Red Flag 2018

Ruotsalaiset olivat mukana jo vuonna 2006.


Mielenkiintoista kuninka monta yöpymistä tekivät matkalla. Alussa kerrotaan että matka kesti viisi päivää. Lopussa kerrotaan että oli välilaskut paikoissa: Skotlanti, Islanti, Grönlanti ja Kanada.

Hesarissa oli grafiikka joka näytti että Hornetien lyhyin reitti olisi ollut pohjoisnavan yli. Ilmeisesti ei valittu, koska pelastusresurssit ovat hieman ohuenlaisia sillä reitillä.
 
Viimeksi muokattu:
Wikipedia:
Tekniset tiedot (F/A-18C/D)
  • Lentomatka: 3 700 km lisäsäiliöiden kanssa korkealla, 740 km hävittäjätehtävä; noin 1 000 km rynnäkkötehtävä
  • Siirtolentomatka: 3 330 km

Suomesta Islannin yli suoraan tuonne Bangorin lentotukikohtaan Maineen noin 6000km. Bangorista Alaskaan noin 5000km.
Jos koneet lentää hävittäjätehtävä varustuksessa niin tuo 17 kertaa pitänee paikkaansa. Normaali siirtolento voisi mennä yhdellä tankkauksella per siivu.

Harjoituksesta kyse niin voihan sen siirtolennon käyttää tankkauksien harjoitteluun.

Tuo 740 km hävittäjätehtävässä täytyy tarkoittaa taistelutehtävää, jossa ei säästellä. Pelkkä ohjusaseistus nyt ei liene noin radikaalisesti lisää kulutusta? Tuossahan ollaan jo aika tiukilla lentomatkan suhteen jos lähdetään vaikka Tampereelta häätämään itärajalla olevia vihulaisia.
 
Tuossa Helsingin Sanomien jutussa kerrotaan myös näin:

Osa harjoituksissa käytettävästä materiaalista lähti merirahtina jo heinäkuussa. Loput lennätetään isolla C-17-kuljetuskoneella Alaskaan.

Kuvaa harjoituksen "massiivisuutta". Hiukan eri meininki kuin perinteisessä Ruska-harjoituksessa :eek:
Onneksi meillä on "oma" C-17 :cool:



Tai no kiintiövuokrahan meillä on niistä
 
Tuo 740 km hävittäjätehtävässä täytyy tarkoittaa taistelutehtävää, jossa ei säästellä. Pelkkä ohjusaseistus nyt ei liene noin radikaalisesti lisää kulutusta? Tuossahan ollaan jo aika tiukilla lentomatkan suhteen jos lähdetään vaikka Tampereelta häätämään itärajalla olevia vihulaisia.
Mielenkiintoinen havainto. Itselläni on aika heikko tietämys ilmavoimista. Ois mielenkiintoista lukea joltakulta tietäjältä kommenttia tähän.
Tietysti jos Hornet ei itärajalta palaakkaan takas Tampereelle vaan jonnekkin itäiseen tukikohtaan.
 
Tuo 740 km hävittäjätehtävässä täytyy tarkoittaa taistelutehtävää, jossa ei säästellä. Pelkkä ohjusaseistus nyt ei liene noin radikaalisesti lisää kulutusta? Tuossahan ollaan jo aika tiukilla lentomatkan suhteen jos lähdetään vaikka Tampereelta häätämään itärajalla olevia vihulaisia.

Mielenkiintoinen havainto. Itselläni on aika heikko tietämys ilmavoimista. Ois mielenkiintoista lukea joltakulta tietäjältä kommenttia tähän.
Tietysti jos Hornet ei itärajalta palaakkaan takas Tampereelle vaan jonnekkin itäiseen tukikohtaan.

Hävittäjien polttoaineen kulutus ja kantama ja lentoaika vaihtelevat valtavan paljon tilanteesta riippuen. Lentonäytöksessä polttoaine kulutetaan alle 10 min aikana.

Siksi noita eri tietoja ilmoitetaan usealla eri tavalla. Kuten tuossa oli tehty.

Oleellista on ymmärtää, että 3.000 km on suoraa lentoa korkealla. 740 on edestakainen matka, eli yhteensä 1500 km.

Tehtävä itärajalle hoituu siis kyllä hyvin.
 
Siellä tehdään Tompasta ja muista Top Gunin pojista silppua, kun Fennit pääsee näyttämään osaamistaan. Onkohan jenkit yhtä huonoja häviäjiä kuin hurrit jotka kitisi suomalaisten isommasta ohjusmäärästä.
 
Vähän vanhaa uutista, mutta itse huomasin vasta.

Red Flagin lisäksi Suomi harjoittelee US Air Forcen kanssa kahdenkeskisesti ennen ja jälkeen Red Flagin (yhteensä 15 pv Red Flagin lisäksi). Ilmavoimat ottaa vierailusta kaiken irti (y)

Kaluston puolesta olisi toivonut F-35:n olleen mukana.

https://ilmavoimat.fi/en/article/-/...at-red-flag-harjoitukseen-alaskaan-lokakuussa

Finland will deploy six F/A-18 Hornet multirole fighters to the exercise.

The adversary forces are made up of the U.S. Air Force’s aggressor unit which emulates the aircraft and tactics of the technologically advanced opponent. The aggressor unit operates with F-15 Eagle and F-16 Fighting Falcon fighters as well as jamming aircraft. The adversary also employs simulated air defence systems in the exercise.

n addition to RED FLAG-Alaska 19-1 (4 to 19 Oct 2018), the Finnish Air Force will participate in the Distant Frontier 1 and Distant Frontier 2 exercises held in Alaska before (24 Sept to 3 Oct 2018) and after (22 to 26 Oct 2018) Red Flag bilaterally with the U.S. Air Force.

RED FLAG-Alaska 19-1 will see, in addition to the Finnish F/A-18 Hornet multi-role fighters, United States Air Force F-16 Fighting Falcons, A-10 Thunderbolt II ground-attack aircraft, AWACS aircraft and tankers as well as United States Navy EA-18G Growler airborne electronic warfare attack aircraft, United States Marine Corps F/A-18D Hornet multi-role fighters and also Republic of Korea Air Force F-15K Slam Eagle multi-role fighters.
 
http://www.lentoposti.fi/uutiset/il...nuntaina_alaskaan_red_flag_harjoitusta_varten

Red Flag Alaska -ilmasotaharjoitukseen Yhdysvalloissa osallistuvat Ilmavoimien Hornetit ovat laskeutuneet Eielsonin lentotukikohtaan sunnuntaina 23. syyskuuta aamuyöllä Suomen aikaa. Matka alkoi Kuopiosta torstaina. Harjoitukseen osallistuu kuusi F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää.
Hornetit lensivät Alaskaan Mainen osavaltiossa sijaitsevan Bangorin lentoaseman kautta ilmatankkauskoneiden tukemana. Rahtia siirrettiin Karjalan lennostosta Alaskaan Yhdysvaltain ilmavoimien (USAF) Boeing C-17 Globemaster III -kuljetuskoneen tukemana.
 
Nyt on kyllä niin poliittisesti epäkorrekti harjoitus, että oikein virnistyttää :D Maaliosaston F-15 Eaglet maalattu venäläiseen kuosiin punatähtiä myöten.

Katso liite: 24231
Hää hää meidän pilotit reenaa punatähtistä vihulaista vastaan ja poliisin perkeleet ratsaa rys... Eikun venäläisten huvilat. Nyt täälläkin seisotaan juhlavasti asennossa. :) @Myrskyhiiri
 
Hää hää meidän pilotit reenaa punatähtistä vihulaista vastaan ja poliisin perkeleet ratsaa rys... Eikun venäläisten huvilat. Nyt täälläkin seisotaan juhlavasti asennossa. :) @Myrskyhiiri

Tosin tuo punatähti taitaa olla vain ilmanottoaukon suojissa - ei kai kehdata ilmaan nousta niillä tunnuksilla. En tiedä, olisiko se laitontakin (siIs USAF koneen lentää Venäjän tunnuksissa)
 
http://www.lentoposti.fi/uutiset/re...kassa_ensi_kertaa_f_22_raptor_h_iveh_vitt_j_t

Red Flagin suomalaishornetit kohtasivat Alaskassa ensi kertaa F-22 Raptor -häivehävittäjät

Suomen Ilmavoimien F/A-18 Hornet -hävittäjät valmistautuvat lokakuun alussa käynnistyvään Red Flag Alaska 19-1 -harjoitukseen.
Eielsonin lentotukikohtaan 23. syyskuuta saapuneet Hornetit lensivät jo yhdessä USAF:n F-22 Raptor -ilmaherruushävittäjien kanssa osana Distant Frontier 1 -harjoitusta.


Suomen Hornetit lensivät Distant Frontier 1 -harjoituksessa yhdessä Yhdysvaltain Ilmavoimien (USAF) Lockheed Martin F-22 Raptoreiden kanssa. Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen kerta, kun Suomen Ilmavoimien Hornetit toimivat niiden kanssa.

Vuonna 1997 ensilentonsa tehneen konetyypin on useissa yhteyksissä mainittu olevan jopa maailman paras hävittäjä. Raptor on häiveominaisuuksilla ja suunnattavilla suihkusuuttimilla varustettu ketterä ilmaherruushävittäjä, joka hyödyntää sensorifuusiota.

F-22 kykenee lentämään ääntä nopeammin ilman jälkipolttoa (ns. Super Cruise). Ilmataistelykyvyn lisäksi se kykenee iskemään tarkasti myös maakohteisiin rungon sisäpuolella kuljetettavalla asekuormallaan.
Kohonneiden kustannuksien takia Locheed Martinin valmistamia F-22 Raptoreita rakennettiin koelentokoneet mukaan lukien vuosina 1996 - 2005 ainoastaan 195 kappaletta. Tyypin ainoa käyttäjä on Yhdysvallat, joka saavutti niillä täyden operatiivisen kyvyn vuonna 2008. Hävittäjää on kuvailtu erinomaiseksi kaikilla osa-alueilla.
Siirtolennoilla sekä ei-operatiivisissa tehtävissä Raptor-häivehävittäjät varustetaan väliaikaisesti ulkopuolisilla tutkaheijastimilla. Siten koneiden todellinen tutkaheijastuspinta-ala ei paljastu ulkopuolisille tarkkailijoille.

Heijastimet olivat käytössä myös Raptorien lentäessä Ilmavoimien Hornet-hävittäjien kanssa Alaskassa. Otsikkokuvassa F-22:n tutkaheijastin näkyy vaaleana pisteenä koneen rungon alapuolella.
Vastaavia tutkapinta-alaa lisääviä heijastimia (ns Lüneburgin linssi) käytetään myös Lockheed Martin F-35 Lightning II -hävittäjissä silloin kun ne lentävät ilmatilassa, jota ulkopuoliset voivat seurata tutkillaan. Kuvassa yllä yksi neljästä heijastimesta näkyy kohoumana F-35-koneen sivuvakaajan edessä.

USAF:n F-22 Raptorit ovat aiemmin vierailleet myös Euroopassa, kun hävittäjiä on ollut sijoitettuna NATO:n Spangdahlemin tukikohtaan Saksassa. Raptorit harjoittelivat elokuussa mm. Norjan Ilmavoimien F-35A -koneiden kanssa.
 
Back
Top