Anonymous FInn
Korpraali
Ajelin tänään tuolta itärajalta Helsinkiin päin tuota uudehkoa motaria, ja mieleeni tuli monia ajatuksia tiestön, junaratojen ja muiden vastaavien kytkeytymisestä maanpuolustukseen.
Muistan kuulleeni varusmiesaikana juttuja siitä, että esimerkiksi suurimmista moottoriteistä ei ole rakennettu suoria, vaikka edellytykset siihen olisivat olleet, juurikin maanpuolustuksellisista syistä. (En siis tarkoita nyt 200km yhtämittaista kiitorataa, mutta tosiaan, harvoin yli kilometrin mittaista suoraa noilta teiltä löytyy vaikkei mitään varsinaisia luonnonesteitä edessä olisikaan) Mutkikasta moottoritietä on kuulemma helpompi puolustaa, ja onhan se näin. Muistan myös kuulleeni paljon juttuja siitä, että Suomen tieverkosto on pyritty rakentamaan mahdollisimman Etelä-Pohjois suuntaisesti, juurikin puolustustilanteessa vihollisen teistöistä saatavan hyödyn minimoimiseksi. (Tuo uusi venäläisiä varten rakennettu Helsinki-Kotka moottoritie on tosin melko räikeä poikkeus)
Miten esimerkiksi sillat ja tunnelit? Onko esimerkiksi tunneleita tehty tarkoituksella paikkoihin jossa ne eivät olisi välttämättömiä, jotta saataisiin pääväyliä tukittua kun kakka kolahtaa tuulettimeen? Sama pätee siltoihin, onko valtaväylien siltoja tarkoitus järjestelmällisesti tuhota jo hyvissä ajoin vihollisen hidastamiseksi, ja onko tämä otettu varta vasten tiesuunnittelussa huomioon? Ja olisi mielenkiintoista tietää, miten paljon ylipäätään infrastruktuurin ja maanpuolustuksen välistä yhteyttä rakennusvaiheissa mietitään.
Muistan kuulleeni varusmiesaikana juttuja siitä, että esimerkiksi suurimmista moottoriteistä ei ole rakennettu suoria, vaikka edellytykset siihen olisivat olleet, juurikin maanpuolustuksellisista syistä. (En siis tarkoita nyt 200km yhtämittaista kiitorataa, mutta tosiaan, harvoin yli kilometrin mittaista suoraa noilta teiltä löytyy vaikkei mitään varsinaisia luonnonesteitä edessä olisikaan) Mutkikasta moottoritietä on kuulemma helpompi puolustaa, ja onhan se näin. Muistan myös kuulleeni paljon juttuja siitä, että Suomen tieverkosto on pyritty rakentamaan mahdollisimman Etelä-Pohjois suuntaisesti, juurikin puolustustilanteessa vihollisen teistöistä saatavan hyödyn minimoimiseksi. (Tuo uusi venäläisiä varten rakennettu Helsinki-Kotka moottoritie on tosin melko räikeä poikkeus)
Miten esimerkiksi sillat ja tunnelit? Onko esimerkiksi tunneleita tehty tarkoituksella paikkoihin jossa ne eivät olisi välttämättömiä, jotta saataisiin pääväyliä tukittua kun kakka kolahtaa tuulettimeen? Sama pätee siltoihin, onko valtaväylien siltoja tarkoitus järjestelmällisesti tuhota jo hyvissä ajoin vihollisen hidastamiseksi, ja onko tämä otettu varta vasten tiesuunnittelussa huomioon? Ja olisi mielenkiintoista tietää, miten paljon ylipäätään infrastruktuurin ja maanpuolustuksen välistä yhteyttä rakennusvaiheissa mietitään.