Reppu / Rinkka sotilaskäyttöön

Sissimuonapakkaukset oli ainakin aikoina kun itse armeijassa olin melko suuria ja tilaavieviä. Itse kuivaamalla varmasti säästäisi paljon tilaa hernekeittopurkkien kanniskelun sijaan.
 
Hommasitko? Kokemuksia?
Jääkäri XL tuli viime kesänä itselleni hommattua parille vaellukselle, oli kyllä paras rinkka mitä olen kantanut (oli toisaalta myös ensimmäinen putkirunkoinen). Ehkä ne sivussa olevat avoimet taskut säkin alaosassa voisivat olla vähän korkeampia, mutta kyllä sinne kirveen lisäksi hyttysmyrkyt, käsidesit ja vessanpaperirulla mahtui sekaan silti ihan hyvin eivätkä pursunneet sieltä itsestään ulos. Se roll-top sulku on kätevä, saa helposti pakattua todella tiiviiksi ja kiristeltyä vähän joka suunnasta hihnoilla, niin ei hölsky turhaan mikään.

Sissimuonapakkaukset oli ainakin aikoina kun itse armeijassa olin melko suuria ja tilaavieviä. Itse kuivaamalla varmasti säästäisi paljon tilaa hernekeittopurkkien kanniskelun sijaan.
Retkimuonat on aika kovia, keität vaa vedet, heität pussiin ja annat muhia siellä hetken ja syöt suoraa pussista. Tartte trangiassa hämmentää mitää. Tuli noilla elettyä varmaan yli 30 päivää viime vuonna. Viikon annos nytkin pakattu yli jäänneistä just-in-case, jos tulee lähtö niin ei pääse ainakaan nälkä heti yllättämään. Blå Bandia ite suosinut noissa safkoissa, vaikka on muutkin ollut ihan hyviä mitä ollut. Kaikki pastat lihalla -setit olleet poikkeuksetta omaan makuun. Kanariisipadat yms maistuneet myös hyvin, joissa enemmän ollut kasviksia. Tai ainakin jotain vihertävää seassa. Kalliitahan nuo on (keskimäärin varmaan 9€/annos), mutta toisaalta päiväystä kai saa vähän safkasta riippuen melkein 5 vuoden päähän, jos alkaa kaupassa valikoimaan.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Mä olen tällä hetkellä päätynyt seuraavanlaiseen ratkaisuun.

Berghaus rinkka
- Tukikohtavarustus.

Savotta Jääkäri S
- Yhdistelmä laajennettua päiväreppua ja nk. 3 Day Packia. Tässä kulkee omat kamat jopa 72h taistelutoimintaan asti ja tilaa on luonnollisesti vielä ryhmäkohtaiselle tavaralle.

Savotta 202
- Kulkee tyhjänä yllämainitussa ja käyttötarkoitus on ennen kaikkea viuhkapanosten ja kylkimiinojen siirtämisen helpottaminen. Soveltuu myös moneen muuhun, mutta ajatuksen ydin on kevyt ja vähän tilaa vievä, mutta Alkon muovipussia kestävämpi selässä kannettava ja siten aseen käytön mahdollistava kantolaite, jolla saa siirrettyä epäergonomisia asioita ilman, että tarvitsee välttämättä kantaa ylläkuvattua reppua uran varteen tai etumaastoon. On myös paljon kivempi tapa kantaa esim PKM konekiväärin isoa kannua taistelussa kuin mikään nahkahihnaroikottelu jos vaikka sille on tarvetta.

Sioen PC:n reppumoduuli
- Lähtökohtaisesti juomarakkotasku, mutta tarpeen vaatiessa toimii iskuosastossa heitteiden ja lisälippaiden kuljettamiseen.

Tehtävä kaiketi jotain samankaltaista kuin Ukrainassa aluepuolustusjoukoilla. Aika näyttää ja naapuri sen määrittää lopulta. Olen pyrkinyt ajattelemaan asiaa moniulotteisesti fakkiutumatta yksittäiseen osa-alueseen, koska tilanne määrittää kuitenkin realiteetit ennakkosuuunnitelmista riippumatta.

Hyvin koulutettu JVAU voi päätyä vaikka millaiseen ympäristöön olosuhteiden muuttuessa eli toimintaympäristö ja tehtävä voi vaihdella oman alueen tsekkarista vihollisen syvyydessä tapahtuvaan hajautettuun taisteluun ja päätyä lopulta Äänislinnassa pidettävään voitonparaatiin.
 
Savotta Jääkäri S
- Yhdistelmä laajennettua päiväreppua ja nk. 3 Day Packia. Tässä kulkee omat kamat jopa 72h taistelutoimintaan asti ja tilaa on luonnollisesti vielä ryhmäkohtaiselle tavaralle.
Miten oot saanut tuohon kaiken mahtumaan, itelle M05 reppu, pieni, meinaa loppua kesken 😁
 
Miten oot saanut tuohon kaiken mahtumaan, itelle M05 reppu, pieni, meinaa loppua kesken 😁
Lisäämällä ulkoisia taskuja eli tilaa ja valitsemalla varusteet mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman monikäyttöisiksi.

Paljonhan riippuu siitä mitä kaikkea reppuun pakkaa ja miten tarkoituksenmukaista mitäkin on pakata millekin varuskehälle missäkin tehtävissä. Ei varmasti ole olemassa yhtä ratkaisua, joka olisi kaikkiin tehtäviin kaikkina vuodenaikoina optimi.

Tämä mun ratkaisu ei ole suinkaan optimoitu yhteen tiettyyn tehtävään saati RA harjoituksiin eikä sillä kyetä säilyttämään toimintakykyä, vaan ainoastaan hidastamaan sen vääjäämätöntä vähenemistä. Vaikka mulla olisi täysi kenttävarustus tässä, niin sekään ei riittäisi toimintakyvyn säilyttämiseen ellei ole aikaa kunnon lepoon ja henkilökohtaiseen huoltoon.

Mä olen tätä arvioinut siitä lähtökohdasta, että tuo 72 h aikajänne minkä pysyn ainakin jossain määrin toimintakykyisenä ilman varsinaista kunnon lepoa olisi pahimmillaan melko intensiivinen ja lepoaikaa on parhaimmillaankin tosi vähän jos sitäkään ja luonnollisesti huonoissa oloissa sekä rasitus muutenkin kovaa. Toisaalta taas matalan kuormituksen lyhytkestoisessa tehtävässä varustus on jopa liiankin runsas.

Mitä kaikkea sulla on M05 pikkurepussa ja mihin toimintaympäristöön ja mille aikajänteellä sen varustus on tarkoitettu?
 
Mitä kaikkea sulla on M05 pikkurepussa ja mihin toimintaympäristöön ja mille aikajänteellä sen varustus on tarkoitettu?
Suurin piirtein se mitä PV jakaa viikonloppua varten, majoitusvehkeet mukaanlukien.

Se mikä sen turvottaa on muona ja talvikamppeet. Kesällä muona sama, muttei talvikampetta. Silloin menee ihan ok, mutten usko että pienempään menisi.

Mulla siis aikajänne pitkä ja olot mukavat, kunhan vettä ja ruokaa saa lisää pari kertaa viikossa. Mukavuudet ja vara-varanvara on mahdollista slimmata pois ja nopeuttaa kurjuuden alkamista. Monesti harjoituksen jälkeen totean "etten tuotakaan tarvinnut".
 
Suurin piirtein se mitä PV jakaa viikonloppua varten, majoitusvehkeet mukaanlukien.

Se mikä sen turvottaa on muona ja talvikamppeet. Kesällä muona sama, muttei talvikampetta. Silloin menee ihan ok, mutten usko että pienempään menisi.

Mulla siis aikajänne pitkä ja olot mukavat, kunhan vettä ja ruokaa saa lisää pari kertaa viikossa. Mukavuudet ja vara-varanvara on mahdollista slimmata pois ja nopeuttaa kurjuuden alkamista. Monesti harjoituksen jälkeen totean "etten tuotakaan tarvinnut".
Mä olen jättänyt makuupussin tässä omassa setissä tukikohtavarustukseen. Kantamuksen koko kasvaisi jo pienen rinkan kokoiseksi jos se kuuluisi tuolle kehälle ja kantamuksen koko ja paino ovat myös olennaisia seikkoja.

Kunnon huolto, joka on edellytys toimintakyvyn täydelle ylläpidolle tai sen palauttamiselle vaatii ainakin rajallista peseytymismahdollisuuta, kunnollista ruokaa ja kunnollista nukkumista. Lisäksi tietysti myös ympäristö, jossa ei tarvitse herätä jokaiseen rasahdukseen ja kommunikoida käsimerkein tai kuiskaamalla noudattaen äänikurin lisäksi tiukkaa savu- ja valokuria. Vaikka varustus mahdollistaisi hyvät olosuhteet niin mahdollistaako tilanne?

Tilanne kenties tarjoaa mahdollisuuden korkeintaan hampaiden pesuun, kiiressä syötyihin taistelumuoniin mahdollisesti jopa kylmänä ja vähäiseen tai olemattomaan uneen. Nälkä, vilu, likaisuus ja väsymys ovat realiteetit, jotka tulevat vastaan väistämättä ja ne vaikuttavat toimintakykyyn. Toimintakyky ei saa kuitenkaan romahtaa, vaikka se laskisi ennenkuin se saadaan varsinaisesti palautettua rauhallisemmissa oloissa kuin varsinaiset taistelutehtävät.

Mikäli aktiivisen taisteluvaiheen, vaikka se 72h, aikana on mahdollisuus lepoon, niin käytän majoittumisessa sissitakkia ja tarpeen vaatiessa sadeviittaa. Muulloinhan tietysti oletan pääseväni käsiksi tukikohtavarustukseen ja nukkuvani ihmistapojen mukaan alasti tai alusvaatteisillani enkä vain taisteluvarustus riisuttuna.

Makuupussissa nukkuu kyllä paremmin kuusenperseessä kuin sissitakin kanssa se on selvä, mutta miten tarkoituksenmukaista sen kantaminen on jos nukkumista on luvassa vaikka tunti vuorokaudessa paskaksi ammutun kouvolalaisen kerrostalon kellarissa tai pelkästään power napit jonkun ajoneuvon hytissä tms. Mä olen ihan jo jossain RA harjoituksissa omaksunut tavan käyttää makuupussia kuin vilttiä ja nukkua kengät jalassa jos pitää säilyttää valmius nopeaan toimintaan. Se makuupussi menee silloin vähän hukkaan mielestäni. Eli varsin erilaisena näen jo nyt ilman sotakokemusta tstkentän etulinjan olosuhteet kuin esimerkiksi retkeilyn tai ampumaleirien olosuhteet, jossa on mahdollisuus riisua vaatteet muutakin kuin vain vaihtaakseen märät tai kosteat välittömästi kuiviin. Jalka kerrallaanhan sukatkin vaihdetaan jos on ns tilanne päällä.

Vaihtovaatteita tossa SS Jääkärissä ei ole kuin kuiva varapaita, varakalsarit ja useampi sukkapari. Kuivia sukkia ja RK patruunoita harvemmin kai voi olla jalkaväkimiehellä liikaa? Pipo ja varahanskat toki niin talvella kuin kesällä ja pukeutuminen vuodenajan vaatimusten mukaan. Jos on kylmä keli niin se väliasu on tietysti jo puettu päälle eikä odota repussa, että ehtii alkaa palella.

Sissitakki on mielestäni parhaita kotimaassa suunniteltuja sotilasvarusteita. Erinomainen esimerkki monikäyttöisestä varusesineestä. Mä olen käyttänyt sitä varmaan kaikessa muussa kuin tilapäispaarien kantolakanana ja se pysyy käytössä jatkossakin.
 
Vaihtovaatteita tossa SS Jääkärissä ei ole kuin kuiva varapaita, varakalsarit ja useampi sukkapari. Kuivia sukkia ja RK patruunoita harvemmin kai voi olla jalkaväkimiehellä liikaa? Pipo ja varahanskat toki niin talvella kuin kesällä ja pukeutuminen vuodenajan vaatimusten mukaan. Jos on kylmä keli niin se väliasu on tietysti jo puettu päälle eikä odota repussa, että ehtii alkaa palella.
Jep, saman suuntaista omassa päivärepussa. Termarissa kuumaa, kaasukeitin, litra keittovettä, muonaa, sadevaatteet, lippaita, vaihtoalusvaatteet. Woobie on mulla ihan kuningas, sissitakin korvike.
 
Miten olisi sadeviitan vuori eli woobie makuupussin sijaan? Vie vähemmän tilaa ja painaa selvästi vähemmän.

440235c17b0cc78b20.jpg
 
Kokeiltu on, ei ole kovin lämmin. Marpat aito ylijäämä, käyttämätön, ihan kesäkelien kampe. Eikä puristu lämpimyyteensä verrattuna kovin pieneksi. Myös imee vettä.

Päivitin kerralla Lekan lämpöviittaan, ohuemmalla täytteellä. On oikeasti lämmin, vie toki enemmän tilaa ja maksaa kymmenen kertaa enemmän :eek:
 
Lekan viitta on siksi lämpimämpi koska täysin tuulen ja vedenpitävä, ei hengitä ollenkaan. Joten kondenssia on odotettavissa jos kokonaisen yön saa nukkua siinä.
 
IMG_20220313_183010.jpg
Leka-viitta (ohuempi) löyhästi rullattuna ja vähän kokoon puristettuna, vrt woobie joka ei mene pienemmäksi koska käytetty vanu ei kompressoidu (eikä ole lämmintä).IMG_20220313_182939.jpg
Painoero ei ole kummoinen. Viitan väitetään pitävän vettä ja sisään mahtuu Mies saappaineen takki päällä. Vetskareissa aika paljon metallia, jos sotaan lähtisin niin vaihtaisin vetimet kilisemättömiin.

Ostin muka "retkipeitoksi" ja "lisäpussiksi", ja olenkin nukkunut nollakelillä ja alle, mutta todellinen käyttökohde on tietysti lämmittely ja naamioituminen siellä siltarummulla, kessit kainaloissa. Mikä ei sitten välttämättä ollutkaan vitsi, valitettavasti.

Edit: no onhan niillä painoeroa tietysti, mutta viitta on paljon makuupussia kevyempi ja pakkautuvampi, ja riittää sellaisenaan vaatteiden kanssa nukkuessa. Woobie nyt vaan on ohut polyesteripeitto, ei sen enempää.
 
Viimeksi muokattu:
Lekan viitta on siksi lämpimämpi koska täysin tuulen ja vedenpitävä, ei hengitä ollenkaan. Joten kondenssia on odotettavissa jos kokonaisen yön saa nukkua siinä.
Vaikkei nyt reppuihin liitykään, vaan näihin peittoihin, onko kellään kokemuksia helikonin svagmans ponchosta
 
Yksi vittumainen puoli on, että vaikka on kuittikamat niin saatana se pitää ottaa se mätisäkki pakolla varusvarastolta mukaan. Toinen on että omassa tehtävässäni taisteluliivillä ei paljoa tee. Pelkkä koko paska oksettaa. Koko sätös on aina isossa rinkassa pohjimmaisena.
Lippaat menee taskuihin. Päiväreppuun kaikki muu, taukovaate, pikkuruoka, LEM. joku miina.
Eriasia tietty jos 24/7 pitää olla kenttälapio hakkaamassa lonkkaan tukikohdassa.
 
Yksi vittumainen puoli on, että vaikka on kuittikamat niin saatana se pitää ottaa se mätisäkki pakolla varusvarastolta mukaan. Toinen on että omassa tehtävässäni taisteluliivillä ei paljoa tee. Pelkkä koko paska oksettaa. Koko sätös on aina isossa rinkassa pohjimmaisena.
Lippaat menee taskuihin. Päiväreppuun kaikki muu, taukovaate, pikkuruoka, LEM. joku miina.
Eriasia tietty jos 24/7 pitää olla kenttälapio hakkaamassa lonkkaan tukikohdassa.
Aivan kuten edellinen kh, varustetta jaettiin IHAN VITUSTI, 4x lyhyet kalsarit 4x pitkät, 4x paidat jnejnejne SLÄBÄRIT(VOI VITTU).
Summa summarum, koko helvetinmoisesta säkistä mukaan maastoon lähti lumipuku ja makuupussi(joka sekin pienen väännön ja äänen korotuksen jälkeen sain tarpeeksi ison, eikä sitä vtun one size fits nobody-mallin säkkiä)
:facepalm:
 
Aivan kuten edellinen kh, varustetta jaettiin IHAN VITUSTI, 4x lyhyet kalsarit 4x pitkät, 4x paidat jnejnejne SLÄBÄRIT(VOI VITTU).
Summa summarum, koko helvetinmoisesta säkistä mukaan maastoon lähti lumipuku ja makuupussi(joka sekin pienen väännön ja äänen korotuksen jälkeen sain tarpeeksi ison, eikä sitä vtun one size fits nobody-mallin säkkiä)
:facepalm:
Släbärit on kyllä mielestäni tarpeelliset. Itsellä ollut omat crocsit mukana kun släbäreitä ei oo jaettu.
 
Släbäreiden/crocsien tarpeellisuutta metässä helmikuussa en oikein ymmärrä :)

Sinulla ei ole termi seutukengät tuttu?

Eiköhän se ole helmikuussakin hyvä ottaa kengät välistä pois jalasta ja kuivailla niitä. Sillä aikaa kun kuivuvat niin släbärit/crocsit jalkaan.
 
Back
Top