Sotapelejä minä suositellen Strategy

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ei oo strategiaa mutta sotahommia kuitenkin. En ole pitkään aikaan simuillut, mutta tänään asia korjataan. Falcon 4.0 Allied Force. Veikkaanpa, että muutaman kuukauden harjottelulla antaisin kovan haasteen ilmavoimiemme Hornet lentäjille 8). Sitten Maverickin kanssa kiljulle ja kättä päälle rehdistä taistosta.

Kun tuo peli julkaistiin, sen mukana tuli quick start -opas ko. simulaattoriin. 716 sivua. "Quick" start. Falcon pävitettynä on luultavasti realistisin F16 simulaattori mitä on, ja ylipäätään luultavasti realistisin puhuttaessa taistelulentosimulaattoreista.
 
Keskiaikainen Counter-Strike: Mount&Blade: Warband

pic_1.jpg


Arvostelu:
http://www.peliplaneetta.net/arvostelut/1189/

Lataa koneelle tästä linkistä (sisältää kokopelin ilman cd-key:tä 559,1 Mt):
http://www.peliplaneetta.net/download/?id=7024&url=/pelidemot/seikkailu-roolipelit/mb_warband_setup_1127.exe

CD-keyn voi varastaa vaikkapa youtubesta, joka oikeuttaa sinut kokopelin haltijaksi vain näppäilemällä CD-key tuolta valikosta avautuvaan ikkunaan.
http://www.youtube.com/results?search_query=mount+%26+blade+warband+cd-key
 
Tuolta löytyikin vähän lisää keskiaikaista mäiskettä, uudemmissa ja selkeästi hienommissa kehyksissä, FPS-tyylisessä multiplay Medieval Warfare-pelissä. Tälläkertaa hahmot huutavat ja kiroilevat hurmoksessa, kiitettävästi ketsuppiakin roiskuu ja päitä lentelee. Siis laatupeli kaikinpuolin. :)

Chivalry - Medieval Warfare:

Arvostelu -> http://dome.fi/pelit/arvostelut/war-of-the-roses-ja-chivalry-medieval-warfare
 
Last edited by a moderator:
miheikki kirjoitti:
Taisteluoppia Arma 3 tyyliin.

[video=youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=GLKjlXN83UE[/video]

Viimevuosien aikana pelit ovat kyllä muuttuneet graafisesti erittäin kauniiksi ja tunnelmaltaan aidommiksi ja viihdyttäviksi. HD-pelit näyttävät ja tuntuvat tosihyvältä ja niiden parissa voi vierahtää tovi jos toinenkin.

Oivallinen esimerkki on Battlefield 3, jonka visuaalinen ilme ja tunnelma ei vieläkään kyllästytä, vaikka peli on jo muutaman vuoden ikäinen. Tänä vuonna ilmaantuva Battlefield 4 lienee kuumin peliuutuus sotapelien saralla.

 
Last edited by a moderator:
Ja tosta muuten löytyy aika paljon suomessakin käytössä olevaa kalustoa esim. Leopard 2A4, CV9030FIN, BMP-2, RBS-70, Spike ja paljon muuta. Sekä tietysti kaikki suomennettuna ja vaunuissa komennotkin suomeksi. Taistelualueeksi voi valita vaikka Kouvolan keskustan.
 
Tulipa tuossa hommattua "junnuille" joululahjaksi Total War Rome II.;) Ja onhan sitä tullut itsekkin hieman tahkottua.... Suosittelen, varsinkin jos on kiinnostunut antiikin ajan historiasta.

"Hulluja nuo Roomalaiset"
 
Uusimmassa Pelit- lehdessä oli juttua Steel beasts pelistä. Itsekkin ostin päivityksen 3- versioon.



steel.webp
 
Itselle Steel Panthersin Main Battle Tank-osa on pudonnut aina siitä lähtien kun sitä ruvettiin väsäämään ja vielä lukuisten päivitystenkin jälkeen.

Koukuttava modernin sodankäynnin mahdollistava osa se on, mutta muutama juttu siinä kyllä pistää kyrsimään pelikerrasta toiseen. Ensinnäkin tuo aivan idioottimaisen tehoton lentokoneiden käyttö sekä tykistön ilmeisen tehoton sinne sun tänne roimiminen epärealistisuudessaan ottavat pattiin. Hienosti kuitenkin on vedetty siinä tiukkaa matsia mm. Varsovan Liiton maiden ja Naton voimin kasarilla sekä kaikenlaisia fiktiivisiä skenaarioita myös pyöritelty eri maiden välillä.

Kovin montaa tuollaisen määrän kalustoa eri vuosikymmeniltä mallintavaa strategiapeliä ei ole, mutta kylmän sodan ajalta vissiin pääsee aika lähelle vastaavaksi tuolla "Wargame"-pelisarjalla.

Siihenkin kannattaisi varmaan tutustua.
 
Tilasin juuri kalliin tehopc:n että voin ostaa Steam palvelusta Arma3:n. Edellisiä en yksinpelejä tai moninpelejä pelannut, vaan käytin tehtäväeditoria omien scenarioiden luomiseen.
Onnistunut oma tehtävät kestää tunnista kahteen suorittaa ja yleensä mukana on kaikki aselajit huoltoa myöten. Koneesta vaatii tehoa tapa millä ne tehdään. Jättimäinen kartta on aina täynnä vihollisen toimintaa ja partioita vaikka itse et näe niistä kuin ne mihin törmää. Ne vain täytyy olla siellä immersionin luomiseksi ja koskaan ei tiedä minne eksyy.

Arma on opettanut Lehväslaihon sanat oikeaksi. Kun kaikki ampuu perkeesti niin vastapuolella täytyy kuolla. Se on opettanut myös sen, että jos ryhmä ampuu sinua 100-metrin säteellä niin osúuhan ne.
Samoin se laittaa puolustusvoimien julkaisemat kuvat missä reserviläinen seisoo keskellä tietä,kolmijalalla olevan 12,7millisen takana
ilman mitään suojaa hyvin oudoksi tarkoitusperältään. Puhumattakaan huollon pääsemisestä paikalle vihollisen ilmatoiminnan aikana. Kaiken kaikkiaan opettavainen peli. Omien tehtävien luominen tosin saattaa olla alkajalle haaste,mutta palkitseva.
 
Oon sulkenut silmäni futurismilta. Luotan että jotan modeja löytyy. Tuo Cold war juttu on hyvä.
 
Yleensähän se on että ne modit on vähän pakko olla. ARMA 3 ei taida vielä oikein kunnolla olla mitään realismi modia tyyliin ACE ja sen takia ittellä on ARMA 2 ei vaan oo hirveesti tullut pelailtua.
 
Toi Command on ihan ehdoton.

Tein siinä yhtenä päivänä ilmavoimat ennen ja nyt skenaarion. Pirkkalassa 12 F-18C ja Rissalassa 12 Drakenia. Drakenit ei päässy edes tutkiensa kantamalle saati sitten ampumaetäisyydelle kun 4 ensimmäistä Hornetia oli pudottanut ne. Harmi vaan ettei tullut testattua pelkillä Sidewindereilla.
 
Toi Command on ihan ehdoton.

Tein siinä yhtenä päivänä ilmavoimat ennen ja nyt skenaarion. Pirkkalassa 12 F-18C ja Rissalassa 12 Drakenia. Drakenit ei päässy edes tutkiensa kantamalle saati sitten ampumaetäisyydelle kun 4 ensimmäistä Hornetia oli pudottanut ne. Harmi vaan ettei tullut testattua pelkillä Sidewindereilla.

Ihan loistava, tein kerran megaskenaarion, johon pistin Suomen ilma- ja merivoimat vastaan Venäjän Itämeren laivasto ja tunnetut läntisen sotilaspiirin alueella sijaitsevat lentotukikohdat. Lätkäisin Suomelle myös kaikki tuntemani rannikkolinnakkeet ja muita eri kautta tiedossani olevia kohteita. Sijoittelin myös IT:tä parhaan arvaukseni mukaan ja hajautin Hornetteja maantietukikohtiin. Laadin myös venäläisille realistisen oloiset strategiseen iskuun viittaavat hyökkäyssuunnitelmat...

Kone melkein tilttasi muutaman kerran tämän seurauksena, mutta lopputuloksena sain venäläisten ilmahyökkäyksen torjuttua kohtuullisin tappioin ja molemmilta osapuolilta upposi suurin osa laivoista.

Skenaarion opetuksena oli ainakin se, että mikäli kaukovalvontatutkiamme ei lamauteta ennen vihollisuuksien alkamista, niin hajautettuja kuutisenkymmentä Hornetteja (+Hawkeja) pystyy ohjaamaan varsin tehokkaasti hyökkääviä venäläiskoneita johtuen lyhyistä lentomatkoista taistelualueelle. Meillä on tässä etu, koska venäläiset joutuvat lentämään pääosin kauempana olevilta kentiltä.

Hyvä taktiikka oli myös RBS-15 -ohjusten laukaiseminen passiivisesti merivalvontatutkien ja muiden senioreiden ja tiedustelun antaman maalitiedon perusteella. Mantereelta ja aluksista eri suunnista samanaikaisesti laukaistut ohjusryöpyt olivat vaikeita torjuttavia useimmille aluksille...

Heikkouksia olivat ennalta-arvattavasti alustemme vaatimaton omasuojailmatorjunta, sekä ylipäätään ilmatorjuntamme heikohko korkeusulottuvuus ja kantama...

Tämä tietysti näin vain pelisimulaation pohjalta...
 
Back
Top