Poliisi haluaa reservipoliisit käyttöön

Tuo tilapäinen johtaminen tarkoittaa käytännössä pelastusyksikön johtajaa, joka voi olla toimenpidepalkkainen (puolivakinainen) tai sopimuspalokuntalainen. HE asiasta varmasti kertoo tarkemmin, mitä asialla tarkoitetaan.

Laki on kirjoitettu "Pelastuslaitoksen palveluksessa oleva". Se voi olla myös pelastuslaitoksen palkkalistoilla oleva ensihoitaja joka on ensimmäisenä yksikkönsä kanssa paikalla hälytyskeskuksen hälyttämänä. Teoriassa laki ei määrittele sitä, kuka se henkilö voi olla työtehtävänsä ja ammattinsa puolesta, eli periaatteessa se voisi olla lain mukaan vaikka paikalle ensimmäisenä sattumalta pöllähtävä virassaoleva palotarkastaja. Tämä on mielestäni hyvä henki laissa, jolla pyritään varmistamaan että pelastustointa voi väliaikaisesti tapahtumapaikalla johtaa joku muu organisaation työntekijä, kunnes kompentimpi tulee paikalle.
 
Hyvä kysymys toveri Benelliltä. Se että ei ole käytetty, ei välttämättä vielä tarkoita että ei saisi. Onko muuten juridista estettä sille että kertsissä olevaa joukkoa ei saisi käyttää virka-apu tehtäviin?
Mikään ei estä käyttämästä tavanomaiseen virka-apuun.

Mummoja saa kyllä etsiä ja vettä jakaa mutta mikään räyhäkkäämpi on kielletty:
Tässä laissa tarkoitetussa palveluksessa oleva asevelvollinen voidaan palvelustehtävänään määrätä puolustusvoimista annetun lain 2 §:n 1 momentin 2 kohdan a alakohdassa tarkoitettuun virka-aputehtävään, 2 kohdan b alakohdassa tarkoitettuun pelastustehtävään ja 3 kohdassa tarkoitettuihin tehtäviin. Pelastustehtävässä, kansallista virka-apua annettaessa tai kansainvälistä tehtävää suorittaessa asevelvolliset eivät saa osallistua:

1) vaarallisten henkilöiden kiinniottamiseen;

2) räjähteiden raivaamiseen;

3) aseellista voimankäyttöä edellyttäviin tehtäviin; eikä

4) muihin 1–3 kohdassa tarkoitettuja tehtäviä vastaaviin vaarallisiin tehtäviin.


Toisaalta, määrätään ne @Paavo :n mainitsemat ukot tarvittaessa kertausharjoituksen sijasta samalla mandaatilla hommiin, kun millä maakuntakomppanian virka-apu osasto käskettäisiin hommiin. Ei siinä kai sen kummempaa ole?
Ensinnäkin tuo perustuu vapaaehtoisuuteen eli heitä ei voi tuosta noin vain määrätä ja toisekseen samat rajoitukset koskevat näitä kuin nykyisiäkin.
Sinänsä laki on ristiriitainen kun esimerkiksi UXO:ja saadaan raivata mutta terojen tai vihreiden miesten jäljiltä jäänyttä IED:tä ei saa.


[/QUOTE]Puolustusvoimien on annettava poliisille virka-apua: (15.5.1998/346)

1) henkilön etsimiseksi ja kiinni ottamiseksi;

2) paikan tai alueen eristämiseksi ja tutkimiseksi; (15.5.1998/346)

3) liikenteen ohjaamiseksi;

4) henkilöiden ja omaisuuden tilapäiseksi suojaamiseksi; (15.5.1998/346)

5) räjähteiden raivaamiseksi; sekä (15.5.1998/346)

6) muuhun sellaiseen tehtävään, jonka suorittamiseksi tarvitaan puolustusvoimien erityishenkilöstöä tai -välineistöä. (15.5.1998/346)

Kansainvälistä erityissuojelua nauttiviin henkilöihin kohdistuvien rikosten ehkäisemiseksi poliisilla on oikeus saada muunkinlaista kuin 1 momentin mukaan annettavaa virka-apua.
4 § (15.7.2005/522)
Poliisilla on oikeus saada puolustusvoimilta voimakeinojen käyttöä edellyttävää virka-apua rikoslain 34 a luvun 1 §:n 1 momentin 2–7 kohdassa tai 2 momentissa tarkoitetun rikoksen estämiseksi tai keskeyttämiseksi, jos estäminen tai keskeyttäminen ei ole mahdollista poliisin omalla välineistöllä ja henkilöstöllä.
{ 2) tahallisen vaaran aiheuttamisen, tahallisen räjähderikoksen, vaarallisia esineitä koskevien säännösten rikkomisen tai 17 luvun 1 §:ssä tarkoitetun julkisen kehottamisen rikokseen, on tuomittava vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi, (21.12.2007/1370)

3) törkeän varkauden tai törkeän moottorikulkuneuvon käyttövarkauden, jonka kohteena on joukkoliikenteeseen tai tavarankuljetukseen soveltuva moottorikulkuneuvo, tuhotyön, liikennetuhotyön, terveyden vaarantamisen, törkeän vahingonteon, törkeän ampuma-aserikoksen tai puolustustarvikkeiden maastavientirikoksen, on tuomittava vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi, (8.6.2012/283)

4) kemiallisen aseen kiellon rikkomisen, biologisen aseen kiellon rikkomisen tai tahallisen törkeän ympäristön turmelemisen, joka on tehty 48 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla, on tuomittava vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään kahdeksaksi vuodeksi,

5) törkeän pahoinpitelyn, törkeän ihmiskaupan, panttivangin ottamisen, törkeän tuhotyön, törkeän terveyden vaarantamisen, ydinräjähderikoksen tai kaappauksen, on tuomittava vankeuteen vähintään kahdeksi ja enintään kahdeksitoista vuodeksi, (22.12.2005/1161)

6) surman, on tuomittava vankeuteen vähintään neljäksi ja enintään kahdeksitoista vuodeksi, tai

7) tapon, on tuomittava vankeuteen vähintään kahdeksaksi vuodeksi tai elinkaudeksi.

Joka terroristisessa tarkoituksessa tekee murhan, on tuomittava vankeuteen elinkaudeksi.

Yritys on rangaistava.

2 § (24.1.2003/17)
Terroristisessa tarkoituksessa tehtävän rikoksen valmistelu

Joka tehdäkseen 1 §:n 1 momentin 2–7 kohdassa tai 2 momentissa tarkoitetun rikoksen

1) sopii toisen kanssa tai laatii suunnitelman sellaisen rikoksen tekemisestä,

2) valmistaa, pitää hallussaan, hankkii, kuljettaa, käyttää tai luovuttaa räjähteen, kemiallisen tai biologisen aseen taikka toksiiniaseen, ampuma-aseen taikka vaarallisen esineen tai aineen tai

3) hankkii ydinräjähteen valmistukseen tai kemiallisen tai biologisen aseen taikka toksiiniaseen valmistukseen tarvittavia laitteita tai aineita taikka siihen tarvittavan valmistuskaavan tai -piirustuksen,

on tuomittava terroristisessa tarkoituksessa tehtävän rikoksen valmistelusta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi.}

Virka-apu voi sisältää virkamiehen henkilökohtaisen aseen käyttöä voimakkaampaa sotavarustein tapahtuvaa ja poliisitehtävän suorittamiseen soveltuvaa asevoiman käyttöä, jos se on välttämätöntä suuren ihmismäärän henkeä tai terveyttä välittömästi uhkaavan vakavan vaaran torjumiseksi eikä vaaraa ole mahdollista torjua lievemmillä keinoilla. (28.6.2017/422)

Vihreiden miellyttämiseksi Vanhasen hallitus teki laista tuollaisen sekasotkun.
 
Osa täällä hellii jotain ihmeellistä kuvaa, että erikoisjoukkoja hätistelemään voitaisiin useinmiten käyttää erikoisjoukkoja, joka ei vastaa mitenkään nykyistä erikoisjoukkojen muodostamaa uhkaa.

Ingsoc, minä näkisin itse asian seuraavalla tavalla.

Jos elämme syvää rauhan aikaa ja jossain alkaa näkyä vastapuolen erikoisjoukkojen toimintaa, niin silloin sinne heitetään heitä vastaan meidän erikoisjoukkoja. Juuri kuten sanoit.

Kun turpo-tilanne eskaloituu niin vastaavalla tavalla poikkeustila-/sotalakeja (pahoittelut vääristä termeistä) ajetaan voimaan etupainotteisesti ja joukkoja muodostetaan. Kun rauhan ajan resurssit loppuvat tai vaikuttavat pian loppuvan harmaassa vaiheessa, aletaan nostamaan tarvittavia miehiä ja osastoja aseisiin. Tämä sinulle vanhastaan tuttua. Sitä kautta vihollisen erikoistoimintaosastoja vastaan voidaan heittää joukkoja jotka ovat koulutettu toimimaan heitä vastaan. Ne voivat olla erikoisjoukkojamme, erikoisjoukkomme mahdollista reserviä, tai vaikka hiljan reserviin siirtyneitä jotu-spolleja jotka eivät itse ole erikoisjoukkoja mutta jotka on koulutettu toimimaan erikoisjoukkoja vastaan.

Eli tästä syystä en näkisi reservipoliiseille sotilaallisessa kontekstissa käyttöä. Ja tarvittaessahan nuo poikkeustilalait saadaan varmasti nopeasti voimaan jos tahtoa löytyy, ja jos ei löydy tarpeeksi vaan vastustusta on enemmän niin eiköhän siihenkin löydy takaportit ja vaihtoehtoiset toimintatavat laista kirjoitettuna.
 
Viimeksi muokattu:
@Benelli

Kiitos yksityiskohtaisesta ja vastauksesta. Tämä selvitti asiaa kerralla.

Eli käytännössä Kertausharjoitusten pitäisi muuttua työsuhteeksi? Kertausharjoituksiin kutsutut rekrytoitaisiin taloon töihin allekirjoituttamalla työsopimukset. Sen jälkeen voitaisiin varmaankin käyttää "syvänkin rauhan aikana"? Mutta kuten tuossa aikaisemmassa postissa kirjoitin, tarvittaessa varmasti saadaan poikkeuslakeja astumaan voimaan hyvin matalalla kynnyksellä kun tarve on ilmeinen ja tämän jälkeen asevelvollisten käyttö laajenee ilman em työsopimuskikkailua.
 
@Benelli

Kiitos yksityiskohtaisesta ja vastauksesta. Tämä selvitti asiaa kerralla.

Eli käytännössä Kertausharjoitusten pitäisi muuttua työsuhteeksi? Kertausharjoituksiin kutsutut rekrytoitaisiin taloon töihin allekirjoituttamalla työsopimukset. Sen jälkeen voitaisiin varmaankin käyttää "syvänkin rauhan aikana"? Mutta kuten tuossa aikaisemmassa postissa kirjoitin, tarvittaessa varmasti saadaan poikkeuslakeja astumaan voimaan hyvin matalalla kynnyksellä kun tarve on ilmeinen ja tämän jälkeen asevelvollisten käyttö laajenee ilman em työsopimuskikkailua.
Niin kuinka nopeasti?
Kuinka usein tuota on harjoiteltu?
Entä jos komentoketjua ja viestiyhteyksiä vastaan on isketty?

http://www.nationalgeographic.com/pearlharbor/history/pearlharbor_timeline.html
 
Niin kuinka nopeasti?
Kuinka usein tuota on harjoiteltu?
Entä jos komentoketjua ja viestiyhteyksiä vastaan on isketty?

http://www.nationalgeographic.com/pearlharbor/history/pearlharbor_timeline.html


Olet oikeassa ja en itsekkään ole niin optimistinen kun mitä ulosantini on asian suhteen. Kommelluksia ja hidasteita mahtuu varmasti matkalle. Mutta uskon kyllä, että suunnitelmia on tehty ja asiaan on valmistauduttu. Oletettavasti aika perusteellisestikin. Mutta niistä tietävät vain todella harvat ja minä en onneksi ole yksi heistä. Ja toivottavasti ei myöskään yksikään poliitikko vaan tarkkaan seulotut turvallisuusalan virkamiehet. Suhtaudun asiaan siten että meitä tuskin tullaan yllättämään housut kintuissa ja järjestelmämme vastaus tulee olemaan nopeampi ja lujempi kun maallikkoina uskommekaan ja yllättämään meidät positiivisesti. Mutta mikään suunnitelma ei ole pomminvarma ja vedenpitävä, siinä olet oikeassa.
 
Lisäksi on huomioitava että täydennyspoliiseja voidaan laittaa Ahvenanmaalle.
 
Lisäksi on huomioitava että täydennyspoliiseja voidaan laittaa Ahvenanmaalle.

Tämä on muuten erinomainen huomio. Toisaalta, suomen valtio on velvollinen suojaamaan Ahvenanmaan demilitarisaatiota eli periaatteessa Ahvenanmaa voi olla jopa vaatimassa tiukassa tai tiukkenemassa paikassa suomalaisia sotilasjoukkoja paikalle.
 
Kiitos yksityiskohtaisesta ja vastauksesta. Tämä selvitti asiaa kerralla.

Eli käytännössä Kertausharjoitusten pitäisi muuttua työsuhteeksi? Kertausharjoituksiin kutsutut rekrytoitaisiin taloon töihin allekirjoituttamalla työsopimukset. Sen jälkeen voitaisiin varmaankin käyttää "syvänkin rauhan aikana"? Mutta kuten tuossa aikaisemmassa postissa kirjoitin, tarvittaessa varmasti saadaan poikkeuslakeja astumaan voimaan hyvin matalalla kynnyksellä kun tarve on ilmeinen ja tämän jälkeen asevelvollisten käyttö laajenee ilman em työsopimuskikkailua.

Työsopimuksen allekirjoittaneet eivät kelpaa aseelliseen virka-apuun, pitää olla virkamies.
 
Reservipoliisijoukkue, mikä se on?
Käsittääkseni toistaiseksi on ollut julkista tietoa vain PV:n omasta sijoituksesta vapautuvien henkilöiden siirtämistä ja kouluttamista poliisin reserviksi, ei mitään kokoonpanoja poliisin organisaatiossa.

Erinäköisissä kriiseissä poliisin suojausvastuulle (välittömästi suojattaviin kohteisiin) kuuluu valtionhallintoa, voimalaitoksia yms. kriittistä infraa sekä henkilöitä. Sen jälkeen kun puolustusvoimat on saanut omat joukkonsa liikkeelle noi poliisiyksiköt lopettaa kohteiden vartioinnin ja suojausvastuu siirtyy puolustusvoimille.

Noin lähtökohtaisesti poliisireserviläisiä käytetään varmaankin myös tulevaisuudessa noiden kohteiden suojaamiseen ja kotikeikat, rattijuoppojen takaa-ajo yms. keikat jäävät vakinaiselle henkilöstölle. (Näin ainakin 90-luvun lopussa kun tuttavapiiriin kuului noita täydennyspoliiseja mm. öljynjalostamon läheltä ja eräältä keskeiseltä voimalaitospaikkakunnalta.)

Eli yksinkertaisesti sanottuna täydennyspoliisi - vartioi, kuljettaa vankeja, ohjaa liikennettä, partioi, tarkastaa papereita, tarkasta ajoneuvoja tiesuluilla ja suojaa. Eli toimitaan useinmiten ryhmänä tai joukkueena jota johtaa "oikea poliisi". (Noihin tehtäviin koulutettiin 90-luvun täydennyspoliisi.)

Tässä kohtaa nyt sitten pitää muistaa, että se junanradan vartta jalkaisin partioiva neljän miehen täydennyspoliisipartio ei voi valita kenen kanssa se joutuu tekemisiin. Vastaan voi tulla känninen mummo tai sitten vaikka vihollisen erikoisjoukkopartio.


Vakituinen henkilöstö sitten jatkaa hälytyksillä käymistä, onnettomuuksien ja rikosten tutkintaa.


PuMi on ainakin tarjonnut sotilaspoliiseja, muutamassa viimeisessä lehtijutuissa on myös ollut maininta sotilaspoliiseista.
Jotenkin voisin kuvitella, että SPOLK-sijoitetut reserviläiset ovat saaneet jo varusmiehenä koulutuksen myös kohtensuojaamiseen.

Tässä kohtaa pamahtaa niin sanottu ressurealismi kehiin.

Miksi nuo erinomaiset sotilaspoliisit eivät sitten nykyään liity vaikka maakuntajoukkoihin tai vaikka kaikki suojelumiehet vapaapalokuntiin ja lämärit SPR:n ensiapuryhmiin?

Vastaus koska useimpia ihmisiä ei vapaaehtoisuus kiinnosta.

Tietenkin voidaan säätä laki jolla ikääntyvät spollarit pakotetaan reservipoliiseiksi. Voi sitä riemun määrää kun 35 vuotislahjaksi pamahtaa käsky tulla parin viikon kertausharjoituksiin jossa harjoitellaan poliisin hommia. Luonnollisesti seuraava vuonna jatketaan vielä pari viikkoa ja sitten vuosittain vielä mm. itsenäisyyspäivänä ollaan pari päivää palveluksessa mielenosoitusten takia tai ohjailemassa Porin jatseissa liikennettä.
 
Viimeksi muokattu:
Tietenkin voidaan säätä laki jolla ikääntyvät spollarit pakotetaan reservipoliiseiksi. Voi sitä riemun määrää kun 35 vuotislahjaksi pamahtaa käsky tulla parin viikon kertausharjoituksiin jossa harjoitellaan poliisin hommia. Luonnollisesti seuraava vuonna jatketaan vielä pari viikkoa ja sitten vuosittain vielä mm. itsenäisyyspäivänä ollaan pari päivää palveluksessa mielenosoitusten takia tai ohjailemassa Porin jatseissa liikennettä.

Ingsoc ystäväni, olet oikeassa tässä vapaaehtoistyön vieroksumisessa. Ei olla kiinnostuneita tekemään, mutta annas olla kun itse ollaan avun tarpeessa niin vapaaehtoisapu otetaan varmasti riemurinnoin vastaan.

Mutta mietin että tuo ylläkuvailemasi spol harjoituskuvio voisi kiinnostaa monia ihan vapaaehtoisuuden pohjalta, jos tällaista tarjottaisiin mahdollisuutena halukkaille pakottamisen sijasta. Spol:ien lisäksi voisi miettä Kriha-veteraaneja yhtenä kohderyhmänä, koska monia mainitsemiasi tehtäviä moni fasse on tehnyt palkkaa vastaan toimialueella.
 
Yksi syy nyt kyllä varmasti on se, että nuo "erinomaiset sotilaspoliisit" kun tahtovat omata sodanajan sijoituksen ja ovat joukkotuotettuja. Tästä syystä eivät käy maakuntajoukkoihin (kun ei voi olla kahta sijoitusta samanaikaisesti).

Vanhempia sijoittamattoma spolleja varmasti löytyy maakuntajoukoistakin.
 
Tuo tilapäinen johtaminen tarkoittaa käytännössä pelastusyksikön johtajaa, joka voi olla toimenpidepalkkainen (puolivakinainen) tai sopimuspalokuntalainen. HE asiasta varmasti kertoo tarkemmin, mitä asialla tarkoitetaan.

Tuosta tilapäisestä johtajasta käytetään termiä "Tilannepaikan johtaja".

Pelastustoimen johtajan tulee olla aina nimetty pelastusviranomainen. Pelastuslaitoksesta riippuen vaihtelee kuka on nimetty ja kuka ei.
Palotarkastajat yleensä aina, samoin palomestarit ja usein myös paloesimiehet, mutta pelastajat eivät läheskään aina.

Joskus pieni parin yksikön keikka saatetaan hoitaa etänä, eli palomestari johtaa toimintaa tilannekeskuksesta ja hänen silminään ja korvinaan, sekä suunaan toimii tilannepaikan johtaja joka saattaa olla sopimuspalokunnan yksikönjohtaja. Varsinkin landella jossa matkat ovat pitkiä, tilannepaikan johtaja ns aloittaa johtamisen.
 
Yksi syy nyt kyllä varmasti on se, että nuo "erinomaiset sotilaspoliisit" kun tahtovat omata sodanajan sijoituksen ja ovat joukkotuotettuja. Tästä syystä eivät käy maakuntajoukkoihin (kun ei voi olla kahta sijoitusta samanaikaisesti).

Vanhempia sijoittamattoma spolleja varmasti löytyy maakuntajoukoistakin.

Nykyisin voidaan aikaisempi sijoitus purkaa jos henkilö hakeutuu itsenäisesti maakuntajoukkoihin. Asia harkitaan tapauskohtaisesti. Nuorin maakuntajoukkojen jäsen jonka tunnen on vain 19 vuotias. Kyllä kyseisellä taistelijalla on sodan ajan sijoitus maakuntajoukossa.

35 vuoden ikä ei siis enää ole edellytys maakuntajoukkoihin pääsemiseksi.

Jos en ihan väärin muista, niin maakuntajoukkoihin haluttiin alunperin 35-45 vuotiaita.

Nykyisin esimerkiksi Helsingin maakuntakomppaniaan ei edes haluta yli 40 vuotiasta miehistöä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta tilapäisestä johtajasta käytetään termiä "Tilannepaikan johtaja".

Pelastustoimen johtajan tulee olla aina nimetty pelastusviranomainen. Pelastuslaitoksesta riippuen vaihtelee kuka on nimetty ja kuka ei.
Palotarkastajat yleensä aina, samoin palomestarit ja usein myös paloesimiehet, mutta pelastajat eivät läheskään aina.

Joskus pieni parin yksikön keikka saatetaan hoitaa etänä, eli palomestari johtaa toimintaa tilannekeskuksesta ja hänen silminään ja korvinaan, sekä suunaan toimii tilannepaikan johtaja joka saattaa olla sopimuspalokunnan yksikönjohtaja. Varsinkin landella jossa matkat ovat pitkiä, tilannepaikan johtaja ns aloittaa johtamisen.


Juurikin tuota tarkoitin, eli ei ole tarkoitus että toimistosihteerit tai kiirabikuskit alkavat johtamaan pelastustoimintaa.
 
Nykyisin voidaan aikaisempi sijoitus purkaa jos henkilö hakeutuu itsenäisesti maakuntajoukkoihin. Asia harkitaan tapauskohtaisesti. Nuorin maakuntajoukkojen jäsen jonka tunnen on vain 19 vuotias. Kyllä kyseisellä taistelijalla on sijoitus maakuntajoukossa.

35 vuoden ikä ei siis, enää ole edellytys maakuntajoukkoihin pääsemiseksi.

Jos en ihan väärin muista, niin maakuntajoukkoihin haluttiin alunperin 35-45 vuotiaita.

Nykyisin esimerkiksi Helsingin maakuntakomppaniaan ei edes haluta yli 40 vuotiasta miehistöä.

Helsingistä on myös varmaan helppo löytää se komppaniallinen henkilöitä, joilla ei ole sijoitusta ollut tai sen purkaminen ei ole haitannut alkuperäisen joukon toimintaa. Sijoituksen purkaminen tarkoittaa aina jatkosijoittamista. Varalisästä saattaa löytyä sopiva, mutta kaikkiin tehtäviin ei löydy henkilöä kyseisen yksikön varalisästä.
Varalisäsijoitus on varmasti helppo purkaa.
 
Kiirabikuski voi silti toimia hyvinkin tilannepaikan johtajana, mutta kieltämättä se on harvinaista.


Varmasti melkoisen epätodennäköinen tilanne, jos kohteessa on myös joku pelastusyksikkö.
 
Reserviä suomella kyllä riittää.

Sen sijaan kelvollisista vapaaehtoisista on huutava pula. Esimerkiksi Oulun seudulla maakuntakomppaniassa on vain joukkueen verran vapaaehtoisia.

Täydennyspoliiseja värvättiin aikoinaan 2000 henkeä. Koska poliisilla ei oikein ollut mitään validia kokemusta vapaaehtoisten värväämisestä, niin valinnat eivät aina menneet nappiin ja varsinkin asevelvollisuutta suorittamattomien naisten kohdalla ainoa pääsyvaatimus oli se, että rekisterimerkintöjä ei löytynyt ja haastattelun ajan vaikutti täysijärkiseltä. Joukkon kelpuutettiin myös kiilusilmäressuja, joita kiinnosti lähinnä pumppuhaulikot ja konepistoolit. Kuvaus kiilusilmistä ei ole aivan oikeudenmukainen sillä monia kiinnosti myös kiväärit, pistoolit ja rynkyt.:D

Maakuntajoukoista kaavailtiin alunperin jopa 50 000 hengen joukkoa ja oltiin huolissaan siitä, että se imee varsinkin hyvät sotilaat muista yksiköistä ja sekoittavan siten puolustusvoimien sijoitusjärjestelmän. Tämä pelko on osoittautunut perusteettomaksi ja nykyisin nuoretkin kelpuutetaan maakuntajoukkoihin.
 
Back
Top