PV:ssa tapahtuneita onnettomuuksia ja läheltä piti-tilanteita

Onhan Defenderi täys kuolemanloukku jos jotain sattuu. Ihme, että meni näinkin pitkään että joku kuoli. Autotyypillä on varmaan yks 30-40 onnettomuutta puolustusvoimissa, useampi kymmenen lievemmin loukkaantunutta ja useampi vakavammin, mitkä eivät kykene mihinkään. Sen jälkeen, kun meinasi kuolla 8 hengeä ympärimenossa, matkustaja määrä rajattiin neljään, ettei olisi niin kiikkerä ajaa tai menisi niin helposti ympäri kun vähänkin lipee tieltä. Mutta onhan toi sellanen kottero, että jos virhe tapahtuu, niin syytä olla onnea mukana. Nyt ei ollu.
EDIT uutinen. https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016080121987407
Joo tuolla Kalkun varikon huutokaupassa on joka vuosi myytävänä katon kautta ympäriajettuja Defenderejä. Ihmettelin jo vuosia sitten niiden tällaista ”tyyppivikaa”. Sääli että näin piti käydä. :(
 
Totta, Lantikan takatakapenkit ovat niitä sivuttain istuttavia ja niissä on vain lantiovyöt. Toisaalta käytettynä sekin estää matkustajia putoamasta autosta tai lentämästä edessä istuvien niskaan.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta selvittelee nämä kysymykset ja aikanaan julkaistaan raportti.

Näinhän se varmasti on, mutta eikö autohallin väen pitäisi pitää autot kunnossa ja raportoida vioista? Eikä niin, että vasta autoja luovutettaessa ryhdytään ihmettelemään.

Keltakilpiset autot katsastetaan ilmeisesti edelleen puolustusvoimien omin voimin?
Hard topissa kun sivuttain takana istuu ja katon kautta mennään ympäri niin siinä aika hidastuu kuulemma fraktaalitasolle. Voi nähdä tuurilla mm. auton tunkin tulevan naamaa kohti. Näin ainakin savanniolosuhteissa. Ei itsellä mutta kaveri sakemanni-Andreaksella kyllä. Kraapalehen veti leukaan.
 
Varsin mystinen, suoralla tiellä. Olikohan mustaa jäätä


Katso liite: 85865

Musta jää on yleensä ongelma pääasiassa mutkissa, suoraviivaisesti ajettaessa kitkakerroin saa olla hyvin lähellä suprajohtavaa jotta tien kaltevuus saa auton suistumaan tieltä. Ojaanajo suoralla tiellä johtuu lähes aina siitä, että kuljettaja on tehnyt jotain muuta, kuin ohjannut autoa, kuten näprännyt radiota tai kännykkää, tai kuten surullisen huomaamatta melkein kelle tahansa meistä voi käydä, vajonnut mikrouneen tai jopa tykkänään nukahtanut. Olen aika varma, että kyse on juurikin jälkimmäisestä, olen itsekin joskus havahtunut soran ropistessa oikeanpuoleisiin pyöräkoteloihin. Varsinkin jos takana on useamman yön harjoitus ja kylmästä ulkoilmasta on istahdettu lämpimään ja mukavaan autoon, alkaa keho rentoutua varsin salakavalasti.
 
Musta jää on yleensä ongelma pääasiassa mutkissa, suoraviivaisesti ajettaessa kitkakerroin saa olla hyvin lähellä suprajohtavaa jotta tien kaltevuus saa auton suistumaan tieltä. Ojaanajo suoralla tiellä johtuu lähes aina siitä, että kuljettaja on tehnyt jotain muuta, kuin ohjannut autoa, kuten näprännyt radiota tai kännykkää, tai kuten surullisen huomaamatta melkein kelle tahansa meistä voi käydä, vajonnut mikrouneen tai jopa tykkänään nukahtanut. Olen aika varma, että kyse on juurikin jälkimmäisestä, olen itsekin joskus havahtunut soran ropistessa oikeanpuoleisiin pyöräkoteloihin. Varsinkin jos takana on useamman yön harjoitus ja kylmästä ulkoilmasta on istahdettu lämpimään ja mukavaan autoon, alkaa keho rentoutua varsin salakavalasti.
Jos kuski on nukahtanut rattiin niin eipä ole kyydissä olleet hoitaneet hommiaan, kun mie johdin moottorimarssia teroitin kuskeille ja kyydissä oleville alikessuille että vieruskaveri pitää huolen että kuski ei nukahda.
 
Jos kuski on nukahtanut rattiin niin eipä ole kyydissä olleet hoitaneet hommiaan, kun mie johdin moottorimarssia teroitin kuskeille ja kyydissä oleville alikessuille että vieruskaveri pitää huolen että kuski ei nukahda.
Etupenkillä ei nuku KUKAAN. Tällä nyrkkisäännöllä on liikuttu kavereiden kanssa 20 vuotta…

… poikkeuksena vaimoke, hän saa nukkua koska samalla uinuu puhelias karjalaisuus.
 
En tiedä. Olen Defenderillä ajanut joskus paljonkin, mutta hissukseen, hiekkapoluilla ja melko tasaisessa maastossa. Onhan sen painopiste ylhäällä verrattuna Land Cruiseriin ja Hiluxiin. Lisäksi jälkimmäiset ovat mukavampia maantiellä. Ei kukaan halua ajaa Defenderillä matka-ajoa.

Silti on se ainakin minua nuorempaa porukkaa, joka somessa mesoo, että Defender on kamalin auto, millä on ajanut.
 
En tiedä. Olen Defenderillä ajanut joskus paljonkin, mutta hissukseen, hiekkapoluilla ja melko tasaisessa maastossa. Onhan sen painopiste ylhäällä verrattuna Land Cruiseriin ja Hiluxiin. Lisäksi jälkimmäiset ovat mukavampia maantiellä. Ei kukaan halua ajaa Defenderillä matka-ajoa.

Silti on se ainakin minua nuorempaa porukkaa, joka somessa mesoo, että Defender on kamalin auto, millä on ajanut.
Vähäinen kokemus Defenderistä, mutta allekirjoitan moitteet…

… saatana, meinasin turata ekassa talvimutkassa ojaan kun epähuomiossa junttasin paksun talvirukkasen ratin ja ikkunan/oven väliin jumiin. Mun sirot 43 kengät oli ahtaalla, sellainen normaali rento poljintanssi kyläautoilussa oli raivostuttavaa kaupungista puhumattakaan. Ja hieroja muuten tienasi, kun polkimet on oikealla, ratti vasemmalla ja kuski jossain niiden välisellä linjalla. Se on ehkäpä kamalin auto millä olen ajanut talvisella maantiellä ja taajamassa.

… maastossa sensijaan aivan käsittämättömän ihana työkalu.
Lyhyillä välityksillä, vähän kaasua tai jarrua antaen eteneminen hallitusti hankalassa maastossa, täydellistä. Yksinkertaista tekniikkaa, simppelit muodot joita paikata kotipajakorjauksin eikä omistaja murehdi pikkukolhuja. Muistaakseni joku suomalainen vuoriseikkailija totesi, että uuden Defenderin ostettuaan hän monotti jo autoliikkeen pihassa Lantikan kyljet lommolle, ettei rupea varomaan jatkossakaan…
 
Jos kuski on nukahtanut rattiin niin eipä ole kyydissä olleet hoitaneet hommiaan, kun mie johdin moottorimarssia teroitin kuskeille ja kyydissä oleville alikessuille että vieruskaveri pitää huolen että kuski ei nukahda.
Niin ja eihän kuskin tarvitse yölläkään unta kun ne vaan ajaa...
 
PV:n pitäisi myös päivittää nuo kuskien lepoajat ja -paikat järkeviksi. Nyt kun tarjotaan se 6h yhtenäinen lepo, niin se voi tarkoittaa yhtä lailla kuutta tuntia keskellä päivää märällä mättäällä ja yötä vasten pitäisi ajaa. Joo, train as you fight, mutta kyllä allekirjoittanut soisi ihan vain oman turvallisuuden vuoksi, että lepoaikaa pidennettäisiin ja lepopaikaksi olisi määritelty esim. lämmitetty kontti punkkineen. Valtaosalla harjoitusalueista on jo valmiiksi rakennuksia joihin tukeutua ja nukkumakonttien siirtäminen ei olisi iso panostus. 6h lepoaika vaihtelevissa olosuhteissa kuunnellessa kipinämikkojen säätöä ja tohinaa ympärillä, ei ole mitenkään päin nykytiedon mukaan riittävän palauttavaa lepoa. Etenkään, kun tämä väsymys ja kuormitus kertaantuu pidemmissä harjoituksissa.
 
PV:n pitäisi myös päivittää nuo kuskien lepoajat ja -paikat järkeviksi. Nyt kun tarjotaan se 6h yhtenäinen lepo, niin se voi tarkoittaa yhtä lailla kuutta tuntia keskellä päivää märällä mättäällä ja yötä vasten pitäisi ajaa. Joo, train as you fight, mutta kyllä allekirjoittanut soisi ihan vain oman turvallisuuden vuoksi, että lepoaikaa pidennettäisiin ja lepopaikaksi olisi määritelty esim. lämmitetty kontti punkkineen. Valtaosalla harjoitusalueista on jo valmiiksi rakennuksia joihin tukeutua ja nukkumakonttien siirtäminen ei olisi iso panostus. 6h lepoaika vaihtelevissa olosuhteissa kuunnellessa kipinämikkojen säätöä ja tohinaa ympärillä, ei ole mitenkään päin nykytiedon mukaan riittävän palauttavaa lepoa. Etenkään, kun tämä väsymys ja kuormitus kertaantuu pidemmissä harjoituksissa.
Harjoituksissa löytää kuskit, kun kuuntelee missä moottorilämmitin laulaa. En juuri ole nähnyt kuljettajaa joka osallistuu yhtään muuhun toimintaan joukon mukana, kuin auton ajoon.

Kuljettaja voi aina kieltäytyä ajotehtävästä, jos ei tunne olevansa ajokuntoinen . Vastuu ei ole yksin PV:lla.
 
Harjoituksissa löytää kuskit, kun kuuntelee missä moottorilämmitin laulaa. En juuri ole nähnyt kuljettajaa joka osallistuu yhtään muuhun toimintaan joukon mukana, kuin auton ajoon.

Kuljettaja voi aina kieltäytyä ajotehtävästä, jos ei tunne olevansa ajokuntoinen . Vastuu ei ole yksin PV:lla.
Minulla on muistikuva että lepoaikoihin suhtauduttiin asian edellyttämällä vakavuudella jo 80-luvulla. Ehkä tässä on henkilöihin ja varuskuntiin liittyviä eroja? Muistan kyllä myös sen että kuskit yrittivät jatkuvasti myös ratsastaa asialla ja luistaa muista hommistaan.
 
Minulla on muistikuva että lepoaikoihin suhtauduttiin asian edellyttämällä vakavuudella jo 80-luvulla. Ehkä tässä on henkilöihin ja varuskuntiin liittyviä eroja? Muistan kyllä myös sen että kuskit yrittivät jatkuvasti myös ratsastaa asialla ja luistaa muista hommistaan.
Juu kuski ei voi pistää edes kaminaan puita kun sen pitää levätä.
 
Defendereiden onnettomuuksia ja nimenomaan kaatumisia on ollut lukuisia (varmaan 30) niiiden hankinnasta saakka, painopiste on korkealla ja raideväli ja renkaat kapeat sekä jousitus löysä. PV:n kommentoijat olivat antaneet ihan virheellistä tietoa tältä osin. Likipiti tilanteista puhumattakaan.
 
Defendereiden onnettomuuksia ja nimenomaan kaatumisia on ollut lukuisia (varmaan 30) niiiden hankinnasta saakka, painopiste on korkealla ja raideväli ja renkaat kapeat sekä jousitus löysä. PV:n kommentoijat olivat antaneet ihan virheellistä tietoa tältä osin. Likipiti tilanteista puhumattakaan.
Jep jossain oli että 7-8 on tapahtunut viimesen 6-7 vuoden aikana. Ton verran tulee jo talvessa eka kuukautena, kun on liukasta. Millon ollaan ojassa nokka edeltä, perä edeltä, kyljellään, joskus jopa katollaan. Onneksi ne tapahtuu hiljaisissa vauhdeissa. Sit kovemmissa vauhdeissa päästäänkin uutisiin yms.
 
Jep jossain oli että 7-8 on tapahtunut viimesen 6-7 vuoden aikana. Ton verran tulee jo talvessa eka kuukautena, kun on liukasta. Millon ollaan ojassa nokka edeltä, perä edeltä, kyljellään, joskus jopa katollaan.
Kakarat eivät osaa ajaa. Sen tietää jokaisen ajotoimiston väki. Tosin sitä suuremmalla syyllä kannattaa hankkia helposti hallittavaa ja turvallista kalustoa.
 
Onko noissa PV maastureissa nastarenkaat?
Jos ajaa karkeakuvioisella kesä-maastorenkaalla mustalle jäälle niin se on helposti moro. Olen ajanut ja kumi luistaa herkästi. En ole huomannut uutisoinnissa kiinnitetyn huomiota renkaisiin.

Siinä ei ole tarpeen moittia Defenderiä muista syistä.Kesärenkailla luistelee kaikki merkit.

.
 
Onko noissa PV maastureissa nastarenkaat?
Jos ajaa karkeakuvioisella kesä-maastorenkaalla mustalle jäälle niin se on helposti moro. Olen ajanut ja kumi luistaa herkästi. En ole huomannut uutisoinnissa kiinnitetyn huomiota renkaisiin.

Siinä ei ole tarpeen moittia Defenderiä muista syistä.Kesärenkailla luistelee kaikki merkit.

.

Ainakin osassa on nastarenkaat. Muistaakseni joku upseeri kertoi lehtihaastattelussa, että turma-autossakin olisi ollut. Toki se selvinnee myöhemmin varmuudella, jos OTKES julkaisee aiheesta.
 
Onko noissa PV maastureissa nastarenkaat?
Jos ajaa karkeakuvioisella kesä-maastorenkaalla mustalle jäälle niin se on helposti moro. Olen ajanut ja kumi luistaa herkästi. En ole huomannut uutisoinnissa kiinnitetyn huomiota renkaisiin.

Siinä ei ole tarpeen moittia Defenderiä muista syistä.Kesärenkailla luistelee kaikki merkit.

.
Ainakin PorPr:n Deffuissa käytetään nastarenkaita ja vieläpä yleensä tuoreilla leimoilla olevia kotimaisia. Sen, oliko ne jo vaihdettu, eivät uutiset kertoneet.
 
Back
Top