Sähköautot.

Miksi nuo safarit on noin lyhkäsiä. 3 tuntia aikaa, pitää ajaa, syödä se pakollinen lohisoppa ja takas hotellille. Kelkkojen nopeus rajoitettu 40km/h, käytännössä menevät niin hitaasti että hyvä hiihtäjä menee ohi. Tää johtuu siitä että onnettomuuksia sattui liikaa ja hommaa alettiin rajoittamaan vakuutusyhtiöitten toimesta. Joten lumiskootteri - tunturinkylki on tuhoon tuomittu ajatus. Nuo on oikeasti avuttomia kelkkojen kanssa. Jokusen joutunut pelastamaan henkeä uhkaavalta tilanteelta eli mutka pikkasen suoraksi, ei jaksa kääntää ratista koska toinen suksi nojaa lumipalteeseen. "Voitko laittaa pakin päälle ?" "Whaat !!" Siispä suksen nokasta kiinni, tempaisu ja "ole hyvä, koita pärjätä tästä eteenpäin".

No meidän palkisessa kelkka on itsestään selvyys, nyt niitä on 2 mutta enimmillään oli 3. Tänäänkin likalla, 15 vee, vapaata koulusta ja myöhästyi ski-bussista. Soitti että menee kaverinsa kanssa kelkalla laskettelukeskukseen, sukset ja monot pulkkaan, matkaa lie 50 km reittiä pitkin.
Massatuotesafarit on lyhkäsiä koska ne on paras kompromissi tietyn asiakasryhmän (muutaman päivän loma pohjoisessa) tarpeiden ja kannattavuuden välillä. On niitä pitempiäkin, mutta ne on sitten enempi räätälöityjä eikä niin näkyviä kuin pitkät letkat järvien/jokien jäillä.

Lumiskootteri (moonbike) siihen varatulla tunturinkyljellä vertautuu lähinnä sähköpyörän tai lasketteluvehkeiden (tai kelekan) vuokraamiseen - menopeli vuokrataan ja omalla vastuulla mennään alueen haltijan pelisääntöjen puitteissa. Mettävaltiollakin on freeride - alueita joille ei vaadita muuta kuin MH:n uralupa ja omalla vastuulla siellä pyöritään. Siinä on nimittäin vakuutuksenantajan näkökulmasta iso ero tarjoaako varsinaista ohjelmapalvelua vai vuokraako vain välineitä tai aluetta. Tämä takia vaikkapa kajakin voi vuokrata kuka vaan, mutta melontaretkellä ollaan tiukasti porukan vetäjän suitsissa. Sama pätee kelekkoihin.
 
Skootteri kilvellinen vekotin, eli vähä eri ku sukset. Mahtaa olla kymppitonnin takuusummat joka skootterin vuokraa tunturirinnerälläämiseen. IF sanoutuu noista hommista helposti irti.
Nyt on pakattu reppua ja kelkkoihin on remmeillä ja nippusiteillä kiinnitetty tietotekniikkaa oikein kunnolla. Su aamuna startataan safarille. 500 linnuntiekilometriä edessä, aikaa 4 pvaa. Käytännössä saattaa tulla 650 mittariin, eli ihan kohtuullisia ajopäiviä. Lumi kantaa eli "liian pitkät" lynksit ei reittejä tartte. 40 litran lisäbensalla mennään eli huoltoasemalle poikettava toisinaan. Moottoreina 900 Ace:t jotka ei oikeasti ole taloudellisia. Majoitus mistä yönsija sattuu löytymään. Pieni kaminateltta kaiken varalta matkassa.
 
Jos ei ole hesariin lukuoikeutta, niin Moottori-lehden juttu on luettavissa ilmaiseksi ja on sekin aika karua luettavaa: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut...remium-awd-ohjelmistopaivityksia-odotellessa/
Monien muiden puutteiden lisäksi aivan käsittämättömän suuria kulutuslukemia nollakelissä, vaikka taivaalta tulisikin vettä, räntää ja lunta. Ei ole omakaan polestar sieltä taloudellisimmasta päästä mutta koskaan en ole sitä saanut yli 24 kWh/100 km kuluttamaan vähänkään pidemmällä pätkällä vaikka tehoja on yli kaksi kertaa enemmän ja ajotyyli kaikkea muuta kuin taloudellinen. Ei tuon hankintaa kyllä millään muulla voi perustella kuin lähes sairaalloisella merkkiuskollisuudella.
Suurin surkeus tojotassa on lataus. Tesla-Björn teki juuri 1000km testin bZ4X:llä ja aikaa kului 14 tuntia ja rapiat, kun karvalakki3:llakin sama rupeama taittuu 10 tunnissa. Viimeiset lataukset tojotaan tuli iloista 40-20kW tahtia, ihan tyhjäänkin akkuun.

Hyvä paukutella henkseleitä miljoonan kilometrin akkuturvan kanssa kun ei kukaan kykene sitä ajamaan kymmenessä vuodessa :unsure:
 
Edellä linkatusta jutusta:

Screenshot_20230409_151814_Chrome.jpg

Kyllä varmasti lisäisi kysyntää, jos hankintatukea saisi yhteensä 14 000 euroa. Vähän kyllä epäilen tuon laskelman paikkaansapitävyyttä: 50 euroa lisää vuodessa = 200 neljässä vuodessa, eli 7000 auton autoveron korotuksella maksettaisiin tuki yhteen sähköautoon.

Itsekin kyllä voisin hankkia sähkön 2-autoksi, kun sellainen 250+ km range riittäisi kyllä ihan hyvin. Ja kyllä tuollainen 14 000 tuki helpottaisi päätöstä kummasti. Voi olla että lataushybridin laitan seuraavaksi autoksi, vaikka sillä ei sähköllä työmatkaa ajelemaan kuin toiseen suuntaan. Vaan onhan sillä autolla paljon muutakin ajoa, jolloin voisi mennä sähköllä.
 
Edellä linkatusta jutusta:

Katso liite: 76623

Kyllä varmasti lisäisi kysyntää, jos hankintatukea saisi yhteensä 14 000 euroa. Vähän kyllä epäilen tuon laskelman paikkaansapitävyyttä: 50 euroa lisää vuodessa = 200 neljässä vuodessa, eli 7000 auton autoveron korotuksella maksettaisiin tuki yhteen sähköautoon.

Itsekin kyllä voisin hankkia sähkön 2-autoksi, kun sellainen 250+ km range riittäisi kyllä ihan hyvin. Ja kyllä tuollainen 14 000 tuki helpottaisi päätöstä kummasti. Voi olla että lataushybridin laitan seuraavaksi autoksi, vaikka sillä ei sähköllä työmatkaa ajelemaan kuin toiseen suuntaan. Vaan onhan sillä autolla paljon muutakin ajoa, jolloin voisi mennä sähköllä.
Veikkaanpa että tuossa tarkoitetaan kertaluontoista ostoalennusta.

Ts. ostat auton 2025, saat 5000€ hankintatuen, 2026 saa 4000€, 2027 enää 3000€ jne.

Tuokin varmasti toisi vipinää markkinoille, kun nykyinen hankintatuki 50000€ kattohinnalla on karvalakittanut sähköautoja pahasti. Jos otat perusvarustelun päälle tyyliin talvirenkaat, aluvanteet tai edes metalliväriin, hinta nousee yli etkä saa enää hankintatukea.

Sit ihmetellään miten käytetyt sähkikset ei liiku, kun varustelistalta on hyvällä tuurilla ruksattu sekä renkaat että ratti…
 
Voip olla noinkin, tosin vähän ihmettelen että miksi hankintatuki ei voi olla jatkuvaa. Tai no ihmisiä tietysti piiskataan porkkanalla, että osta nyt niin saat tonnin enemmän tukea kuin ensi vuonna.

Sitä olen ihmetellyt, että miksi käytetyistä sähköautoista ei saa tukea. Tietysti siitä on uutena jo saatu, mutta vaihtoauton katselijakin päätyisi helpommin sähköön jos siitä lähtisi tonni-pari hinnasta pois.
 
Massatuotesafarit on lyhkäsiä koska ne on paras kompromissi tietyn asiakasryhmän (muutaman päivän loma pohjoisessa) tarpeiden ja kannattavuuden välillä. On niitä pitempiäkin, mutta ne on sitten enempi räätälöityjä eikä niin näkyviä kuin pitkät letkat järvien/jokien jäillä.

Lumiskootteri (moonbike) siihen varatulla tunturinkyljellä vertautuu lähinnä sähköpyörän tai lasketteluvehkeiden (tai kelekan) vuokraamiseen - menopeli vuokrataan ja omalla vastuulla mennään alueen haltijan pelisääntöjen puitteissa. Mettävaltiollakin on freeride - alueita joille ei vaadita muuta kuin MH:n uralupa ja omalla vastuulla siellä pyöritään. Siinä on nimittäin vakuutuksenantajan näkökulmasta iso ero tarjoaako varsinaista ohjelmapalvelua vai vuokraako vain välineitä tai aluetta. Tämä takia vaikkapa kajakin voi vuokrata kuka vaan, mutta melontaretkellä ollaan tiukasti porukan vetäjän suitsissa. Sama pätee kelekkoihin.
Ainakin nuorempana kun joskus vuokrasin kelkkaa, niin etupukin iskari antautu parista kelkasta, omassa Ski-Doissa oli WP:t ja HPG:tä ja kerran Lynessä Öhlinssit josta mahti Öhlinssi etupukista jäi pohjaan.

Enonveneestä sain tyttärelle kelkkaa joskus lainaksi kun käytiin Lainion krouvissa, sillä reissulla omasta 440x S-D:stä meni alatukivarren etummainen pultti poikki jota Enonveneessä parsittiin, muistaakseni sanoivat etteivät olis vuokranneet minulle omatoimiseen ajoon kelkkaa, oli vissiin liian agressiivisen näköiset ajokamat tms.

Tyttären ajama vuokrapeli tuotiin ehjänä takasin.
 
nopealla kurkkauksella ei yllätä:
2020 Nissan Leaf, 40kWh akku, 50tkm ajettu, uutena 35000€, kallein hintapyyntö 25000€. Onnea yritykseen, nimittäin…

2023 Nissan Leaf, uusi ja ajamaton 39kWh akulla. 29900€.

Kehitys on niin nopeaa, että vähän ku vertaisi vanhaa näppis-Nokiaa ja ekoja älypuhelimia - uusinta mallia ei kannata hankkia koristeeksi, jos uusien hinnat putoaa melkein 20% 3 vuodessa samalla kun kantomatka ja ominaisuudet lisääntyy.

Muutaman vuoden ikäistä ei kannata seisottaa pihassa kun muutaman tonnin lisähinnalla saa uuden ja kehittyneemmän.
 
Omassa autossa nahkapenkit, automaatti-ilmastointi, ei bluetootheja tai koskettelunäyttöjä, automaattipyyhkijät, tyhmä vakionopeudensäädin, tutkat takana, peruutuskamerasta ei puhettakaan. Maksoi 2005 sen 50000€.

Uuteen Dacia Dusteriin saa nykyään nuo samat alle 25000€… paitsi tulee älykkäät vakionopeudensäätimet, tutkat eteen, kaistavahti, peruutuskamerat ja iso näyttö vielä lisäksi.
 
Kyllä ennenkin puhuttiin, että joku auto voi olla "melkoinen pommi". Mutta ei ne sentään tällaisia olleet. :rolleyes:
 
Kun pikkuruisellakin kylmäasemalla on bensapumppujen päällä katos, niin latauspömpelit jätetään jostakin syystä aina sään armoille ja sitten myöhemmin ihmetellään kun laturi on puolillaan vettä ja johdot sekä latauspistoolit murenevat käsiin kun uv- säteily on tehnyt tuhojaan.
 
Back
Top