Rajavartiolaitos

Kasvokirjasta löysin.


Rajavartiolaitoksen erikoisjoukot ovat harjoitelleet kuluvien viikkojen aikana Pohjois-Suomessa osana Utin jääkärirykmentin johtamaa Northern Griffin 24 -harjoitusta. Erikoisrajajääkärikurssi on harjoitellut erä- ja selviytymistaitoja haastavissa talviolosuhteissa sekä valmistautunut alkavaan pitkäkestoiseen tiedustelu- ja vaikuttamistehtävään. Ammattihenkilöstön osalta 1. valmiusjoukkueen harjoituksessa kehitettiin kykyä toteuttaa operaatioita pohjoisella alueella yhteistoiminnassa muiden joukkojen ja viranomaisten kanssa.


417480706_788868509944256_1988111983796775891_n.jpg

417485453_788868516610922_1845169353903251522_n.jpg

418150441_788868556610918_6423548441840327101_n.jpg
 
MVX -hankkeen voittaja selvillä kesällä.



Rajavartiolaitoksen uusien lentokoneiden hankinta on edennyt neuvotteluihin kahden toimittajan kanssa. Toimitussopimus on tarkoitus solmia kesällä, ja koneet on määrä saada käyttöön vuosien 2026‒2027 aikana.


Laaja juttu myös päivän Hesarissa.

 
Viimeksi muokattu:
Jutussa ei mielestäni ollut mainintaa mitkä nämä kaksi jäljellä olevaa vaihtoehtoa ovat? Onko valistuneita arvauksia?
 
En nyt tiedä onko miten luotettavaa tietoa, mutta Rajan Lontoon kielisessä Wikissä todetaan että nämä pääsivät loppusuoralle:

- Cessna Citation Longitude
- Bombardier Challenger 650
- Dassault Falcon 2000MVX
Vanha tieto syyskuulta tilanteesta, jossa oli vielä 4 tarjoajaa mukana.
Hankkeessa on mukana kolme liikesuihkukonetyyppiä, jotka ovat kanadalainen Bombardier Challenger 650, ranskalainen Dassault Falcon 2000LXS ja yhdysvaltalainen Cessna Citation Longitude.
Mutta tuohon palaamalla voi todelta, kuinka aikataulu ryssittiin. Eli edes syyskuussa ei osattu arvioida asiaa joulukuuhun asti.
Hankkeen seuraavassa vaiheessa pidetään mahdollisesti toinen neuvottelukierros ja karsinta, minkä jälkeen toimitetaan lopullinen Final RFQ -tarjouspyyntö tähän vaiheeseen eteneville kandidaateille. Lopulliset tarjoukset on tarkoitus vastaanottaa loppuvuonna siten, että sopimus valitun toimittajan kanssa on mahdollista solmia vuoden 2023 loppuun mennessä.
Alkuperäisistä koneista on tippunut Cessna Citationin Latitude-versio, Embraer Praetor 600 ja Gulfstream G280.
Tämän artikkelin perusteella voisi arvioida, että tarjoajista ulkona on ainakin ELTA, ehkä myös Elbit.
ELTA Systems on toteuttanut Gulfstream G280 -valvontakoneen sekä Embraer 600 Praetor -liikesuihkukoneeseen toteutetun P600 AEW-valvontalentokoneen. Suomi ei tosin ole hankkimassa ilmavalvontatutkalla varustettua versiota. Niin ikään israelilainen Elbit Systems LTD on rakentanut valvontakoneita mm. Gulfstream G550-liikesuihkukoneisiin.
Dassaultille peukut pystyssä, saataisiin jännätä palstalla yhteistyötä ranskalaisten kanssa! ;)
 
Viimeksi muokattu:
Pitkähkö pätkä 28. huhtikuuta 2023 päivätystä uutisesta. Tuon perusteella prosessi etenee sensorivarustus edellä ja pari toimittajaa on tarjonnut asennusta kahteen eri konetyyppiin. Mielenkiintoisesti yhdeksästä neljään karsinnassa, ainakin minun nähdäkseni, ehkä tunnetuimmat firmat ovat pudonneet pois.

Neljän kilpailijan vaiheessa mukana näyttävät olleen sensoritoimittajat Field, L3Harris, Sierra Nevada ja ST Airborne System, jotka tarjosivat asennusta konetyyppeihin Challenger 650, Falcon 2000LXS, Citation Longitude. Mitä konetta kukin tarjosi selviää lainauksen toisesta kappaleesta.

"The MVX requirement—for an aircraft that can perform maritime and overland surveillance and environmental monitoring—was raised in 2019, with requests for information being sent to the industry in the following year. In April 2022 the government allocated a budget of €163 million ($179 million). Twenty-two potential suppliers responded to the request for information. In November 2022 the Raja announced that the MVX would be a business jet, naming the Bombardier Challenger 650, Cessna Citation Longitude, Dassault Falcon2000LXS, Embraer Praetor 600, and Gulfstream G280 as possible candidates.

At the same time, the number of suppliers was reduced to nine, comprising: Dassault Aviation (Falcon 2000LXS); Elbit Systems (Praetor 600 or Challenger 650); Elta Systems (G280); Field Aerospace (Challenger 650), General Dynamics Mission Systems-Canada (Challenger 650); L3Harris Technologies (Falcon 2000LXS), PAL Aerospace Ltd. (unknown); Sierra Nevada Corporation (Challenger 650); and ST Airborne Systems (Challenger 650 or Citation Longitude).

In late April 2023, the field was narrowed to four, comprising three U.S. companies (Field, L3Harris and Sierra Nevada) and Swedish supplier ST Airborne Systems."



rapcon-x_fbg_credit.jpeg
 
Rajavartijan ammatti kiinnostaa nykynuorisoa, toteaa Raja- ja merivartiokoulun rekrytoinnista vastaava upseeri. Taustalla lienee vaikuttaa Rajavartiolaitoksen saama medianäkyvyys itärajan tilanteen myötä.

 
Rajavartijan ammatti kiinnostaa nykynuorisoa, toteaa Raja- ja merivartiokoulun rekrytoinnista vastaava upseeri. Taustalla lienee vaikuttaa Rajavartiolaitoksen saama medianäkyvyys itärajan tilanteen myötä.

Meinasin juuri laittaa saman uutisen.

Itse arvelen, että raja ja poliisi kilpailevat osin samoista opiskelijoista. Kun rajalla opiskelu on ilmaista (ja siltä ajalta saa jopa päivärahaa), opinnot kestävät lyhyemmän aikaa ja jokaiselle taataan virka, niin vaaka kallistuu helposti rajan suuntaan niillä, joita molemmat ammatit kiinnostavat.
 
Meinasin juuri laittaa saman uutisen.

Itse arvelen, että raja ja poliisi kilpailevat osin samoista opiskelijoista. Kun rajalla opiskelu on ilmaista (ja siltä ajalta saa jopa päivärahaa), opinnot kestävät lyhyemmän aikaa ja jokaiselle taataan virka, niin vaaka kallistuu helposti rajan suuntaan niillä, joita molemmat ammatit kiinnostavat.

Poliisiksi haluavat käyvät läpi pitkäkestoisen ammattikorkeakoulun (Poliisiammattikorkeakoulu). RVL:n Raja- ja merivartiokoulu puolestaan kouluttaa nopeammin suoraan ammattiin. Koulutus on käsittääkseni käytännönläheistä. Teoriaan kuuluu mm. lainsäädäntö, voimankäyttö jne. Mutta muuten aika lailla käytäntö edellä mennään. Ja ymmärtääkseni opiskelijat pääsevät / joutuvat jo ennen valmistumista työharjoitteluun kovalle rajalle.

 
Poliisikoulun käyvät saavat AMK tutkinnon ja todistuksen ja rajakoulun käyvät saavat matkamuiston.

Se voi vaikuttaa joidenkin hakijoiden pohdintaan.
 
Rajalle pääsee myös 3 vuotisen kadettikoulun kautta, josta käteen jää kandidaatin paperit. Toki teoriaa on silloin koulussa enemmän, mutta muuten edut ovat vastaavat.
 
Nykyään on tosiaan yleisempää kuin ennen, että työuran aikana vaihdetaan ammattia jopa useita kertoja.

En tiedä, kuinka paljon jollekin alalle haluavat miettivät sitä, että kummasta koulutuksesta on enemmän hyötyä sitten kun haluaa vaihtaa unelma-ammatistaan johonkin toiseen. Joillekin voi toki olla merkittäväkin tekijä, mutta käsittääkseni poliisin ammattiin pyrkivien määrän laskua on selitetty mm koulutuksen pidentymisellä ja muuttumisella maksulliseksi.

Itse ajattelen niin, että aikaisempi noin 12 kk + työharjoittelu + noin 6 kk kestävä koulutus oli aivan riittävä (ja sellaisenaankin oli kansainvälisesti vertailtuna varsin pikä); tai sanotaan niin että en oikein tiedä, mitä koulutuksen pidentyminen on käytännössä tuonut lisää. Varsinkin kun olen käsittänyt että koulutus on teoreettisempaa, ja käytännön harjoitukset perustuvat enemmän itseoppimiseen kuin ennen. Vielä kun opintojen takia pitää ottaa opintolainaa niin monella voi realismi tulla vastaan.

En pidä opiskeluja sinänsä turhana, mutta mielestäni tämä poliisin peruskoulutuksen muuttuminen AMK-tasoiseksi ei ole käytännön tasolla oikein hyvä juttu. Pikkuisen erilaista porukkaa tulee koulusta pihalle kuin ennen, mutta toki yksittäiselle poliisimiehelle on tehty helpommaksi vaihtaa alaa opintojen jälkeen.
 
Hallituksella jotain suunnitelmaa suoda Rajavartiolaitokselle valtuudet havaita, paikantaa, tunnistaa, yksilöidä ja seurata spektrin radiotaajuista säteilyä. Eittämättä oleellista nykypäivänä, oikeastaan ihmetyttää miksi lainsäätäminen on näinkin pitkään viipynyt.

 
"Radioteknistä valvontaa voitaisiin käyttää myös hädässä tai välittömässä vaarassa olevan henkilön paikantamiseksi."

Tätähän voidaan tehdä /tehdään jo nykyäänkin.
 
Back
Top