Suomen ja Viron välisessä kaasuputkessa vuoto

Eri kiireinen mies olet, sensei, jos et näinkin hiljaisen ketjun viestimäärää ehdi keskustelupalstalla silmäilemään. Aihe kiinnostaa, ja kun ei viranomaisilta tule tietoa, infoaukko täyttyy spekuloinnilla. Normi.
--

tämän mukaan nyynyyn omistajuus johtaa ryssälään
 
Jos laiva kyntää merenpohjaa jollain laitteella, siitä seuraa muutamia tosiseikkoja:
- tätä toimenpidettä ei tehdä kauppa-aluksen marssivauhdilla vaan nopeuden täytyy olla arvioni mukaan luokkaa max 4-5 solmua
- laivan tulee tähän soveltua, on hyvin hankalaa kyntää tavallisella kauppalaivalla yhdellä ankkurilla. Sehän on toispuoleinen veto kun ankkuri on sivulla. Ja keulassa. Tämän takia epäilen, että kiinalainen paatti on syytön ja senhän voi päätellä jo siitä, mitä vauhtia se on kaasuputken ylittänyt. Jos se on painellut marssivauhtia, on syyttömyys päivänselvää.
- Laivan koneissa pitää olla ruutia. Jo heti päältä näkee, että joku pieni jokilaiva esim. mediassa mainittu SGV Flot ei millään siihen kykene.
- on haasteellista osua juuri niin tarkasti, että ankkuria tai auraa ei tarvitse vedellä kuin vain se minimi, että saa putken poikki.

Tavallisessa kaupallisessa laivassa ei ole kunnollisia edellytyksiä tehdä temppua, mutta se on teoriassa mahdollista. Esim niin, että perässä on ankkuri, ja monissa laivoissa on, ja ankkurin tilalle on vaihdettu joku ”kyntöaura”-tyyppinen vempele, mikä on suunniteltu sabotaasiin. Tämä homma edellyttää, että paattia on modifioitu. Tai sitten niin, että ankkuri ei pidä ja sitten tuulen avulla sekä pääkoneella peruuttamalla vedetään keula-ankkuria tai ankkurin sijaan muuta laitetta jolloin manööveri näyttää muiden silmiin tavanomaiselta ankkurin lashaamistilanteelta. Epätodennäköistä ja jos valtiollinen toimija haluaa varman lopputuloksen, ei sitä näin random-touhulla toimiteta.

Onhan sekin mahdollista, että muu alus, esim. sukellusvene tai offshore-tyyppinen alus, on laskenut sabotointilaitteen valmiiksi merenpohjaan hollille kaikessa rauhassa jo hyvän sään aikaan. Sitten siihen on kytketty pitkä vaijeri tai muu vahva (esim. kevlar eli dyneema) köysi, mikä on merenpohjassa niin, että siitä tulee pienen matkan päässä pintaan pieni poiju ohuemmalla köydellä. Kenties koko vempele oli jossain kapselissa ja norjalaisten seismologien havaitsema pikkuräjähdys tuli siitä, että tällainen kapseli laukaistiin käyttökuntoon. Kansi auki pienellä panoksella, kelalta juoksee ohut kaapeli pintaan poijun nostamana ja siitä vetoja vaan. Itse aura tai laite olisi voinut olla valmiiksi 100-500 metrin päässä putkesta ja kaapeli ei salaamistarkoituksessa mene putken yli tai se oli säilötty valtiollisen toimijan ennalta rakentamaan kapseliin. Näin mahdollinen tarkistus ROVilla tai viistokaikuluotaimella ei paljasta katalia aikeita. Kun operaatio toteutetaan, poiju ongitaan ylös merestä (tai sukellusveneellä pohjasta), ajetaan putken yli matkan päähän, vedetään kaapelista löysät pois ja aurataan se muutama sata (tai muutama kymmenen) metriä, hylätään aura ja jatketaan kasuaalisti muina miehinä matkaa.
 
Siitä, että kuvia ja videota merenpohjasta ei ole julkaistu voidaan päätellä asioita. Merenpohjan kuvaaminen ROVilla ei ole mikään temppu ja tähän on kyky kaikilla Itämeren rantavaltioilla. Jotain kuvissa siis on, mitä ei haluta näyttää yleisölle. Jos se olisi tavanomainen ankkuri, siinä ei olisi ns. mitään salattavaa. Niinpä arvelen, että merenpohjan jäljet ja mahdollinen laite on valtiollisen toimijan erityisesti valmistama laite. Tätä vehjettä ei nyt haluta julkiseen pällistelyyn vaan se on ehkä jo ongittu ylös ja sitä tietenkin tutkitaan. Ehkäpä liittolaistenkin kanssa yhteistyössä, mikä myös halutaan salata. Ehkä siinä on kyrillisiä kirjaimia? Sitten kadunmieskin voi päätellä syyllisen ja kysyä, mitä asialle tehdään.
 
Joku on joskus sanonut, että yksinkertaisin ratkaisu on se todennäköisin. Venäjälläkään tuskin on intressissä ottaa riskiä, selvästä kiinnijäämisestä. Jos putken tai kaapelin saa rikottua laahaamalla perinteistä ankkuria tovin alhaalla niin uskoisin, että se on sekä todennäköisin väline, että tapa rikkoa putki. On hyvä muistaa, että Venäjällä ei näihin sabotaaseihin liittyen, ole tarvetta mihinkään erityiseen aika ikkunaan tai 100 % onnistumis- varmuuteen. Silloin voidaan aina selittää tarpeen vaatiessa mustaa valkoiseksi ja puhua vahingosta. Jos putki saadaan rikki ankkurilla niin hyvä, jos ei sillä kertaa onnistu niin ensi kerralla sitten. Eihän nytkään tiedetä, että monesko kerta tämä on, kun putken rikkomista yritettiin. Olisi mielenkiintoista, jos tuosta laiva liikenteen datasta kaivettaisiin, että onko tuossa samassa kohtaa, milloin viimeksi kiihdytelty ja hidasteltu. Saattaisi hyvinkin löytyä näyttöä siitä, ettei tämä ollut suinkaan ensimmäinen yritys. Painava esinekin saattaa olla aikaisempien yrityksien jäljiltä.

On mielestäni huomattavasti todennäköisempää, että pinnan päällä tapahtuva toiminta naamioidaan normaaliksi laiva toiminnaksi ja jos jotain tapahtuu, niin homma voidaan selittää keliolosuhteilla ja vahingolla. Ei silloin ole järkeä roikottaa erikoisankkureita ja koukkuja, jotka eivät ole alkuperäiseen tarkoitukseensa sopivia ja perusteltavia, vaikka onnistumisen todennäköisyys kasvaisikin. Kun mennään pinnan alle, niin siellä on se ja sama millaista erikoisvälinettä on käytössä. Sukellusveneen tai muutoin sukeltamalla aiheutettuja vahinkoja on kertaluokkaa vaikeampi alkaa puhumaan valkoiseksi, kun kaikki todisteet osoittavat, että mustaahan se on.
 
Nyt jos on jo näyttöä siitä, että kyseessä olisi Hong Kongin lipunalla seilaavasta konttilaivasta, että sillä voisi olla jotain selitettävää niin kiistatonta näyttöä juuri Venäjän tarkoituksellisesta toiminnasta voi olla vaikea saada. Jos siellä omien sotilaiden tappamisen lisäksi jotain osataan, niin se on juuri savuverhon luominen asioiden ympärille. Jos lännellä oli vaikeuksia todeta, että Venäjähän siellä Krimillä ja itäukrainassa häärää, vaikka siellä ajeli Venäjän ilmatorjunta kalustoa separatisti kuskeilla, niin miten luulette, että löytyy oikeudessa pitävää kiistatonta näyttöä siitä, että Venäjä on määrännyt laivan tahallaan rikkomaan kaasukaapelin? Jos tuo jonkun kintuille jossain kohtaa kusee, niin se on laivan kapteenin. Toki voidaan kysyä mikä motiivi kapteenilla on ollut näin toimia mutta, että löytyisi jokin savuava käsky tai osoite sylttytehtaalle? Pidän edelleen epätodennäköisenä. Jos Suomessa riittäisikin pelkkä savuava Makarov niin homma olisi toinen mutta kun se ei perinteisesti suomalaisessa oikeuskäytännössä ole ollut yksinään riittävä todiste. Tarvitaan myös motivaatio, halu ja keinot. Tekijä on kyettävä aukottomasti sitomaan teko paikkaan ja millekään muulle teorialle ei saa jäädä sijaa. Täällä ei perinteisesti ole ulkopolitiikassa sormella osoiteltu mutta täytyy toivoa, että Nato jäsenyys olisi nyt kasvattanut Suomen ulkopolitiikalle edes jotkin munan näköiset roikkujat.
 
Tuohon merelliseen tapahtumaseurantaa olisi muuten tekoäly oivallinen väline. Se pystyisi suuresta massasta dataa poimimaan ne pienet poikkeamat, jotka saattavat ihmiseltä jäädä huomaamatta. Ehkäpä tuollakin tulevaisuudessa tekoäly nähdään mukana seuraamassa laivaliikennettä ja tekemässä omalla sarallaan analysointia.
 
Suomi käy Kiinan kanssa keskustelua NewNew Polar Bear aluksen liikkeistä.
Jos mennään siihen näkemykseen, että kiinalaiset ovat auttaneet tai jopa aiheuttaneet kaasuputken rikkoutumisen, niin mun puolestani "ystävyyden pandat" saa vihdoin lähteä Suomesta.

Tosin eihän me vissiin vielä tiedetä minkä maan miehistö siinä laivassa on, vaikka onkin rekisteröity Honkkariin.

.
 
Siitä, että kuvia ja videota merenpohjasta ei ole julkaistu voidaan päätellä asioita. Merenpohjan kuvaaminen ROVilla ei ole mikään temppu ja tähän on kyky kaikilla Itämeren rantavaltioilla. Jotain kuvissa siis on, mitä ei haluta näyttää yleisölle. Jos se olisi tavanomainen ankkuri, siinä ei olisi ns. mitään salattavaa. Niinpä arvelen, että merenpohjan jäljet ja mahdollinen laite on valtiollisen toimijan erityisesti valmistama laite. Tätä vehjettä ei nyt haluta julkiseen pällistelyyn vaan se on ehkä jo ongittu ylös ja sitä tietenkin tutkitaan. Ehkäpä liittolaistenkin kanssa yhteistyössä, mikä myös halutaan salata. Ehkä siinä on kyrillisiä kirjaimia? Sitten kadunmieskin voi päätellä syyllisen ja kysyä, mitä asialle tehdään.
Näissä keskusteluissa on unohtunut se että mihin suuntaan sitä putkea on vedetty. Kun meressä se suunta voi olla myös ylöspäin ja nosteen saat paineilmapullo+pallo kokonaisuudella. Asennetaan etukäteen, haudataan kaapeli pohjaan ja nostolaite riittävän kauas. Putki katkeaa viimeistään kun pallo on pinnalla ja heiluu aaltojen mukana. Pallon voi mitoittaa vaikka niin että kaasun paine räjäyttää pallon kun se nousee pois vedestä ja sitten voi ihmetellä aikanaan jossain rannalla riekaleita elleivät painu pohjaan.

Sama konsepti muille putkille ja kaapeleille. Laukaisu vaikka sukellusveneestä lähistöltä akustisella datalla.
 
Näissä keskusteluissa on unohtunut se että mihin suuntaan sitä putkea on vedetty. Kun meressä se suunta voi olla myös ylöspäin ja nosteen saat paineilmapullo+pallo kokonaisuudella. Asennetaan etukäteen, haudataan kaapeli pohjaan ja nostolaite riittävän kauas. Putki katkeaa viimeistään kun pallo on pinnalla ja heiluu aaltojen mukana. Pallon voi mitoittaa vaikka niin että kaasun paine räjäyttää pallon kun se nousee pois vedestä ja sitten voi ihmetellä aikanaan jossain rannalla riekaleita elleivät painu pohjaan.

Sama konsepti muille putkille ja kaapeleille. Laukaisu vaikka sukellusveneestä lähistöltä akustisella datalla.
Muuten ihan hyvä idea, mutta jos se nousee 60m pohjasta, niin äkkiä luulis niitten päiden lähentyvän nostopistettä... Voin olla väärässäkin 🤔
 
Pysähtyi ennen putkea. Nyt käy jo surströmmingin veroiset katkut tästä.

Jos paljastuu että Kiinalla on valtiona sormensa pelissä, pitää lähettää 1 kpl Rauma-luokan ohjusveneitä Kiinan ja Taiwanin väliselle merialueelle projisoimaan voimaa. Välillä pidetään yhteisharjoituksia taiwanilaisten kanssa, jossa yhteistoiminnassa Fuck-1 -koneiden kanssa maihinnousua yrittävä A2 keltainen tuhotaan säälimättömästi.

Oppivat että meille ei v*ttuilla. 💪

P.S. Tällaiseen on onneksi hyvissä ajoin varauduttu ja meille on pitkänäköisesti rakennettu kaukovaikuttamiskykyä jo 2010-luvun alkupuolelta saakka. Muonavarastot on modifioitu. Vesitankkien kapasiteettia on kasvatettu.

Coincidence? I think not.

https://web.archive.org/web/2014090...9nQSEh/?pcid=999d4a0049c7788fae8daf96ee0deb05

Rauma-luokka uuteen iskuun​

Rauma-luokan ohjusveneet Rauma, Raahe, Porvoo ja Naantali läpikäyvät suurta peruskorjausta. Ensimmäisen aluksen remontti valmistuu kuluvan vuoden lopussa. Koko reilun 70 miljoonan euron peruskorjaus valmistuu vuoden 2013 loppuun mennessä.
...
Laivatekniikka ja taistelujärjestelmä päivitykseen sekä osin uusiksi

Peruskorjauksessa parannetaan alusten itsenäistä toiminta-aikaa merellä modifioimalla muonavarastoja sekä lisäämällä musta- ja makeavesitankkien kapasiteettia. Myös alusten keittiöt uusitaan täysin ja harmaa likavesi otetaan jatkossa talteen aluksen omiin tankkeihin. Kaikki muutkin alustekniset osajärjestelmät peruskorjataan.
 
Viimeksi muokattu:
Selvisi myös, miksi Nuu-nuu-nalle on nyt Arkangelissa: eilisessä kuvassa näkyy, että kontit ovat viturallaan ja vasemman puolen ankkurikin kadonnut johonkin.

Katso liite: 85755

Kuvalähde
Ankkurin puute, aikaikkuna ja pysähdys putken läheisyydessä, sekä vielä tämä tarkemmin julkistamattomien painava verme tuhotyön läheisyydessä. Aika monta palaa jo koossa.
 
Selvisi myös, miksi Nuu-nuu-nalle on nyt Arkangelissa: eilisessä kuvassa näkyy, että kontit ovat viturallaan ja vasemman puolen ankkurikin kadonnut johonkin.

Katso liite: 85755

Kuvalähde

Niin ja se on näyttänyt todelliset omistajansa eli vetänyt Venäjän lipun sotalipuksi salkoon?

Plot thickens!
 
Jos pystyisi zoomaamaan tuonne komentosillalle, niin näkyisikö siellä kiinalaisia naamoja?
 

Liitteet

  • IMG_0696.jpeg
    IMG_0696.jpeg
    719.9 KB · Luettu: 47
Back
Top