Sotapelejä minä suositellen Strategy

Perinteistä rautaa scifistelyn sijaan.

Arma 3 -loma Krimillä, aitoon venäläistyyliin
25.9.2014, 17.45
Jukka O.

Aihealueet: PC, Räiskintäpelit, Toimintapelit, Moninpelit, Video

Arma 3, Bohemia Interactive, fps, taktiset räiskintäpelit, modit, Red Hammer Studios,Escalation

X-20140925145825804.jpg


No nyt. Jokseenkin osuvasti nimetty modaajapoppoo Red Hammer Studios työstää Arma 3 –räiskintäpeliin modia, jonka myötä itse kukin pääsee harrastamaan lomanviettoa aitoon venäläistyyliin. Oletko haaveillut vierailusta Krimin aurinkorannoilla tai Itä-Ukrainan viljavilla pelloilla? Ei muuta kuin tankki täyteen ja rynkky selkään – luvassa on Putin-aktiivimatkojen ikimuistoinen lomamatka!

Vakavammin puhuen tiimi tekee total conversion –modia, joka tuo peliin Venäjän federaation armeijan. Aiemmin sama poppoo teki vastaavan modin Arma 2:een.

Täydessä muodossaan Escalation-modi luo sekä Venäjän että Yhdysvaltain armeijat – ja pistää ne tietenkin vastakkain.

Tällä hetkellä Armed Forces of the Russian Federation on versiossa 0.3, joten taival valmiiseen pelikokemukseen on vielä pitkänpuoleinen.




Lisätietoja: https://www.facebook.com/redhammerstudios

Lisätietoja: Make Arma Not War: RHS Escalation
 
Näyttää ihan hyvältä. ARMA 3 ongelmahan vähän on nämä fiktiiviset yksiköt. Modi puoli kun tulee kuntoon niin voihan sitä jossain vaiheessa ehkä ARMA 3 investoida.
 
Osaattekos neuvoa jotain hyvää WWI sotapeliä? Siis mieluiten strategia. Tulee vanha kunnon History Line mieleen heti, mutta sitä ei tahdo saada oikein mistään enää mitenkään. Mutta joku sen tyyppinen WWI peli olisi aivan mahtava. Onko tietoa? Kokemuksia? Vinkkejä?
 
Silent Hunter pelisarjan pelit on ihan mukavia sukellusvenepelejä. Ajankohtaisten tapahtumien innoittamana laitan Silent Hunter femman testiin.
 
Conan pelailee uutta call of dutya.

 
Tämä on muuten hyvä peli. Tuli ostettua ja vähän itse moodattuakin sitä (kasvava miesvoima väestönkasvun myötä, enemmän teollisuutta Saksalla mm. Ruhrin alueella, kehitykset hieman nopeammin, jne.). Oikein hyvä peli. Rauhallinen ja omalla tavallaan vaativa verrattuna toisen maailmansodan aikaisiin "räiski, keskitä ja tee läpimurto" peleihin.
 
Näyttää hämmästyttävän paljon Hearts of Ironilta tuo Commander the Great War.
 
Command & Conquer: Red Alert oli aikanaan tosi jees. Vieläköhän sen saisi jostain...

Moninpelistä muistan ikuisesti, että joskus tehdessäni tiedustelulentoja kartan ”avaamiseksi” tiedustelukonettani vastaan avattiin tuli (, koska se lenteli kanssapelaajan ryhmityksessä) ja vaikka kanssapelaajien kanssa oli sovittu mm. määräaikaisista hyökkäämättömyyssopimuksista ja atomipommikiellosta, niin vastasin tuohon provokaatioon laukaisemalla atomipommin siihen paikkaan, jossa tiedustelukone ammuttiin alas.

Tuon jälkeen ilmoitin aloittaneeni vihollisuudet, koska minun armeijaani oli tulitettu ja lähetin panssarijoukot (, jotka sinällään oikeaoppisesti koostuivat taistelupanssarivaunuista, APC kalustosta + jalkaväestä ja panssaritykistöstä) hyökkäykseen tukien niiden taistelua keskittämällä pommikonelaivueita vihollisen asetehtaita ja sähkölaitoksia vastaan.

Saadakseni aikaan sen, että vihollisen pakka menee sekaisin ja hän joutuu sitomaan reservit taisteluun suoritin taktisia maahanlaskuja sekä helikopterein, että laskuvarjopudotuksin.

Peli myös opetti hyvin sen, että puolustuksessa pitää olla syvyyttä, koska ensimmäiset pst-tykki ja kk-asemat olisi pystynyt ajamaan läpi, mutta mikäli niitä oli syvyydessä, niin ihan kymmenellä tai kahdella kymmenellä panssarivaunulla ei saanut aikaan mitään ratkaisua. Siksi ratkaisevat taistelut olivatkin varsinaisia Kursk Kakkosia ja sota päättyi aina vihollisen täydelliseen tuhoamiseen.

Myöskin ilmatorjunnan tuli alkaa omien rajojen ulkorajoilta, jotta se pystyi suojelemaan tehokkaasti infraa. Loogista olikin, että omaa valtakuntaa kannatti laajentaa isolle alueelle, koska se mahdollisti puolustuksen syvyyden sekä sen, että ilmatorjunta sai ammuttua vihollispommittajat alas ennen näiden pääsyä omille ydinalueille.

Tätä se oli.

6150-4-command-conquer-red-alert-the.jpg


q0ba50d1zmlpnkmjds4v.gif


Tuo strateginen osaaminen on hankittu pentuna, mutta en ole muuttanut omaa menestyksekästä doktriiniani ja noin toimisin edelleen jos minulla olisi oma armeija. Ja atomipommi.
 
Viimeksi muokattu:
Osaattekos neuvoa jotain hyvää WWI sotapeliä? Siis mieluiten strategia. Tulee vanha kunnon History Line mieleen heti, mutta sitä ei tahdo saada oikein mistään enää mitenkään. Mutta joku sen tyyppinen WWI peli olisi aivan mahtava. Onko tietoa? Kokemuksia? Vinkkejä?

Hearts of Iron II on hyvä ja monimutkainen, pelasin joskus kauan sitten. Mielestäni ihan hyvä modiksi, ei kaatuillut. Tosin tuossa se (This Mod works only with DH version 1.0.3). Eli alkuperäinen ja sitten tuo päivitys 1. 03 googlettamalla löytyy tuo. Myös Hoi kolmoseen on olemassa WWI modi.

Tuossa tuo Hoi2 : http://forum.paradoxplaza.com/forum/showthread.php?542628-Mod1914-for-Darkest-Hour
 
Heittäkääpä vinkkiä hyvästä strategiapelistä androidille tabletilla pelattavaksi.
 
Ihan loistava, tein kerran megaskenaarion, johon pistin Suomen ilma- ja merivoimat vastaan Venäjän Itämeren laivasto ja tunnetut läntisen sotilaspiirin alueella sijaitsevat lentotukikohdat. Lätkäisin Suomelle myös kaikki tuntemani rannikkolinnakkeet ja muita eri kautta tiedossani olevia kohteita. Sijoittelin myös IT:tä parhaan arvaukseni mukaan ja hajautin Hornetteja maantietukikohtiin. Laadin myös venäläisille realistisen oloiset strategiseen iskuun viittaavat hyökkäyssuunnitelmat...

Kone melkein tilttasi muutaman kerran tämän seurauksena, mutta lopputuloksena sain venäläisten ilmahyökkäyksen torjuttua kohtuullisin tappioin ja molemmilta osapuolilta upposi suurin osa laivoista.

Skenaarion opetuksena oli ainakin se, että mikäli kaukovalvontatutkiamme ei lamauteta ennen vihollisuuksien alkamista, niin hajautettuja kuutisenkymmentä Hornetteja (+Hawkeja) pystyy ohjaamaan varsin tehokkaasti hyökkääviä venäläiskoneita johtuen lyhyistä lentomatkoista taistelualueelle. Meillä on tässä etu, koska venäläiset joutuvat lentämään pääosin kauempana olevilta kentiltä.

Hyvä taktiikka oli myös RBS-15 -ohjusten laukaiseminen passiivisesti merivalvontatutkien ja muiden senioreiden ja tiedustelun antaman maalitiedon perusteella. Mantereelta ja aluksista eri suunnista samanaikaisesti laukaistut ohjusryöpyt olivat vaikeita torjuttavia useimmille aluksille...

Heikkouksia olivat ennalta-arvattavasti alustemme vaatimaton omasuojailmatorjunta, sekä ylipäätään ilmatorjuntamme heikohko korkeusulottuvuus ja kantama...

Tämä tietysti näin vain pelisimulaation pohjalta...
Melkein ilon kyynel vierähti,sen verta nasevasti kuvailtu tilanne tantereelta ja oppikirjoistakin!
Ribseillä krillataan ja katsotaan miten kekkerit etenee seuraavaan
 
Command & Conquer: Red Alert oli aikanaan tosi jees. Vieläköhän sen saisi jostain...

Moninpelistä muistan ikuisesti, että joskus tehdessäni tiedustelulentoja kartan ”avaamiseksi” tiedustelukonettani vastaan avattiin tuli (, koska se lenteli kanssapelaajan ryhmityksessä) ja vaikka kanssapelaajien kanssa oli sovittu mm. määräaikaisista hyökkäämättömyyssopimuksista ja atomipommikiellosta, niin vastasin tuohon provokaatioon laukaisemalla atomipommin siihen paikkaan, jossa tiedustelukone ammuttiin alas.

Tuon jälkeen ilmoitin aloittaneeni vihollisuudet, koska minun armeijaani oli tulitettu ja lähetin panssarijoukot (, jotka sinällään oikeaoppisesti koostuivat taistelupanssarivaunuista, APC kalustosta + jalkaväestä ja panssaritykistöstä) hyökkäykseen tukien niiden taistelua keskittämällä pommikonelaivueita vihollisen asetehtaita ja sähkölaitoksia vastaan.

Saadakseni aikaan sen, että vihollisen pakka menee sekaisin ja hän joutuu sitomaan reservit taisteluun suoritin taktisia maahanlaskuja sekä helikopterein, että laskuvarjopudotuksin.

Peli myös opetti hyvin sen, että puolustuksessa pitää olla syvyyttä, koska ensimmäiset pst-tykki ja kk-asemat olisi pystynyt ajamaan läpi, mutta mikäli niitä oli syvyydessä, niin ihan kymmenellä tai kahdella kymmenellä panssarivaunulla ei saanut aikaan mitään ratkaisua. Siksi ratkaisevat taistelut olivatkin varsinaisia Kursk Kakkosia ja sota päättyi aina vihollisen täydelliseen tuhoamiseen.

Myöskin ilmatorjunnan tuli alkaa omien rajojen ulkorajoilta, jotta se pystyi suojelemaan tehokkaasti infraa. Loogista olikin, että omaa valtakuntaa kannatti laajentaa isolle alueelle, koska se mahdollisti puolustuksen syvyyden sekä sen, että ilmatorjunta sai ammuttua vihollispommittajat alas ennen näiden pääsyä omille ydinalueille.

Tätä se oli.

6150-4-command-conquer-red-alert-the.jpg


q0ba50d1zmlpnkmjds4v.gif


Tuo strateginen osaaminen on hankittu pentuna, mutta en ole muuttanut omaa menestyksekästä doktriiniani ja noin toimisin edelleen jos minulla olisi oma armeija. Ja atomipommi.

Jep, pelattu on tuotakin. Myös C&C ykkönen, jossa vastakkain olivat NATO väärällä nimellä sekä terroristien, idän kansojen ja "perhearvojen" hybridijärjestö olivat ihan näppärää pelattavaa. Ja C&C Generals on oikeasti tänäkin päivänä hyvää pelattavaa tunnistettavilla osapuolilla.

Red Alertin taitaa saada ihan freewarena, EA osti Westwoodin raadon ja laittoi perinnön ilmaiseksi jakoon:
http://downloads.tomsguide.com/Command-Conquer-Red-Alert-1,0301-52155.html
 
Ei oo strategiaa mutta sotahommia kuitenkin. En ole pitkään aikaan simuillut, mutta tänään asia korjataan. Falcon 4.0 Allied Force. Veikkaanpa, että muutaman kuukauden harjottelulla antaisin kovan haasteen ilmavoimiemme Hornet lentäjille 8). Sitten Maverickin kanssa kiljulle ja kättä päälle rehdistä taistosta.

Kun tuo peli julkaistiin, sen mukana tuli quick start -opas ko. simulaattoriin. 716 sivua. "Quick" start. Falcon pävitettynä on luultavasti realistisin F16 simulaattori mitä on, ja ylipäätään luultavasti realistisin puhuttaessa taistelulentosimulaattoreista.

Falcon 4 AF on edelleen se simu Steel Beastsin lisäksi mitä olen eniten hakannut menemään. Grafiikka on vähän vanhahtavaa mutta sisältö täyttä kultaa.
 
Melkein ilon kyynel vierähti,sen verta nasevasti kuvailtu tilanne tantereelta ja oppikirjoistakin!
Ribseillä krillataan ja katsotaan miten kekkerit etenee seuraavaan

Hitto kun ehtisi joskus paneutua tuohon Commandiin. Todella mielenkiintoinen peli, mutta vain pientä piiperrystä olen tähän mennessä tehnyt.
 
Falcon 4 AF on edelleen se simu Steel Beastsin lisäksi mitä olen eniten hakannut menemään. Grafiikka on vähän vanhahtavaa mutta sisältö täyttä kultaa.

Falcon on mullekin tuttu. Se perheraamatun kokoinen manuaali on jäänyt hyvin mieleen. Itse pelailin aikoinaan myös Steel Beastia kun kiinnosti kokeilla miltä tuntuisi sotia Leopard 2A4:llä itäkalustoa vastaan. Lentosimuista on myös jäänyt mieleen 90-luvun lopulla ilmestynyt F/A-18 Hornet 3.0. Vektorigrafiikka oli melko karua, mutta itse lentomallinnus ja realismi oli kohdallaan. Hävittäjätaistelut oli aina tiukkaa vääntämistä alusta loppuun. Se jäi myös mieleen, että Pentagon haastoi pelin kehittäjäfirman oikeuteen, kun olivat mallintaneet Hornetin tutkan toiminnot liiankin realistisesti. Tämä oli hyvä myyntipuhe, joka upposi meikäläiseen. Samoin myös se, kun 98 Tampereen lentonäytöksessä yksi ilmavoimien Hornet-kuski kehui peliä melko realistiseksi.
 
Falcon on mullekin tuttu. Se perheraamatun kokoinen manuaali on jäänyt hyvin mieleen. Itse pelailin aikoinaan myös Steel Beastia kun kiinnosti kokeilla miltä tuntuisi sotia Leopard 2A4:llä itäkalustoa vastaan. Lentosimuista on myös jäänyt mieleen 90-luvun lopulla ilmestynyt F/A-18 Hornet 3.0. Vektorigrafiikka oli melko karua, mutta itse lentomallinnus ja realismi oli kohdallaan. Hävittäjätaistelut oli aina tiukkaa vääntämistä alusta loppuun. Se jäi myös mieleen, että Pentagon haastoi pelin kehittäjäfirman oikeuteen, kun olivat mallintaneet Hornetin tutkan toiminnot liiankin realistisesti. Tämä oli hyvä myyntipuhe, joka upposi meikäläiseen. Samoin myös se, kun 98 Tampereen lentonäytöksessä yksi ilmavoimien Hornet-kuski kehui peliä melko realistiseksi.
Koittakaas pojat Falcon BMS:ää. Yhtä realistinen, kuin edeltäjänsä, mutta erityisesti grafiikat ovat jokseenkin paremmat. Saa vielä ilmaiseksi. Suosittelen!
 
Koittakaas pojat Falcon BMS:ää. Yhtä realistinen, kuin edeltäjänsä, mutta erityisesti grafiikat ovat jokseenkin paremmat. Saa vielä ilmaiseksi. Suosittelen!

Eikö vaadi orkkis-Falcon 4.0?
 
Back
Top