SDR-Radiot ja niiden käyttö. (Software Defined Radio)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hanski
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Olisi sulaa hulluutta OLLA KÄYTTÄMÄTTÄ noita viestiasemia vähintäänkin elektroniseen tiedusteluun. En tiedä, miten on asia suunniteltu tehtäväksi, mutta veikkaisin, että tuo on kyllä huomioitu ja vaikka kaikkia asemia ei siihen voida eikä kannata käyttää, niin varmasti etulinjan asemia siihen tultaisiin käyttämään.
Otan sen verran takaisin sanomisiani, että M18 on kuitenkin lähtökohtaisesti optimoitu komppaniatason viestiasemaksi mm. viestilaitteiston, antennien ja peräkärryn osalta. Varsinainen M18 ei ehkä olisi paras ELSO-työkalu, mutta vastaavaa tekniikkaa kannattaa kyllä jatkossa hyödyntää varsinaisissa ELSO-asemissa. ELSO-käytössä antenni tulisi olla tömäkämpi ja virransyöttö (=laitteen pulssi/hetkittäinen teho) suurempi. Osaamista kuitenkin löytyy tällekin alalle Suomesta ja uskon, että Oulun ja Kajaanin IT-henkilöt näitä mielellään koodaavat!


Lisäksi herää hyvin hyshyshyshys kysymys, siis ihan puhdasta teoreettista pohdintaa, heh:
Näitä softaradioita ja niiden verkkoahan pystyisi käyttämään aivan lapsellisen helposti ilmavalvontaan. Joko siis aktiiviseen (eli tutkina) tai passiiviseen (eli lentokoneiden lähetteiden tiedusteluun ja paikantamiseen) TAI CELLDAR-tyyppisesti, eli että verkosto kuuntelee radioheijastuksia ja niiden puutteesta ja puutteen siirtymästä johtuen kykenee paikallistamaan stealth-koneita. Tuskin tämäkään vaihtoehto on jätetty pois laskuista kun tuota systeemiä on suunniteltu.
Tämä nyt ei sinällään ole hyshys-juttua, perustekniikka on julkista ja internet on täynnä erilaisia passiivisen seurannan sivustoja. Softaradio tekniikkana voisi olla oiva alusta, johon aktiivinen / passiivinen seuranta voitaisiin rakentaa. Missään nimessä nykyinen M18 ei ole kuitenkaan tämän tyyppiseen käyttöön soveltuva, se on kuitenkin lähtökohtaisesti pienen alueen viestijärjestelmä.

Teoriapohdintona tällainen aktiivinen / passiivinen seurantajärjestelmä voisi rakentua kiinteästä softaradioverkosta (tavallinenkin radio sopii kyllä, lähinnä kyse olisi siitä, kummalla alustalla tällainen verkko olisi helpompaa/halvempaa rakentaa. Softaradio tarjoaa kuitenkin ylivoimaiset tulevaisuuden kehittämismahdollisuudet). Antennit tulisi sijaita riittävän korkealla ja jälleen katse kohdistuu matkapuhelinverkkojen antennimastoihin. Antenni voisi olla yksinkertainen Dipoli-häkkiantenni (alla), välttämättä kalliimpaa adaptiivista antennia ei tarvittaisi.
PL07_e27.jpg


Ja lapsellisen helppoa tämä ei olisi, se olisi ihan vastaavan kokoluokan kehitysprojekti kuin Suomen tutkavalvonnan digitalisointi. (Sivustolla on monia minua parempia ELSO/tutka-asiantuntijoita, jatkakaa te tämän kehittelyä tämän lyhyen teoriaosuuden jälkeen...)
 
Mielestäni kenenkään ei pitäisi ikinä kuunnella vihollisen radioliikennettä. Mitä sieltä kuulee? Vain tahallaan harhaanjohtavaa settiä.

Jos alueelta tulee paljon dataa, niin ei se tarkoita että siellä on paljon yhtymiä. Ehkä siellä on vain se yksi lähetin hämäyksenä, ja yhtymät on takuulla radiohiljaisuudessa jossain muualla.
Tai päinvastoin.

Sama juttu vankien tai loikkareiden kuulustelut. Ne kertoo sitä mitä on opetettu, ja usein uskovat itsekin puhuvansa totta. Heille on jo kotitukikohdassa annettu AINA väärä kuva.
On vaikka hommattu muutama mongoli ja sanottu että nyt se kiinalainen prikaati tuli meidän avuksi. Rivimiehet uskoo sen ja osa jää aikoinaan vangiksi ja syöttää tätä skeidaa.

Tiedustelu sitten uskoo, "kun on kuultu samaa niin monelta". Samat 10 mongolia kiersivät jokaisen prikaatin jokaisessa komppaniassa näyttäytymässä.
 
Antennit kuitenkin rajoittaa sen, ettei taajuudet voi olla mitä sattuu. Lähiliikenteen hoitaisin kaapelilla ja perinteiseen tapaan.
Perinteisiä tapoja on optinen tiedonsiirto (=käsimerkit) ja akustinen tiedonsiirto (=kessu huutaa).
Pitemmällä matkalla vastaanottajalla pitää olla kiikarit, ja huutajalla kovempi ääni.
 
Onko mikään tiedustelutieto ollut koskaan luotettavaa ?

Ainakin löytyy lukemattomia esimerkkejä tilanteista, joissa tiedustelutieto on ollut luotettavampaa kuin sitä saaneiden kenraalien järjellä ajattelu... ;)
 
Antennit kuitenkin rajoittaa sen, ettei taajuudet voi olla mitä sattuu. Lähiliikenteen hoitaisin kaapelilla ja perinteiseen tapaan.
Perinteisiä tapoja on optinen tiedonsiirto (=käsimerkit) ja akustinen tiedonsiirto (=kessu huutaa).
Pitemmällä matkalla vastaanottajalla pitää olla kiikarit, ja huutajalla kovempi ääni.
Eikö @tankkimies ole lukenut ohjesäännöistä, että optista tiedonsiirtoa ja kiikareita käytetään ainoastaan sisävesimurtajien ja maajoukkojen välisessä viestinnässä?
 
Onko nämä niitä alueellisia radioita? Firman tj on Mika Räty.



Puolustusvoimat hankkii viestiasemaperävaunuja


Puolustusministeri Carl Haglund on valtuuttanut Maavoimien materiaalilaitoksen esikunnan solmimaan hankintasopimuksen viestiasemaperävaunujen rakentamisesta ja varustelusta Oricopa Oy:n kanssa. Oricopa Oy voitti tarjouskilpailun, jossa valintaperusteena käytettiin kokonaistaloudellista edullisuutta.
 
Sattui silmiin oheinen jälki-ilmoitus, puolustusvoimien Logistiikkalaitos on tilannut Elektrobitiltä aaltomuodon AM3++ jatkokehitystä noin 4 miljoonalla.
"Kotimaisen ohjelmistoradion aaltomuodon 3++ ohjelmistomuutokset sekä AM4 määrittelytyö" Ilmoituksen numero: 2015-015661
 
Sattui silmiin oheinen jälki-ilmoitus, puolustusvoimien Logistiikkalaitos on tilannut Elektrobitiltä aaltomuodon AM3++ jatkokehitystä noin 4 miljoonalla.
"Kotimaisen ohjelmistoradion aaltomuodon 3++ ohjelmistomuutokset sekä AM4 määrittelytyö" Ilmoituksen numero: 2015-015661

Ja optiona AM3++ LISÄOMINAISUUDET. Mitä ikinä tarkoittaakaan.

Ohjelmistoradioiden merkittävimpiä hyötyjä on juuri se päivitettävyys. Eli radion lähetystapaa voidaan optimoida tilanteen niin vaatiessa (uhkakuvat, vaatimukset).
 
Aiemmin tässä ketjussa ketjussa oli juttua Hiluxiin rakennetusta viestiasemasta E:stä jotka on siis perusyksikkö-tason oma viestiasema, tai kai niitä on useitakin. Netissä oli puhetta että Hilux hylättiin, koska se ei pelittänyt (paino tuli vastaan), mutta niin tuota näkyi Lippupäivän paraatissa ja Conlogin sivuilta löytyy lyhyt esittely kuvilla.

http://www.conlog-group.fi/viestiasema+e/
 
Aiemmin tässä ketjussa ketjussa oli juttua Hiluxiin rakennetusta viestiasemasta E:stä jotka on siis perusyksikkö-tason oma viestiasema, tai kai niitä on useitakin. Netissä oli puhetta että Hilux hylättiin, koska se ei pelittänyt (paino tuli vastaan), mutta niin tuota näkyi Lippupäivän paraatissa ja Conlogin sivuilta löytyy lyhyt esittely kuvilla.

http://www.conlog-group.fi/viestiasema+e/

Eikö peräkärryversio ollut se lopullinen tuotantomalli? Näin minä olen asian ymmärtänyt. Ei kai ne Hiluxit silti mihinkään häviä kun ne kerran ehdittiin rakentaa. Niillä ei vaan liikkuvuus ole suunniteltua tasoa tms.
 
Peräkärryversio on se lopullinen. Ainakin ALTSTO-kokoonpanoissa, operatiivisillä voi sitten olla jokin muu. Tosin E-viestiaseman liikkuvuus ei varmaan ole ongelma, kun systeemiä voi käyttää vaikka liikkeen aikanakin. Mutta sirpalesuojaus ehkä?
 
Back
Top