Retkikeittimen hankinta (neuvoja kaivataan)

Itselläni tuulensuojana haitarimallinen n. 70x24cm, sen verran pitkä että saa renkaaksi keittimen ympäri ja taittuu litteäksi levyksi.
 
Huh?

Aika monella taitaa kehityskulku mennä siten että aloitetaan Trangialla (kun ei muusta tiedetä), sitten se haukutaan pystyyn, kunnes sitten myöhemmin vaivihkaa se tuleekin takaisin käyttöön...

Silloin jos tarve on vain tehdä nopeasti kuumaa vettä, on yleisimmissä (25 ja 27) Trangioissa tietysti aivan liikaa kokoa, painoa ja osia. Kuitenkin se mikä Trangian erottaa muista on että Trangialla pystyy oikeasti kokkailemaankin, kun muut joihin sitä useimmiten verrataan ovat lähinnä vedenkeittimiä. Lisäksi joissain oloissa sen tuulisuojaus on kovasti hyödyllinen ominaisuus.
Olen tuosta tietoinen… Tuossa vaan yhdistyy trangian koko/osien määrä ja vaikeimmin saatava polttoaine.

En siis pidä Trangiaa huonona, mutta ei se nyt ihan täydellinenkään ole. Omiin tarpeisiin riittäisi mini-kaasupoltin tai jopa Jetboil koska kompakti ja nopea riittää satunnaiseen käyttöön, risukeitin on vähän DIY-luomus mutta viehättää polttoaineen l. huoltovarmuuden vuoksi, mutta Trangian monipuolisuuskin houkuttaa.

Oma valintani on siis… *rumpujenpärinää*

… edelleen kaupan hyllyllä, kun ei saakeli osaa päättää.
 
Olen tuosta tietoinen… Tuossa vaan yhdistyy trangian koko/osien määrä ja vaikeimmin saatava polttoaine.

En siis pidä Trangiaa huonona, mutta ei se nyt ihan täydellinenkään ole. Omiin tarpeisiin riittäisi mini-kaasupoltin tai jopa Jetboil koska kompakti ja nopea riittää satunnaiseen käyttöön, risukeitin on vähän DIY-luomus mutta viehättää polttoaineen l. huoltovarmuuden vuoksi, mutta Trangian monipuolisuuskin houkuttaa.

Oma valintani on siis… *rumpujenpärinää*

… edelleen kaupan hyllyllä, kun ei saakeli osaa päättää.
Kannattaa katsastaa myös monipolttoaine keittimet.
 
Sellainen varmaan järkevin sotilaskäyttöön. Aina sitä jostain voi saada bensaa tai diseliä. Ainoastaan suutin pitää vissiin vaihtaa.
Ei kaikissa malleissa. Itsellä malli jossa voi käyttää samalla suuttimella niin kaasua, bensaa, dieseliä yms. Jopa kierre sopii suoraan kaasu pönikkään ja polttoaine pumppuun. Itse olen käyttänyt kaasua sekä pienkone bensaa. Toimii molemmilla loistavasti. Dieseliä en ole käyttänyt kun on sen verran rasvaisempaa tavaraa. Ja itsellä monessa menossa mukana. On kyse sitten eräilystä tai vaikka mökkeilystä sähköttä.
 
Ei kaikissa malleissa. Itsellä malli jossa voi käyttää samalla suuttimella niin kaasua, bensaa, dieseliä yms. Jopa kierre sopii suoraan kaasu pönikkään ja polttoaine pumppuun. Itse olen käyttänyt kaasua sekä pienkone bensaa. Toimii molemmilla loistavasti. Dieseliä en ole käyttänyt kun on sen verran rasvaisempaa tavaraa. Ja itsellä monessa menossa mukana. On kyse sitten eräilystä tai vaikka mökkeilystä sähköttä.
Mikä laite on kyseessä? Mulla on Primus Omnifuel jolla poltan vain bensaa, koska kaasulle on kevyempi keitin Primus Express Spider, johon näköjään saa nykyään lisäosan jolla saa sovitettua polttamaan myös bensaa, ehkä myös dieseliä. Omnifueliin pitää ainakin teoriassa vaihtaa suuttimet mutta en ole kokeillut kuin bensalla. Pitää olla todellinen apokalypsi päällä ennen kuin alan keitellä ruokaa dieselillä. Puutuli on aina ensisijaisempi.

Löytyipä kuvakin, ajanottokokeen tein viime kesänä, sama määrä vettä eri keittimillä ja teräs-, alumiini- ja titaaniastioissa. Kolmantena omatekemä mini-risupönttö. Puoli litraa vettä kiehui kaasulla 3 min, bensalla 5 min, risuilla 10 min. Näkyy Omnifuelin ja kaasukeittimen kokoero hienosti.

IMG_20220629_164234.jpg

Vähän kiinnostaisi tietää miten Spiderissa palaisi bensa, kun noiden monikeitinhimmeleiden idea on että polttoaine esikuumennetaan "kupissa" ennen kuin aletaan tohottaa. Jos bensa ei ehdi kaasuuntua kunnolla lyö aika hurjat liekit. Tässä setissä


on vain suuttimet ja sovitin. Ideana ilmeisesti että polttoaine kaasuuntuu kaasuputken mutkassa, mutta mihin sen lämmitys perustuu?
 
Ai niin, mulla on myös täysin käyttämätön (sisäänajettu) Optimus-monipolttoainekeitin, Nova nimeltään muistaakseni. Miksi? No, suurena korona-kuolonkeväänä jouduin evakuoimaan perheeni Keski-Euroopasta jossa oli uhkana jäädä pakosta kotiin ansaan. Sen verran survivalisti olen että pari viikkoa ennen kuin paska lensi tuulettimeen ja kansa tyhjensi kaupat, kävin ostamassa korvaavan varustuksen 3000 km automatkalle kohti koti-Suomea. Kaikki muu retkirompe oli mukana ulkomailla, mutta vain kaasukeitin, ei edes Trangiaa. Joten paikalliseen alppikauppaan ja mukaan sitä mitä löytyi, ja se oli Optimus. Ei ollut ihan ilmainen, mutta nytpä on backuppia. Pitääpä kaivaa se esiin.
 
Mikä laite on kyseessä? Mulla on Primus Omnifuel jolla poltan vain bensaa, koska kaasulle on kevyempi keitin Primus Express Spider, johon näköjään saa nykyään lisäosan jolla saa sovitettua polttamaan myös bensaa, ehkä myös dieseliä. Omnifueliin pitää ainakin teoriassa vaihtaa suuttimet mutta en ole kokeillut kuin bensalla. Pitää olla todellinen apokalypsi päällä ennen kuin alan keitellä ruokaa dieselillä. Puutuli on aina ensisijaisempi.

Löytyipä kuvakin, ajanottokokeen tein viime kesänä, sama määrä vettä eri keittimillä ja teräs-, alumiini- ja titaaniastioissa. Kolmantena omatekemä mini-risupönttö. Puoli litraa vettä kiehui kaasulla 3 min, bensalla 5 min, risuilla 10 min. Näkyy Omnifuelin ja kaasukeittimen kokoero hienosti.

Katso liite: 76752

Vähän kiinnostaisi tietää miten Spiderissa palaisi bensa, kun noiden monikeitinhimmeleiden idea on että polttoaine esikuumennetaan "kupissa" ennen kuin aletaan tohottaa. Jos bensa ei ehdi kaasuuntua kunnolla lyö aika hurjat liekit. Tässä setissä


on vain suuttimet ja sovitin. Ideana ilmeisesti että polttoaine kaasuuntuu kaasuputken mutkassa, mutta mihin sen lämmitys perustuu?
Optimus polaris kyseessä. Mitään eivtarvitse vaihtaa eikä irroitella. Tällainen hukkaaja kun olen niin pienentänyt riskiä paljon ☺️
 
Jos bensaa haluaa käyttää niin suosittelen pienkone bensaa. Toki tavallinenkin toimii hyvin mutta pienkone bensa palaa puhtaammin.
 
Kaasukeittimistä sähäkin omasta arsenaalista on MSR Reactor. Nykyään syntisen kallis jos edes suomesta saa. Ällistyttävän tehokas veden keittämisessä, tuuli ei juurikaan häiritse. Pesee Jetboilin omasta mielestä 6-0. Huonona puolena se, että on tarkoitettu veden keittämiseen/lumen sulattamiseen eli ei mikään haudutuskokkailuihme.
Keittimiä on kertynyt ajan saatossa jo varmaan sen kymmenkunta, lahjoina ja jokunen ostettunakin, nykyään mukaan lähtee reissusta riippuen joko tuo MSR, Optimus Vega tai Pikku trangia joko kaasu tai bensapolttimella. Joskus nyt tulee tuohustettua tentullakin..
Risukeittimet olen antanut pois, niillä mitään käyttöä ole kun nuotion voi täällä tehdä huoletta valtion maille missä enimmäkseen tulee kuljettua. Ja jos metsäpalovaroitus niin harvemmin tulee tuuskattua mitään tulia metsässä, edes keittimellä.
 
Mikä laite on kyseessä? Mulla on Primus Omnifuel jolla poltan vain bensaa, koska kaasulle on kevyempi keitin Primus Express Spider, johon näköjään saa nykyään lisäosan jolla saa sovitettua polttamaan myös bensaa, ehkä myös dieseliä. Omnifueliin pitää ainakin teoriassa vaihtaa suuttimet mutta en ole kokeillut kuin bensalla. Pitää olla todellinen apokalypsi päällä ennen kuin alan keitellä ruokaa dieselillä. Puutuli on aina ensisijaisempi.

Löytyipä kuvakin, ajanottokokeen tein viime kesänä, sama määrä vettä eri keittimillä ja teräs-, alumiini- ja titaaniastioissa. Kolmantena omatekemä mini-risupönttö. Puoli litraa vettä kiehui kaasulla 3 min, bensalla 5 min, risuilla 10 min. Näkyy Omnifuelin ja kaasukeittimen kokoero hienosti.

Katso liite: 76752

Vähän kiinnostaisi tietää miten Spiderissa palaisi bensa, kun noiden monikeitinhimmeleiden idea on että polttoaine esikuumennetaan "kupissa" ennen kuin aletaan tohottaa. Jos bensa ei ehdi kaasuuntua kunnolla lyö aika hurjat liekit. Tässä setissä


on vain suuttimet ja sovitin. Ideana ilmeisesti että polttoaine kaasuuntuu kaasuputken mutkassa, mutta mihin sen lämmitys perustuu?
Syökö nuo monipolttoainekeittimet myös tenua, vai mentäisiinkö tuollaisilla "vain" bensa/diesel/valopete/nestekaasu -linjalla?
 
Olen tuosta tietoinen… Tuossa vaan yhdistyy trangian koko/osien määrä ja vaikeimmin saatava polttoaine.

En siis pidä Trangiaa huonona, mutta ei se nyt ihan täydellinenkään ole. Omiin tarpeisiin riittäisi mini-kaasupoltin tai jopa Jetboil koska kompakti ja nopea riittää satunnaiseen käyttöön, risukeitin on vähän DIY-luomus mutta viehättää polttoaineen l. huoltovarmuuden vuoksi, mutta Trangian monipuolisuuskin houkuttaa.

Oma valintani on siis… *rumpujenpärinää*

… edelleen kaupan hyllyllä, kun ei saakeli osaa päättää.
Mikä vaikeus saada kaasupatruunoita kaasupolttimeen? niitähän saa huoltoasemilta, urheiluliikkeistä, tavarataloista...
 
Syökö nuo monipolttoainekeittimet myös tenua, vai mentäisiinkö tuollaisilla "vain" bensa/diesel/valopete/nestekaasu -linjalla?
Ei mielestäni syö tenua. Toisaalta bensa on halvempaa ja paremmin saatavissa olevaa niin en näe että olisi tarvettakaan pystyä tenua polttoamaan.
 
Mikä vaikeus saada kaasupatruunoita kaasupolttimeen? niitähän saa huoltoasemilta, urheiluliikkeistä, tavarataloista...
Väitän, että jos otan tästä 10 lähintä huoltoasemaa, löydän patruunoita kahdesta paikasta. Eihän sieltä nykyään meinaa saada pyyhkijöitä, sytytystulppia ja polttimoidenkin saaminen on tuurissaan. vegaanihalkoja ja artesaanikynttilöitä kyllä löytyy, prkl.

Tavaratalotkaan ei ole aivan satavarma, urheiluliikkeet jo toimii - mutta mitä pienempi kylä, sitä vähemmän noita palveluita on. Ja aukioloajat voi olla Alkon malliin to-la klo 12-18.

Olen ollut tilanteessa jossa olen ostanut kaksi kylää tyhjäksi nestekaasusta. ”Kuukauden päästä tulee uusi kuorma. Ootko käynyt katsomassa tuolla 125km päässä?”
 
Väitän, että jos otan tästä 10 lähintä huoltoasemaa, löydän patruunoita kahdesta paikasta. Eihän sieltä nykyään meinaa saada pyyhkijöitä, sytytystulppia ja polttimoidenkin saaminen on tuurissaan. vegaanihalkoja ja artesaanikynttilöitä kyllä löytyy, prkl.

Tavaratalotkaan ei ole aivan satavarma, urheiluliikkeet jo toimii - mutta mitä pienempi kylä, sitä vähemmän noita palveluita on. Ja aukioloajat voi olla Alkon malliin to-la klo 12-18.

Olen ollut tilanteessa jossa olen ostanut kaksi kylää tyhjäksi nestekaasusta. ”Kuukauden päästä tulee uusi kuorma. Ootko käynyt katsomassa tuolla 125km päässä?”
Okei..vai noin huono on saatavuus..
 
Back
Top