Suuri maatalouskeskustelu

Miksei kaikki oo tommosia ku toi Joona.. mä tunnustaudun kyllä kans sellaseksi matojen vaalija hipiksi. Madot kertoo maanlaadusta kaiken tarpeellisen ja mun perhe erityisesti arvostaa näin kevättyö-aikaan kun juoksutan niitä kasvimailla ihailemassa matomääriä ihan jatkuvasti. Ei ollu edes onkimatoja täällä kun muutettiin
 
Soilfoodin edustaja tosiaan tämä Joona. Tiedän tyypin koukun kautta kun noissa luomupiireissäkin tuli pyörittyä aikani.

50/50. Sekä hyvääkin asiaa, että sitten käytännön tuotannossa ei niin toimivaa. Tutkimusmielessä kaikki on helpompaa toteuttaa kuin laajemman mittakaavan todellisessa ammattiviljelyssä ja ruoantuotannossa, se kannattaa pitää mielessä.

Tämä ja toinen puolisko dynaamisesta duosta ovat aika ehdottomia linjoissaan ja maailmankatsomuksessaan. Ja jos olet eri mieltä niin olet vain tavallinen rivimaajussi(HYI!) tai muuten alemmalla tasolla toiminnassa. Sen enempää persoonien analysointiin menemättä mitä saanut kuunnella.
 

Glyfosaatti, suorakylvönä tuota tai jotain muuta vastaavaa. Istutat kylvön jälkeen joitakin puuryhmiä, rauduskoivu, pylväskataja, miksipä ei joku mäntykin seassa.

Korostan, (jyrkästi kuten Paavo M. Petäjä) että se on pakko glyfosaatti ennen kylvöä siihen levittää, jos ei millään, unohda koko homma.
Samoilla ajatuksin, siitä on pakko saada törky pois alta että onnistuu. Savikolle jos saa jostain turvemaata / hiekkamaata ajettua niin kuohkeutuu jonkinverran. Mutta kuitenkin se on ikuisuusprojekti, nimimerkillä kokemusta omaava ;)
Mutta paras siitä on tehdä tuollainen luonnomukainen niitty, mikä sen parempi @Baltriber lehmille. Aikaa se tosin ottaa että saa sinne kasvamaan puuta ja muutakin niityillä olevaa. Mutta aikaahan maailmassa, mikään ei tuollaisessa projektissa valmistu vuodessa/parissa.
 
Sovitaanko että tanakka saunakukkakasvusto on vähän niinku niitty. Voin lisäksi näyttää lehmille kuvia perhosista ja rehevistä heinikoista. Ehkä käyn pöllimässä jonkun onnekkaan taimikosta muutaman näreen..

Jos joku on nyt tällekkin hitaalle hipille selvinnyt, niin ainakin se ettei maanviljely todella ole köyhän harrastus. Tiedustelin naapurilta (sellaselta ihan oikeelta viljelijältä) kalkituksen, myrkytyksen, siementen ja kaiken sen työn hintaa. Näyttää vahvasti siltä että mansikit jäystäköön jäkälää siihen asti että vääntäydyn ihan oikeisiin aikuisten töihin.

vaikka nää mun lehmät on kovin pitkä-ikäistä porukkaa (rauhan emä oli muistaakseni 16 poikiessaan tuon rauhan), niin saattaa olla että noista karkaa hönkä ennen ku tää projekti on valmis.
 
Sovitaanko että tanakka saunakukkakasvusto on vähän niinku niitty. Voin lisäksi näyttää lehmille kuvia perhosista ja rehevistä heinikoista. Ehkä käyn pöllimässä jonkun onnekkaan taimikosta muutaman näreen..

Jos joku on nyt tällekkin hitaalle hipille selvinnyt, niin ainakin se ettei maanviljely todella ole köyhän harrastus. Tiedustelin naapurilta (sellaselta ihan oikeelta viljelijältä) kalkituksen, myrkytyksen, siementen ja kaiken sen työn hintaa. Näyttää vahvasti siltä että mansikit jäystäköön jäkälää siihen asti että vääntäydyn ihan oikeisiin aikuisten töihin.

vaikka nää mun lehmät on kovin pitkä-ikäistä porukkaa (rauhan emä oli muistaakseni 16 poikiessaan tuon rauhan), niin saattaa olla että noista karkaa hönkä ennen ku tää projekti on valmis.
Olet selkeästi saavuttamassa sen pisteen missä itse kärsimättömänä luonteena totesin että maanviljelys ei ole "mun juttu" :D Rahan menon vielä käsitti mutta kun asiat ei prkl tapahdu hetkessä. Ehkä nykyään kun on enemmän elämänkokemusta vois malttaa, mutta nuorena ja nopeena ei ollut tällasia lehmänhermoja niin kuin nykyään.
 
Olet selkeästi saavuttamassa sen pisteen missä itse kärsimättömänä luonteena totesin että maanviljelys ei ole "mun juttu" :D Rahan menon vielä käsitti mutta kun asiat ei prkl tapahdu hetkessä. Ehkä nykyään kun on enemmän elämänkokemusta vois malttaa, mutta nuorena ja nopeena ei ollut tällasia lehmänhermoja niin kuin nykyään.

eniten kyllä vituttaa se rahanmeno :ROFLMAO:
Ja toisena se ettei pysty ite tekemään. Kasvimaille riittää talikko ja kottarit mutta ei tosiaan enää sitte ku puuhastellaan isommassa mittakaavassa. Nyt jotenki hermoonnuttaa koko hanke niin että suonet repee päästä. Se olis volvon peräkontissa oottamassa revenny kalkkisäkki, jos siitä vaan riipasee loosterin luukun auki ja upottaa koko roskan porkkanapenkkiin
 
eniten kyllä vituttaa se rahanmeno :ROFLMAO:
Ja toisena se ettei pysty ite tekemään. Kasvimaille riittää talikko ja kottarit mutta ei tosiaan enää sitte ku puuhastellaan isommassa mittakaavassa. Nyt jotenki hermoonnuttaa koko hanke niin että suonet repee päästä. Se olis volvon peräkontissa oottamassa revenny kalkkisäkki, jos siitä vaan riipasee loosterin luukun auki ja upottaa koko roskan porkkanapenkkiin
Maanviljeleminen on vain yksi luonnonmukainen keino köyhtyä, hevosen pidon lisäksi ;)
 
eniten kyllä vituttaa se rahanmeno :ROFLMAO:
Ja toisena se ettei pysty ite tekemään. Kasvimaille riittää talikko ja kottarit mutta ei tosiaan enää sitte ku puuhastellaan isommassa mittakaavassa. Nyt jotenki hermoonnuttaa koko hanke niin että suonet repee päästä. Se olis volvon peräkontissa oottamassa revenny kalkkisäkki, jos siitä vaan riipasee loosterin luukun auki ja upottaa koko roskan porkkanapenkkiin
Unohdat sen kalkin. Ei se tuleva niitty tai keto sitä tarvitse. 3 ha:n ruiskutus paljon mitään maksa. Kylvö noin 300 euroa, ketosiemenet on kalliita, mutta menekki tuolle alalle yhteensä noin 75 kg.

Taimia tilaat Mhy:ltä, ei niinhinkään suuria summia uppoa. Tai realisoit naapurin metsästä.

Tiedän, että se glyfosaatti potkii nyt kovasti vastaan, mutta pakko sieltä se juolavehnä ja luonnonheinä on pois ottaa.

Minä olen suorakylvökonetta jokseenkin paljon vetänyt ja tiedän, en luule vaan tiedän, että ne ketosiemenesi tulevat tukehtumaan juolavehnään ja luonnonheinään ilman ruiskutusta. Sinne tukehtuu myös retiisit ja kaikki muutkin yllä tarjotut. Sen kasvukyky keväällä on voittamaton. Sillä on valtava juurimassa pellossa valmiina ja sen kyytiin ei ehdi yksikään siemenestä itävä peltokasvi.

Pidät pari kesää sitä avokesantona, hankaat kuukauden välein julmetusti äkeellä, siinä on ympäristöystävällinen (ei halpa) vaihtoehto glyfosaatille eikä muita ole.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kun ryhtyy vaan viljelemään juolavehnää.

Käyttö ravintona
Juolavehnä on varsin monipuolinen hyötykasvi, vaikka sen käyttötapoja ei enää tunnetakaan. Kasvin maanpäälliset osat ovat erinomaista karjanrehua, sillä niiden ravintoarvo on timotein veroinen. Sioille maistuvat juolavehnän juurakot, ,ja myös pikkujyrsijät (esim. vesimyyrä) varastoivat niitä itselleen talvea varten. Juurakko sisältää runsaasti hiilihydraatteja, ja sitä on käytetty siirapin ja viinan valmistukseen. Pula-aikoina juolavehnän juurakoita on kuivattu ja jauhettu leipätaikinoihin. Paahdettua juurakkoa on käytetty kahvin korvikkeena.

Käyttö rohtona
Juolavehnä on myös pitkään ollut rohdoskasvi, ja sitä on myyty apteekeissa. Rohdoksena käytetään kasvin juurakkoa, joka korjataan syksyllä. Juuren agropyreeni (eteerisen öljyn pääkomponentti) vaikuttaa ilmeisesti antibioottisesti mikro-organismeihin. Juolavehnän sisältämät kaliumsuolat ja tritisiini-hiilihydraatti lisäävät virtsaneritystä. Myös saponiinit edistävät virtsaneritystä ja vaikuttavat lisäksi limaa irrottavasti vähentäen siten yskänärsytystä. Lisäksi juolavehnän juurella on ruuansulatusta edistävä ja ulostava vaikutus. Dieettiravinnoksi juolavehnän juuri sopii sisältämänsä fruktoosin vuoksi. Kansanlääkinnässä sitä on käytetty myös verta puhdistavana rohtona..
 
Maanviljeleminen on vain yksi luonnonmukainen keino köyhtyä, hevosen pidon lisäksi ;)

Olen joskus ollut perheen kanssa höryveturin vetämässä junassa kyydissä. Se oli harrastajien hankkima, korjaama, ylläpitämä ja ajama.

Silloin kävi mielessä että jos joku oma tai lasten harrastus tuntuu kalliilta, niin vertaan sitä mielessäni höyryveturiharrastukseen.
 
Ei kun ryhtyy vaan viljelemään juolavehnää.


Tuo on siitä hyvä idea, että myrkyttämisen, kulottamisen ja lampaille syöttämisen lisäksi ainoa varma keino päästä rikkaruohoista eroon on se, että yrittää viljellä niitä.

Ihan sama mitä koittaa kasvattaa, niin jotain muuta sieltä maasta kuitenkin pukkaa.
 
Olen joskus ollut perheen kanssa höryveturin vetämässä junassa kyydissä. Se oli harrastajien hankkima, korjaama, ylläpitämä ja ajama.
Jos tarkoitat Ukko-Pekkaa niin lipunmyyjä kertoi ettei ole muita tuloja kuin lipunmyynnistä saatava. Ajoimme sillä Kotkasta Haminaan jokunen vuosi sitten. Paras osuus oli muutaman sadan metrin tunneli. Vaunussa ei ollut valoja joten pilkkopimeää tunnelissa ajon aikana.
 
Tuo on siitä hyvä idea, että myrkyttämisen, kulottamisen ja lampaille syöttämisen lisäksi ainoa varma keino päästä rikkaruohoista eroon on se, että yrittää viljellä niitä.

Ihan sama mitä koittaa kasvattaa, niin jotain muuta sieltä maasta kuitenkin pukkaa.
Viljeli eräs kollega juolavehnää tarkoituksella, ei uusinut koskaan nurmia. Tämä toimii, jos tekee juolavehnästä säilörehua erittäin aikaisin, ennen korren alaosan mätänemistä. Ei siitä rehusta mitään huippulaatua tule silti. Rehuarvot ja sulavuus on liian aikaisessa korjuussa pielessä ja elukoilla tällä rehulla mahat jatkuvasti sekaisin.

Kolmea niittoa ja kovaa lannoitusta ei kestä juolavehnäkään, alkaa se sieltä vähentyä eli sikäli väittämässäsi on todella perää.

Juolavehnän juurimassa etenkin eloperäisillä mailla voi olla kymmeniä tonneja hehtaarilla. Hauska ritinä kuuluu, kun sitä massaa kyntää.

1586970877028.png
Keväällä juolavehnä näyttää tuolta.

1586970932569.png
Myöhemmin kesällä.
 
Juolavehnän juurimassa etenkin eloperäisillä mailla voi olla kymmeniä tonneja hehtaarilla. Hauska ritinä kuuluu, kun sitä massaa kyntää.

:unsure:

Juolavehnän juuri
Hinta Alkaen 10,40€
Pakkaus sisältää 100% tuotteen nimen mukaista, laadukasta kuivattua yrttiä, ei lisä- eikä täyteaineita.
 
Sehän olisi bisneksen paikka. Toinen asia on se, että kysyntä tuotteelle on todennäköisesti erittäin ohutta.

tai sitten ei ole. Hevoshommissa ollaan valmiita maksamaan hunajaa, mansikoita ja kultahippusia jos mussukkapollen ruoansulatus sitä kaipaa. Mitä suolaisempi hinta ja älyttömämpi tuote, sitä varmempi on menekki. Pikkunen pussukka nokkosta nätillä heppakuvalla, maksaa ihan helvetisti. Joku nökkäre kun tulee muotiin (just sattumalta samaan aikaan heppabloggarin käntty lensi kuuhun ja takas syötyään sitä) niin saa maksaa mitä vaan ja kansa kantaa sitä selkä vääränä tallille. yhtenä vuonna tehtiin kilpaa iilimatohoitoja hevosille, sen jälkeen ne kinesioteipattiin paketiksi, psylliumia syötettiin niin että suolet tukkeentu ja mitä kaikkea. Mä oon jo ihan pudonnu näiden trendien aallonharjalta kun ei enää hevoset asu helsingissä maneesitallilla.

siinäkin on jo valtava hintaero että ostaako kivennäiset tylsästi lehmille suunnatussa pussissa (ei kuvia, ei sateenkaaria vaan pelkkä tuotteen nimi) vai hevosille ( joku suunnittelija tuhrannut viikkoja saadakseen pussin kylkeen sovitettua kuvat kiiltävistä kopukoista ja odotettavissa olevista pokaaleista)

arvatkaa syökö mun Elukat formula 4feet-kivennäistä (n. 150€/20kg) vai jotain mullinmallin maitolaituria (markan/säkki)
 
Mutta siis tottakai mulla on hevosille jalkoihin laitettavat lampaankarva-kiiltonahkatöppöset, blingbling-suitsia (ja tottahan mulla on timangit kypärässä ja raipassa), toisella on kavioissa iskunvaimennuspohjalliset ja satulatkin on kalliimpia ku mun auto. Satulahuoneellinen kaikkea tarpeetonta tilpehööriä naurettavan hintaisine erikoiskuolaimineen. Että kyllä mä ole ihan samaa kamaa noiden muiden heppatätien kanssa :ROFLMAO: Tosin nokkosta en osta kaupasta, vaan kerään ja kuivaan ite. Juolavehnänsä kaivakoon keskenään maasta.
 
Ne blingbling hevoshenkilöt ovatkin hurahtaneempaa jengiä kuin luulin. Millä ne rahoittaa tuon kaiken?

Enkä nyt tarkoita hurahtaneella hevoshenkilöllä @Baltriber sinua:)
 
Back
Top