sekalaista dronen käyttöasiaa

rty19

Greatest Leader
Jotta Ukraina-ketju ei täyttyisi droneasialla joka ei suoraan liity Ukrainaan niin jatkan tätä asiaa eri threadissä

Alle tonnin kaupallisissa droneissa on seuraa toiminto eli kohde havaitaan ja lukitaan dronen kameraan. Asetuksista voidaan määrätä millä korkeudella, millä etäisyydellä ja missä suunnassa drone seuraa. Ei noitten pommien pudottaminen tarkasti vaadi siis oikeasti yhtään mitään erityistä osaamista lennättäjältä että kranaatti osuu riittävän tarkasti jopa liikkuvaan maaliin. Haluttu lentokorkeus kun tiedetään niin määrätään etäisyys (ennakko kohteeseen). Kranaatin putoamisaika voidaan laskea ihan yläaste fysiikalla. Kohteen etsintä, lukitus, ja pudotus. Hyvin simppeliä.
Minun ymmärtääkseni dronen seuraaminen kuluttajalaitteissa tarkoittaa sitä että kohde näkyy kamerassa. Jos tällaisessa tilanteessa kun kohde liikkuu ja pudotetaan kranaatti tarpeeksi korkealta eihän painovoiman mukaan putoava kranaatti välttämättä osu kohteeseen koska drone voi seurata sitä esim kaukana takaa tai sivulla. Kranaatin putoamisen aikana jos kohde muuttaa suuntaa tai nopeutta (esim jv-sotilas joka yrittää suojautua dronen hyökkäykseltä) taas kranaatti putoaa kauemmas kohteesta.


Minusta tämä tyhmillä pommeilla pommittamisen helppous näkyy kun vertaa Ukrainassa tapahtuvia tavallisilla tyhmillä pommeilla tapahtuvaa ja älypommeilla tapahtuvaa pommitusta. JDAM:it yms älypommit osuvat hyvin tarkasti minne halutaan kun taas tyhmät pommit osuvat milloin minnekin. Vaikka eletään 2000-lukua.

Youtubesta löytyy videoita joissa testataan kuluttajadronejen kykyä lentää tuulessa. Paljon on asiat edistyneet muutamassa vuodessa. Vielä 5-6 vuotta sitten liian kovassa tuulessa moni menetti dronensa kun se putosi esim. mereen puuskatuulessa. Nykyään softat paljon parantuneet, mutta edelleen dronen voisi menettää jos aliarvioi tuulen vaikutuksen akun kestoon vastatuuleen lennettäessä. Akku voi loppua alueella josta sitä ei enää saa takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tuulen voimakkuuden saisi suht helposti dronen softalla laskettua ihan siitä kuinka paljon joutuu vastustamaan pysyäkseen paikoillaan. Tämä voimahan on verrannolinen sivuun siirtävään tuuleen. Suunta ja voimakkuus olisi laskettavissa.

PS. Hyvä kun siirsit Ukraina ketjusta pois!
 
Tuota pitäisi kysyä joltakin sellaiselta joka on drone-ohjelmistojen parissa aikaansa viettänyt. Miten luotettavasti tuolla tavalla laskettu tieto pitää paikkansa? Kuinka helposti tuulen vaikutuksen erottaa kun liikutaan esim vastatuuleen, myötätuuleen, sivutuuleen + samaan aikaan ylös tai alas. Samalla paikalla pysyttäessäkin tuulet voivat puuskissa muuttua nopeasti ja varsinkin kun maanpinnalta noustaan korkeammalle.

 
Viimeksi muokattu:

Tässä koitin ihan manuaalisesti seurata autoa n 1 km päässä. Harmi etten keksinyt kuinka ristikko mikä näkyy lentonäytössä jäisi myös itse videoon mutta sellasta 5 metriä edellä kopteri lentää autosta.
 

Tässä koitin ihan manuaalisesti seurata autoa n 1 km päässä. Harmi etten keksinyt kuinka ristikko mikä näkyy lentonäytössä jäisi myös itse videoon mutta sellasta 5 metriä edellä kopteri lentää autosta.
Mitenkäs tuo vaatimus dronen pysymisestä näkökentässä toteutuu noilla etäisyyksillä? Itse en ainakaan omaa pörrääjääni enää noin kaukaa havaitse.

Ja tiedoksi, että noista videoista löytää kotiosoitteesi (tai ainakin lennätyspaikkasi osoitteen). :camo:
 
Ehkä sulla on sitten vaan huono kaukonäkö. Spekseiverssillä käynti saattaa auttaa. Ja tiedoksi ei kiinnosta näkyykö kotiosoite tai onko näkymättä. Näkyy siellä siellä ihan koko naamakin. Mitä sitten?
 
Viimeksi muokattu:
Se vaatimus näkökentässä pysymisestä on kyllä ihan perseestä, käytännössä tekee kalliista lelusta täyden turhakkeen. Noudattaa ken tahtoo.
 
Ehkä sulla on sitten vaan huono kaukonäkö. Spekseiverssillä käynti saattaa auttaa. Ja tiedoksi ei kiinnosta näkyykö kotiosoite tai onko näkymättä. Näkyy siellä siellä ihan koko naamakin. Mitä sitten?
Kaukonäkö on oikein hyvä, kiitos vaan. En vaan millään tahdo nähdä esim. puiden läpi.

Osoitteesta mainitsin, koska useimmat (varsinkaan tämän aihepiirin alustalla) eivät omaansa tahdo tuoda julki. Pidetäänpä huoli, ettei jatkossa teikäläistä yritetä ainakaan auttaa, jos sillä tuollaisen reaktion saa aikaiseksi.

Ps. Sen verran vielä jeesaan, että kannattaa lainata viesti johon vastaa, jotta vastaanottaja saa viestistä ilmoituksen.
 
Hyvä juttu. Tämä päivä on vituttanut koko päivän ja nyt pikku pieruissa puran sen tänne. Jos olen syyllistynyt rikokseen dronekuvailuissa niin antaa tulla vaan lunta tupaan. Ei voisi vähempää kiinnostaa tälläinen lainrikkominen tai se, että myös seison sanojeni takana/tekojeni takana kuten mies....
 
Tähän saittiin kannattaa käydä tutustumassa

Olen vähän kuin Matti Nykynänen sillä erotuksella että Matti oli Maailman mestari ja minä vaan Suomenmestari. Mutta joo,tollaset säädökset on ihan kiva juttu kun niitä noudatetaan. Itse en noudata. Kun miehet lennättää droneja niin siinä akat pitää päänsä kiinni.
 
Back
Top