasaluvullakin pärjätä.
Muy bien.
Tex Willer-fanina olisin mielelläni ranger, mutta ne sadat paukut kuumaa lyijyä, joilla olen yrittänyt lähettää hornaan ne lukemattomat bandoleros-maalitaulut kertauksissa, muutamilla kevytasekursseilla ja hiekkakuopilla, pikemminkin alleviivaavat harjoittelun merkitystä. Se hyöty niistä on ollut, että uskoisin olevani turvallinen, joskaan en tehokas pistoolin käyttäjä.
Jos kestoaihetta sivutaan, ja josta tekemääni kysymykseen sivumennen Uudenmaan aluetoimisto ei ole vielä vastannut, en silti olisi valmis takavarikoimaan niitä LKP:ssä. Koulutusta pystynee järjestämään aiheessa.
 
Pitäähän upseereilla olla pistooli, mutta ei miehistö sillä mitään tee, turhaa painoa.Edellisissä sodissamme taisteltiin "kertalaukeavilla" kivääreillä, jolloin pistooli saattoi tuoda turvallisuuden tunnetta. Nyt taistelijalla on 3-6 rk:n lipasta, suoja- ja varusteliiviä ym kannettavaa.
Upseereillakin on taisteluvarustus, joten pistooli vaatii siihen sopivan kotelon.Koulutetaanko miehistölle edes pistooliampumista? Minua ainakin pelottaisi pistooli jonkun tunarin jääkärin tai tykkimiehen vyöllä.

Meinaatko ettei se oman pistoolin omistaja osaa käyttää sitä pistooliaan?
Miksi se upseeri tarvitsee sen pistoolin? Hänellähän on RK. Todennäköisesti juuri se reservinupseeri joka saa firman pistoolin on se jota on syytä pelätä.
 
Meinaatko ettei se oman pistoolin omistaja osaa käyttää sitä pistooliaan?
Miksi se upseeri tarvitsee sen pistoolin? Hänellähän on RK. Todennäköisesti juuri se reservinupseeri joka saa firman pistoolin on se jota on syytä pelätä.
Ja ilmeisen harva reserviupseeri palvelee niin korkeassa esikunnassa, että RK:n sijaan henkilökohtaisena aseena on pistooli. Pataljoonan esikunta ei suinkaan riitä... Ylivoimaisesti suurin osa sijoitetuista reservinupseereista on kuitenkin joukkueen/jaoksen johtajia tai varajohtajia ja mikäli joukko ei ole SPOL/PSV puolella, niin mitään pistooleja ei edes lähtökohtaisesti ole jaossa. PSV-miehistöillä taas pistoolit on olipa arvomerkkilaatta tyhjä tai kolmella ruusukkeella varustettu.
 
Lisäksi kuten sanoitkin, niin Jakke Perusjääkärin on parempi kantaa vaikka sitten enemmän RK:n lippaita.

Montako lipasta? Kahdeksan? Kymmenen? Glock+kaksi täyttä lipasta+kydexkotelo painaa about samanverran kuin RKn teräslipas eli sen verran painohyötyä jää jos pistoolia ei kanna.

Toki RKn lippaita mahtuu liiviin jopa parikymmentä, mutta mitä niillä tekee jos ei ehdi vaihtaa ajoissa? Aseenvaihto pitkästä lyhyeen on ainakin minulla nopeampi kuin kuin M/05 saati M/85 lipastaskusta suoritettu rynkyn lippaanvaihto. Ehkä niillä "ylimääräisillä" lippailla voi heittää vihollista? Tai uhrata jonkun pullonavaajaksi?
 
Montako lipasta? Kahdeksan? Kymmenen? Glock+kaksi täyttä lipasta+kydexkotelo painaa about samanverran kuin RKn teräslipas eli sen verran painohyötyä jää jos pistoolia ei kanna.

Toki RKn lippaita mahtuu liiviin jopa parikymmentä, mutta mitä niillä tekee jos ei ehdi vaihtaa ajoissa? Aseenvaihto pitkästä lyhyeen on ainakin minulla nopeampi kuin kuin M/05 saati M/85 lipastaskusta suoritettu rynkyn lippaanvaihto. Ehkä niillä "ylimääräisillä" lippailla voi heittää vihollista? Tai uhrata jonkun pullonavaajaksi?

Ihan hyvää pohdintaa. Itse kuitenkin näen asian niin, että kun puhutaan ns. "jokamiehen jakokalustosta" niin pitäisi katsoa isompaa kokonaiskuvaa. Yksittäiselle taistelijalle pistoolista voi ehkä ollakin hyötyä, jos ei muuten niin ainakin lisää itsevarmuutta vähän jos tietää että pääaseen sanoessa itsensä irti ei jäisi täysin aseistamattomaksi.

Kun taas joukkueen näkökulmasta olisi parempi jos kannossa olisi edes 1 RK:n lippaallinen lisää joka miehellä, eli 36+ lippaallista. Komppanialla taas 150+ lippaallista jne. (Tosin tuliannos on 3 lippaallista, joten vain yksi lisälipas mieheen voisi aiheuttaa päänsärkyä huollossa.)

Sitten on hintakysymys. Tuoreessa Poliisin kilpailutuksessa Glockia tarjottiin muistaakseni 340 euron kappalehintaan. Siihen jos lisää vielä +2 lipasta ja kotelon, niin voisin kuvitella yhden paketin hinnaksi todella konservatiivisesti n. 400e, todennäköisesti enemmän.

400 x 230 000 = 92 miljoonaa euroa. Samalla rahalla saisi pistoolien sijaan vaikka 23 000 kpl Gen. 3 valonvahvistinta, olettaen että hinta olisi sama kuin siviilimarkkinoilla (~4000e/kpl), todennäköisesti hinta olisi suuressa tilauksessa huomattavasti alhaisempi. Väitän, että suuressa mittakaavassa noista VV:ista olisi huomattavasti enemmän hyötyä kuin pistooleista.

Lopuksi, itse kantaisin omaa pistoolia mukanani, koska osaan sitä käyttää ja näen että siitä voisi olla hyötyä itselleni. Kuten ylempänä sanoinkin, niin yksittäiselle taistelijalle pistoolista voi olla hyötyä, ja koska pistooli on oma, ei se maksa PV:lle mitään ja koen pystyväni kantamaan ihan yhtä paljon RK:n lippaita kuin muutkin, vaikka minulla pistooli olisikin kannossa.

Suuressa mittakaavassa se raja pitää kuitenkin vetää johonkin.
 
Viimeksi muokattu:
Lopuksi, itse kantaisin omaa pistoolia mukanani, koska osaan sitä käyttää ja näen että siitä voisi olla hyötyä itselleni. Kuten ylempänä sanoinkin, niin yksittäiselle taistelijalle pistoolista voi olla hyötyä, ja koska pistooli on oma, ei se maksa PV:lle mitään ja koen pystyväni kantamaan ihan yhtä paljon RK:n lippaita kuin muutkin, vaikka minulla pistooli olisikin kannossa.

Näin. Ketju voidaan sulkea, koska tässä on tiivistettynä kaikki perustelut sille, miksi pistoolia voi ja pitää kantaa mukana. Case closed.
 
Muy bien.
Tex Willer-fanina olisin mielelläni ranger, mutta ne sadat paukut kuumaa lyijyä, joilla olen yrittänyt lähettää hornaan ne lukemattomat bandoleros-maalitaulut kertauksissa, muutamilla kevytasekursseilla ja hiekkakuopilla, pikemminkin alleviivaavat harjoittelun merkitystä. Se hyöty niistä on ollut, että uskoisin olevani turvallinen, joskaan en tehokas pistoolin käyttäjä.
Jos kestoaihetta sivutaan, ja josta tekemääni kysymykseen sivumennen Uudenmaan aluetoimisto ei ole vielä vastannut, en silti olisi valmis takavarikoimaan niitä LKP:ssä. Koulutusta pystynee järjestämään aiheessa.




Entisenä vaunumiehenä minä haluan ehdottomasti pitkäpiippuisen revolverini mukaan, olihan Pattonillakin sellainen.
Mitä sotamiesneuvosto on mieltä, saanko ottaa mukaan myös Pystykorvan ja keräilyluvilla olevan KP-31:sen, vaikka lupaehdoissa kielletään ampuminen?
 
Entisenä vaunumiehenä minä haluan ehdottomasti pitkäpiippuisen revolverini mukaan, olihan Pattonillakin sellainen.
Mitä sotamiesneuvosto on mieltä, saanko ottaa mukaan myös Pystykorvan ja keräilyluvilla olevan KP-31:sen, vaikka lupaehdoissa kielletään ampuminen?
Riippuu siitä, ovatko mainitsemasi aseet oman SA-tehtäväsi mukaista jakovarustusta. Pitäisi myös löytää tvälläri, jolla on PV:n tarkastusoikeudet. Lisäksi sinun tulee olla oman SA-komppaniasi päällikön kanssa hyvissä väleissä.
;):D
 
Nous_Defions_Arsenal_Democracy_Blackside_Suppressed_Glock_17_G17_Pistol_with_Tactical_White_Light_Laser_Module_SHOT_Show_2016_David_Crane_DefenseReview.com_DR_3.jpg


Melkein vakioksi voisin väittää punapisteen muodostuvan jos on mahdollisuus vaimennettuun aseeseen.

Nous_Defions_Arsenal_Democracy_Blackside_Holster_for_Suppressed_Glock_17_G17_Pistol_with_Tactical_White_Light_Laser_Module_David_Crane_DefenseReview.com_DR_3.jpg


http://www.defensereview.com/nous-d...ite-lightlaser-aimer-module-compatible-video/
 
Back
Top