Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Rasitusvammat ja niistä palautuminen

Viestiketju osiossa 'Liikunta ja sotilasurheilu' , aloittaja Touhottaja, 11.03.2012.

  1. Umkhonto

    Umkhonto Majuri

    Liittynyt:
    30.04.2010
    Viestejä:
    1,333
    Tykkäykset:
    1,789
    Pisteet:
    156
    Minulla oli marssimurtuma jalkapöydässä joskus AUK:in aikana mutta ei siihen kyllä mitään buranaa ja pohjallisia kummempaa hoitoa muistaakseni saanut. Parani aikanaan eikä enää sen jälkeen vaivannut. Oli varmaan ns. helppo case ja havaittiin varhaisessa vaiheessa koska ei siitä kummempaa haittaa ollut kuin kipua askeltaessa.

    http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00771
     
    Viimeksi muokattu: 23.02.2017
    JR49 tykkäsi tästä.
  2. Mainos Google AdSense



  3. vastarannankiiski

    vastarannankiiski Kapteeni

    Liittynyt:
    05.01.2017
    Viestejä:
    504
    Tykkäykset:
    618
    Pisteet:
    76
    Jos kliinisesti tutkii ja arvioi "työdiagnoosia" niin paljon perustuu muiden vaivojen poissulkuun ja erilaisten todennäköisyyksien arviointiin. Lääkäristä vasta saa kunnon tutkimusten jälkeen oikean diagnoosin. Toivottavasti.



    Tässä yksi keino jolla voi itse kokeilla erottaa marssimurtumaa penikkataudista, jos kipu on säären alueella.

    Vetää sormia painaen kipeällä alueella sääressä hitaasti alhaalta ylös tai ylhäältä alas. Jos painon seurauksena tuntuu kipua laajalla alueella, löydös viitta omasta mielestäni penikkatautiin koska lihasaitio on pinkeänä suuremmalta alueelta. Jos kipu tuntuu tarkasti painaen yhdessä kohdassa pienemmällä alueella, viittaa se marssimurtumaan koska kipu tuntuu syntyneen murtuman kohdalla.

    Tuntuuko muuten hänellä kipu jatkuvasti vai ainoastaan rasituksessa? Jatkuva kipu ilman merkittävää kuormaa ja rasitusta kuullostaisi omiin korviin rasitusmurtumalta. Vasta rasituksessa ja kuormattuna ilmenevä kipu enemmän penikkataudilta, etenkin jos kipu ilmenee laajalla alueella sääressä, hieronta kipualueella tuntuu auttavan akuutissa tilanteessa ja se helpottaa muutenkin rasituksen loputtua melko nopeasti levossa.

    Penikkatautia voi kokeilla lisäksi hoitaa kunnollisilla kompressiosukilla, toisinaan auttaa toisinaan sitten pahentaa rasitusoiretta. Itselläni aikanaan auttoi kun vaivaa ilmeni juostessa säären ulkosyrjillä ja vaiva katosi nopeasti. Mutta nyt kun on kokeillut naruhyppelyä satunnanisesti niin penikkatautia ilmenee säären sisäsyrjällä. Kylmä-kuuma hoitoja voi myös kokeilla penikkatautiin ja monet saavat siitäkin apua. Jos aliupseerintaimi on taustaltaan kestävyysurheilija urheilulukiosta, olettaisin että jalat ja jalkojen lihakset lihasaitioineen ovat niin hyvässä kunnossa että penikkatautia pitäisin hänellä epätodennäköisenä, mutta kaikki on toki mahdollista varsinkin jos nyt joutuu kuormaa paljon kantamaan reippaillessaan.

    EDIT: Mies vai nainen?
     
    Viimeksi muokattu: 23.02.2017
    Fremen ja JR49 tykkäsivät tästä.
  4. letkuspede

    letkuspede Majuri

    Liittynyt:
    18.12.2014
    Viestejä:
    1,018
    Tykkäykset:
    1,075
    Pisteet:
    156
    Yleisesti rasitusvammoihin auttaa parin viikon lepo, jos ei mene ohi niin sitten parista kuukaudesta puoleen vuoteen. Fysiotreenit tähän päälle. Suosittelen ensihätään kokeilemaan aina lihasten/lihaskalvojen rollausta ja rentouttamista. Itselläni vuosia kestäneet vaivat kadonneet silmänräpäyksessä!

    Tämmöisen löysin pikaseen, eli tiedätte mistä kyse! Hankkikaa pehmeä tuollainen, nimittäin jos rullailee liian kovalla, niin lihaskalvot saattavat kiristyä entisestään. Tämä tekee hyvää pienen lämmittelyn jälkeen, juuri ennen lenkkeilyä, lihakset huomattavasti elastisemmat, eikä tunnu kireyttä.


    Edit:

    Ilman tuota rullaa:

    Tehkää isoja ja laajoja liikkeitä käsillä ja jaloilla palloniveliä aktivoimalla, jalat hoituu selinmakuulla, vatsalihakset saavat samalla treeniä ja käsillä uintiliikettä kuivaharjoitteluna eteen- ja taakse päin (kroolaus).

    Tässä muutami vinkkejä, jotka saattavat auttaa yllättäviinkin ongelmiin ja ovat todella kevyitä tehdä!

    Saa suorittaa ;)

    Edit2:

    Aina riippuen kivun laadusta, niin täytyy osata löytää siihen kytköksissä oleva triggerpiste.. rollatessa kipua tai arkuutta. Monesti riittä että oikeaa pistettä ja sen lähialuetta hieromalla noin minuutin verran, niin kipu saattaa kadota täysin.
     
    Viimeksi muokattu: 07.03.2017
    JR49 ja Fremen tykkäsivät tästä.

Jaa tämä sivu