Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

Suomalaisilla vastaava juttu on lämmin teltta, mitä vaan kestätään kunhan sinne pääsee lepäämään.
Jokainen joka on edes kerrankin palellut ihan sikana osaa arvostaa lämpöä. Itse olen kokenut todellista palelemista kertausharjoituksella ja siviilissä lapissa. Ei nyt hypotermiaan asti mutta siis todella palelemista että ruumis tärisee ihan kunnolla. Ei siinä varmaan hypotermia kovin kaukan olisi ollut jos ei olisi päässyt lämpimään telttaan, molemmissa tapauksissa.
 
Itse kyllä olen sitä mieltä, että jos CV:ssä ei ole tarpeeks isähköntuotantoa, on ostettu paskaa, epäilen kyllä. Sama koskee Misua, koska kyse on vasta prtotosta, asiaan voisi vaikuttaa.
Jos on halua, löytyisi paikkakin luulen ma. tietysti tuo koko on suhteellinen käsite, koska vastaavaa laitetta saa todennäköisesti eri kokoisena.
Vaikka näiden joukkojen leipälaji on hyökkäys kuten sanoit, toisena tulee odottaminen. Ennen ja jälkeen hyökkäyksen. Se tarkoittaa elämistä siinä vaunussa. Toki kaikenlaisia kynsitulia voidaan tehdä, mutta kuinka hyvä idea se on kovassa tilanteessa.

Mitä tulee brittien kokemuksiin, britit ovat sotineet maailmalla hiukan enemmän kuin suomalaiset, joten kuvittelisin kenttäkokemusta löytyvän. Kylmistäkin paikoista.
Tietysti jos haluaa usko suomalisuuden ylivertaisuuteen...
 
Oma suhtautuminen Misuun riippuu siitä mitä muuta on tarjolla.

Haluan meille lisää mekanisoituja ja/tai moottoroituja taisteluosastoja joilla on sirpalesuojattua kalustoa, jos pitää ostaa uutta niin tämä lienee halvimmasta päästä ja on vielä kotimainen joten jos se ei aivan paska taxina ole niin tilauksia menemään.
Ensin tulee mieleen ainakin pääkaupunkiseutu jossa nämä varmaan kelpaisivat pakottamattakin.

Maailmalta tuskin mitään kovin helmeä kalustoa saa käytettynä, yksi alusta joka meillä on käytössä on RSRAKH joka on sama kuin Bradley perheellä, ne on kuitenkin täällä haukuttu pystyyn.
Bradley vaatisi modausta Bemarien tyyliin ja niitä voisi olla tarjollakin, itse pidän sodan uhkaa todellisena joten tätäkin harkitsisin mutta olisihan meillä varaa tilata uutta CV kalustoakin kun nostettaisiin budjetti uhkan tasolle.
 
Jokainen joka on edes kerrankin palellut ihan sikana osaa arvostaa lämpöä. Itse olen kokenut todellista palelemista kertausharjoituksella ja siviilissä lapissa. Ei nyt hypotermiaan asti mutta siis todella palelemista että ruumis tärisee ihan kunnolla. Ei siinä varmaan hypotermia kovin kaukan olisi ollut jos ei olisi päässyt lämpimään telttaan, molemmissa tapauksissa.

Minä kun olin ollut siinä käsityksessä, että silloin kun ruumis tärisee, niin se on hypotermiaa. Voisin kyllä ymmärtää, että tämä ei koske mitään satunnaisia kylmänväristyksiä.
 
XXL myy ihan hyviä terästermoksia noin 10 euron hintaan.

Taistelijat voisivat sitten termoksista hörppiä ihan mitä juomaa haluavat kahvia, kaakaota, teetä, kuumaa vettä kuivamuonien valmistukseen ja joku noheva taistelija voisi laittaa kesähelteellä kylmää kokista tai vaikka olutta termokseen.

Toisaalta ymmärrän, että tuo termos idea on tyhmää haihattelua. Paljon järkevämpää on ostaa taisteluajoneuvot niiden teenkeitto potentiaalin perusteella.
 
Niin en minä nyt tiedä noista termeistä niin tarkasti, paleli niin että tärisi mutta kädet kuitenkin toimivat normaalisti, ei ollut mitenkään vaikeaa käyttää niitä.
 
Minä kun olin ollut siinä käsityksessä, että silloin kun ruumis tärisee, niin se on hypotermiaa. Voisin kyllä ymmärtää, että tämä ei koske mitään satunnaisia kylmänväristyksiä.

Hypotermia määritellään ruumiinlämmön mukaan. Tärinä ei siihen määritelmään kuulu.
Tärinähän on elimistön tapa tuottaa lämpöä lihastyön avulla. Tärinä siis tuottaa lämpöä, mutta syö energiaa.
Tilannehan on todella paha siinä vaiheessa kun tärinä loppuu, silloin elimistö on luovuttanut, eikä omaa lämmöntuotantoa enää ole.

Monelle tuttu juttu on kuumeessa täriseminen. Keho nostaa lämpänsä lihastyöllä.
 
Minusta tuo keittoastia on ihan hyvä ajatus. Eihän se nyt ole keneltäkään pois jos saatavilla on kuumaa vettä teen/kahvin/kuumien pussikeittojen nopeaan tekemiseen...etenkään talvella. Siitä voi sitten jokainen tankkailla tarpeen mukaan omaa termostaan, jos sille tuntuu. Tai muona-annosten nopeaan lämmittämiseen ilman että täytyy alkaa ottamaan trangiaa esille. Tuossahan vesi säilyy kuumana tai ainakin lämpimänä aivan kuin termoksessakin vaikka ei olisi aina päälläkään.

Kyllä se sodankäynti on ihan tarpeeksi epämukavaa ilman, että sitä pitää vielä vaikeuttaa vastustamalla mukavuuksia.
 
Ei ole kokemusta vesirakoista mutta onko nyt niin viisasta ostaa Clas Ohlsonista? Sotilaskäyttöön minä ainakaan en muuta katsoisi kuin Source (sen bakteerivapaan materiaalin takia) tai kakkosvaihtoehtona Camelbak.
 
Itse kyllä olen sitä mieltä, että jos CV:ssä ei ole tarpeeks isähköntuotantoa, on ostettu paskaa, epäilen kyllä. Sama koskee Misua, koska kyse on vasta prtotosta, asiaan voisi vaikuttaa.
Jos on halua, löytyisi paikkakin luulen ma. tietysti tuo koko on suhteellinen käsite, koska vastaavaa laitetta saa todennäköisesti eri kokoisena.
Vaikka näiden joukkojen leipälaji on hyökkäys kuten sanoit, toisena tulee odottaminen. Ennen ja jälkeen hyökkäyksen. Se tarkoittaa elämistä siinä vaunussa. Toki kaikenlaisia kynsitulia voidaan tehdä, mutta kuinka hyvä idea se on kovassa tilanteessa.

Mitä tulee brittien kokemuksiin, britit ovat sotineet maailmalla hiukan enemmän kuin suomalaiset, joten kuvittelisin kenttäkokemusta löytyvän. Kylmistäkin paikoista.
Tietysti jos haluaa usko suomalisuuden ylivertaisuuteen...
Edellääkään niillä CV:llä ei ole järkevää keittää kahvia, jossain väistö/lähtöalueella kun odotetaan hyökkäystä ja sama koskee MISU:a. Se kahvin juonti voidaan hoitaa paljon helpommin muuten.

Hyökkäyksen jälkeen tavoitteessa jos ja kun sinne kaikki pääsevät. Ei todellakaan ala ensimmäisenä odottaminen ja kahvin juonti, vaikka se siltä saattoi 80-luvun varusmiespalveluksessa tuntua. Siellä valmistaudutaan vihollisen vastahyökkäykseen, valmistaudutaan jatkamaan hyökkäystä tai irtaudutaan ja nämä kaikki sisältävät omat temppunsa, mitkä pitävät varmasti kaikki toiminnassa mukana. Osana tietenkin itsensä huoltaminen eli toimintakunnon palauttaminen ja tästä jokin osa voi sisältää kahvin juontia, vaikka sillä ei ole mitään oikeaa vaikutusta siihen toimintakykyyn.

Vedenkeittimen tilavuudesta sen verran. Alle 10 litran keitin on ryhmälle käytännössä aivan turha, joten varmasti tuollainen 10 litran keitin eristyksineen ja härpäkkeineen on 20l vesiastian kokoinen. CV:een mahtuu juuri ja juuri pari tälläistä vesiastiaa, mutta niistä veden ottaminen vaatii käytännössä sen irroittamista paikaltaan ja toinen pitää tonkkaa sylissä ja toinen täyttää pullon. Muuten takatila on aivan täysi, eikä tilaa ole. APC:n kohdalla asia tilan suhteen on positiivisempi, koska torni ei vie tilaa ja muutenkin tilat on väljemmät.

Tulen teossa on omat riskinsä, mutta veikkaan että SA-tilantteessa Kaakkois-Suomessa olevan aika monet "kynsitulet" vaikka siellä ei kahvipannu porise. Ja tietenkin siinä tilanteessa on käytössä kaikki alueen rakennukset ja niissä voidaan myös harrastaa veden keittämistä vapaammin mahdolliselta ilmatähystykseltä.

Brittien kenttäkokemuksista en mitään tiedä, mutta suomalaisten joukkojen loppuraportteja olen lukenut A-maasta, eikä niissä ole koskaan mainittu jääkärijoukkueen suorituskyvyn kehittämiskohteeksi veden keittämistä ajoneuvoilla. Ja miten suomalainen varusmies/reserviläinen on selvinyt tähän asti ilman tätä suorituskykyä?
 
Minusta tuo keittoastia on ihan hyvä ajatus. Eihän se nyt ole keneltäkään pois jos saatavilla on kuumaa vettä teen/kahvin/kuumien pussikeittojen nopeaan tekemiseen...etenkään talvella. Siitä voi sitten jokainen tankkailla tarpeen mukaan omaa termostaan, jos sille tuntuu. Tai muona-annosten nopeaan lämmittämiseen ilman että täytyy alkaa ottamaan trangiaa esille. Tuossahan vesi säilyy kuumana tai ainakin lämpimänä aivan kuin termoksessakin vaikka ei olisi aina päälläkään.

Kyllä se sodankäynti on ihan tarpeeksi epämukavaa ilman, että sitä pitää vielä vaikeuttaa vastustamalla mukavuuksia.
Onko Israelin vehkeissä veden keittimet?
 
Onko Israelin vehkeissä veden keittimet?

Veden jäähdyttimet löytyvät monesta vehkeestä. Jopa Merkavassa on säiliö kylmälle vedelle viilennyksineen. Jostain syystä ilmastosta johtuen kylmä vesi on tarpeellisempi kuin kuuma.

En ihmettelisi vaikka samalla saisi kuumaakin vettä.
 
Ehkä jonkinlainen panssaroitu matkailuauto olisi sopivin miehistönkuljetusajoneuvo?

Siellä voisi keitellä vettä, laittaa ruokaa, nukkua ja käydä vaikka kakalla. Simpukat, ravut ja äyriäisetkin säilyisi hyvin jääkaapissa. Vaatekaapissa voisi olla lomapuvut silitettyinä sitä Viipurin valtausparaatia varten. Saataisiin myös kätevästi kaikki akut ladattua ja virtaa riitäisi niin pleikkariin kuin radioihinkin.

Katsokaas ei sodan tarvitse olla epämukavaa. Tupakoitsijat voisi olla omissa asuntoautoissaan niin savukkeiden ja sikarien polttelu ei häiritse savuttomia. Tietenkin komppanian yksi matkailuauto olisi allergia-auto.
 
Niin...marssiessakin voi pistää isoja kiviä reppuun ja pieniä kenkiin, jos mukavuustaso on omasta mielestä noussut liikaa. :D
 
Kyllä Misu on menneen talven lumia.

Tulevaisuus kuuluu SUPAlle. Ilmastoidulle panssaroidulle matkailuautolle. Ilmastoinnissa on sisäänrakennuttu NBC-suodatus ja sisätiloihin saa himmenetyn punaisen valaistuksen ettei pimeänäkö mene. Luonnollisesti televisioihin ja muihin näyttöihin saa punaisen kalvon vedettyä päälle. Varusmiehistä lähtevä metaani kerätään ns. hernari järjestelmällä talteen ja sitä voidaan käyttää ruuanlaitossa ja lämmityksessä.
 
Ehkä jonkinlainen panssaroitu matkailuauto olisi sopivin miehistönkuljetusajoneuvo?
EM-50 Urban Assault Vehicle
https://en.wikipedia.org/wiki/EM-50_Urban_Assault_Vehicle

EP-301089979.jpg&MaxW=640&imageVersion=default&NCS_modified=20131009110413
 
Itse kyllä pidän tuota ruokahuoltoa ja kaikkea huoltoa ylipäänsä niin arvossa että en sinänsä näe kettimessä periaattellista vikaa.
Sillä keittimellä ei ole mitään huolollista lisäarvoa. Jos vettä pitää keittää ja varastoida omatoimisesti joukon, niin siihen on olemassa paljon tehokkaampia tapoja.
 
Pitää ottaa huomioon että tuo brittien vaunukeitin on miehistölle jotta eivät tarvitsisi mennä ulos vaunusta lämpimän ruuan ja juoman saamiseksi, mahdollistaa vaunussa istumisen ainakin pari päivää putkeen.
Tankkimiehistöt kärsivät tappioita Normandiassa kun menivät ulos vaunusta keittelemään koska vaunun sisällä keittely oli kielletty. Jalkaväellä hiukan eri vaatimukset.
 
Back
Top