Ruotsin sukellusvenejahti

Täälähän käydään kuumana. Noh, tulkitse miten tulkitset mutta jalostamoilta sekä lähtee että tulee tavaraa aluksilla, sinne siis voi ajaa tyhjäkin laiva. Siinä Nynäshamnin pohjoispuolella (näkyvät huvivenesatamaan mennessä hieman ennen satamaa) on sangen kookkaat fasiliteetit kyseiselle toiminnalle. Alukset voivat ajaa hyvinkin ympyrää, koska alus menettää ohjailukykynsä jos pysähtyy ja alkaa ajelehtia. Ympyrää kannattaa ajaa siellä missä on tilaa pyöriä ja olla haittaamatta muuta liikennettä, siksi avomerellä eikä salmissa. Mutta jos se nyt on ihan mahdotonta ajatella että osalle alueen aktiivisuudesta voisi löytyä ihan normaalikin tausta niin olkoon sitten ja unohdetaan tällainen turha analysointi sitten. Ai niin... Isokin laiva tarvitsee monin kertaisesti ankkuriketjua ulos ja jos vesi liian syvää, se ei onnistu. Tästä syystä joka paikassa ei ole järkevää jäädä redille vaikka näin normaalisti aina tehdäänki. Mutta sori off topic ja ryssänhyysäys, ei anneta merenkulullisten faktojen sotkea hyvää lietsontaa. Mahdolliset port of call ja muut tiedot voi tarkastaa mutta niistä ei ole julkisuudessa ollut puolesta tai vastaan siten että olisi silmiini osunut. Käsittääkseni viralliset tiedot eivät ole tätä laivaa suuremmin maininneet isommin?

Ei tämä ole lainkaan turhaa analysointia, vaan asia on juuri näin. Mutta kauan se on pyörinyt, liian kauan.
 
Eiköhän tuo satamaan odotus ole selvitettävissä?
Sitä varten kannattaakin lait
B0U6nR2CQAIFtJg.jpg


Siinä parempi kuva.
Tom Tom kerkisi ensin. Jos ei Venäjän muut toimet tukisi sukellusvenettä, niin voisi ajatellakin jotain muutakin teoriaa.
Kyllä sieltä lipun kulma pilkottaa kun tarkkaan katsoo. Punakulma.
 
IMO:n (international maritime organisation) määräysten mukaan aluksella pitää olla aina AIS päällä kulkiessaan (tankkerit kuuluu aina tähän määrättyyn ryhmään). AIS voi mennä näkymättömiin esim Marinetraffic palvelusta jos alueella ei ole vastaanotinta ottamassa lähetettyä tietoa vastaan. Valtiot valvoo rannikkojaan muun muassa tutkajärjestelmillä ja niiden tilannekuva ei ole AIS tiedosta riippuvainen. Tuolla seudulla näkyy jonkin verran tutkia pyörimässä rannikolla joten voidaan olettaa että laiva ollut koko ajan ruudulla ja jos ei kiinteissä kantama ole riittänyt niin varmaan alueella tilanteesta johtuen ulkovartiolaivoja jatkamassa tilannekuvan kantamaa eli en ainakaan itse usko laivan olleen hetkeäkään viranomaisten näkymättömissä.
 
Ei ole normaalia.

2 viikkoa on kyllä helvetin pitkä aika vaan ajella ja erittäin epätavallista.

Onkos noita viikkoa tai edes päiväkausia ympyrää pyöriviä ja ajelehtivia tankkereita paljonkin nettipalvelun kartalla? Jos se kerran on osa normaalia öljytuotteiden kuljetusbisnestä, niin niitähän pitäisi löytyä marinetraficin kartalta useinkin.

Toiseksi täytyy muistaa ajallinen yhteys Tukholman saariston muihin tapahtumiin. Aivanko sattumalta venäläinen tankkeri pyörisi tuollaisen alueen reunamilla ja samaan aikaan, kun siellä on jotain epäselvää vedenalaista toimintaa meneillään? En usko pätkääkään tuollaisiin sattumiin.
 
ruotsi_sukellusvene.jpg


Onko mainittu missä tämä kuva on otettu? Tämä selkä on mielestäni liian ahdas ollakseen se aluksi ilmoitettu paikka. Vaikea tietty kuvasta arvioida, mutta mielestäni härvelin takana vasemmalla oleva vastaranta on alle kilometrin päässä
 
VTS-keskusket kyselevät kyllä ja ottavat yhteyttä melko hanakasti jos AIS ei ole päällä. Välillä se saattaa olla esim. toimimaton jostain ihan teknisestä syystä tai käyttäjä on unohtanut päivittää matkakohtaiset tiedot ja alus on esim. matkalla Ouluun vaikka ajaa Pohjanlahtea etelään. Eli edellisen matkan tiedot päällä edelleen. AIS kuuluu olla päällä.

Kaikki vaikutta kaikkeen. VTS:n "puuttumiset" tilastoidaan. Joten mitä hanakammin kysellään ja mitä enemmän tehdään "tekoja" sitä "hyödyllisempi" VTS on ollut ja sitä enemmän tilastoissa on siitä ollut vuoden lopussa ollut iloa ja hyötyä mikä todistaa VTS-keskusten hyödyllisyyden ja takaa rahoituksen tulevaisuudessakin jnejnejnejne. Vaikka tässä on toki hieman sarkastinen sävy, en missään nimessä ole sitä mieltä että toiminta olisi hyödytöntä. VTS on estänyt onnettomuuksia.
 
^tosta kuvasta on todella paha sanoo mitään... Vaalea runko ja tumma "ohjaamo"?
 
Kyl se vaalea taitaakin olla aaltoa ja veden pärskettä. Siinä tapauksessa tosta mustasta pisteestä ei voi sanoa yhtään mitään.
 
Kuva mikä esiintyi aikaisemmassa tiedotustilaisuudessa:
B0VIvJ0CYAAZcbG.jpg

Eli olenko tulkinnut oikein että havainto on ensin tehty pohjoisimman rinkulan kohdalla ja sen jälkeen kulkenut etelään.




Noita kuvia kohteesta olisi voinut kyllä julkistaa vähän enemmänki. Niitähän on pakko olla muitakin tai sitten haastatellut henkilöt ovat osanneet kuvailla kohdetta/tapahtumia erityisen hyvin. Toi kuvahan ei todista yhtään mitään.
 
Suomenlahden meripuolustusalueen komentaja Markus Aarnio pitää Ruotsin puolustusvoimien julkistamaa kuvaa pintaan nousseesta esineestä mielenkiintoisena.

Kuvan on ottanut yksityishenkilö.

Aarnion mukaan ei voi sulkea pois mahdollisuutta, että kuvassa on sukellusvene. Kuvan resoluutio on kuitenkin Aarnion mukaan niin huono, ettei asiaa voi sanoa varmuudella.

TS–STT
 
Eiköhän toi vaalea ole vettä joka kuohuu rungosta. Valkoinen sukellusvene olisi hiukan liian helposti havaittavissa
Yellow Submarine taitaa olla naapurille tuntematon juttu..;)

Olin ymmärtävinäni, että se upposi ja se oli se juttu. Ei varma tulkinta. Uskottavuutta lisäsi, että oli EVP-meriupseeri joka näki.
 
Tukholman saaristossa voi vaikka koko kesän seilailla isoillakin huviveneillä ja sukellella lähes missä sattuu, joten jos kyse on pienoissukellusveneestä, täytyy olla todella hyvä syy ja missio jota ei muuten voi hoitaa.

Rahtilaivoilla on aina jokin määräsatama, joihin ne jonottavat kuin lentokoneet laskeutumislupaa ikään. Eiköhän tuonkin paatin määräsatama ole viranomaisten tiedossa tai sitten asiassa on todella jotain mätää.

Kun Remes ei ilmeisesti saanut aikaan kunnon käsikirjoitusta Arctic Sea laivan törttöilstä ( http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288338734784.html ) , olisiko tässä parempi aihe?
 
Back
Top