Suuri Suomalainen Liikeennekeskustelu

Aika hyvin siellä on asiat hoidettu:
Katso liite: 55259
Suomessa kuolonuhreja hämmästyttävän tarkasti sama lukumäärä, mutta kun ruotsalaisia on rapiat 10 miljoonaa..

Täysin vertailukelpoisia luvut eivät kuitenkaan ole, koska muut pohjoismaat putsaavat tilastoista itsemurhat pois. Suomessa ne putsataan vain raideliikenten tilastoista.

Viikoittain saa lukea uutisia, joissa henkilöauto on tuntemattomasta syystä ajautunut vastaantulevan rekan keulaan. On näitä itsemurhakandidaatteja ohjastanut autonsa myös mm. henkilöautojen ja jopa mopoautojen päälle.

Joka tapauksessa Suomi oli vielä 2000-luvun taitteessa tasoissa Norjan ja Tanskan kanssa, mutta nyt olemme jääneet kauaksi taakse ja verrokimme alkavat olemaan Tsekkiä ja muita itäblokin maita.

Poliisilla ei ole mitään muuta tarjottavaa kuin lisää kameroita. Joulunpyhinä ajoin 1500 km ja ainoa havaitsemani miehitetty liikenteenvalvonta tapahtui Simpeleellä, jossa oli tumma Volkkari paku pysäköity kevyenliikenteen väylälle. Täysin pimeänä tietysti ja salamavalo näkyi takalasista.

Sekin "valvonta" oli ainoalla 70 km/h pätkällä kymmenien kilometrien pätkällä, jossa olisi aitojakin vaaranpaikkoja. Turvavyöt, keliin sopivat renkaat, ajokunto ja ajoterveys jne täysin evvk.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa kuolonuhreja hämmästyttävän tarkasti sama lukumäärä, mutta kun ruotsalaisia on rapiat 10 miljoonaa..

Täysin vertailukelpoisia luvut eivät kuitenkaan ole, koska muut pohjoismaat putsaavat tilastoista itsemurhat pois. Suomessa ne putsataan vain raideliikenten tilastoista.

Viikoittain saa lukea uutisia, joissa henkilöauto on tuntemattomasta syystä ajautunut vastaantulevan rekan keulaan. On näitä itsemurhakandidaatteja ohjastanut autonsa myös mm. henkilöautojen ja jopa mopoautojen päälle.

Joka tapauksessa Suomi oli vielä 2000-luvun taitteessa tasoissa Norjan ja Tanskan kanssa, mutta nyt olemme jääneet kauaksi taakse ja verrokimme alkavat olemaan Tsekkiä ja muita itäblogin maita.

Poliisilla ei ole mitään muuta tarjottavaa kuin lisää kameroita. Joulunpyhinä ajoin 1500 km ja ainoa havaitsemani miehitetty liikenteenvalvonta tapahtui Simpeleellä, jossa oli tumma Volkkari paku pysäköity kevyenliikenteen väylälle. Täysin pimeänä tietysti ja salamavalo näkyi takalasista.

Sekin "valvonta" oli ainoalla 70 km/h pätkällä kymmenien kilometrien pätkällä, jossa olisi aitojakin vaaranpaikkoja. Turvavyöt, keliin sopivat renkaat, ajokunto ja ajoterveys jne täysin evvk.
Laskeskelin joskus Moottori-lehden onnettomuusraporteista itsemurhia olleen sellaiset 20-30% varsin säännöllisesti...
 
Laskeskelin joskus Moottori-lehden onnettomuusraporteista itsemurhia olleen sellaiset 20-30% varsin säännöllisesti...
Sitä luokkaa se lienee, jos noita "tuntemattomasta syystä rekan keulaan" tapahtuu kerran viikossa. Eli noin 50 tapausta ja kun kuolonuhreja on noin 220 niin se on juurikin sen verran mitä olet laskeskellut.
 
Sitä luokkaa se lienee, jos noita "tuntemattomasta syystä rekan keulaan" tapahtuu kerran viikossa. Eli noin 50 tapausta ja kun kuolonuhreja on noin 220 niin se on juurikin sen verran mitä olet laskeskellut.
Lisäksi nämä vanhusten yllättävät liikkeet rekan keulaan pyörällä tai jalkaisin...
 
Meillä pitäisi lisätä radikaalisti kolmekaistaisia keskikaiteella eroteltuja teitä esim. Jyväskylä - Oulu välillä koko matkalle ja sama Tampere - Oulu välille. Vähentäisi melko radikaalisti keulaan ajoja sekä mahdollistaisi rekkojen ohittamisen turvallisesti.
On se hyvä, että venäläisiä varten rakennettiin oikein moottoritie Vaalimaa - Turku välille ajattelematta pohjois-etelä liikennettä tai maanpuolustusta.
 
Amppareita katsoo parin päivän ajalta, niin useampi tapaus, missä henkilöauto törmännyt rekan keulaan.
 
Luulen että harvassa ovat ne maat, joissa sakkotuloja ei budjetoida, samoin kuin esim tullimaksuja.
Luulen että harvassa ovat länsimaat, joissa viranomaisen keräämien sakkotulojen määrä riippuu täysin sakotettujen edellisen verovuoden ansio- ja pääomatuloista. Liikennesakkojen progressio ei ole ainoastaan moraalisesti sietämätöntä, se on täysin moraalitonta.
Siksi sitä ei harjoiteta missään normaalissa länsimaisessa yhteiskunnassa.
Rikos on absoluuttinen, sen seuraamukset eivät voi olla yhteydessä henkilön sosio-ekonomiseen statukseen, sukupuoleen, rotuun tjms. Tämä on perustuslain yhdenvertaisuusperiaatteen vastaista kaikella järjellä ajeteltuna.

Paitsi Suomessa.
 
Liikennesakkojen progressio ei ole ainoastaan moraalisesti sietämätöntä, se on täysin moraalitonta.
Ei ole vaan se on täysin reilua sakottaa tulojen mukaan. Liioitellen niin miljonäärille 1000 euron sakko ei tunnu missään kun taas minulle se olisi katastrofiin verrattavissa. Joten siinä ei olisi nimeksikään yhdenvertaisuutta eikä sillä sakolla olisi minkäänlaista peloitearvoa vaan miljonääri ajaisi rallia ja ottaisi sakot vaikka joka päivä ilman että se tuntuisi missään.
Jos progressio poistettaisiin niin silloin pitäisi ottaa käyttöön ns "third strike and out" eli tietyn määrän sakkojen jälkee tulisi vakavempi rangaistus.
 
Meillä pitäisi lisätä radikaalisti kolmekaistaisia keskikaiteella eroteltuja teitä esim. Jyväskylä - Oulu välillä koko matkalle ja sama Tampere - Oulu välille. Vähentäisi melko radikaalisti keulaan ajoja sekä mahdollistaisi rekkojen ohittamisen turvallisesti.
On se hyvä, että venäläisiä varten rakennettiin oikein moottoritie Vaalimaa - Turku välille ajattelematta pohjois-etelä liikennettä tai maanpuolustusta.
Ajelin sitä motaria viitisen vuotta sitten juuri tuo huoli mielessä. No, oli siellä edes useita yli kulkevia siltoja ja tien vierustan korkeita kallioleikkauksia, jotka voidaan romahduttaa tielle
 
Ei ole vaan se on täysin reilua sakottaa tulojen mukaan. Liioitellen niin miljonäärille 1000 euron sakko ei tunnu missään kun taas minulle se olisi katastrofiin verrattavissa. Joten siinä ei olisi nimeksikään yhdenvertaisuutta eikä sillä sakolla olisi minkäänlaista peloitearvoa vaan miljonääri ajaisi rallia ja ottaisi sakot vaikka joka päivä ilman että se tuntuisi missään.
Jos progressio poistettaisiin niin silloin pitäisi ottaa käyttöön ns "third strike and out" eli tietyn määrän sakkojen jälkee tulisi vakavempi rangaistus.
Eli oletat että jos rikoksen tekeminen on mahdollista, tietyt ihmisryhmät tekevät sen halukkaammin? Tuo on marxilaista ajettelua, tyyliin kaikki miehet ovat raiskaajia, jos/ koska heillä on siihen mahdollisuus.

Britanniassa on juuri mainitsemasi tyyppinen pisteytys-järjestelmä käytössä liikenteessä, aluksi kaikilla on/ oli 10 pistettä puhtaassa kortissa, myös minulla, ja esim. 15 mailin ylinopeudesta tulee -3 pistettä, ja kun olet nollassa, kortti lähtee armotta kuivumaan puoleksi vuodeksi.

Se on sitä toisenlaista demokratiaa, vaikkei ole edes tasavalta kyseessä.

EDIT: nykyään onkin 12 pistettä, ja muitakin muutoksia. Rötöstelyt kestävät mukana joko 4 tai 11 vuotta, vakavuudesta riippuen.

EDIT2: ja Pohjois-Irlanti on poikkeus, joten lopetan tasa-arvoluentoni tähän, sorry mate. Mutta noita pisteitä tulee aika monesta :cool:

MS80Refusing to submit to an eyesight test3
SP30Exceeding statutory speed limit on a public road3 to 6

 
Viimeksi muokattu:
Eli oletat että jos rikoksen tekeminen on mahdollista, tietyt ihmisryhmät tekevät sen halukkaammin? Tuo on marxilaista ajettelua, tyyliin kaikki miehet ovat raiskaajia, jos/ koska heillä on siihen mahdollisuus.

Britanniassa on juuri mainitsemasi tyyppinen pisteytys-järjestelmä käytössä liikenteessä, aluksi kaikilla on/ oli 10 pistettä puhtaassa kortissa, myös minulla, ja esim. 15 mailin ylinopeudesta tulee -3 pistettä, ja kun olet nollassa, kortti lähtee armotta kuivumaan puoleksi vuodeksi.

Se on sitä toisenlaista demokratiaa, vaikkei ole edes tasavalta kyseessä.

EDIT: nykyään onkin 12 pistettä, ja muitakin muutoksia. Rötöstelyt kestävät mukana joko 4 tai 11 vuotta, vakavuudesta riippuen.

EDIT2: ja Pohjois-Irlanti on poikkeus, joten lopetan tasa-arvoluentoni tähän, sorry mate.

Eikös meilläkin kolmesta pikavoitosta vuoden sisään lähde kortti kuivumaan?
 
Eikös meilläkin kolmesta pikavoitosta vuoden sisään lähde kortti kuivumaan?
Noh, en ole koskaan ollut noin innokas, saatikaan nopea... mutta siis noissa piste-systeemeissä se "kokoamisaika" on 4 vuotta. Ja meitsillä oli monta tuttavaa joilta kortti oli yksinkertaisesti poissa, vuosiksi, ylinopeuksista.
Eivät tietenkään olleet suomalaisten kaltaisia rattimiehiä, mutta silti toi järjestelmä toimii taajasti asutetulla saarivaltiolla ainakin.
Noh, jotenkuten.
 
Vielä lopuksi, koska olen näitä maksanut, ja systeemi on muuttunut siitä reilun kymmenen vuoden ylitse:

Eli näin se menee... valtio ei rahasta, vaan ohjaa käytöstä: 9 pistettä jäljellä ensikertalaisena, sitten 6 jne....

Speeding penalties​

The minimum penalty for speeding is a £100 fine and 3 penalty points added to your licence.

 
Eli oletat että jos rikoksen tekeminen on mahdollista, tietyt ihmisryhmät tekevät sen halukkaammin?
Liikenteessä kyllä, houkuttaa haistattaa paskat nopeusrajoituksille jos sakkosumma on tuloihin verrattuna mitätön. Kun tälläkin hetkellä on niitä joilla jatkuvasti raskas kaasujalka.
 
Luulen että harvassa ovat länsimaat, joissa viranomaisen keräämien sakkotulojen määrä riippuu täysin sakotettujen edellisen verovuoden ansio- ja pääomatuloista. Liikennesakkojen progressio ei ole ainoastaan moraalisesti sietämätöntä, se on täysin moraalitonta.
Siksi sitä ei harjoiteta missään normaalissa länsimaisessa yhteiskunnassa.
Rikos on absoluuttinen, sen seuraamukset eivät voi olla yhteydessä henkilön sosio-ekonomiseen statukseen, sukupuoleen, rotuun tjms. Tämä on perustuslain yhdenvertaisuusperiaatteen vastaista kaikella järjellä ajeteltuna.

Paitsi Suomessa.
Niin, myös Suomessa on käytössä kiinteähintainen sakkojärjestelmä; ennen se oli rikesakko ja nykyään liikennevirhemaksu (joka tosin ei ole tarkkaan ottaen sakko ollenkaan).

Suomen varallisuuteen perustuva järjestelmä on siinä mielessä paljon reilumpi kuin kiinteähintainen sakko, että sakon pelotevaikutus on kaikille ainakin jotakuinkin sama; ts. sakon vaikutusta elintasoon on pyritty tasaamaan. Tokihan se tuntuu hurjalta kun lukee lehdistä rikkaiden saamista kymmenien tai satojen tuhansien sakoista ja vertaa sitä omaan maksukykyyn, mutta tosiasia on että köyhä joutuu 300 euron sakon edessä miettämään, mistä rahan saa kaavittua, kun rikkaalle 300 000 euron sakko tarkoittaa sitä että pitää myydä vähän sijoitusrahastosta pois ja ehkä siirtää purjeveneen hankkimista vuodella eteenpäin. Samoin kiinteähintaisen rikesakon / liikennevirhemaksun merkitys köyhälle ja rikkaalle on täysin eri asia. Onko tosiaan niin, että olisi moraalisesti oikein että samasta teosta yksi saa sakon joka saattaa henkilökohtaisen talouden kriisiin, ja toiselle sakko vastaa summaa joka saattaa pudota taskusta? Tämän sanon olematta tippaakaan sosialisti.

Olen aikanaan (ehkä 15 vuotta sitten) ehdottanut kansanedustajille tuollaisen virhepistejärjestelmän käyttöönottoa Suomeenkin. Sain edustajilta joitakin kiinnostuneita yhteydenottoja, mutta sitten silloinen liikenneministeri* (ehkä Johannes Koskinen; en ole varma) vastasi että nykyinen järjestelmä riittää ja että aiheuttaisi vain lisäkustannuksia kun kaikki ATK-järjestelmät ym pitäisi uusia. Nykyäänhän sitten ATK-järjestelmiä uusittiin siten, että liikennevirhemaksut eivät välttämättä vaikuta ajokorttiin...

* Saattoi olla myös oikeusministeri; Koskinen oli oikeusministerinä 1999-2005

Edit: lisäys Koskiseen liittyen
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole vaan se on täysin reilua sakottaa tulojen mukaan. Liioitellen niin miljonäärille 1000 euron sakko ei tunnu missään kun taas minulle se olisi katastrofiin verrattavissa. Joten siinä ei olisi nimeksikään yhdenvertaisuutta eikä sillä sakolla olisi minkäänlaista peloitearvoa vaan miljonääri ajaisi rallia ja ottaisi sakot vaikka joka päivä ilman että se tuntuisi missään.
Jos progressio poistettaisiin niin silloin pitäisi ottaa käyttöön ns "third strike and out" eli tietyn määrän sakkojen jälkee tulisi vakavempi rangaistus.
Ja tällainen kolmanen sakon yhteydessä kovennettu järjestelmä on käytössä meillä. Progression lisäksi.
 
Pistejärjestelmä on käytössä myös Espanjassa. Siellä se on taidettu todeta tehokkaaksi.
 
Eli oletat että jos rikoksen tekeminen on mahdollista, tietyt ihmisryhmät tekevät sen halukkaammin? Tuo on marxilaista ajettelua, tyyliin kaikki miehet ovat raiskaajia, jos/ koska heillä on siihen mahdollisuus.
Toisaalta, tarvitseeko niitä sakkoja sitten jakaa ollenkaan? Jos sakolla ei ole pelotevaikutusta, riittänee että ihmisiä huomautetaan että "huomasitko, että rikoit juuri lakia".
 
Back
Top