Huhta
Greatest Leader
Suomella on ollut jo lähemmäs 20 vuotta otsikon mukaisia lennokkeja käytössään. Lennokkihan on alkujaan israelilaisen IAI:n ja sveitsiläisen RUAG:n yhteishanke, jolla on nähtävästi häivytetty teknologian todellinen alkuperä samaan tapaan kuin Eurospikesta on häivytetty Spiken israelilainen alkuperä.
Maavoimilta lainatut perustiedot Rangerista spoilerin takana.
Ranger -lentotiedustelujärjestelmä
Käyttö
Ilmatorjunta-lehdessä on Rangerista juttu, josta käy ilmi, että lentotiedustelujärjestelmiä on hankittu kaksi kappaletta, joista jälkimmäinen n. vuonna 2005. Siinä kerrotaan myös, että hyötykuorma kykenee yleistunnistuksiin jopa yli 50 km etäisyydeltä. Lisäksi ensimmäisen järjestelmän tilauksesta kerrotaan seuraavaa:
Air Force Technologyn mukaan Suomi tilasi 20 miljoonalla dollarilla kolme järjestelmää Ranger-lennokkeja vuonna 1999 ja ensimmäinen UAV toimitettiin 2001. Kolme järjestelmää lienee väärä tieto, sillä israelilainen Rangerista kertova sivu kertoo Suomen tilanneen vain yhden järjestelmän ja kahden muun olleen optioita, mutta 20 miljoonaa dollaria lienee ollut ensimmäisen järrjestelmän hinta. Ihan halvasta hankinnasta ei siis ollut kyse, etenkään kun myöhemmin käytettiin toinen optioista.
Nyt lennokit alkavat kuitenkin pikku hiljaa vanhentua. Esimerkiksi muutaman vuoden Suomea aiemmin omansa hankkinut Sveitsi operoi 24 Rangeria ja korvaa omiansa parhaillaan israelilaisen Elbitin valmistamalla Hermes 900 -lennokilla, joka voitti tarjouskilpailussa IAI:n Heronin (1, 2, 3, 4). Ilmoitettu hinta, 250-280 miljoonaa dollaria kuudesta lennokista, kuulostaa kuitenkin kovalta. Tosin lennokin sensorit lienevät ihan eri tasoa, ml. elektronisen tiedustelun ja viestitiedustelun sensorit sekä SAR-tutka.
Onnettomuuksiakin on sattunut muutama. 2012 tuhoutui yksi Ranger ja tänä keväänä toinen lennokki putosi Niinisalossa. Sikälikin Suomella saattaisi siis olla painetta hankkia uusia/lisää keskiraskaita lennokkeja, vaikka Orbiter II ehkä joiltakin osin paikkaakin Rangeria.
Vaikuttaako Sveitsin luopuminen järjestelmästä myös Suomeen ja millä aikataululla Suomi korvaa Rangerit? Onko mahdollinen korvaaminen sidottu HX-hankkeeseen ja sen yhteydessä mahdollisesti tarjottaviin lennokkeihin? Näettekö, että lennokin aseistaminen tulisi kysymykseen? Tällaiselle suorituskyvylle voi nähdä käyttöä esimerkiksi harmaan vaiheen vastaerikoisjoukkotoiminnassa.
Maavoimilta lainatut perustiedot Rangerista spoilerin takana.
Ranger -lentotiedustelujärjestelmä
Käyttö
- Tiedustelu
- Valvonta
- Maalinosoitus
- Max lentoonlähtöpaino 275 kg
- Siipiväli 5,7 m
- Pituus 4,6 m
- Normaali nopeusalue 111-194 km/h
- Max nopeus syöksyssä 240 km/h
- Lakikorkeus n. 4500 m
- Polttoainekulutus 10 l/h
- Toiminta-aika n. 5 h
- Moottorin teho 42 hv
- Hyötykuormana on optinen sensori, jossa on yhdistettynä videokamera ja - nauhuri sekä lämpökamera
- 6 x Ranger-UAV (Unmanned Aerial Vehicle)
- Maavalvonta-asema
- Erillinen antenniyksikkö
- Kuvavastaanotin
- Maakalustosarja
- Huolto- ja ylläpitovälinesarja
- Lisäksi Suomesta on hankittu katapultti, sääasema sekä kenttäsähköverkko.
Ilmatorjunta-lehdessä on Rangerista juttu, josta käy ilmi, että lentotiedustelujärjestelmiä on hankittu kaksi kappaletta, joista jälkimmäinen n. vuonna 2005. Siinä kerrotaan myös, että hyötykuorma kykenee yleistunnistuksiin jopa yli 50 km etäisyydeltä. Lisäksi ensimmäisen järjestelmän tilauksesta kerrotaan seuraavaa:
Hankintapäätöksen mukainen ensimmäisen järjestelmän tilaus muodosti seuraavat kokonaisuudet: Kuusi
miehittämätöntä ilma-alusta (UAV), kuusi hyötykuormaa, ohjausasema (GCS), erillinen antenniyksikkö (RCT), katapultti, kaksi automaattisen laskeutumisen sensoria (RAPS), kaksi siirrettävää kuvavastaanotinta (MRU), A ja B -tason huoltojärjestelmä, koulutussimulaattori (OPT) sekä järjestelmäkoulutus. Näiden lisäksi hankittiin kotimaisin hankinnoin mm. tukikohdan maakalustoa.
Air Force Technologyn mukaan Suomi tilasi 20 miljoonalla dollarilla kolme järjestelmää Ranger-lennokkeja vuonna 1999 ja ensimmäinen UAV toimitettiin 2001. Kolme järjestelmää lienee väärä tieto, sillä israelilainen Rangerista kertova sivu kertoo Suomen tilanneen vain yhden järjestelmän ja kahden muun olleen optioita, mutta 20 miljoonaa dollaria lienee ollut ensimmäisen järrjestelmän hinta. Ihan halvasta hankinnasta ei siis ollut kyse, etenkään kun myöhemmin käytettiin toinen optioista.
Nyt lennokit alkavat kuitenkin pikku hiljaa vanhentua. Esimerkiksi muutaman vuoden Suomea aiemmin omansa hankkinut Sveitsi operoi 24 Rangeria ja korvaa omiansa parhaillaan israelilaisen Elbitin valmistamalla Hermes 900 -lennokilla, joka voitti tarjouskilpailussa IAI:n Heronin (1, 2, 3, 4). Ilmoitettu hinta, 250-280 miljoonaa dollaria kuudesta lennokista, kuulostaa kuitenkin kovalta. Tosin lennokin sensorit lienevät ihan eri tasoa, ml. elektronisen tiedustelun ja viestitiedustelun sensorit sekä SAR-tutka.
Onnettomuuksiakin on sattunut muutama. 2012 tuhoutui yksi Ranger ja tänä keväänä toinen lennokki putosi Niinisalossa. Sikälikin Suomella saattaisi siis olla painetta hankkia uusia/lisää keskiraskaita lennokkeja, vaikka Orbiter II ehkä joiltakin osin paikkaakin Rangeria.
Vaikuttaako Sveitsin luopuminen järjestelmästä myös Suomeen ja millä aikataululla Suomi korvaa Rangerit? Onko mahdollinen korvaaminen sidottu HX-hankkeeseen ja sen yhteydessä mahdollisesti tarjottaviin lennokkeihin? Näettekö, että lennokin aseistaminen tulisi kysymykseen? Tällaiselle suorituskyvylle voi nähdä käyttöä esimerkiksi harmaan vaiheen vastaerikoisjoukkotoiminnassa.