Puolustusvoimilta kahdeksan miljoonan euron hankintasopimus

RPG83

Soome Majori
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288582461626.html

Puolustusministeri Carl Haglund on valtuuttanut puolustusvoimat tekemään lähes kahdeksan miljoonan euron arvoisen hankintasopimuksen.
Hankintasopimus on tehty Finn-Savotta Oy:n kanssa M05-kantolaitejärjestelmästä.

Kantolaitejärjestelmä M05 koostuu varusteliivistä taskuineen ja repuista. Hankinta liittyy puolustusvoimien kehittämisohjelmaan, jonka tarkoituksena on taistelijan suorituskyvyn, taistelunkestävyyden ja selviytymiskyvyn parantaminen.

Puolustusministeriöstä kerrotaan, että varusteliivi taskuineen on tarkoitettu välittömästi taistelussa tarvittavien tarvikkeiden ja välineiden kantamiseen, ja taskut on suunniteltu kyseisille tarvikkeille ja tuotteille.



Pientä reppua käytetään puolestaan partioreppuna, ja siinä kuljetetaan tehtävässä tarvittavaa lisämateriaalia, kuten lisäpatruunoita, vettä, sotilasradiota sekä vaihto- ja suojavaatetusta.

Vuosien 2013–2016 aikana Suomen puolustusvoimat on hankkimassa noin 12500 varusteliiviä taskuineen. Järjestelmään kuuluvia pieniä reppuja, repun irtohihnoja sekä kahden lippaan taskuja hankitaan kutakin noin 25000 kappaletta.

Haglund antoi valtuutuksen varustehankinnalle 11. heinäkuuta maavoimien esityksen perusteella.

IS
 
Se on pojat sitten viidellä lippaalla pärjättävä. Mitäköhän varten noita pikkureppuja on hankittu noin paljon? Kuvittelisi tykkimiesten, spadejen ja muiden pärjäilevän ihan niillä Afganistanissa kenttätestatuilla Valintatalon muovikasseilla.
 
Äkkiseltään laskee että ko. tilaus yksittäisen käyttäjän osalta maksa 640 eur. johon siis sisältyy iso kassi, pieni kärsimysreppu ja liivi taskuineen. Kyllähän tuossa on katteet kohdallaan. Jos katselee mitä siviili saa amerikan geardomarkkinoilta niin vastaava varustekassi 50-100 e, päiväreppu (ei kärsimysreppu) 100 e ja rahaa jää vielä 340-390 euroa liiviin ja taskuihin... Jos katsotaan sitten hintoja tarkemmin niin ko. laadulla tehdyn liivin saa alle 100 eurolla helposti ja taskuista (paremmista) alle 20 euroa per tasku. Itse olen päässyt käyttämään M/05-liiviä taskuineen ja onhan ne tehty varusmieskestäviksi aika pitkälle mutta ainoa tasku johon itse olin tyytyväinen oli dumppitasku. Utin pojille taskuista on tehty omia versioita juuri tästä syystä. Mitä sitten tulee lippaiden määrään niin viisi lipasta ja loput lippaat (jos on jakaa, tuskin) patruunoineen kulkevat kyllä kärsimyspäivärepussa. Määrä on siis sellainen että niillä varustetaan lähinnä operatiivisten joukkojen poseerausmiehiä.
 
commando kirjoitti:
Äkkiseltään laskee että ko. tilaus yksittäisen käyttäjän osalta maksa 640 eur. johon siis sisältyy iso kassi, pieni kärsimysreppu ja liivi taskuineen. Kyllähän tuossa on katteet kohdallaan. Jos katselee mitä siviili saa amerikan geardomarkkinoilta niin vastaava varustekassi 50-100 e, päiväreppu (ei kärsimysreppu) 100 e ja rahaa jää vielä 340-390 euroa liiviin ja taskuihin... Jos katsotaan sitten hintoja tarkemmin niin ko. laadulla tehdyn liivin saa alle 100 eurolla helposti ja taskuista (paremmista) alle 20 euroa per tasku. Itse olen päässyt käyttämään M/05-liiviä taskuineen ja onhan ne tehty varusmieskestäviksi aika pitkälle mutta ainoa tasku johon itse olin tyytyväinen oli dumppitasku. Utin pojille taskuista on tehty omia versioita juuri tästä syystä. Mitä sitten tulee lippaiden määrään niin viisi lipasta ja loput lippaat (jos on jakaa, tuskin) patruunoineen kulkevat kyllä kärsimyspäivärepussa. Määrä on siis sellainen että niillä varustetaan lähinnä operatiivisten joukkojen poseerausmiehiä.


Mutta onhan se jatko-optio..,,,,:angel:
 
Peiper kirjoitti:
Paljon noita varusteita oli ennen tätä kauppaa?

Ps: Ihme vinkumista taas...

vinkumista aiheuttaa lähinnä varmaankin rahan tuhlaaminen... Olisihan tuolla summalla saanut muualta ostaen enemmänkin mutta valmistaja ei olisi ollut savotta. Suomalainen työ maksaa vai mahdetaanko nuo valmistaa suomessa vai alihankkijalla kaukoidässä?

itsellä ei liivistä ole oma kohtaista kokemusta niin vaikea sanoa miten hyvin suunnittelussa on onnistuttu käyttöä ajatellen, onko aikaiseksi saatu kunnon taisteluliivi vai kompromissejä täynnä oleva paraati kapistus niin kuin maastoasu kuuleman mukaan on...
 
Peiper kirjoitti:
Paljon noita varusteita oli ennen tätä kauppaa?

Ps: Ihme vinkumista taas...

Liian vähän. Toisaalta eipä se liivi nyt niin hirveän tärkeä olekaan, hyvin pitkälle päästäisiin jopa 2. MS:n kangasvöillä ja valjailla kunhan muutamia taskuja lisätään ja saadaan jotain niihin taskuihinkin sisälleKIN! Ihmettelen vain suuresti ko. tilauksen hintalappua, varsinkin suhteessa saavutettuun hyötyyn. M/85:n vaikutus taistelutehokkuuteen oli jopa mielestäni negatiivinen joten ko. paskavekottimen uusiminen on tietysti tärkeää.
 
Luulen että näiden hankintojen tekeminen pienemmissä erissä on helpompi perustellakin ja olen vakuuttunut että näitä hankitaan vielä lisää. Näin tuntuvat kaikkin hankinnat nykyään menevän.
 
Ensinnäkin taskuistahan on tarkoitus vain ottaa pois lippaat, ei laittaa takaisin joten niiden pitäisi läppä avattunakin pitää lippaat sisällä. Nythän tasku on vain yhtenäinen tila tarkoitettu loistavasti muumilimpsapullon säilyttämiseen ja kahden irtonaisen lippaan heilutteluun. Kolmella lippaalla varustettuna kolmesta taskusta kaksi palveli vesipullotaskuina... :) Eli kun taskusta otetaan lipas eli avataan tasku, otetaan lipas, otetaan irti lipas ja laitetaan uusi tilalle, ladataan sekä jatketaan tulitusta niin tasku jää avoimeksi josta lipas helposti tippuu pois. Tämän vuoksi Utin pojille lipastaskua on modifioitu kiristyksellä nin ettei toinen lipas tipu sieltä kun läppä jää auki. On myös tärkeää että kun toinen lipas on taskussa enää jäljellä se pysyy siellä oikeassa asennossa eikä esimerkiksi käänny tai vaihda paikkaansa. Lisäksi ko. lipastasku on vähän tarpeettoman syvä että lippaan saisi kunnon otteella pois. Tämän voi kiertää läpällisissä lipaskoteloissa pidentämällä läpän pituutta ja lyhentämällä taskun korkeutta. Pienen väliseinämän rakentaminen lipastaskuun, korkeuden pudottaminen ja läpän korkeuden lisääminen auttaisi huomattavasti. Velcroaikakaudella ko. väliseinämä olisi halpa ja helppo rakentaa sekä lippaiden vähyyden ja muumilimpsapullojen runsaudessa poistettavissa tarvittaessa. Muista taskuista minulla ei niinkään ole mielipidettä, lapio- ja kaasunaamaritaskua en käyttänyt, kranaatteja ei ollut jaossa joten sekin tasku jäi unholaan. Yleistasku oli kiinni mutten muista oliko minulla siellä mitään kuin lisää vesipulloja ja tupakka-askeja. Reisitelakan heitin helvettiin koska se oli liian iso, heilui ja löystyi enkä muutenkaan pidä jalkoihin kiinni tulevista jutuista varsinkaan jos niiden koko on suunniteltu läskireitisille. Dumpin kiinnitin heikomman puolen kylkeen alas yhteen lenkkiin ja rullasin pois tieltä. Dumppitaskuun olin kyllä tyytyväinen, se pitää lippaat ihan hyvin sisällä, on tarpeeksi jäykkä ja rullattavissa pois tieltäkin. Paljon parempi kuin geneeriset neliskulmalöysätaskupussit suuaukon kiristysnauhalla. Jos liivistä pitäisi vielä sanoa sananen niin siinä versiossa joka minulla oli liivien koko vaikutti ainoastaan varustevyön pituuteen ja jokaisella ei-sairaalloisen läskille olisi riittänyt S-koon vyö. Vyötä en käyttänyt, se oli minusta täysin tarpeeton liivin kanssa varsinkin kun se muistaakseni kiinnittyi liivin sisäpuolelle. Jokunen sitä käytti varustevyönä ilman liiviä. Myöskin käyttämässäni mallissa oli onneksi vielä vetoketju eikä pelkkiä klipsejä joten etupuolen tila tuli hyödynnettyä tehokkaammin kuin pelkissä klipsimallisissa liiveissä joissa hukkuu tilaa keskeltä koska liivin etupuoli ei mene yhteen. Nauhoitus puuttui yläselästä kokonaan ja sellainen olisi ihan hyvä olla sielläkin jotta radion saisi sinne kiinni jos muualta alkaa loppumaan tila eikä tarvitse reppua kantaa. Toisaalta miksi laittaa vähiä rahoja liiviin jos poseerausjoukot saavat kuitenkin sirpaleliiviin johon ainakin osassa on pals-nauhoitus.
 
Paljon noita varusteita oli ennen tätä kauppaa?

Se on hyvä kysymys. Sitä ei moni tiedä ja harvempi arvaa.:a-rolleyes:

Puolustusministeriö on velvoittanut Puolustusvoimat kohdistamaan osan materiaalihankintoihin varatusta rahasta kotimaan hankintoihin. Sen tarkoitus on tukea suomalaista työllisyyttä, teollisuuden liiketoimintaa ja samalla ylläpitää eri toimialojen teollisuuden valmiutta tuottaa poikkeusolojen huoltovarmuuden kannalta tarpeelliset tuotteet, palvelut sekä osaaminen. Velvoite on negatiivisistakin puolistaan huolimatta kokonaismaanpuolustuksen kannalta perusteltu.

Liivi on ihan ok, mutta taskut ei.

M05 kantojärjestelmän taskuissa on pienenä suunnitteluvirheenä jäänyt kiinnityslenkkien päistä puuttumaan nepparit, joilla liukkaat kiinnityslenkit pystyy lukitsemaan. Asianmukainen lukitus estää lenkkien aukeamisen käytössä ja taskun irtoamisen liivistä kesken tiukimman taiston tuoksinan. Tämä puute on mahdollista korjata pienellä tuotekehityksellä.

Ulkomaisten taskujen kiinnityksissä on yleensä tällaiset lukitusnepparit. M05 liiviin käyvät myös ulkomaiset molle-taskut, joten tarvittaessa erilaisia taskuja on mahdollista hankkia lisää myös ulkomailta.

Puutteistaan huolimatta M05 liivi on kantojärjestelmänä huomattavasti parempi, ergonomisempi ja käyttäjäystävällisempi kuin vanhemmat taisteluvyöt M60 ja M85. Se täyttää sille asetetun tehtävän ja soveltuu asevelvollisuusarmeijan tarpeisiin, vaikka tst-liivi kantojärjestelmänä saattaakin olla joidenkin piirien näkökulmasta jo hieman vanhentunut konsepti.
 
Kiinnityslenkkeihin, joilla siis tasku kiinnitetään pals-lenkkeihin, ei tarvita välttämättä neppareita tai muita lukitsemia, riittää että nauhojen päät ovat oikeanmittaiset sekä jäykistettyjä päistä kuten ne ovatkin M/05:n taskuissa. Suurempi ongelma tässä on se että osa porukasta on vajakkeja, jotka eivät osaa kiinnittää taskuja oikein. Antaa hirvittävän vakuuttavan kuvan kun kriisinhallitsijalle on yksi lipastasku kiinni liivissä coca colalle väärin kiinnitettynä roikkumassa puoli irtonaisena sekä pals-lenkissä pari kuulakarkikynää...
 
Back
Top