Suuri maatalouskeskustelu

Saa tässä itsekin nyrjäyttää käsityksiään uuteen uskoon. Tullut vähän naureskeltua city-vihreälle, jonka mielestä sähkö tulee seinästä ja ruoka marketista jne.
Kun olin hetken ilman sijoitusta, niin revin ihokkaani ja sirottelin tuhkaa ylleni. Nyt ymmärrän mitä se tarkoittaa, että siviiliyhteiskuntakin tarvitsee valtavan määrän niitä tekeviä käsiä kriisiaikana, jotta armeija pystyy tekemään työnsä. Maanpuolustuksen käsitys on laajentunut mielessäni. Olen minä sen aikaisemminkin tiedollisesti ymmärtänyt, mutta ehkä se vaati tämän ajan sen sisäistäminen ihan oikeasti.

Minä tulen @Ikarus sinulle sitä puimuria ajamaan, jos tekijät loppuu sieltä kesken. Vähänhän sinulta sitä pitkämielisyyttä vaaditaan ja pitkää tasaista sarkaa pellolta alkuharjoitteluun :)
Kiitos tarjouksesta, pidetään mielessä. Jos nyt saisi kylvettyä ensin. Ihan röötämällä ei ole tullut maalikylissä nyt roilattua, tuurilla jos menisi ilman koronatartuntaa.

Kevättyö vehkeet nyt huollon alla painimessa sekä kylvöä varten siemenen valmistelu. Ne jo sainkin laiteltua, pudottaa vain kylvökoneeseen.

Kiire ei ole tässä kohtaa maata pellolle. Useampi viikko vielä menee. Mutta ennakoin vähän mahdollista koronatartuntaa. Kaikki romut huoltamatta, äijä kuukauden lasaretissa, sitten onkin kasvukausi -20 käsitelty.

IMG_20200422_124342.jpg
 
Ei tuollaista hyökkäystä peruskrakkeri saa aikaan. Nyt on iso pyörä pyörimässä.
Palvelunestohyökkäyksen saa ostettua kohtuu halvalla. Tai sitten masinoi Anonymousin/4chanin jollain verukkeella liikkeelle.

Motiivina voi olla jopa ihan silkka ikävystyminen. Tai sitten ei. Nykypäivänä ei aina oikein tiedä.
 
Hankkijan tietoverkkoon hyökättiin – myymälöiden kassakoneet jumissa

...tavalliset kuluttajat eivät pysty maksamaan myymälöissä käteisellä tai kortilla, koska kassajärjestelmät eivät toimi.

Mä keksin just ratkaisun tohon miten kauppaa käteiskauppaa voidaan käydä niin että inventaariot sun muut eivät mene sekaisin.

Pistin sähköpostia asiasta noiden toimarille. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin NIH-ilmiö + tahallinen väärinkäsittäminen estää tämmöisen ulkopuolisen luovuuden hyödyntämisen.

Pidän todennäköisenä että sama ratkaisu toimisi myös korttimaksamisen suhteen, mutta kun en tiedä että missä määrin se puoli on noilla jumissa, niin....

-ttu... Mä keksin just siihenkin ratkaisun joka toimii vaikka noiden järjestelmä olisi täysin jumissa.
 
Tuo vaan oli muutakin kuin skriptijonnet..
Ransomwarehan tuo näyttää olevan. Bitcoinien tarpeessa...

edit: quotes

"It is an external player who interferes with our operations and wants to make some money from it".

Have your systems been protected enough?

"I don't want to go into a discussion about that now. We have contact with the relevant experts so we can handle it the right way."

"Unfortunately, we have to face the fact that we will probably have to work without the systems for the rest of the week, and we hope for your understanding. We are doing as best we can,"
 
Palvelunestohyökkäyksen saa ostettua kohtuu halvalla. Tai sitten masinoi Anonymousin/4chanin jollain verukkeella liikkeelle.

Motiivina voi olla jopa ihan silkka ikävystyminen. Tai sitten ei. Nykypäivänä ei aina oikein tiedä.
Näinpä. Ehkä nämä erottaa toisistaan siitä, että kiristäjä haluaa bitcoineja, jolloin uhrilla on ehkä intressi maksaa, jos ohjelmat saa takaisin käyttön kunnossa. Rikotustahan ei kannata maksaa.
Jos tuho on laajaa, niin sitten joku muu toimija? Ehkä.
Joka tapauksessa voi olla valtiollinen tai joku pojankolli. Valtiollisen on järkevää käyttää bulvaaneja, joten eiköhän valtiollinenkin näytä aina joltain yksittäiseltä hakkeriryhmältä. Jotenkin näitä suojauksia pitäisi parantaa tai pyrkiä minimoimaan ennakkoon vahingot, jos atk menee lukkoon. Minulta ei siihen saa vastauksia.

Täällä kun on monen asian osaajia, niin jos tehtävänannoksi saisitte turvata kevätkylvöjen ja niiden tarvitsemien tykötarpeiden esteettömän tilaamisen ja toimittamisen suomalaiselle maanviljejyssektorille, niin kuinka toimitte?
Mitä kaikkea pitää nykyjärjestelmästä muuttaa, ettei yhdessä paikassa sijaitsevan palvelimen romahdus lamauta kaikkea?
Mitä ylipäänsä ovat ne tavarat mitkä kylvöihin valmistautuessa liikkuvat? Mistä? Tonnimäärät?
 
Minä kun en näistä tajua mitään, niin mitä sille siemenelle täytyy tehdä, jotta se on valmista kauraa (heh heh, olinpas hauska!) kylvökoneen kyytiin?
Eipä niille nyt ihmeitä. Siirsin kärristä kuivuriin, josta saan siemenet helposti kuivurin elevaattorin kautta ne kylvökoneeseen. Säkitysvaihe jää pois.

Parhaita jemmasin siemeneksi jo viime syksynä, yhtään siementä en tarvitse ostaa.
Oman siemenen käytöstä siemenkauppiaiden liitolle joutuu maksamaan TOS-maksun. Lasku heiltä tulee automaattisesti tukihakemustietojen perusteella.

Useimmiten oma siemen kunnostetaan käyttämällä ne lajittelussa, jossa pienet siemenet ja roskat poistetaan sekä siemen peitataan.

Siemenerän kunnostuksen suoritin kuivauksen yhteydessä jo viime syksynä säätämällä siemenerälle jäähdytysaikaa lisää. Kuivurin esipuhdistaja ehtii roskat ja pienet siemenet jyvistä tällöin hyvin pois erotella. Öljyä ei pala tällöin kuivurissa, vain pelkkää sähköä. Kylvökoneessa on peittauslaite.

Itävyys ja tuhannensiemenen paino on noista tutkittu ja tämän perusteella säädän kylvökoneeseen sopivan kylvömäärän/ha.

Muutaman vuoden omaa siementä voi käyttää, mutta välillä siemen on uusittava sertifioitua ostosiementä käyttämällä. Eli kaupan siemenellä tarvittava ala ja siemeneksi varattava erä kuivauksesta visusti erilleen. Lajikkeet taantuu ja siemenlevintäiset taudit saattaa tulla ongelmaksi.

Tällä viljan hinnalla (keskimäärin huonolla siis) koko kylvöalan kylvämistä ostosiemenellä en ole pitänyt järkevänä.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä niille nyt ihmeitä. Siirsin kärristä kuivuriin, josta saan siemenet helposti kuivurin elevaattorin kautta ne kylvökoneeseen. Säkitysvaihe jää pois.

Parhaita jemmasin siemeneksi jo viime syksynä, yhtään siementä en tarvitse ostaa.
Oman siemenen käytöstä siemenkauppiaiden liitolle joutuu maksamaan TOS-maksun. Lasku heiltä tulee automaattisesti tukihakemustietojen perusteella.

Useimmiten oma siemen kunnostetaan käyttämällä ne lajittelussa, jossa pienet siemenet ja roskat poistetaan sekä siemen peitataan.

Siemenerän kunnostuksen suoritin kuivauksen yhteydessä jo viime syksynä säätämällä siemenerälle jäähdytysaikaa lisää. Kuivurin esipuhdistaja ehtii roskat ja pienet siemenet jyvistä tällöin hyvin pois erotella. Öljyä ei pala tällöin kuivurissa, vain pelkkää sähköä. Kylvökoneessa on peittauslaite.

Itävyys ja tuhannensiemenen paino on noista tutkittu ja tämän perusteella säädän kylvökoneeseen sopivan kylvömäärän/ha.

Muutaman vuoden omaa siementä voi käyttää, mutta välillä siemen on uusittava sertifioitua ostosiementä käyttämällä. Eli kaupan siemenellä tarvittava ala ja siemeksi varattava erä kuivauksesta visusti erilleen. Lajikkeet taantuu ja siemenlevintäiset taudit saattaa tulla ongelmaksi.

Tällä viljan hinnalla (keskimäärin huonolla siis) koko kylvöalan kylvämistä ostosiemenellä en ole pitänyt järkevänä.
Peittaat ilmeisesti jauheella? Minulla menee jauhe Jussi täyttöruuvin alapäähän, vielä tämä vuosi riittää jauhemaista peittausainetta mutta mitäs sitten jatkossa?
 
Peittaat ilmeisesti jauheella? Minulla menee jauhe Jussi täyttöruuvin alapäähän, vielä tämä vuosi riittää jauhemaista peittausainetta mutta mitäs sitten jatkossa?
Jauheen käyttö tosiaan loppuu. Eu kielsi. En ole vielä tätä pulmaa ratkaissut. Viimeiset vanhat varastot lähtee nyt ja uutta ei enää saa.

Kai se on käytettävä siemenet jollain lajittelijalla, jolla on käytössä nestepeittain. Siemenet joutuu jatkossa läträämään säkkeihin, kuivurin kautta peitattuja ei jatkossa pysty enää kylvökoneeseen kierrättämään.

Eli ylimääräisiä askareita ja kuluja tulossa oman siemenen käyttäjille.
 
No meille tuli nyt sähköposti jossa käskettiin olla hiljaa, että vain toimitusjohtaja puhuu ja sen linjan takana ollaan :D Joten tästä lähtien kaikki on hyvin, minä olen tästä asiasta hiljaa kunnes kukkia saadaan taas myytyä :cool:
Herra Leaderwolfin henkiköllisyyden selvitys taitaa olla korkealla nyt Hankkijan johdon prioriteettilistalla.. Vähän kuulostaa huonoilta nyt nämä kaikki uutiset lähipäiviltä. Syytä olla huolissaan..
 
...jos tehtävänannoksi saisitte turvata kevätkylvöjen ja niiden tarvitsemien tykötarpeiden esteettömän tilaamisen ja toimittamisen suomalaiselle maanviljejyssektorille, niin kuinka toimitte?

Kysymyksestä puuttuu aikaikkuna, tieto siitä että haetaanko ainutkertaista vai pitkäaikaista turvaamista, hyväksyttävien kustannusvaikutusten ja henkilöresurssien määrä ja aika paljon muutakin.

Joitain peruslähtökohtia:

Mikä kestää hyvin häiriötä, on usein altis brutaaleille hyökkäyksille ja toisinpäin.

Keskittämisellä haettu todellinen tai kuviteltu tehokkuus voi altistaa laaja-alaiselle kriisille.

Adaptiivisuus on täydellisyyttä parempi.

Hajautetut ratkaisut, lähellä loppukäyttäjää olevat väli- ja muut varastot, vara- ja rinnakkaisjärjestelmät...

Jos kysymys koskee rajatusti tota Hankkijakeissiä, niin siihen on olemassa yksinkertainen ja nopea ratkaisu, joka voidaan käynnistää tunneissa. Mutta koska NIH-ilmiö voittaa aina järjen, matematiikan ja innovatiivisuuden, niin siihen tuskin turvaudutaan.

Mä pistin kuitenkin niiden toimarille spostia jossa mainitsin, että toi on mitä todennäköisimmin hoidettavissa nopeasti.
 
Back
Top