Presidentinvaalit 2024

Toisaalta on se niinkin, että jos ei suoraan ulkoministerin pestiltä vaalikeskusteluihin siirtynyt Haavisto mitenkään pystyisi erottumaan edukseen verraten vuosia pois politiikasta olleesta, niin olisi sekin erikoista. Koko kansan presidenttiä ei kummastakaan saada, tai olisi kenenstäkään kärkikolmikosta saatu. Näillä mennään.

Itselleni valinta on helppo, mutta olen enemmän wanhan liiton oikeisto-vasemmisto ihminen, mikä kai alkaa olla katoava näkökulma. Jotain tällaista pohdin itse. Tai en pohdi, selvä tapaus tämä itelleni on:

oikeisto vs vihervasemmisto
kokoomus vs vihreät
naton kannattaja vs naton vastustaja
natoon ilman rajoituksia vs erityisolosuhteet
US ja UK vs YK
asevelvollisuus vs sivari
nimitykset vs nimitykset
taustajoukot vs taustajoukot
Itselläni on tärkeässä asemassa myös: teot vs puheet

Ei mikään simppeli kokonaisuus. Lähtökohtaisesti kallellaan Stubbin suuntaan mutta siellä muutama potentiaalisesti katastrofaalinen hetteikkö ylitettävänä.
 
Mitä tuossa IS vaalitenttiä Ruudusta katsoi niin se vain vahvisti sitä omaa näkemystä, että Haavisto on asiaosaamiseltaan parempi mitä Stubb. Stubb on joka alueella heikompi ja väittäisin, että jos Haavistolla ei olisi historian painolastina. Vihreiden puoluekirjaa sekä muutamia äärimmäisen sinisilmäisiä päätöksiä niin moni kannattaisi Haavistoa. Se, että halutaanko historian painolastista johtuen idiootti sitten presidentiksi niin se on sitten se valinta jota joutuu siellä äänestykopissa pohtimaan jos äänestää aikoo.
Tässä on koko juttu. Vihreä idealisti vai kokoomuksen kupla.
 
Rouvakin sanoi, että menet nyt vain äänestämään sitä Stupidoa etkä märehdi enää. Ei se ole niin yksinkertaista. Mitä jos saan jonkin halvauksen ja menetän puhekykyni? Tässä iässä pitää jo välttää mielenliikutuksia.

Kyösti Kallion käsi halvaantui viitisen kuukautta sen jälkeen, kun hän oli maaliskuun 12. päivänä 1940 allekirjoittanut Suomen rauhanvaltuuskunnalle talvisodan lopettaneen rauhansopimuksen valtakirjan.

Mustekynään tarttuessaan hän oli sanonut: ”Kuivukoon käteni, joka on pakotettu tällaisen paperin allekirjoittamaan."
Äänestin aikanaan Esko Ahoa toisella kierroksella, viime aikoina olen jo pystynyt taas syömään samalla kädellä. Eli nyt kannattaa tehdä se mitä pitää vaikka tuntuisi pahalta, siitä pääsee yli ajan ylitse, :D
 
Äänestin aikanaan Esko Ahoa toisella kierroksella, viime aikoina olen jo pystynyt taas syömään samalla kädellä. Eli nyt kannattaa tehdä se mitä pitää vaikka tuntuisi pahalta, siitä pääsee yli ajan ylitse, :D
Pitää varmaan raapustaa numero vasurilla mahdollisten pitkäaikaisvaikutusten takia.
 
Alexhan sanoi jo ensimäisellä kierroksella edustavansa itseään eikä Kokoomusta 😂
Tuossahan hän on ihan oikeassa sikäli että presidentin vaali on ennen kaikkea henkilövaali.
 
Kohtuu heikkoja esityksiä Stubilta vaalitenteissä, mutta mikään voima universumissa ei taivuta antamaan ääntä Haavistolle.

Aivan hirveä suomettumisen painotaakka, Al-holin tapaus, Suomen edustustojen pankkitilien sulkemisen pimittely, kaikki kertovat samaa tarinaa ummehtuneesta vanhan liiton miehestä. Unohtamatta myöskään sitä artikkelia ulkoministeriön työntekijöiden mielipiteistä. En halua äänestää kusipäistä pomoa tasavallan johtajaksi.
 
Tuskin hän täällä on. Minä ennustin jo kahdeksan vuotta sitten Super Hornetia ja vielä 2018 pidin sitä ja Growleria todennäköisempänä settinä, jos Lightningin kehitys ei mene putkeen. Mutta meni se.

Näin kyllä myös senkin ennen päätöstä, että tulee maaliin, mutta en vaihtanut lukitusta. Moni vaihtoi hevosta. Minä olin arvauksessani väärässä.

Edir. Jos sinulla on traumoja näistä, tule yv tai sinne hävittäjäketjuun, ettei sotketa vaaleja.
Hallinkorva taisi olla Eurofighterin kannalla?
 
Katselin kun Haapala tenttaa. Ehdokkaille esiteltiin Itämeri-skenaario: Ahvenanmaalla vihreitä miehiä ja Itämeri täynnä miinoja. Stubb ei ollut varma, onko tämä sotaa ja saattoi vain viitata viranomaisiin, jotka hoitavat. Haavisto oli perehtyneempi ja yksityiskohtaisempi. Stubb heitti pallon kokonaan pois, koska oma substanssi puuttui. Ei hän kyllä mikään Zelenskyi ole.

Taas tulin epävarmaksi. Ei tässä ole kyse porvarista tai vihreästä vaan presidentistä. Jos nämä olisivat vain x ja y ja tulossa mulle duuniin, tuo olisi ollut ihan ratkaiseva kysymys.
Tässä Toverin ajatukset tuosta:
 
Aina kun saan perusteltua itselleni kumpaa äänestän, tulee jostain takavasemmalta taas uutta infoa joka kääntää mielipiteen.

- Vihervasemmiston iloa ja lällättelyä en vaan jaksa katsoa jos Peksi voittaa.
- En tosin jaksa katsoa Stupidoa ollenkaan.
- Haavistolla on valtava kasa luurankoja kaapissaan mitä Suomen turvallisuuden vaarantamiseen tulee.
- Stubbi syytti venäläisvastaiseksi ja rasistiksi kun maakauppoja yritettiin hillitä.
- Haluanko sivarin jolla neuvottelu tulee takaraivosta Suomen puolustusvoimien ylipäälliköksi?
- Haluanko Stubin jonka mielestä vihreät miehet Ahvenanmaalla ja vieraita miinoja aluevesillä ei välttämättä merkitse sotaa?
- Vihaan kokoomusta lähes yhtä paljon kuin Vihreitä, mutta vihreiden takana seisoo kaikki vasemman ja liberaalipään hullut, joten ei Pekkaa.
- Mulla on kokoomuspoliitikoista läheistä kokemusta omalta työuralta ja en hitto suostu noille ääntäni antamaan!
jne jne jne

Tilanne on melkein yhtä paha kuin Jenkeissä. No täällä ei sentään ole seniili vs hullu. No samalla tavalla "giant douche vs turd sandwich" vaikkakin hieman vähemmillä mausteilla.
 
Muistan kuinka Hornet hankinnan aikaan puolustusministeriltä tentattiin Hornetin aseistuksesta ja vastaus oli " tykkejä ja pommeja". En muista enää kuka oli, mutta nainen kuitenkin. Eli vahva tietotaito ollut aina näillä poliittisilla broilereilla.

Edit. Ei ollut Ellu. Häntä jopa arvostin ja äänestinkin pressanvaaleissa.
Miten muistelisin, että kyseessä olisi ollut Tarja Halonen? Ja sitten oli seuraavaan puheeseen opetellut tarkan vastauksen ja eduskuntaa jopa nauratti, kun sieltä tuli, että on Sidewindev ja Amvaam -ohjuksia.

Edit: saattoi olla Anneli Taina sittenkin
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top