Suojaliivi

Kyl se vähän on niin, että kun kerran ymmärtää tämän ikiaikaisen hitech-materiaalin mahtavuuden, ei takaisin ole menemistä. Alusvaatteissa aivan ehdoton, joko 100% tai sit vähän kulutustakestävämpänä sekotteena. Itelläni kylmillä keleillä Acliman merinovilla-verkkopoolopaita ja tykit toimii aluskerroksena kaikissa tilanteissa ja homma pelittää mm. suojaliivin kanssa helvetin hyvin. Pidempiaikaisessakaan käytössä ei tuu ongelmia, edes yhellä kerrastolla kun sen saa tuulettamalla (esim. ripustaa kuivumaan tai kuivaa nukkumalla) ja aamulla pudistelemalla käytännössä pestyä. Samaten bokserit, sukat ja t-paita tai tappelupaidan torso-osa myös kesällä tätä ihmekamaa ja pystyy keskittymään tekemiseen, kun ei tarvi säätää vaatetusmateriaalin kanssa _yhtään_. Tilanteessa kun tilanteessa kuivaa päälläkin siinä missä muoviset vaatteetkin, mutta on paloturvallisempi ja lämmittää myös märkänä kylmällä.
 
Kovasti ootte veljet @CV9030FIN @Spadekessu @Stagideus koittaneet perustella että heitä ylijäämä romut pois ja osta priimaa tilalle. Paljonkohan noista bergmannesta kehtaisi pyytää?

Toisaalta vielä ylsi vaihtoehto on kilauttaa ompelijallr ja teetätyyää sopivat kankaat niille paneeleille...
 
Hei, en mä ole missään välissä sanonut että sun pitäs myydä ne pois! Vaihtoehdot on mun nähdäkseni nämä:

-myy vanhat liivit, osta tilalle esim. noi Spadekessun ehdottamat pehmeillä suojilla. Nakkaa Nexuksen levy sisään.

-myy vanhat liivit, osta tilalle esim. tuolta Saksasta jotkut liivit suojamateriaaleilla, tai esim. Ospreyt suojamateriaaleilla ja maalaa vihreäksi. Nakkaa Nexuksen levy sisään.

-pidä vanhat liivit ja osta pelkkä M13 PC vaateosa. Käytä vanhoja liivejä yhdessä sen kanssa ja nakkaa PC:n sisään toi Nexuksen levy. Tarvittaessa hommaa alusliiviin uus vaateosa Verseidagilta (ent. Burgmann)

-Hommaa esim. M05 sirpale- tai luotisuojaliivi pehmeillä suojilla. Näiden "siviiliversioita" saa Verseidagilta (maxaa paljon rahoja) ja ihan alkuperäsiä on sillon tällön myynnissä netin keskustelupalstoilla. Ovat kaikki peräisin siitä läjästä jonka Verseidag myi Varustelekalle joskus 2011.
 
Toisaalta vielä ylsi vaihtoehto on kilauttaa ompelijallr ja teetätyyää sopivat kankaat niille paneeleille...
...kannattaa sitten etsiä itselleen sellanen ompelija joka on tehnyt taktista kampetta ennenkin ja ymmärtää käyttötarkoituksen...muutoin tulee sutta ja sekundaa. Näillä taktisilla ompelijoilla (paljon löytyy mm. FB:ssa) on kunnon koneet jotka jaksaa ommella kunnon corduraa ja heillä on yleensä varastossa IR suojattua kangasta, lankaa, laatu klipsuja, jne tarvittavaa tilpehööriä. Custom liivit on muuten sitten ihan varmasti kallein vaihtoehto...
 
Viimeksi muokattu:
Ihmettelen miksi 15v vanhoille pehmeille paneeleille kukaan haluaisi enää uusia kuoria, kun paneelien käyttöikä alkaa olla pian käsitelty.
Itse hommaisin uuden NIJIIIA tason alusliivin sirpalesuojaksi ja PC:n levylle tai levyille.
 
...kannattaa sitten etsiä itselleen sellanen ompelija joka on tehnyt taktista kampetta ennenkin ja ymmärtää käyttötarkoituksen...muutoin tulee sutta ja sekundaa. Näillä taktisilla ompelijoilla (paljon löytyy mm. FB:ssa) on kunnon koneet jotka jaksaa ommella kunnon corduraa ja heillä on yleensä varastossa IR suojattua kangasta, lankaa, laatu klipsuja, jne tarvittavaa tilpehööriä. Custom liivit on muuten sitten ihan varmasti kallein vaihtoehto...

Itseasiassa ei se nyt niin kallista ole. Ehdottomasti halvin raktasi olemassa olevista vaihtoehdoista. yhdeltä ompelijalta asiaa tiedustelin, joka on tehnyt varusteita tarkkaampujille ja ammattisotilaille. slimfit PC maksaisi alle 100e joten eiköhän tuon liivin kanssa päästä alle 200 euron.

Ihmettelen miksi 15v vanhoille pehmeille paneeleille kukaan haluaisi enää uusia kuoria, kun paneelien käyttöikä alkaa olla pian käsitelty.
Itse hommaisin uuden NIJIIIA tason alusliivin sirpalesuojaksi ja PC:n levylle tai levyille.
Raha. Ja kun ompelijan kanssa sopii, että jättää reilusti ssumavaraa, että liiviäosaa saa tarvittaessa muokattua uusille paneeleille sopivaksi.

Nytpä muistan kertoa myös m ksi mun mielestä tuo PC ei ole paras vaihtoehto mulle. Kuulun erääseen porukkaan johon kuuluu KRH joukkue. SA tilanteessa tehtäviini kuuluisi moninaiset heittimistön tehtävät, esinerkiksi laskijantoimessa en tosiaan halua lippaita yms. krääsää tielle, en niitä siinä tarvitse, mutta mieluusti pitäisin mahdollisimman korkean suojatason. Koska JV KRH TST liivissä kulkee hieman enempi tavaraa, kuin pelkässä JV touhussa tarvitsee. Koska kuitenkin Porukkani on jo harmaassa kasassa halauan että suojataso on niin ylhäällä että voin toimia tavan JV tehtävässä vihreitämiehiä vastaan. Samoin kuin krhJ:n torjunta osastossa toimiessa.. Luultavaahan oon että kunhan kokemuksia alkaa enempi tippua PC:sta niin minunkin mieli vielä muuttuu. Ja onneksi ikääkin on vielä sen verran vähän että tehtävätkin ehtii muuttua vielä monesti, ennenkuin luovutan paikkani rivissä nuoremmalle.
 
Hmm, tuli 1+1=2 tilanne ja tajusin, että mitä mä tässä lässytän: kyllähän sä nyt varmaan tiedät itsekin mitä tarvitset, kun kerran tetsarin olet saanut kasaan (bongasin toiselta foorumilta) eikä nää varustejutut tunnu olevan ihan täysin uutta sulle.

Näkisin loppupeleissä kyllä melkein kaikin puolin parhaana vaihtoehtona, että hommaisit vaan sen M05 luoti- tai sirpalesuojaliivin pehmeillä suojilla. Se vastais loppupeleissä kaikkiin noihin teikäläisen tarpeisiin parhaiten ollen kumminkin vielä jotenkuten budjettiratkaisu (no ok, ei 200€ mutta kumminkin).

Sinänsä tohon M13:n menee kyllä ihan samat kamat, mitä tetsaristasikin löytyy ja tilaa jää vielä jollekin muulle.

Asiaan liittymättömänä huomiona: Toivottavasti teikäläinen on mukana kouluttamassa komppaniasi taistelupelastajia, varsinkin jos sua ei ole sijoitettu sellaiseksi tai lääkintämieheksi. Jos ei ole vielä TSTEA-kursseja käytynä niin ne ensi tilassa ja sitten koulutus rullaamaan, tai tulen ja vedän sua henkilökohtaisesti turpaan :D Ihan kirjaesimerkki niistä reserviläisarmeijan vahvuuksista ja täysin rikollista touhua hukata se potentiaali.
 
Taistelupelastajien urotöistä voi lukea WWII Saksan puolelta, jätkät vetää amfetamiini pöllyssä 30-50h taistelukentällä haavoittuneita pois. Ja joku 1-2 lämäriä per 5000 ukkoa.
 
Hmm, tuli 1+1=2 tilanne ja tajusin, että mitä mä tässä lässytän: kyllähän sä nyt varma@ an tiedät itsekin mitä tarvitset, kun kerran tetsarin olet saanut kasaan (bongasin toiselta foorumilta) eikä nää varustejutut tunnu olevan ihan täysin uutta sulle.

Näkisin loppupeleissä kyllä melkein kaikin puolin parhaana vaihtoehtona, että hommaisit vaan sen M05 luoti- tai sirpalesuojaliivin pehmeillä suojilla. Se vastais loppupeleissä kaikkiin noihin teikäläisen tarpeisiin parhaiten ollen kumminkin vielä jotenkuten budjettiratkaisu (no ok, ei 200€ mutta kumminkin).

Sinänsä tohon M13:n menee kyllä ihan samat kamat, mitä tetsaristasikin löytyy ja tilaa jää vielä jollekin muulle.

Asiaan liittymättömänä huomiona: Toivottavasti teikäläinen on mukana kouluttamassa komppaniasi taistelupelastajia, varsinkin jos sua ei ole sijoitettu sellaiseksi tai lääkintämieheksi. Jos ei ole vielä TSTEA-kursseja käytynä niin ne ensi tilassa ja sitten koulutus rullaamaan, tai tulen ja vedän sua henkilökohtaisesti turpaan :D Ihan kirjaesimerkki niistä reserviläisarmeijan vahvuuksista ja täysin rikollista touhua hukata se potentiaali.

Juuh onhan tässä touhuttu kaikenlaisten varusteiden kanssa yks 10 vuotta,mutta mieluusti kuuntelen muiden kokemuksia ja mielipiteitä, yleens aina löytyy joku jolla on enemmän kokemusta/tietoa ja taas opin jotain uutta.. :)

Mää oon meidän joukkueen sekatyömies varsinaisesti oon ryhmän varaJ mutta jojo ja kpääl onkin sitten käskenyt erinäisiä tehtäviä muunmuasa huolehtia joukkueen lääkinnstä oto. Moninaiset tehtävät taas tuottavat varusvalinnoissa tuskaa, koska koko paketin pitäisi pysyä yksinkertaisena. Tstea kursseille en oo vielä lähtenyt vaikka keväälle apukouluttajaksi kyseltiin. Arvelin että opiskelen vapaa-ajalla niitä juttuja mitä en töissä tee.

Sivuhuomiona mukavin kantolaite mikä mulla on ollu on tactical tailorin RAC. Harmi kun sitä ei voinut harjoituksissa käyttää. Siinä yhdistyi hyvin suojapinta-ala ja riittävä määrä mollea. M05-Tetsain taas on vielä kesken, kyllä sillä nyt jo sotis, mutta muutama elämää helpottava tasku uupuu. Niin kuin uupuu kunnon päiväreppukin. Varustelekan tst-reppua odotellessa....
 
Tällainen siitä nyt tuli. Sisässä njIIIa softit ( ne burgmannit) ja njIV plate (se nexusen) hintaa tuli noin kolmannes verrattuna m13 platecarrieriin. Kankaat samaa tavaraa kuin m05 sirpoissa. Ompelija eräs pätevä.

 
Noissa saksalaispoliisien luotiliiveissä on varmaan joku hieno ajatus takana mutta minä en nyt sitä kyllä itse keksi. Olkavarret on kyllä suojattu mutta keskivartalo jää suojatta niin edestä kuin takaakin. Tuossa tilanteessa itse varmaan kiertäisin noita liivejä 90 astetta.

d33e7b2651f23b8361d989c4891d54a5.jpg


d057066f-d213-4adb-9177-df249af13090.jpg
 
Tuo tekisi kyllä järkeä. Tosin ylemmän kuvan ensimmäisellä kaverilla ei ole paidan alla kevyitä liivejä tai sitten ne on istuu kaverin päällä todella hyvin. Riippuu tietysti niistä liiveistä mutta yleensä ne erottaa paidan alta ja aika moni saksalaispoliisi näyttäisi olevan ilman, mitä ihan kuvista koittanut katsella. Paikan päällä en ole käynyt niitä sormella tökkimässä ja koittamassa, että löytyykö ne liivit.
 
Spoiler: Laatta ottaa vähintään 5 osumaa 7.62x51mm laakeista ja säilyy ehjänä, poislukien luotien jättämät pienet jäljet.

Kurjaa tuo sirpalepinnoitteen suoritus, teräksestä ei tosiaan ole helppoa tehdä nykystandardeilla toimivaa suojalevyä. Hidasteessa näyttäisi siltä, että jo ihan ensimmäisistäkin osumista pöllähtelee sirpaleennäköistä tavaraa ympäristössä.
Sama homma keraamisella levyllä olisi jännä nähdä verrokiksi.
 
Metal_Foam_Composite_Ballistic_Armor_NewAtlas.com_1-660x330.jpg


Erittäin mielenkiintoinen artikkeli seuraavan sukupolven henkilökohtaisesta suojauksesta. Huomaa, artikkelin sisällä myös liuta videoita, jotka David Crane on kerännyt yhdeksi paketiksi.

DefenseReview (DR) has been writing about TALOS (Tactical Assault Light Operator Suit)-related technologies lately, but we haven’t yet addressed the combat body armor component, yet. It would seem possible that abalone shell-based lightweight metal foam, flexible scalar biomimetic carbyne (linear acetylenic carbon) and/or multilayer graphene composites (perhaps combined with ballistic fiber and/or ceramic composites) may eventually prove to be a viable solution for future body armor and vehicle armor, which would be good new for TALOS. TALOS’ ballistic armor is obviously going to be an important component of the overall system.

DR found the UC San Diego Jacobs school of Engineering piece Uncovering the Secrets of Abalone Body Armor to be some pretty interesting reading to go along with NewAtlas’ metal foam piece, and we wonder if those two technologies can be integrated with carbyne and/or graphene. According to ExtremTech, carbyne’s essentially an “indefinitely long chain of carbon atoms that are joined together by sequential double bonds or alternating single and triple bonds (a polyyne)”. Carbyne’s about two times stronger than graphene and carbon nanotubes.
http://www.defensereview.com/will-t...rbyne-linear-acetylenic-carbon-andor-multila/


 
Viimeksi muokattu:
Mistä saisi edullisimmin oikean sirpaleliivin? Ei tulisi mihinkään varsinaiseen oikeaan käyttöön vaan ns pahanpäivän varalle. Saa olla käytetty mutta sisällä pehmeät suojat ja mielellään taskut koville levyille, jos sellaiset innostuu joskus hankkimaan.
Onko tämä sellainen? https://bestprotection.de/shop/Koer...Bundeswehr-Splitterschutzweste-neuwertig.html
Ehkä oliivin vihreä voisi olla parempi. M05 sirpa olis kyllä hyvä mutta lienevät kalliita/vähän liikkeellä..
Eikös nämä sirpaleliivit ole yleensä NIJ II tasoa?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top