Rajavartiolaitos sotatilanteessa

90-luvun lopulla Kainuun Sanomat uutisoi monesti kuinka Rajan varusmiehet treenasi jouha-juttuja.

Liekkö perinne vielä voimissaan
2003 kun Kajaanissa rajalla olin niin harjoittelimme ns. sodan uhan aikaista rajavartiointia. Meillä ei ainakaan jouha treenejä sinällään ollut. Skeenariot oli lähinnä sitä, että partion voimin rajan pinnassa tarkastettiin ja otettiin porukkaa kiinni. Jossain määrin tietenkin jouha jutut liippasi läheltä kun skenaarioissa saattoi olla useamman maalihenkilön porukoita mitä kiinni otettiin. Tilanteet hoidettiin puhuttelu, esittely, asia (käskytys) linjalla.
 
2003 kun Kajaanissa rajalla olin niin harjoittelimme ns. sodan uhan aikaista rajavartiointia. Meillä ei ainakaan jouha treenejä sinällään ollut. Skeenariot oli lähinnä sitä, että partion voimin rajan pinnassa tarkastettiin ja otettiin porukkaa kiinni. Jossain määrin tietenkin jouha jutut liippasi läheltä kun skenaarioissa saattoi olla useamman maalihenkilön porukoita mitä kiinni otettiin. Tilanteet hoidettiin puhuttelu, esittely, asia (käskytys) linjalla.

Itse olen kuullut ja lukenut lehdistä, että 90-luvulla oli pakolaistilanteiden hallintaa.

Esimerkiksi rajalle tullut pakolaisia busseilla. Ja kun pääsy Suomeen on estetty niin on tultu väkisin.

Ja harjoiteltiin tollaisia tilanteita.

En muista millaiset varusteet noilla kavereilla oli. Maalimiehet oli intin verkkareissa.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Back
Top